Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault_19_1.8s_cabrio_4.jpg

Renault R19

1 / 4
renault_19_1.8s_cabrio_4.jpg
renault_19_cabrio_1.jpg
renault_19_chamade_prima_4.jpeg
renault_19_5-door_3.jpg

Sterke punten

  • Keuze uit drie modelvarianten: hatchback, sedan en cabriolet
  • Comfortabel rijgedrag en ruim interieur
  • Sterke dieselmotoren met lange levensduur

Zwakke punten

  • Oude auto, dus beperkte veiligheidsvoorzieningen
  • Afwerking en materialen in interieur niet van hoge kwaliteit
  • Niet alle benzinemotoren presteren even sterk

Renault R 19 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault R 19, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault 19: Franse veelzijdigheid in compacte klasse

De Renault 19, geproduceerd tussen 1988 en 1996, biedt veelzijdigheid in talrijke uitvoeringen. Met de carrosserievarianten hatchback, sedan en cabriolet is er voor elk wat wils. In 1992 ondergaat de Renault 19 een facelift met fraaier design, een nieuwe motor en de presentatie van de 19 Cabriolet. Lees meer.

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hatchback en sedan geschikt voor gezinnen, door praktische afmetingen en royale bagageruimte
  • Breed aanbod motoren, inclusief sterke, zuinige diesels
  • Comfortabele rijervaring dankzij verfijnde vering en demping
  • Betaalbare occasions met bijna nostalgische charme

Technische gegevens

Motorisatie

Renault heeft de 19 aangeboden met een breed scala motoren, zowel benzine- als dieselvarianten, met een focus op efficiëntie en prestaties. Alle motoren zijn viercilinders en de Renault 19 is in elke variant of uitvoering op de voorwielen aangedreven.

De 1,4-liter benzinemotor in de basisuitvoeringen leverde 44 tot 59 kW (60 tot 80 pk) en 100 tot 107 Nm trekkracht. Vooral in de Energy-uitvoering is deze motor met een gemiddeld verbruik van 6,6 tot 6,8 l/100 km behoorlijk zuinig en ook zeer geschikt voor gebruik in de stad.

De wat luxere TS- en TX-uitvoeringen zijn voorzien van een 1,7-liter benzinemotor met 55 tot 70 kW (75 tot 95 pk). Het verbruik bedraagt 7,4 tot 8,2 l/100 km. Natuurlijk is deze motor beter geschikt voor langere ritten.

Ook de Renault 19 16V is voorzien van de 1,7-liter benzinemotor, maar dan met 16 kleppen. Deze motorversie levert 101 kW (137 pk) en geeft een topsnelheid van ruim boven de 200 km/u. Het verbruik van de zestienklepper – ongeveer 8,2 l/100 km – ongeveer op het niveau van de andere 1,7-litermotoren in de 19.

De dieselversies hebben altijd een cilinderinhoud van 1.870 cm3. De dieselmotor is er met en zónder turbo. Vermogens lopen uiteen van een magere 48 kW (65 pk) tot 68 kW (92 pk), maar het koppel is met 118 tot 175 Nm beduidend hoger dan dat van de benzine-equivalenten. Het verbruik ligt onder 6,0 l/100 km. Daarmee is de Renault 19 met dieselmotor juist dé versie voor kilometervreters.

Na de facelift van 1992 is de Renault 19 er ook met een 1,8-liter benzinemotor met vermogens van 70 tot 83 kW (95-113 pk) en 142 tot 160 Nm trekkracht. Het verbruik ligt rond de 8,1-8,3 l/100 km.

De oudste basisversies van de Renault 19 met 1,4-litermotor zijn voorzien van een handmatig te bedienen vierversnellingsbak, maar een vijfbak is de norm. Sommige 1.4, 1.7 en 1.8 motoren zijn er ook met een automatische drie- of viertrapsautomaat.

De genoemde motorvarianten zijn ook geleverd in de Renault 19 Chamade. De 19 Cabriolet is er echter uitsluitend met de 1,7-liter benzinemotor met – afhankelijk van het bouwjaar – 66, 70 en 81 kW (90, 95 en 110 pk) en optioneel met automaat, én als 16V met 101 kW (137 pk).

Afmetingen

De drie carrosserievarianten van de Renault 19 wijken ook qua afmetingen iets van elkaar af. De drie- en vijfdeurs hatchback zijn met 4,16 meter even lang, de cabriolet is een paar millimeter langer en de vierdeurs sedan, die Renault 19 Chamade noemt – later alleen Chamade – is 4,26 meter lang. Alle modellen zijn met 1,69 meter even breed. De cabriolet oogt lager, vooral met de kap opgevouwen, maar dat komt vooral door de hoge achterkant; dat geeft het model een sportievere uitstraling. Alle versies hebben een wielbasis van 2,55 meter. De draaicirkel is voor alle modelvarianten 10,4 meter, wat zorgt voor de nodige wendbaarheid, altijd handig, vooral in de stad.

Vanzelfsprekend biedt de Renault 19 Cabriolet met 255 liter de minste bagageruimte, de hatchback 386 tot 1.310 liter en de Chamade 463 tot 1.352 liter, dankzij zijn langere kofferbak.

