Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Renault Rafale 1.jpg

Renault Rafale

1 / 3
Renault Rafale 1.jpg
Renault Rafale 2.jpg
Renault Rafale 3.jpg

Sterke punten

  • Krachtige en efficiënte hybride-aandrijving
  • Lager geprijsd dan Duitse premium-SUV’s
  • Sportieve allures in samenwerking met Alpine

Zwakke punten

  • Daklijn zorgt voor relatief beperkte hoofdruimte
  • Geen volledig elektrische variant
  • Niet leverbaar met zeven zitplaatsen

Renault Rafale : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Rafale, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Rafale: de premium hybride coupé-SUV uit Frankrijk

De nieuwe Renault Rafale is een SUV met een coupéachtig design, verkrijgbaar als hybride en plug-in hybride. Het topmodel biedt het beste van Renault op het gebied van techniek, geavanceerde technologie, aantrekkelijk design en rijdynamiek. Lees meer.

Interesse in een Renault Rafale

Renault Rafale occasions
Renault Rafale nieuwe auto's
Renault Rafale dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Topmodel in het aanbod van Renault
  • Groot infotainmentscherm en mogelijkheden
  • Beschikbaar met efficiënte hybride-aandrijving
  • Sportieve varianten verkrijgbaar
  • Onderscheidend en opvallend design

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Rafale is beschikbaar met keuze uit twee soorten hybride-aandrijving, te beginnen met de full-hybride. Deze motorisatie – ook wel ‘E-Tech full hybrid 200’ genoemd, maakt gebruik van een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor die wordt ondersteund door één elektromotor op de vooras. Dit hybridesysteem levert een totaal vermogen van 147 kW (200 pk) en 205 Nm koppel, niets om je voor te schamen dus. En met een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km (WLTP) kun je deze aandrijflijn best zuinig noemen (1 op 18,9).

De Renault Rafale is ook beschikbaar als plug-in hybride. Onder de noemer ‘E-Tech 4x4 300’ wordt gebruik gemaakt van dezelfde 1,2-liter driecilinder benzinemotor met een elektromotor op de vooras, maar dan in combinatie met een extra elektromotor op de achteras.

Anders dan bij de Rafale E-Tech full hybrid 200 kan de Rafale E-Tech 4x4 300 plug-in hybride volledig elektrisch rijden tot een rijbereik van 121 kilometer (WLTP). Dat is niet het enige verschil, het gecombineerde vermogen in de plug-in hybride is 220 kW (300 pk) en de koppel neemt toe tot 400 Nm. De praktijk zal uitwijzen of de sportieve ambities van dit topmodel niet in de weg staan van het opgegeven gemiddelde verbruik van 0,5 l/100km (WLTP).

Hoewel er verschillen zijn in de hybride-aandrijving heeft Renault ervoor gekozen om beide modellen met een achttrapsautomaat uit te rusten, voorzien van een dubbele koppeling. In combinatie met de gedeeltelijk elektrische aandrijflijn kun je onderweg een vlotte en soepele aandrijving verwachten. In de plug-in hybride uitvoering worden alle vier wielen aangedreven door de extra elektromotor op de achteras. Bij de full hybrid worden alleen de voorwielen aangedreven.

Afmetingen

De Renault Rafale is een grotere SUV binnen het gamma van Renault. Het model is 4,71 meter lang en 1,86 meter breed en staat op hetzelfde platform als de ruime Renault Espace SUV. Met de coupéachtige daklijn komt de hoogte van de Renault Rafale uit op 1,61 meter. Vooral door de aflopende daklijn heeft dit wel enigszins invloed op de ruimte voor volwassenen op de achterbank. De bagageruimte is riant te noemen met een inhoud van 530 liter. Als je de achterbank naar beneden klapt, komt de maximale bagageruimte uit op 1.600 liter.

In de uitvoering Esprit Alpine is de Rafale standaard voorzien van vierwielbesturing. De achterwielen draaien tot 5 graden in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit zorgt voor een draaicirkel van 10,4 meter, die vergelijkbaar is met die van een stadsauto. Zonder deze optie bedraagt de draaicirkel 11,6 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Renault Rafale
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,71 x 1,86 x 1,61 m
Wielbasis 2,74 m
Inhoud bagageruimte 530 l
Ledig gewicht 1.653 - 1.909 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.175 - 2.240 kg
Cilinderinhoud 1.199 cm3
Vermogen 147 - 220 kW (200 - 300pk)
Koppel 230 - 400 Nm
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,4 - 9,4 sec
Tankinhoud 58 l
Verbruik 0,5 - 5,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 12 - 105 g/km

Varianten

De Renault Rafale is een coupéachtige SUV die wordt geleverd met keuze uit twee verschillende aandrijflijnen, ieder met eigen beschikbare uitvoeringen. Als je kiest voor de hybride aandrijflijn, kun je kiezen uit de toegankelijke **Techno-**uitvoering of voor de sportievere Esprit Alpine-uitvoering. De Techno is de basisuitvoering van de Rafale, gericht op comfort en moderne technologie. Deze versie bevat standaardfuncties zoals een mooi infotainmentsysteem en innovatieve rijhulpsystemen. De Esprit Alpine bouwt voort op de Techno, maar voegt elementen toe die het model een sportiever karakter geven. Denk hierbij aan accenten in het exterieur en interieur afgeleid van Alpine.

