Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-express-overview

Renault Express

1 / 3
renault-express-overview
renault-express-front
renault-express-side

Sterke punten

  • Veel bestelauto voor weinig geld
  • Functioneel en doeltreffend
  • Zuinig in verbruik

Zwakke punten

  • Rijgeluiden op hogere snelheid
  • Afstandelijk rijgedrag
  • Verfijning voor verbetering vatbaar

Renault Express : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Express, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 18.090,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Express: back to the basics

De Renault Express is als compacte bestelauto terug van weggeweest en dient als kleine broer van de Renault Kangoo, die veel meer uitrustingsmogelijkheden biedt en ook met elektrische aandrijving beschikbaar is. De Express terug naar de basis, met als gevolg een aantrekkelijker prijskaartje. Lees meer.

Interesse in een Renault Express

Renault Express occasions
Renault Express nieuwe auto's
Renault Express dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Eenvoudig, maar praktisch en ruim: wat je ziet, is wat je krijgt.
  • Aantrekkelijk geprijsd
  • Basisuitrusting dekt de lading
  • Zuinige motoren

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Express is verkrijgbaar met drie motorvarianten: een benzine en twee diesels. De 1,3-liter turbobenzinemotor levert een vermogen van 74 kW (100 pk) en een koppel van 200 Nm. Als dieselmotor is er de inmiddels welbekende 1.5 Blue dCi, beschikbaar in twee vermogensvarianten: 55 kW (75 pk) met 220 Nm en 70 kW (95 pk) met 240 Nm. De lichtste diesel is ook verkrijgbaar als Eco leader-model die is uitgerust met een Eco-rijmodus en een schakelindicator. Bovendien is de topsnelheid beperkt tot 100 km/u. Alle motoropties zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Een automaat is niet verkrijgbaar.

Afmetingen

In vergelijking met de Renault Kangoo heeft de Express iets compactere afmetingen. Om precies te zijn: 10 centimeter korter, 2 centimeter lager en 14 centimeter smaller. De wielbasis van de Express is dan weer langer dan dat van zijn grotere bestelbroer: 2,91 versus 2,71 meter. De toegang tot de laadruimte wordt geboden via een schuifdeur aan de zijkant en klapdeuren aan de achterzijde. De rechter achterdeur kan alleen van binnenuit worden geopend, wat een beetje ondoordacht is wanneer de laadruimte volledig beladen is. Standaard openen de achterdeuren tot 90 graden, maar druk je ze uit hun ‘stopper’ dan kunnen ze openslaan tot 180 graden.
De bagageruimte heeft een volume van 3,3 m3 en is voorzien van een houten vloer met bevestigingspunten voor het vastzetten van vracht of het monteren van inbouwapparatuur. De laadruimte is 1,91 meter diep en het laadvermogen bedraagt 780 kg en 650 kg voor respectievelijk de diesels en benzine.

Mochten deze cijfers en kenmerken je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen: de Renault Express is namelijk grotendeels gebaseerd op de voormalige generatie van de Dacia Dokker. En net als die laatste is ook de Express beschikbaar in een personenvariant. Die wordt echter niet in Nederland gevoerd.

De belangrijkste specificaties op een rij

Renault Express
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,39 x 1,78 m x 1,81 m
Wielbasis 2,81 meter
Inhoud bagageruimte 3,3 m3
Ledig gewicht 1.193 - 1.279 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.868 – 2.004 kg
Motorinhoud 1.333 – 1.461 cm³
Vermogen 55 kW (75 pk) - 74 kW (100 pk)
Koppel 200 tot 240 Nm
Topsnelheid 100 tot 167 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,9 – 16,3 seconden
Tankinhoud 50 liter
Verbruik 5,1 tot 6,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 133 tot 153 g/km

Varianten

Naast drie motorvarianten, allen met handbak, is de Renault Express verkrijgbaar in drie uitrustingniveaus: Generique, Comfort en Comfort+. De Express mag dan een ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-inborst hebben, binnenin vind je alle essentiële voorzieningen om het werk naar behoren gedaan te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide reeks vakjes, bakjes, gleufjes en nisjes (totaal 48 liter aan opbergruimte), het Connect R&Go-audiosysteem en geen tekort aan connectiviteitsmogelijkheden. Zo zijn er drie usb-poorten en vier 12 Volt-aansluitingen, waarvan één zich in de laadruimte bevindt. Optioneel is een uitgebreider Easy Link-systeem met 8-inch touchscreen beschikbaar. Dit systeem ondersteunt functies zoals Android Auto en Apple CarPlay en is tevens voorzien van een navigatiefunctie. Zelfs een inductielader is optioneel verkrijgbaar.

