Sterke punten
- Geschikt voor zwaar transport
- Betrouwbare motoren
- Zeer veelzijdig
Zwakke punten
- Verouderde techniek
- Niet bijzonder comfortabel
- Beperkte uitrusting
Renault Mascott : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Mascott, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Renault Mascott
-
Renault Mascott 150.35 363 DC incl dieplader be 2017
€ 14.399,-BTW verrekenbaar - 200.784 km
- 05/2008
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
313 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3144 CH MAASSLUIS -
Renault Mascott Trucks BE trekker 10 ton
€ 11.979,-BTW verrekenbaar - 296.305 km
- 02/2007
- 115 kW (156 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5154 PH ELSHOUT
Interesse in een Renault Mascott
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veelzijdige toepassingsmogelijkheden
- Compacte draaicirkel
- Verhoudingsgewijs laag leeggewicht
- Krachtige dieselmotoren
Technische gegevens
Motorisatie
Afhankelijk van de motor en de modelgeneratie van de Renault Mascott heeft de bedrijfsauto een vermogen van 63 kW (85 pk) tot 115 kW (156 pk). Die vermogens worden geleverd door viercilinder dieselmotoren met een motorinhoud die varieert van 2,8- tot 3,0-liter, gekoppeld aan een vijfbak of zesbak. De semi-automatische transmissie met zes versnellingen die wel in de Renault Master beschikbaar was, kon niet besteld worden in de Renault Mascott.
Met een topsnelheid van 104 km/u voor de lichtste motorisering tot 127 km/u voor de meer potente modellen zet de Renault Mascott zeker geen maatstaven, maar in het dagelijks gebruik is dat echt meer dan voldoende. Het koppel van de motor is veel belangrijker. De Mascott accelereert van 0 naar 100 km/u in ongeveer 14 seconden.
Renault Trucks heeft in totaal negen verschillende motoren in de Renault Mascott geleverd, die ook niet allemaal in Nederland leverbaar zijn geweest. Het gros van de motoren is geproduceerd door Nissan en SOFIM. Alle voertuigen zijn standaard uitgerust met achterwielaandrijving.
De royale brandstoftankinhoud van maar liefst 140 liter is goed voor een actieradius van ongeveer 900 kilometer. Het maximale trekvermogen voor een geremde aanhanger is 3.500 tot 7.000 kilogram en de combinatie mag je met een BE-rijbewijs besturen.
Afmetingen
De Renault Mascott is beschikbaar in verschillende lengtes en breedtes, waardoor hij flexibel inzetbaar is voor diverse toepassingen. De bedrijfswagen heeft een lengte variërend van 6,12 tot 7,30 meter, een breedte van 2,04 tot 2,30 meter. De hoogte is afhankelijk van de opbouw maar kan tot 3,22 meter bedragen. Het laadvolume van de Mascott met laadbakopbouw varieert tussen de 12 en 22,8 m3, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
Renault Mascott | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 6,12 – 7,30 x 2,04 – 2,30 x 2,75 – 3,22 |
Wielbasis | 3,13 – 4,63 m |
Inhoud bagageruimte | 12 – 22,8 m³ |
Ledig gewicht | kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.500 – 6.500 kg |
Cilinderinhoud | 2799 - 2,953 cm3 |
Vermogen | 63 – 115 kW (85 – 156 pk) |
Koppel | 270 – 350 Nm |
Topsnelheid | 104 – 127 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14 sec |
Tankinhoud | 140 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Renault Mascott werd aangeboden in verschillende varianten om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van bedrijven. Naast de keuze tussen een gesloten opbouw of meubelbak dan wel een open laadbak, was er ook een chassis met enkele of dubbele cabine beschikbaar die weer kon dienen als basis voor gespecialiseerde bedrijfsvoertuigen zoals bijvoorbeeld oprijwagens en bakwagens. Renault introduceerde hem later ook als trekker voor grote aanhangers.
Prijzen
Wie in de markt is voor een Renault Mascott moet zich wenden tot de occasionmarkt, omdat de bedrijfswagen niet meer nieuw beschikbaar is. Op de occasionmarkt beginnen prijzen bij ongeveer 8.000 euro. Voor dat geld koop je een Mascott met een vrij simpele configuratie en met een hoop kilometers op de klok. Prijzen lopen op tot zo’n 20.000 euro voor nette exemplaren met een vrij kostbare configuratie. Denk bijvoorbeeld aan configuraties met een hoogwerker, grijparm of zelfs als camper.
Design
Buitenkant
Het exterieur van de Renault Mascott is eenvoudig en functioneel. Hij heeft een hoge voorkant, zoals gebruikelijk is voor lichte vrachtwagens. De rest van het ontwerp is bescheiden en praktisch. In 2003 gaf Renault de Mascott een facelift, met onder meer vernieuwde koplampen en een nieuwe grille.
Binnenkant
Wat voor het exterieur geldt, is ook voor de binnenkant van toepassing. Binnenin biedt de Renault Mascott een eenvoudig maar functioneel interieur. Het voertuig is standaard uitgerust met een airconditioning en legio opbergvakken. De bediening van de Mascott is grotendeels intuïtief.
Veiligheid
Hoewel de Renault Mascott een degelijk veiligheidsniveau biedt, kan hij niet meer volledig concurreren met de moderne bedrijfsauto’s. De standaard aanwezige functies zoals het anti-blokkeer remsysteem (ABS) helpen uiteraard voor om een stabiele en veilige rit, maar het ontbreekt aan de geavanceerde rijhulpsystemen van tegenwoordig.
Alternatieven
De Renault Mascott is sinds 2013 niet meer in productie. Er zijn diverse alternatieven op de markt voor degenen die op zoek zijn naar een bedrijfsvoertuig in dezelfde klasse. De Renault Master III, die de Mascott opvolgde, is een veelzijdig alternatief met modernere functies en er is zelfs een volledig elektrische versie en een versie op waterstof. Andere alternatieve modellen zijn de Mercedes-Benz Sprinter, de Volkswagen Crafter, Opel Movano en Peugeot Boxer. Ook deze alternatieven bieden verschillende configuraties en prijsklassen.