De plug-in hybrideversie heeft standaard vierwielaandrijving en meer vermogen en koppel. Beschikbare uitvoeringen in deze aandrijving zijn de Esprit Alpine en Atelier Alpine. De laatste is de topuitvoering van de Rafale, die de sportiviteit en luxe naar een hoger niveau tilt. De Atelier Alpine biedt exclusieve opties in het interieur en exterieur, evenals speciale technologie.

Prijzen

De prijzen voor de nieuwe Renault Rafale starten rond 46.000 euro voor de basisversie, de Techno met een vermogen van 200 pk). De Esprit Alpine heeft een ander prijskaartje, deze uitvoering kost ruim 50.000 euro. Maak je de stap naar de plug-in hybride met 300 pk, dan begint de prijs bij ruim 54.000 euro voor de Esprit Alpine. De Atelier Alpine doet hier nog een schep bovenop met een prijs van ruim 58.000 euro.

Design

Buitenkant

De Renault Rafale laat zich kenmerken als een SUV met een moderne uitstraling en dynamische lijnen geïnspireerd op een historisch racevliegtuig, de Caudron-Renault Rafale. Het carrosserietype combineert de robuuste uitstraling van een SUV met de elegante vorm van een coupé, wat bijdraagt aan zowel aerodynamica als esthetiek. Het aflopende dak en de scherpe belijning geven de Rafale een sportief en verfijnd karakter.

Bijzondere designelementen zijn onder andere de opvallende LED-verlichting aan de voor- en achterzijde, die bijdragen aan een herkenbare lichtsignatuur en kenmerkende grill. Specifieke lakkleuren zoals ‘bleu sommet satin’ benadrukken de sportieve en onderscheidende uitstraling van de Esprit Alpine- en Atelier Alpine-uitvoeringen. Andere onderscheidende details op de Atelier Alpine zijn de hoogglans zwarte achterspoiler, badges en speciale 21-inch lichtmetalen velgen.

Binnenkant

Het interieur van de Renault Rafale is ontworpen met oog voor comfort, technologie en stijl. Een van de opvallende kenmerken is het OpenR Link-infotainmentsysteem met een groot touchscreen en geïntegreerde Google-services, wat zorgt voor een intuïtieve bediening en connectiviteit onderweg. Optioneel beschik je ook over het SolarBay elektro-chromatisch panoramadak, dat volledig of gedeeltelijk verduistert of transparant kan worden om de gewenste lichtinval in het interieur te bepalen. Op de achterbank is er volop ruimte voor multimedia dankzij een armsteun met opbergvakken voor tablets en smartphones voorzien van twee USB-C-poorten en heeft twee verstelbare houders in de Esprit en Atelier Alpine-uitvoeringen.

In de Esprit Alpine-uitvoering worden sportievere accenten toevoegt zoals blauwe stiksels en aluminium pedalen die het sportieve karakter van de auto versterken. De Atelier Alpine gaat nog een stap verder op het gebied van comfort, met bijvoorbeeld een verwarmbaar stuurwiel en bestuurdersstoel met massagefunctie.

Veiligheid

De Renault Rafale is niet alleen een comfortabele reisauto. Met een score van vijf sterren in de Euro NCAP is de SUV ook uiterst veilig te noemen. Renault heeft dit topmodel vol gestopt met uiteenlopende technologieën. Standaard worden systemen geleverd zoals adaptive cruise control, bochtverlichting, een grootlichtassistent, lane departure warning, active lane keeping assist, intelligent speed assist en active emergency braking system met voetgangers- en fietserdetectie.

Alternatieven

De Renault Rafale positioneert zich als een premium SUV-coupé boven modellen zoals de Renault Austral, Arkana en Kadjar, met een sportievere en luxere insteek. De Rafale biedt meer geavanceerde technologie, zoals uitgebreide rijhulpsystemen en luxe interieuruitrusting. Hoewel de Rafale het platform met de Espace deelt, zijn er verschillen in de carrosserievorm en dus bagageruimte en mogelijkheid voor uitbreiding van het aantal zitplaatsen. Binnen de markt van SUV-coupés zijn directe concurrenten de BMW X4, de Audi Q5 Sportback en Mercedes GLC Coupé. Echter beginnen de prijzen van deze modellen een stuk hoger.

Veelgestelde vragen

Is de Renault Rafale beschikbaar als volledig elektrische auto?
Nee, de Renault Rafale wordt alleen aangeboden als hybride en plug-in hybride. Met de plug-in hybride kun je wel een afstand tot 121 kilometer volledig elektrisch rijden. Maar de Rafale heeft ook een benzinemoto en dus is hij niet volledig elektrisch.
Is de Renault Rafale duur?
De Renault Rafale is het topmodel in het aanbod van Renault. Daarmee is de Rafale ook de duurste Renault die je kunt kopen. De prijzen beginnen bij ongeveer 46.000 euro voor de basisversie. De meest luxe uitvoering met de krachtigste motor heeft een prijs van ruim 58.000 euro.
Hoeveel bagageruimte heeft de Renault Rafale?
De Renault Rafale heeft een bagageruimte van 530 liter. Als de achterbank wordt neergeklapt, groeit deze ruimte tot 1.600 liter, wat de Rafale prima geschikt maakt voor langere reizen of het vervoeren van grotere voorwerpen.