Renault Logan : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Logan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Renault Logan
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Renault Logan oftewel de Dacia Logan
De Renault Logan wordt sinds 2004 in Roemenië door Dacia gemaakt. Omdat Dacia een dochterbedrijf is van Renault, wordt deze 4-deurs sedan in een aantal landen, waaronder Nederland, ook wel verkocht als de Dacia Logan. Dit model was gebouwd op het platform dat ook gebruikt werd voor de Renault Modus en de Nissan Micra. Veel van de techniek van de Renault Clio werd door de fabrikant ook gebruikt voor de Dacia Logan. De Logan was geen dure auto, in 2006 was de richtprijs in Nederland 8.495 euro. In 2008 werd gestopt met de verkoop van de Logan sedan in Nederland. Het model Sandero kwam er voor in de plaats. Ook andere modellen, zoals de Logan stationwagon, werden nog wel in Nederland verkocht, maar de sedan zagen we niet meer terug.
De Logan sedan is een hoekige en wat vreemd geproportioneerde auto, dat is waarschijnlijk de reden waarom de auto niet zo aansloeg. De 4-deurs auto heeft 4 volwaardige zitplaatsen waardoor deze sedan andere ‘budgetauto’s’ gemakkelijk achter zich laat. De auto is eenvoudig, maar functioneel en beschikt bijvoorbeeld over ABS en elektronische startblokkering en een ruime kofferbak van 510 liter.
Bovendien is het onderstel zo afgestemd dat het geschikt is voor slechte wegen, waardoor de Logan op onze goed onderhouden Nederlandse wegen opmerkelijk comfortabel over de weg gaat. Zo zijn kleine hobbels nauwelijks te voelen en wat dat betreft is de auto modern voor zijn klasse. Het geluidsniveau is ook erg acceptabel voor zo’n goedkope auto. De voorstoelen zijn wel wat zacht en bieden weinig steun en dat is vooral bij langere ritten best een nadeel. Niettemin is deze auto heel geschikt als auto voor in de stad. Met een gewicht van 950 kilo en een gecombineerd verbruik van 6,9 liter per 100 km is deze auto ook nog eens voordelig in het onderhoud.
Modelwijzigingen
In 2007 werden er een paar dingen gewijzigd aan de Logan. Er veranderde niets aan de techniek dus de belangrijkste wijzigingen zaten aan de buitenkant van de auto. Aan de voorkant kreeg de auto grotere koplampen. De grille werd verbreed en er kwam een nieuw Dacia logo op te zitten. Daarnaast kreeg de Logan een bredere luchtinlaat en een nieuwe voorbumper. De klep van de kofferbak werd vervangen en er kwam een kleine spoiler op. Aan de achterkant van de auto werden de bumper en de achterlichten aangepast.
Renault Mégane vs Dacia Logan
Beide auto’s zijn gebaseerd op dezelfde techniek en vallen ongeveer in hetzelfde segment. De Renault is net als de Logan een 4-deurs model, alleen dan uitgevoerd als hatchback, terwijl de Dacia een sedan is. De Renault heeft onder de motorkap een 1.4 motor van 82 pk, dus 8 pk meer dan de 1.4 motor van de Dacia. De topsnelheid van de Mégane ligt dan ook op 171 km/u, dat is 9 km/u harder dan de Logan. Kijken we naar het brandstofverbruik, dan verbruiken beide auto’s evenveel benzine per 100 gereden kilometers.
Aan de binnenkant zijn er wel opvallende verschillen tussen de twee auto’s. Zo is de Megane voorzien van talloze veiligheidsvoorzieningen zoals een verstevigde zijconstructie, airbags en driepuntsgordels achterin. Mede door deze voorzieningen kreeg de Mégane hoge scores in de Europese NCAP test. De veiligheidsvoorzieningen in de Renault/Dacia Logan waren van minder hoog niveau en dat was ook terug te zien in de lagere aanschafprijs.
Motoren
De Logan werd geleverd met een benzinemotor van Renault in 3 uitvoeringen geleverd:
- een 1.4 liter benzinemotor van 75 pk met een verbruik van 6,8 l/100 km
- een 1.6 liter benzinemotor van 87 pk met een verbruik van 7,2 l/100 km
- een 1.6 benzinemotor met 16 kleppen van 105 pk en een verbruik van 7,1 liter/100 km
- een 1.5 dCi dieselmotor van 68 pk met een verbruik van 4,7 liter diesel/100 km.
De maximale snelheid voor de motoren was resp. 162, 175, 183 en 158 km/u.
Uitrusting en opties
De Logan is een echte budget auto en dat betekent dat er weinig toeters en bellen op de auto zitten en dat er weinig extra opties zijn. Hieronder zie je waarmee de Dacia Logan geleverd kon worden.
Standaarduitrusting
- ABS remsysteem met elektronische remkrachtverdeling
- Binnenspiegel met anti-verblindingsstand
- Toerenteller
- Frontairbags bestuurder en passagier
- Elektronische startblokkering met transponder
- Waarschuwingssignaal bij niet uitschakelen van de verlichting
- Hoofdsteunen vóór en 3 hoofdsteunen achter
- Stalen velgen 15” met gedeeltelijke wieldop ‘Brasov’
- Verwarming en ventilatie met 4 snelheden
- 3-punts veiligheidsgordels vóór
- 3 3-punts veiligheidsgordels achter
- Van binnenuit verstelbare buitenspiegels
- Opbergvakken in voorportieren
- Achterruitverwarming
- Bekleding “Durance” grijs
Opties
- Metallic lak
- Radio/Cassettespeler, inclusief 2 luidsprekers vóór
Als je een goedkope auto wilt hebben
Een gebruikte Dacia Logan is een goede auto voor wie graag een redelijk grote auto wil hebben voor een lage prijs. De auto is goedkoop in aanschaf, kost niet zoveel in het onderhoud en heeft voldoende zitplaatsen om als gezinsauto gebruikt te kunnen worden. De uitrusting is vrij sober en eenvoudig, maar als je dat niet erg vindt kun je voor weinig geld in een behoorlijk comfortabele auto rijden.