Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-austral-front

Renault Austral

1 / 3
renault-austral-front
renault-austral-side
renault-austral-back

Sterke punten

  • Praktische SUV
  • Geschikt voor dagelijks gebruik én vakanties
  • Hoge instap

Zwakke punten

  • Complexe hybride-aandrijflijn
  • Geen derde zitrij
  • Geen PHEV- of EV-aandrijflijn leverbaar

Renault Austral : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Austral, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Austral: middelgrote SUV voor het hele gezin

De Renault Austral is een middelgrote SUV die sinds 2022 op de markt is. De SUV volgt de Renault Kadjar op en deelt onderhuids veel componenten met de Nissan Qashqai. De Renault Austral neemt – samen met de Renault Espace die in feite een verlengde Austral is – de rol als gezinsauto van het merk op zich.

Interesse in een Renault Austral

Renault Austral occasions
Renault Austral nieuwe auto's
Renault Austral dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Ruime gezinsauto met vijf zitplaatsen
  • Pakezel met veel opbergmogelijkheden
  • Verschuifbare achterbank
  • Als stoere Esprit Alpine-variant verkrijgbaar
  • Beschikbaar met efficiënte hybride-aandrijving

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Austral is beschikbaar met twee soorten hybride-aandrijving, te beginnen met de mild-hybride. Deze motorisatie – ook wel Renault Mild hybrid Advanced genoemd – combineert een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een 48V elektrisch systeem. Schakelen gaat via een handgeschakelde zesbak. Deze versie van de Renault Austral levert een vermogen van 96 kW (130 pk) en een koppel van 230 Nm.

De benzinemotor krijgt hulp van een geïntegreerde starter/generator om het benzineverbruik te drukken. Zo ondersteunt hij de motor tijdens het optrekken. De startmotor werkt dan als een kleine elektromotor. Precies op de momenten dat de benzinemotor hard moet werken, geeft hij een extra zetje in de rug. Daarnaast kan hij ook stroom opwekken. Tijdens afremmen werkt de elektromotor als een generator en wordt een compacte lithium-ion-batterij opgeladen. Daarmee kan de elektromotor worden aangedreven om de benzinemotor te ondersteunen en worden ook andere zware stroomgebruikers in de auto gevoed.

De Renault Austral is ook beschikbaar als E-Tech full hybrid. In tegenstelling tot een mild-hybrid is dit een volwaardig hybridesysteem waarmee de SUV van Renault lekker zuinig en ook gedeeltelijk elektrisch kan rijden. De E-Tech full hybrid is een aandrijflijn waar een ingenieur zijn vingers bij aflikt, maar ook een complex stukje techniek die voor de meeste consumenten moeilijk te begrijpen is. We leggen hier kort uit hoe het werkt.

De E-Tech Full Hybrid-aandrijflijn van Renault maakt gebruik van een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor die wordt ondersteund door twee elektromotoren. Daarbij zorgt een elektromotor samen met de benzinemotor voor de aandrijving en de andere fungeert, net als bij de mild-hybride, als startergenerator.

De automatische versnellingsbak heeft geen koppeling, waardoor de Renault Austral altijd wegrijdt op de elektromotor. Hierdoor rij je bij het stoplicht lekker vlot en soepel weg, omdat je profiteert van het directe koppel van de elektromotor. De benzinemotor springt pas later bij en laadt regelmatig de batterij op. Strikt genomen maakt de hybride-Austral gebruik van twee versnellingsbakken: een viertrapsautomaat met rechte vertandingen voor de benzinemotor en een tweetrapsautomaat voor de elektromotor.

De ingenieuze en muisstille aandrijflijn geeft het gevoel dat je bijna altijd elektrisch rijdt, tenzij je het gaspedaal diep intrapt. Dan moet de benzinemotor hoorbaar een tandje bijzetten. De E-Tech full hybrid levert een totaal vermogen van 147 kW (200 pk) en 205 Nm koppel. Niets om je voor te schamen dus. En met een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km (WLTP) kun je deze aandrijflijn behoorlijk zuinig noemen.

Afmetingen

De Renault Austral is enkele centimeters langer dan de Renault Kadjar die hij opvolgt. Hij is 4,51 meter lang en de breedte bedraagt 1,84 meter. De hoogte komt uit op 1,62 meter. Daarmee is de Austral 8 centimeter langer dan zijn Japanse neef waar hij veel componenten mee deelt: de Nissan Qashqai. Binnen de buitenmaten is er voldoende plaats aan vijf inzittenden. Achterin passen drie kinderen zonder problemen naast elkaar. Ook is er voldoende ruimte voor kinderstoeltjes.

