Sterke punten
- Krachtige motoren
- Klassiek ontwerp voor liefhebbers
- Zeer waardevast
Zwakke punten
- Hoge aankoopprijs
- Hoge onderhoudskosten
- Beperkt geschikt voor dagelijks gebruik
Renault Alpine A310 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Alpine A310, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Renault Alpine A310
-
Renault Alpine A310 A310
€ 16.950,-- 182.425 km
- 08/1984
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5753 AH DEURNE -
Renault Alpine A310 V6 Ph ll First paint factory option body Groupe 4
€ 59.800,-- 34.000 km
- 08/1982
- 110 kW (150 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4241 AL Arkel
Interesse in een Renault Alpine A310
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De krachtige motoren zorgen voor goede rijprestaties en veel rijplezier.
- De auto's zijn allemaal met de hand gemaakt en daarom echt uniek.
- De Renault Alpine A310 V6 is het meest succesvolle model van dit merk tot nu toe.
- Klanten kunnen kiezen uit verschillende vermogens naar hun individuele behoeften.
- De Renault Alpine A310 blijkt een bijzonder waardevaste en duurzame investering te zijn.
Gegevens
Motor
De Renault Alpine A310 kon gedurende de 14 productiejaren met verschillende vermogensniveaus worden besteld. De verkoop begon met een eerste 115 pk, maar het model kon zich door de hoge aanschafprijs nauwelijks op de markt vestigen. Daar kwam geen verandering in door het optionele brandstofinjectiesysteem dat vanaf 1973 werd aangeboden en waarmee het vermogen kon worden opgevoerd tot 124 pk. Bovendien waren alle met deze technologie uitgeruste voertuigen uitsluitend voor de export bestemd.
De Renault Alpine A310 met zijn zescilindermotor was veel populairder en gewilder, en bezorgde de auto ook de reputatie de snelste Franse serieproductie-sportcoupé te zijn. De PRV-zescilindermotor is een samenwerking tussen Peugeot, Renault en Volvo. De motor leverde tot 150 pk op de weg, het vermogen lag bij 6000 toeren. Er was ook een raceversie van de Renault Alpine A310 met de V6-motor, die tot 270 pk leverde. De krachtige motor zorgde niet alleen voor meer rijplezier, maar luidde ook het langverwachte succes van het model in en zorgde voor aanzienlijk hogere verkoopcijfers.
Dankzij het lage ledig gewicht en de geoptimaliseerde vorm van de carrosserie zijn de rijprestaties van de Renault Alpine A310 uitstekend. Zo heeft de sportieve coupé slechts 7,8 seconden nodig om vanuit stilstand een snelheid van 100 km/u te bereiken. Bovendien eindigt de stuwkracht van de geïnstalleerde motor pas bij 220 km/u. Gezien de leeftijd van het voertuig zijn deze prestatiecijfers en gegevens overtuigend. Daarnaast vertrouwt de Franse autofabrikant op een sportieve achterwielaandrijving die het vermogen van de motor goed op de weg brengt. Een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen is ook standaard.
Afmetingen
De Renault Alpine A310 is een kleine en lichte sportcoupé waarmee men uitstekend door het drukke stadsverkeer manoeuvreert. Maar ook de rijprestaties en de motor profiteren van het uitgekiende ontwerp. Het model meet net geen 4,3 meter lang en is slechts iets meer dan 1,6 meter breed, zeker in vergelijking met de huidige coupés is de Renault Alpine A310 een vrij kleine auto. Het ledig gewicht is navenant laag, slechts ongeveer 1.040 kilogram, zelfs met volledige uitrusting. Volgens de fabrikant bedraagt de wielbasis 2,27 meter.
Binnenin biedt de Renault Alpine A310 twee comfortabele sportieve stoelen, meer ruimte is er nauwelijks. Ook het dagelijkse gebruik zou beter kunnen, maar die claim heeft de Franse autofabrikant ook nooit gemaakt. De achterbak is feitelijk niet aanwezig. Wie zijn of haar boodschappen naar thuis wil doen, moet terugvallen op de passagiersstoel. Er is ook geen aanhangwagenkoppeling voor het model, zodat klanten om begrijpelijke redenen de Alpine niet als trekkend voertuig kunnen gebruiken.
