Sterke punten
- Grote Franse sedan
- Veel comfort
- Praktische auto
Zwakke punten
- Geen moderne veiligheidssystemen
- Weinig aanbod
- Ouderwetse techniek
Renault Safrane : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Safrane, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Renault Safrane
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Technische gegevens
Motorisatie
Bij de lancering in 1992 bood de Renault Safrane een breed scala aan motoren, zowel benzine- als dieselmotoren. Benzineopties omvatten een 2,0- en 2,2-liter viercilinder en een krachtige 3,0-liter V6, terwijl dieselmotoren beschikbaar waren in 2,1- en 2,5-liter. Deze motoren leverden vermogens variërend van 88 pk tot 167 pk.
In de loop der jaren werd het motorenaanbod van de Safrane uitgebreid. In 1994 introduceerde Renault de krachtige Biturbo-versie, met een twin-turbo V6-motor die maar liefst 262 pk leverde. Deze versie was echter alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde transmissie en werd slechts in beperkte aantallen geproduceerd vanwege de beperkte vraag.
Na een facelift in 1996 onderging de Safrane een grondige modernisering, inclusief een vernieuwd motorenaanbod. De nieuwe motoren, waaronder vier- en vijfcilinder benzinemotoren van Volvo, een nieuwe V6-motor van PSA en Renault, en een nieuwe turbodieselmotor van Renault, werden geïntroduceerd om de prestaties en efficiëntie van de auto te verbeteren. Ondanks deze updates slaagde de Safrane er echter niet in om het succes van zijn voorganger, de Renault 25, te evenaren, en werd de productie uiteindelijk in 2000 stopgezet.
Hoewel de Renault Safrane bekend stond om zijn comfortabele en ruime interieur, uitstekende geluidsisolatie en scherpe rijgedrag, slaagde het model niet. Meer radicaal vormgegeven modellen zoals de Vel Satis en Avantime volgden hem in 2002 op. Er werden iets meer dan 300.000 Safranes gebouwd in de acht jaar dat het model in productie was.
Afmetingen
De Renault Safrane is 4,76 m lang, 1,81 m breed en 1,43 m hoog. Leeg weegt hij 1.425 kg. Dankzij een wielbasis van 2,76 meter is er voldoende ruimte voor mensen met lange benen. De Safrane is een statige sedan met achterin plek voor drie personen. Al hun spullen kunnen mee in de bagageruimte die tot 455 liter ruimte biedt.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Renault Safrane RTE 2.0
Renault Safrane RTE 2.0 | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,76 m, 1,81 m, 1,43 m |
Wielbasis | 2,76 m |
Inhoud bagageruimte | 455 l |
Ledig gewicht | 1.425 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.025 kg |
Cilinderinhoud | 1.948 cm³ |
Vermogen | 100 kW (139 pk) |
Koppel | 182 Nm |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,5s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 9,1 l/100km |
CO₂-uitstoot | 214 g/km |
Varianten
Renault bracht een aantal verschillende uitvoeringen van de Safrane op de markt. De RN is het instapniveau van de Safrane, met een bescheiden uitrustingsniveau. Die werd aangeboden met verschillende motoren, waaronder de 2.1 dT, 2.5 dT, 2.0i en 2.2Si. Het exterieur kenmerkt zich door spiegels in carrosseriekleur en een eenvoudig wieldopontwerp. ABS is een optionele toevoeging voor de RN, terwijl het standaard is op alle andere uitrustingsniveaus.
Binnenin biedt de RN elektrisch te bedienen ramen voorin, elektrisch bedienbare spiegels (sommige modellen hebben handmatige spiegels) en centrale vergrendeling op afstand via infrarood. De bekledingsstof is minder luxueus op de armsteun voorin en er is geen standaard airconditioning; in plaats daarvan is er een verwarmingssysteem met twee zones.