De Austral biedt 500 liter aan bagageruimte, wat zo’n 25 liter meer is dan de Kadjar. Genoeg ruimte voor een aantal grote koffers en meerdere weekendtassen dus. Leg je de achterbank plat, dan ontstaat een riante ruimte van 1.525 liter. Een mountainbike past er dan met gemak in. Optioneel is een verschuifbare achterbank beschikbaar. De achterbank kan over een lengte van wel 16 centimeter verschuiven, waarmee er nog eens 75 liter extra ruimte ontstaat.

Alle versies van de Renault Austral hebben onder de laadvloer ook nog ruimte om spulletjes op te bergen. Houd er alleen rekening mee dat bij de E-Tech full hybrid-versie daar de 12V-accu is geplaatst, waardoor deze ruimte minder bruikbaar is.

De belangrijkste specificaties op een rij

Merk en model
Marktintroductie september 2022
Lengte, breedte, hoogte 4,51 m, 1,82 m, 1,61 m
Wielbasis 2,66 m
Inhoud bagageruimte 487 l
Ledig gewicht 1.396 - 1.492 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.994 - 2.101 kg
Cilinderinhoud 1.199 cm3
Vermogen 96 kW (130 pk) - 147 kW (200 pk)
Koppel 205 - 230 Nm
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4 - 10,8 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 4,6 - 5,2 l/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 104 - 118 g/km

Varianten

De Renault Austral wordt geleverd met keuze uit twee aandrijflijnen – de Mild hybrid Advanced en E-Tech full hybrid – en in drie uitrustingsniveaus, de Equilibre, Techno en Iconic. De Techno en Iconic zijn daarnaast ook beschikbaar in combinatie met de sportieve Esprit Alpine-uitrusting. De Austral is het eerste Renault-model waarvan een sportieve Esprit Alpine-uitvoering beschikbaar is. Het nieuwe Esprit Alpine-label vervangt het voormalige R.S.-label bij Renault. Dit label verwijst naar het sportwagenmerk en Formule 1-team dat deel uitmaakt van de Renault Group: Alpine. Met deze sportieve varianten wil het Franse merk de connectie met de sportieve tak van het bedrijf benadrukken. De Esprit Alpine-versies zien er extra sportief uit, maar beschikken niet over meer vermogen of een andere sportieve kenmerken.

De instapversie van de Renault Austral, de Equilibre, herken je aan de verchroomde grille en hoogglanszwarte wielkasten en zijskirts. In het interieur zit een 9-inch centraal beeldscherm en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel. Deze basisversie beschikt al over parkeerhulp achter, handsfree toegang en LED‑verlichting.

De Techno-versie heeft opvallende zwarte 19-inch wielen en zwarte stoelbekleding van leder en stof. Pas vanaf deze versie is de Renault Austral uitgerust met het uitgebreide OpenR Link-multimediasysteem en een 12,3-inch centraal beeldscherm. Dit systeem werkt op basis van Android Automotive van Google. Navigeren gaat dan ook met Google Maps en er zijn enkele andere Google-apps aanwezig, zoals Google Assistent en Waze. In de Google Play Store kun je bovendien nog een hoop andere apps downloaden, zoals Spotify en Amazon Music.

De Iconic is de topuitvoering van de Renault Austral, uitgerust met zwarte 20-inch wielen, verchroomde dakdragers, een zwart dak en achterlichten met een speciaal 3D-effect. Renault plaatst in deze topversie ook stoelverwarming voorin en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie. Een elektrisch bedienbare achterklep die tevens handfree is te openen, een 360° 3D-camerasysteem en adaptieve cruise control maken het leven met deze versie nog net wat comfortabeler.

Prijzen

De nieuwprijs (2023) van de Renault Austral bedraagt 37.330 euro voor de Equilibre-uitvoering met de 96 kW (130 pk) sterke mild-hybride-aandrijflijn. De prijzen van de 147 kW (200 pk) sterke E-Tech full hybrid beginnen bij 43.830 euro. Voor dat bedrag krijg je overigens meteen de Techno-uitvoering. De Techno Esprit Alpine, Iconic en Iconic Esprit Alpine in combinatie met de E-Tech-aandrijflijn hebben een vanafprijs van respectievelijk 45.830, 47.330 en 48.330 euro.

Design

Buitenkant

De Austral herken je aan een flink aantal typische Renault designkenmerken. Zo beschikt hij over C-vormige verlichting aan de voor- en achterkant. De grille valt op door het blokjesmotief, dat op alle uitvoeringen zit. De brede C-vormige achterlichten worden enkel onderbroken door het zwarte Renault-logo.