Gegevens en afmetingen | Renault Alpine A310 |
---|---|
Bouwperiode | 1971 - 1985 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,2 x 1,6 x 1,2 m |
Wielbasis | 2,3 m |
Inhoud bagageruimte | geen informatie |
Ledig gewicht | 1.040 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.340 kg |
Cilinderinhoud | 2.664 cm³ |
Koppel | 199 Nm |
Topsnelheid | 225 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,8 s |
Tankinhoud | 62 l |
Verbruik | 10,9 l |
CO²-uitstoot | 259,4 g/km |
Varianten
De Renault Alpine A310 werd in de loop der jaren herhaaldelijk in verschillende varianten op de markt gebracht en wist pas later klanten voor zich te winnen.
In 1971 kwam de eerste Renault Alpine A310 op de markt, met een benzinemotor van 115 pk. Aangezien deze maar matig werd ontvangen door de kopers en de hoge prijzen vooral opvielen in directe vergelijking met de concurrentie, heeft de Franse autofabrikant snel aanpassingen doorgevoerd: bijvoorbeeld met de nieuwe V6-motor, die volledig opnieuw werd ontwikkeld. Veel andere speciale modellen in kleinere oplagen kennen vandaag de dag nog steeds een hoge zeldzaamheidswaarde. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Renault Alpine A310 V6 Pack GT, een verbrede versie van de auto. Wie graag uitgebreide motoraanpassingen wenste, kon het model Renault Alpine A310 Kit Boulogne kiezen, dat onder meer tot 193 pk vermogen en een topsnelheid tot 235 km/u te bieden had.
Prijs
De nieuwprijs van de Renault Alpine A310 wordt ook nu nog beschouwd als een centraal punt van kritiek. De Franse autofabrikant vroeg immers omgerekend net geen 30.500 euro voor de sportieve coupé als nieuwprijs.
Klanten moeten ook diep in de buidel tasten voor een occasion, als ze hun zinnen op de Renault Alpine A310 hebben gezet. Bovendien is het model tegenwoordig zelden als op de occasionmarkt verkrijgbaar. Goed en regelmatig onderhouden voertuigen kosten tot 40.000 euro, bij zeldzamere versies zijn zelfs prijzen tot 100.000 euro mogelijk.
Design
Exterieur
De Renault Alpine A310 is een klassieke sportcoupé, die op het eerste gezicht zeker in het oog springt. Voor de productie van de carrosserie werd glasvezelversterkte kunststof gebruikt. Bovendien werd de carrosserie van het voertuig in diverse tests aangepast om de aerodynamica opnieuw aanzienlijk te verbeteren. Aan de voorzijde valt vooral de verlichting op. Met verschillende individuele elementen en een praktische afdekking van glas laat deze veel indruk achter; aan de achterzijde bepaalt een afgeronde ruit het design van het voertuig.
Interieur
Het interieur van de Renault Alpine A310 is zeer sober, het voldoet aldus aan de standaard van die tijd. De belangrijkste instrumenten bevinden zich centraal achter het stuurwiel en geven informatie over het actuele toerental of de gereden snelheid. Het stuur ligt comfortabel in de hand en zorgt voor optimale controle op alle soorten wegen. De bediening van alle functies en kenmerken is zeer eenvoudig en kan zonder veel gewenning worden uitgevoerd. De Renault Alpine A310 is echter slechts beperkt geschikt voor stadsverkeer of het dagelijks leven, mede door het geringe zicht rondom; het model is vooral een goede keuze voor verzamelaars en liefhebbers van sportieve coupés.
Veiligheid
De Renault Alpine A310 maakt indruk met een zeer veilige en gecontroleerde rijervaring. Het lage gewicht van de coupé is de belangrijkste reden waarom hij probleemloos met hoge snelheid door bochten kan rijden en het speciale chassis en de directe besturing spelen daarbij een grote rol. Vanwege de leeftijd zijn er geen technische hulpmiddelen of voorzieningen voor meer veiligheid.
Alternatieven
Een uitstekend alternatief voor de Renault Alpine A310 is de Nissan Datsun: Deze auto is nu een klassieker en daarom erg populair. De kosten voor een Nissan Datsun occasion blijven binnen de perken, voor 37.000 tot 40.000 euro kan een aspirant-koper zo'n model bemachtigen. De aanbiedingen hebben vaak een lage kilometerstand en zijn bovendien ook goed onderhouden.