De RT vertegenwoordigt het tussenliggende uitrustingsniveau van de Safrane. Daarbij was er de keuze uit een scala aan motoren, waaronder de 2.1 dT, 2.5 dT, 2.0i en V6. Op het gebied van uiterlijk zijn de spiegels zwart gelakt en zijn de wielen van het type "Élysée" in honingraatstijl.
Binnenin biedt de RT elektrisch bedienbare ramen en spiegels, een alarmsysteem met sensoren op het dak, een afsluitbaar handschoenenkastje, een met velours beklede armsteun aan de voorkant, en optionele automatische airconditioning met twee zones. Ook zijn er hoofdtelefoonaansluitingen achterin met een isolatieschakelaar voor de achterste luidsprekers, evenals synthetische stembesturing. De RT is bekleed met "Trocadero" velours.
De RXE vertegenwoordigt het premium afwerkingsniveau van de Safrane. Deze versie is beschikbaar met de 2.5 dT en V6. Standaard zijn onder meer stuurbekrachtiging, elektrische spiegels en ramen, hoofdtelefoonaansluitingen achterin, verwarmbare voorstoelen met elektrisch verstelbare rugleuning en opblaasbare lendensteunverstelling met drie geheugenposities. Optionele lederen bekleding was populair bij klanten. Andere kenmerken zijn onder meer een zelfkantelende buitenspiegel bij achteruitrijden, airconditioning met twee zones, elektrisch verstelbare lederen achterstoelen (beschikbaar tot 1995) en pneumatische ophanging.
Prijzen
Bij zijn introductie in 1992 hing Renault een prijskaartje van omgerekend zo’n 24.000 euro aan de statige sedan. Prijzen liepen op tot zo’n 50.000 euro voor de RXE met de krachtig V6.
Renault Safrane-occasions zijn er vanaf zo’n 1.000 euro. Voor dat geld moet je wel rekenen op een hoge kilometerstand. Goed bewaarde exemplaren met een lage kilometerstand zijn soms prijzig. Voor een RXE V6 met weinig kilometers vragen verkopers soms 20.000 euro of meer.
Design
Buitenkant
De gestroomlijnde, aerodynamische vormgeving van de Safrane was exemplarisch voor het autodesign van de vroege jaren negentig en vertoonde sterke overeenkomsten met zijn voorganger, de Renault 25. Het ontwerp van de Safrane was geïnspireerd door de behoefte om de belangrijkste tekortkomingen van de Renault 25 aan te pakken, zoals onvoldoende chassisstijfheid en een matige bouwkwaliteit. Renault legde ook de nadruk op het verbeteren van de geluidsisolatie, wat resulteerde in een van de beste in zijn klasse. Deze verbeteringen leidden echter tot aanzienlijk meer gewicht. De Safrane was zo'n 200-300 kg zwaarder dan zijn voorganger door een steviger chassis en het gebruik van uitgebreide geluidsisolerende materialen.
Binnenkant
Het interieur van de Safrane bood een mix van comfort, functionaliteit en stijl. Met hoogwaardige materialen en een doordachte lay-out creëerde het een aangename en ergonomische omgeving voor de bestuurder en passagiers. Ruime zitplaatsen, met een focus op comfort, maakten lange ritten aangenaam. Het dashboard was overzichtelijk ontworpen, met intuïtieve bedieningselementen en een duidelijk afleesbaar instrumentenpaneel. Daarnaast bood de Safrane tal van opbergmogelijkheden voor persoonlijke spullen en praktische items, waardoor het interieur netjes en georganiseerd bleef.
Veiligheid
Voor zijn tijd was de Renault Safrane een zeer veilige auto. Het was zelfs het allereerste Renault-model met airbags. In vergelijking met de huidige normen zijn de veiligheidsvoorzieningen van de auto echter minimaal.
Alternatieven
De Renault Safrane heeft een aantal geduchte concurrenten. Denk aan de Opel Omega, een ruime en comfortabele Duitse gezinsauto. Bij Ford kon je kiezen voor de Scorpio. De Peugeot 605 en Citroën XM zijn Franse concurrenten.