Sterke punten
- Verwisselbaar accusysteem
- Prima chassis
- Aangenaam veel ruimte
Zwakke punten
- Slecht zicht naar achteren
- Geen anti-beknellingsbeveiliging voor vensters
- Uitsluitend verkrijgbaar met elektromotor
Renault Fluence : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Fluence, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Renault Fluence
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Goede redenen
- De chassis-vering functioneert goed bij dagelijkse ritten
- Revolutionair verwisselbaar accusysteem tot 2013
- Biedt veel zitruimte voor de passagiers
Gegevens
Motor
Een bijzonder kenmerk van dit elektrische model was een verwisselbaar accusysteem, waarbij de lege accu bij een servicepunt kon worden vervangen door een volle. Zo kon de reis worden voortgezet zonder tijd te verliezen met het opladen van de accu. Deze accu had een bereik van ongeveer 140 kilometer. Dit systeem werd aangeboden in samenwerking met de onderneming "Better Place", dat echter sinds 2013 niet meer bestaat.
De elektromotor bereikte een kracht van 95 pk en 226 Nm. Binnen 13 seconden accelereerde het voertuig vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid van de Renault Fluence bedraagt 135 km/u.
In 2015 werd de productie van de Fluence in Europa stopgezet en is het model niet meer in het gamma opgenomen.
Afmetingen
De Renault Fluence Sedan is 4,75 meter lang, 1,81 meter breed en 1,46 meter hoog. Dankzij deze afmetingen biedt de Fluence veel binnenruimte. Dankzij een wielbasis van 2,7 meter kunnen zelfs lange afstanden comfortabel worden afgelegd. De bagageruimte is door de ingebouwde accu van slechts 317 liter vrij klein. Er zijn geen plannen om de kofferbak te vergroten.
Bouwperiode | 2011 - 2015 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,75 m x 1,81 m x 1,46 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud kofferruimte | 317 l |
Ledig gewicht | 1543 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2023 kg |
Cilinderinhoud | - |
Koppel | 226 Nm |
Topsnelheid | 135 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,0 s |
max. laadvermogen AC | 8 kW |
Verbruik | - |
CO²-uitstoot | 0 g/km |
Varianten
Het elektrische model van de Renault Fluence is verkrijgbaar in drie verschillende varianten: Expression, Prime Time en Dynamique. Expression was de iets goedkopere basisversie en Prime Time en Dynamique hadden een uitgebreidere uitrusting. De Dynamique omvatte ook lichtmetalen 17-inchwielen en parkeerhulp. De Renault Fluence Z.E had standaard een navigatiesysteem.
Prijs
De elektrische versie van de Renault Fluence Z.E kost tussen 25.990 en 26.990 euro, afhankelijk van de variant. Aangezien de productie van het elektrische model in Nederland in 2015 is gestopt, zijn de varianten alleen nog als occasion verkrijgbaar. Die zijn echter zeer zeldzaam op de markt voor occasions.
Design
Exterieur
Het exterieurdesign van de Renault Fluence is aangepast aan dat van de Renault Megane III.
De elektrische versie heeft een uniek verkoopargument, met een agressievere designtaal. Zowel de koplampen als de achterlichten hebben een hoekiger uiterlijk en zijn voorzien van led-verlichting. Alle varianten hebben daarentegen hetzelfde kleurenpalet, dat bestaat uit wit, rood, groen en verschillende tinten zilver.
Interieur
De consequente lijn naar de Mégane III werd ook aangehouden in het interieur van de auto, waarbij dit al standaard opvalt door zijn goede afwerking. De materialen lijken hier van hoge kwaliteit en het dashboard kon zelfs worden afgestemd op de kleur van de stoelen. De snelheidsmeter, die op de E-variant digitaal wordt weergegeven, kreeg een verchroomde afwerking.
De stoelen zijn netjes gestoffeerd en bieden goede zijdelingse steun, zodat zelfs lange ritten comfortabel zijn. Zowel het navigatiesysteem als de airconditioning worden bediend via diverse schakelaars en knoppen, die allemaal goed bereikbaar en eenvoudig te bedienen zijn. Het hele concept wordt afgerond met een eenvoudig hanteerbaar driespaaksstuurwiel.
Veiligheid
In de Euro NCAP crashtest kreeg de Renault Fluence vier van de vijf sterren. Tot de veiligheidsvoorzieningen behoren standaard voor- en zijairbags en gordijnairbags over de gehele lengte. De veiligheid van de riemen kan verder worden verhoogd door middel van spanners en spanningsbegrenzers. Een kinderzitje kan eenvoudig worden bevestigd met behulp van de Isofix-bevestiging.
Alternatieven
De Renault Fluence is een sedan met inkeping die enkele trends voor de toekomst zou kunnen zetten. Als je op zoek bent naar een vergelijkbaar elektrisch concept met een grotere actieradius, dan is een Opel Ampera A een goede keuze. De elektromotor van het hybride model levert 151 pk, dat wordt gecombineerd met een 1,6-liter benzinemotor met 90 pk.
Een andere mogelijke keuze en een volledig elektrisch model is de Nissan Leaf ZEO, die tot 2017 werd gebouwd. Voor de Nissan Leaf ZEO geldt een actieradius van ongeveer 200 kilometer, die dankzij het lage zwaartepunt zelfs eenvoudig kan worden gehaald. In de bagageruimte past ongeveer 370 liter, dus niets staat een ontspannen tocht met bagage in de weg. Een Leaf occasion kost ook ongeveer 9000 euro.