De belangrijkste specificaties op een rij

RENAULT 19 3-/5-deurs hatchback
Marktintroductie 1988
Lengte x breedte x hoogte 4,16 x 1,69 x 1,42 m
Wielbasis 2,55 m
Inhoud bagageruimte 386-1.310 l
Ledig gewicht 904-1.074 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.355-1.555kg
Cilinderinhoud 1.390-1.870 cm3
Vermogen 44-101 kW (60-137 pk)
Koppel 100-175 Nm
Topsnelheid 161-212 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,5-15,0 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 5,9-8,2 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Renault 19 is er in drie – eigenlijk vier – modelvarianten. De hatchback is de eerste, die Renault in 1988 introduceert met twee en vier portieren en een grote achterklep. Een jaar later lanceert Renault de 19 Chamade, een klassieke vierdeurs sedan met een aparte kofferklep. Pas in 1992, nog net voor de facelift van de Renault 19, verschijnt de Renault 19 Cabriolet, een tweedeurs vierpersoonsauto met een opvouwbare stoffen kap. Opvallend aan de Cabriolet zijn de ‘stroomlijnkappen’ achter de achterste hoofdsteunen. Tegelijk met de facelift verloor de 19 Chamade het nummer en ging het model verder als Chamade door het leven.

De Renault 19 is er ook in talloze uitvoeringen, met – in oplopende volgorde van uitrusting en prijs – namen als TR, GTR, TS, GTS, GTX, TXE, 16V en TD, GTD en Turbo D. Na de facelift van 1992 werd dat RL, RN, S, RT (ook voor de diesels) en 16V. Vanaf 1994 gebruikt Renault ook aanduidingen als Europa, Lattitude, Elysée. Alleen de Cabriolet ontsnapt aan die namenbrij.

Prijzen

Renault introduceert de 19 in eerste instantie voor nieuwprijzen onder de – omgerekend – 10.000 euro voor de driedeurs hatchback. De vijfdeurs was een kleine 500 euro duurder en de Chamade zo’n 2.000 euro. Met de facelift vier jaar later komen de prijzen ruim tweeduizend euro hoger te liggen dan vier jaar eerder. De Cabriolet verschijnt dan voor bijna 27.000 euro – een aanzienlijk prijsverschil. Uiteindelijk lopen de prijzen op tot maximaal 22.000 euro voor de hatchback 16V, 22.500 euro voor de Chamade 16V en nog steeds 27.000 euro voor de cabriolet.

Als occasion vind je de Renault 19 nauwelijks meer in Nederland. Kijk je over de grens dan is het aanbod iets ruimer. De hatchback en de sedan werden nauwelijks als toekomstige klassiekers gezien, anders dan de Cabriolet. Reken voor een Cabriolet op een prijs van 4-5.000 euro – áls je er al een vindt. Vergeet niet: ze zijn ook al minstens dertig jaar oud!

Design

Buitenkant

De Renault 19 heeft een vrij tijdloos, aerodynamisch ontwerp. Na de facelift in 1992 kreeg de auto modernere koplampen, een bredere grille en strakkere achterlichten. De Cabriolet was een opvallend model in het gamma, met gestroomlijnde vormen op de kofferdeksel en sportieve details. De Chamade is een vrij braaf model.

Binnenkant

Het dashboard in de Renault 19 is overzichtelijk en de stoelen zijn comfortabel. De meest luxe uitvoeringen zijn er ook met lederen bekleding en houten afwerkingsdetails, terwijl sportieve versies juist aluminium accenten hebben. Bij de Renault 19 16V vind je sportstoelen met hoge zijwangen op zitting en stoelleuning. Ook is het stuurwiel wat dikker en kijk jij uit op meters met witte achtergronden.

Veiligheid

De Renault 19 is niet door Euro NCAP getest – daarvoor is hij te oud. Toch biedt de Renault wel enkele veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS en verstevigingsbalken in de portieren. Later was een bestuurdersairbag een optie.

Alternatieven

Voor de hand liggende concurrenten van of alternatieven voor de Renault 19 uit dezelfde periode zijn de bekende Duitse C-segmenters Volkswagen Golf II, de Opel Kadett E, de Ford Escort, maar ook de Peugeot 309 – het burgerlijke zusje van de 205. De Renault 19 is in 1996 opgevolgd door de Renault Mégane, die op hetzelfde platform is gebaseerd en er ook als hatchback, sedan en cabriolet is.

Veelgestelde vragen

Hoe betrouwbaar is de Renault 19?
De Renault 19 is op natuurlijke wijze uitgestorven. Hij was nogal roestgevoelig. De dieselmotoren staan bekend om hun betrouwbaarheid.
Is de Renault 19 geschikt voor dagelijks gebruik?
Ach, de jongste exemplaren zijn minstens dertig jaar oud en zelfs die vind je niet snel meer. Dat zegt wel iets. Maar de overgebleven exemplaren hebben hun betrouwbaarheid nu toch wel bewezen.

Beoordelingen voor Renault R 19

7 Beoordelingen

3,6

Meer informatie

Meer details