De Esprit Alpine-versies ogen extra stoer en zelfs een tikkeltje duister. Die zijn bijvoorbeeld voorzien van hoogglanszwarte wielen, raamomlijsting, spiegelkappen en dorpels. Natuurlijk ontbreken ook Alpine-logo's niet aan de buitenkant. Zelfs de instaplijsten en hoofdsteunen zijn voorzien van het bekende blauwe A-logo en de gordels en stoelen hebben subtiele blauwe stiksels, een verwijzing naar de huiskleur van Alpine. Als kers op de taart is optioneel een sinistere, matgrijze lakkleur beschikbaar – Gris Schiste Satin – die enkel leverbaar is voor de Esprit Alpine-uitvoeringen. Daarnaast staan er zeven reguliere carrosseriekleuren op de prijslijst: Blanc Glacier, Blanc Nacré, Rouge Flamme, Blue Iron, Noir Etoilé en Gris Schiste.

Binnenkant

Zoals het hoort bij een grote gezinsauto, is het interieur lekker ruim opgezet. Er komt veel licht binnen en er is veel opbergruimte. Achter het stuur heb je zicht op twee schermen. In de basisversie gaat het om een 9-inch beeldscherm in het midden van het dashboard en een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel achter het stuurwiel. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn beide schermen 12,3-inch groot. Onder het centraal geplaatste scherm zit een rij met fysieke knoppen. Hiermee kun je eenvoudig de klimaatregeling bedienen, zonder dat je daarvoor via het beeldscherm in het menu moet zoeken. Zaken als Apple CarPlay en Android Auto, waarmee je telefoon volledig synchroniseert met het multimediasysteem, zijn ook aanwezig.

Een reguliere transmissiehendel ontbreekt in de hybride-variant. De keuzehendel van de automaat zit niet op de middenconsole, maar achter het stuurwiel, naast de ruitenwisserhendel. Daaronder zit ook een hendel waarmee je de radio en het volume kunt bedienen. Hierdoor is het wat druk achter het stuur en is het soms even zoeken welke hendel je nou precies moet hebben.

renault-austral-interior renault-austral-trunk

Veiligheid

De Renault Austral is leverbaar met niet minder dan 32 rijhulpsystemen. Denk aan intelligente adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning en een noodremsysteem dat automatisch een remingreep uitvoert om een botsing te (helpen) voorkomen in stadsverkeer. Het systeem herkent ook voetgangers en fietsers. Ook handig: het Occupant Safety Exit-systeem waarschuwt passagiers als zij een portier openen terwijl er verkeer aankomt.

De Renault Austral is in 2022 uitgebreid getest door het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP, waarbij de SUV is beoordeeld met het maximum van vijf sterren. Het model scoorde 88 procent op de bescherming van volwassen inzittenden, 83 procent op de bescherming van kinderen in de auto, 69 procent voor de bescherming van kwetsbare medeweggebruikers en 87 procent voor de aanwezige veiligheidssystemen.

Alternatieven

De Renault Austral opereert in het zwaarbevochte klasse van de C-segment SUV. Andere populaire modellen waar hij het tegen opneemt, zijn de Nissan Qashqai, Toyota Corolla Cross, Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross, Opel Grandland en Hyundai Tucson. Andere concurrenten zijn de Ford Kuga, Kia Sportage en de Volkswagen Tiguan. Die laatste kun je ook als extra lange Tiguan Allspace krijgen, mét derde zitrij. Die auto neemt het dan weer op tegen de Renault Espace.

FAQ

Past er ook een kinderzitje in de Austral?
In deze grote gezinsauto past uiteraard een kinderzitje. Meerdere zelfs. Er is een isofix-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de passagiersstoel en op de twee buitenste zitplaatsen achterin.
De Austral en Espace lijken op elkaar. Welke moet ik kiezen?
De zesde generatie van de Renault Espace (marktintroductie 2023) lijkt als twee druppels water op de Austral. Er is eigenlijk maar één wezenlijk verschil: de Espace is een stuk langer en heeft geen aflopende daklijn. In de Espace kun je daardoor aanzienlijk meer bagage meenemen (tot 1.818 liter!) of twee extra passagiers. Je kunt namelijk een derde zitrij krijgen in de Espace. Op deze extra zitrij passen overigens alleen kleine kinderen. Verder zijn de twee auto’s nagenoeg identiek. Zoek je dus wat meer bagageruimte óf plek voor twee extra kinderen? Kies dan de Espace.

Meer informatie

Meer details