Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-scenic-front

Renault Scénic

1 / 3
renault-scenic-front
renault-scenic-side
renault-scenic-back

Sterke punten

  • Begrip in zijn klasse
  • Representatief design
  • Verkrijgbaar in 5- en 7-zitsuitvoering (Grand Scénic)
  • Comfortabel en ruim
  • Binnenkort geen MPV meer, maar SUV/cross-over

Zwakke punten

  • Eerdere generaties hebben een stoffig imago
  • Wollig rijgedrag
  • Geduchte concurrentie
  • MPV’s hebben hun glans verloren

Renault Scenic : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Scenic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Scénic: schoolvoorbeeld van hoe gezinnen graag rijden

Met de Espace had Renault de (Europese) grondlegger onder de MPV’s in huis. Terwijl de Espace gaandeweg elke generatie in formaat toenam, ontstond er ruimte voor een nieuw MPV-model. En zo was de Renault Scénic in 1996 geboren. De Scénic bleek een schot in de roos en het model ontpopte zich tot de maatstaaf in zijn klasse. Een begrip onder de (semi-)compacte MPV’s. Hoewel de concurrentie ook niet heeft stilgezeten, vormt de Scénic al vier generaties lang een hoeksteen in het modellengamma van het Franse merk. Ook nu er een einde is gekomen aan zijn MPV-status. De volgende, nog te introduceren vijfde generatie Scénic zal namelijk een SUV zijn. Hiermee treedt de Scénic opnieuw in de voetsporen van zijn grote broer, de Espace. Lees meer

Interesse in een Renault Scénic

Renault Scénic occasions
Renault Scénic nieuwe auto's
Renault Scénic dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Populair onder (grote) gezinnen
  • Hoog veiligheidsniveau
  • Verkrijgbaar in 5- en 7-zitsuitvoering (Grand Scénic)
  • Keuze is reuze onder de occasions

Technische gegevens

Motorisatie

Onlangs viel het doek voor de Renault Scénic zoals we het model sinds 1996 kennen; als volwaardige MPV. De volgende generatie – die in de startblokken staat – zal de weg van de SUV bewandelen. MPV’s zijn immers uit de mode geraakt. Tegenwoordig delen vooral SUV’s de lakens uit in autoland. Niettemin heeft vier generaties een scala aan verkrijgbare uitvoeringen en motorvariaties van de Scénic opgeleverd, waardoor iemand die nu op zoek is naar een betaalbare MPV zich spekkoper mag noemen. Decennialang bestond het motorengamma van de Scénic uit traditionele benzine- en dieselmotoren. In de meest uiteenlopende versies, groottes en vermogensafgiftes. Van amper 60 pk tot ruim 160 pk. Al dan niet gekoppeld aan een handbak of automaat.

Met name de dCi-diesels blonken uit in souplesse en brandstofefficiëntie, wat de Scénic met dieselmotor een ideale kilometervreter maakte. Dit mede vanwege zijn zeer comfortabele en ietwat wollige rijgedrag. In de staart van zijn productiecyclus als MPV bleef de Scénic trouw aan fossiele brandstofsoorten, al lanceerde Renault nog wel een hybride-variant. In combinatie met een dieselmotor nota bene; een zeldzaamheid. De dCi 100 Hybrid had 110 pk en had aan 3,6 liter diesel per 100 gereden kilometers genoeg volgens Renault. Van een volledig elektrische versie kwam het nooit. Maar dat zal met de geheel nieuwe Renault Scénic anders zijn.

Afmetingen

De Renault Scénic valt in de klasse van de compacte MPV’s – al is het nooit een kleine auto geweest. Er waren bovendien twee carrosserievarianten verkrijgbaar: de 5-zits Scénic en de 7-zits Grand Scénic. Die laatste schurkte qua formaat en veelzijdigheid tegen de Espace aan, maar heeft nooit dienst iconische status weten te evenaren. Niettemin ging de Renault Grand Scénic een jaartje later uit productie dan de ‘verkorte’ versie, te weten in de eerste helft van 2023.

De Scénic heeft een lengte van bijna 4,41 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,65 meter. De wielbasis strekt zich uit over een royale 2,73 meter, wat zich vertaalt naar een riante binnenruimte voor inzittenden en bagage. Standaard is de kofferbak 506 liter groot. Door de tweede zitrij neer te klappen ontstaat er uiteraard nog veel meer opbergruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Renault Scénic
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,41 x 1,86 x 1,65 m
Wielbasis 2,73 m
Inhoud bagageruimte 506 liter
Ledig gewicht 1.403-1.514 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.013-2.133 kg
Cilinderinhoud 1.198-1.598 cm3
Vermogen 85 kW (115 pk)-118 kW (160 pk)
Koppel 190-360 Nm
Topsnelheid 185-208 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,1-12,3 seconden
Tankinhoud 50 l
Verbruik 4,5-5,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 118-129 g/km

Varianten

De Renault Espace is verkrijgbaar in diverse uitrustingniveaus die luisteren naar namen als Zen, Limited en Intens. Twee van de bekendste uitvoeringen zijn de Bose, vernoemd naar de gelijknamige HiFi-fabrikant waarvan diens audiosysteem en luidsprekers zorgen voor de muzikale klanken in de Scénic. De andere is de Initiale Paris, bij Renault traditioneel de meest luxe uitvoering.

Saillant detail: zonder Laurens van den Acker, de Nederlandse hoofddesigner bij Renault, was er geen vierde generatie van de Scénic geweest. Hij wilde enkel meewerken aan een nieuwe generatie, als de Scénic standaard kwam te staan en rollen op maar liefst 20-inch wielen (om zo de Scénic een gelikte en sportieve MPV-uitstraling te geven binnen het heersende SUV-geweld). Zo gezegd, zo gedaan.