Prijzen

De prijzen van de Renault Express beginnen bij ruim 16.000 euro en dat is ruim tweeduizend euro lager dan die van de Kangoo. De basismotor van de Express is de 1.5 dCi-diesel met 75 pk, al heb je voor een paar honderd euro meer de benzineversie. De 95 pk sterke dCi is er vanaf net iets meer 19.000 euro. Goedkoper kan wanneer je op de occasionmarkt gaat shoppen. Daar wordt de huidige generatie Express al aangeboden vanaf zo’n 11.000 euro, waarbij weinig kilometers gegarandeerd zijn aangezien de nieuwste generatie van de Renault Express pas sinds 2021 op de markt is. De generatie Express die tussen eind jaren 80 en 90 is geproduceerd is koop je al voor luttele honderden tot slechts een paar duizend euro.

Design

Buitenkant

Ondanks dat de Dacia Dokker als basis is gebruikt, past de nieuwe Express qua design keurig binnen het huidige modellengamma van Renault. Sterker, esthetisch gezien vertoont de Express een opvallende gelijkenis met de Kangoo. De koplampen zijn uitgerust met C-vormige LED-dagrijverlichting, en de vormgeving van de grille is eveneens typisch Renault. Met zijn 15-inch stalen wielen met wieldoppen, zwarte kunststof bumpers en op dezelfde wijze afgewerkte dorpels, straalt de Express een doelmatig karakter uit. De fors bemeten zijspiegels benadrukken vooral het functionele aspect van de Express.

Binnenkant

Binnenin is het design en de opzet ook eenvoudig, maar functioneel en zeker niet gedateerd voor een bestelauto. What you see, is what you get. Oftewel, alles wat nodig is, is aanwezig en niets meer dan dat. De gebruikte materialen voelen degelijk aan en in lijn met de verwachtingen voor een voertuig dat intensief en professioneel gebruikt zal worden. Er is een ruim bergvak over de volledige breedte van de auto boven de voorruit, royale deurvakken, bekerhouders op de vloer, een handig telefoonvakje in de middentunnel en een opbergvak boven het dashboard (inclusief twee USB-aansluitingen). Zoals bij de meeste bestelwagens, raken de voorstoelen al gauw de achterwand wanneer ze naar achteren worden geschoven.

Veiligheid

Renault heeft serieuze aandacht besteed aan het veiligheidsniveau van de Express. Meest opvallend is het 5-inch display naast de achteruitkijkspiegel. Dit scherm fungeert – middels een camera – als achteruitkijkspiegel en weergavemonitor van de omgeving achter de auto (de achterportieren beschikken immers niet over ruiten). Nog een slimmigheid: de geïntegreerde Wide view mirror in de zonneklep van de passagier zorgt ervoor dat je een duidelijk en perfect beeld hebt aan de rechterkant. Verder behoren zaken als Blind Spot Warning, Trailer Stability Assist, Hill Start, parkeersensoren rondom en cruise control tot de aanwezige veiligheidsvoorzieningen.

Alternatieven

Te groot om rechtsreeks te concurreren met bestelauto’s als de Citroën Nemo en Fiat Cubo, te klein en basic om een directe vuist te maken tegen de Volkswagen Caddy, Ford Transit Connect, Mercedes-Benz Citan, Nissan Townstar en natuurlijk Renaults eigen Kangoo. Eigenlijk eet de Express een beetje van twee walletjes, wat hem best uniek maakt in zijn klasse. Al eet de eerste generatie van de Dacia Dokker (ook een product van Renault) graag een sneetje mee.

FAQ

Hoeveel kost een Renault Express?
De nieuwste generatie van de Renault Express kent een vanafprijs van 16.200 euro. Voor dit geld rijd je de 75 pk sterke diesel. De enige en goedkoopste benzinevariant met 100 pk kost een paar honderd euro meer.
De Renault Express komt bekend voor, kan dat kloppen?
Ja. Renault heeft de eerste generatie van de Dacia Dokker gebruikt als basis voor de nieuwe Express. Desalniettemin past de Express qua design en eigenschappen prima binnen de overige modellen van het Franse merk.
Wat is de krachtigste versie van de Renault Express?
De benzine doet goede zaken met 100 pk en 200 Nm aan koppel. De sterkste dCi-diesel levert weliswaar met 95 pk iets minder vermogen, maar wel meer koppel, namelijk 240 Nm. Aangezien (maximum) trekkracht een belangrijkste eigenschap is voor de doeleinden van een bestelauto, zouden wij zelf voor de dieselversie kiezen.

Meer informatie

Meer details