Prijzen

De Renault Scénic is niet meer als nieuwe auto te bestellen. De productie ervan stopte in maart 2022. In de laatste maanden voordat het doek viel, kostte het instapmodel ministens 28.000 euro. Koos je voor de duurste uitvoering, dan moest je bijna 40.000 euro overhandigen aan de dealer. Hoe anders is dat op de occasionmarkt. Daar koop je al een Scénic voor een spreekwoordelijke appel en een ei. Van de eerste generatie welteverstaan en met heel wat levenservaring. Toch zie je de oer-Scénic nog regelmatig rijden in het straatbeeld. Zou dit iets te maken kunnen hebben met zijn betrouwbaarheid? Een jonger exemplaar, zeg maar vanaf bouwjaar 2015, is te koop vanaf 7.000 euro. Vanaf bouwjaar 2020 moet je eerder rekenen op prijzen rond 20.000 euro en hoger.

Design

Buitenkant

Neem een duik in de historie van Renault en je zal ontdekken dat hun designs alle kanten uit schieten. De ene keer nadrukkelijk vierkant, de volgende modelgeneratie overdreven rond. En alles daar tussenin. Topdesigner en landgenoot Laurens van den Acker bracht hier verandering en lijn in. Sinds zijn aantreden kennen de modellen van Renault een onmiskenbare samenhang qua design. De Clio nam daarin het voortouw met het Renault-embleem groot en pontificaal op de neus. De rest van de latere modellen volgden trouw, waaronder ook de Scénic. De Scénic vanaf 2016 werd hierdoor fraaier, tijdlozer en sportiever dan ooit tevoren. Een tikkeltje futuristisch zelfs, zowel vanbuiten als -binnen. Mede dankzij de vereiste van Van den Acker om de Scénic standaard uit te rusten op 20-inch wielen (in combinatie met relatief smalle banden). Of Renault deze eigenschap doorzet bij de aanstaande, vijfde generatie Scénic is nog koffiedik kijken.

Binnenkant

Ook vanbinnen wist de nieuwere Scénic het stoffige imago van de eerste generaties van zich af te schudden met een strakker, moderner dashboard voorzien met een groot scherm voor het uitgebreide infotainmentsysteem. Sfeerverlichting speelde ook een belangrijke rol in de transformatie. Er was zelfs de mogelijkheid om de voorstoelen uit te rusten met een massagefunctie. De standaarduitrusting was eigenlijk altijd al behoorlijk compleet, waarmee de Fransoos een streepje voor had op met name de Duitse concurrentie. Ook handig: dankzij de zogeheten One-Touch Modularity kan het gedeelte achter de voorstoelen met één druk op de knop worden omgebouwd tot een grote laadruimte. Ook kan de achterbank worden verschoven om het bagagevolume en de beenruimte op de achterbank te variëren. Over opbergruimte gesproken: de Scénic blinkt uit in het aantal kleinere opbergmogelijkheden. Zo zijn er handige opbergvakken in de vloer en de portieren, een lade als dashboardkastje en een grote, verschuifbare bergvak tussen de stoelen.

Veiligheid

Nog een pre voor de Renault Scénic en zijn focus op (grote) gezinnen: het model staat te boek als zeer veilig. Zowel voor volwassenen als kinderen. Euro NCAP had er in 2016 geen enkele moeite mee de laatste generatie Scénic de maximale score van 5 sterren te geven. Iets waarvoor eerdere generaties ook al slaagden met vlag en wimpel. Naast actieve veiligheidssystemen, zoals een noodremsysteem met voetgangersherkenning, biedt de jongste Scénic ook bescherming met tal van airbags. Deze omvatten twee gordijnairbags voor zowel de voorste als de tweede zitrij en twee thorax-airbags voorin. Daarnaast beschikt het model over functies zoals Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruisecontrol om de algehele veiligheid te waarborgen.

Alternatieven

Het aantal alternatieven voor de Renault Scénic is afhankelijk rond welke generatieperiode de voorkeur uitgaat. Ooit waren MPV’s mateloos populair en daardoor het aanbod enorm. Vanaf het tweede decennium van deze eeuw nam de vraag naar MPV’s af en daarmee ook het aantal opties. Zo nam de Volkswagen Groep definitief afscheid van de Volkswagen Touran en Seat Alhambra en Ford van de S-Max. Andere alternatieven zijn zoal de Opel Zafira, Toyota Prius+ en BMW 2-serie Gran Tourer.

FAQ

Is de Renault Scénic een goede auto?
Niet alle generaties staat te boek als even betrouwbaar. Vooral de modellen tussen 2012 en 2015 schijnen volgens onderzoek nog weleens te kampen hebben met technische mankementen. Daarna lijkt Renault zich gebeterd te hebben. Een goede, kloppende onderhoudshistorie en algehele staat en dit zo houden is sowieso veelal een optimale graadmeter voor de (toekomstige) mate van betrouwbaarheid.
Is de Renault Scénic een veilige auto?
Ja. Volgens het onafhankelijke instituut Euro NACP komt de Scénic heel verdienstelijk uit uiteenlopende crashtests. Dit levert het model, verspreid over de generaties, telkens een hoge veiligheidsscore op.
Wat kost een nette, relatief jonge Renault Scénic als occasion?
De Renault Scénic is een betaalbare optie op de occasionmarkt. Een keurig uitziend en onderhoud exemplaar van een bouwjaar na 2015 is te verkrijgen vanaf zo’n 10.000 euro. De nieuwere, vierde generatie start als occasion bij zo’n 20.000 euro.

Beoordelingen voor Renault Scenic

127 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details