Ga naar hoofdinhoud
renault_4_e-tech_electric_dashboard.jpeg

Renault 4 E-Tech electric

1 / 3
renault_4_e-tech_electric_dashboard.jpeg
renault_4_e-tech_electric_schuin_achter.jpeg
renault_4_e-tech_electric_schuin_voor.jpeg

Sterke punten

  • Strak retrodesign met moderne flair
  • Schoon, compact en wendbaar
  • Praktisch, multifunctioneel interieur

Zwakke punten

  • Beperkt aanbod elektromotoren
  • Niet de snelste lader
  • Bagageruimte aan de kleine kant

Renault R 4 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault R 4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault 4 E-Tech electric: moderne, elektrische interpretatie van een klassieker

De Renault 4 E-Tech electric brengt de charme van de legendarische Renault 4 – die van 1961 tot 1994 in productie was – terug in een eigentijdse, elektrische crossover met een praktische insteek in retrostijl. Hij is prima geschikt als gezinsauto en biedt keus uit twee batterijen en drie uitvoeringen. Lees meer

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uniek retrodesign voorzien van moderne aandrijftechniek
  • Volledig elektrisch, dus emissievrij
  • Ruim interieur ondanks compacte afmetingen
  • Ideaal als tweede auto of stadsauto

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault 4 E-Tech electric deelt zijn techniek grotendeels met de Renault 5 E-Tech electric. Onder de motorkap ligt een elektromotor met een vermogen van 90 kW (120 pk) in de basisversie Urban Range Evolution en 110 kW (150 pk) in de uitvoeringen Comfort Range Evolution, Techno en Iconic. Het maximumkoppel bedraagt 225 Nm in de basisversie en 245 Nm in de overige. De Renault 4 E-Tech electric heeft voorwielaandrijving en doet het – zoals de meeste volledig elektrische auto’s zónder conventionele transmissie . Slechts één overbrenging volstaat omdat een elektromotor zijn power al direct vanuit het laagste toerengebied levert. Je kunt de Renault 4 E-Tech electric dus rijden als een traploze automaat.

De 4 E-Tech electric biedt keuze uit twee batterijpakketten. De basisuitvoering Evolution is leverbaar met een batterij van 40 en 52 kWh (Urban Range resp. Comfort Range), de Techno- en Iconic-uitvoeringen zijn uitsluitend als Comfort Range met de grotere batterij leverbaar. De actieradius volgens de WLTP-cyclus bedraagt ongeveer tot 300 respectievelijk 400 kilometer.

Beide batterijen hebben een voltage van 400 en een laadvermogen van 11 kW. Thuis of aan een openbaar laadpunt opladen van 20 tot 80 procent van de batterijcapaciteit kost je met wisselstroom (AC) en de kleinere batterij ongeveer tweeënhalf uur, voor de grotere batterij heb je dan ruim drie uur en een kwartier nodig. Snelladen met gelijkstroom (DC) kan ook in beide versies. Met de 40 kWh-batterij heb je 80 kW laadvermogen en kost opladen van 20 tot 80 procent iets meer dan een halfuur. Met de grotere batterij doe je hetzelfde met 100 kW in ongeveer dezelfde tijd.

De oorspronkelijke Renault 4 was er tussen 1961 en 1994 uitsluitend met een reeks eenvoudige benzinemotoren van 0,75 tot 1,1 liter, gekoppeld aan een handgeschakelde drie- of vierversnellingsbak. Het vermogen liep van 20 tot 25 kW (27 tot 34 pk) en een trekkracht van 59 tot 72 Nm. De nieuwe Renault 4 E-Tech electric laat zien hoe ver de techniek in zes decennia is gekomen.

Afmetingen

De Renault 4 E-Tech electric is vooral een compacte, praktische stadsauto. Hij is 4,14 meter lang, 1,80 meter breed en 1,55 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,62 meter. De draaicirkel is met 10,2 meter aangenaam klein voor stadsgebruik. De bagageruimte meet 420 liter met de achterbank in de normale positie. Met de achterbank plat groeit de bagageruimte met bijna een kuub tot 1.405 liter. Niet uitzonderlijk, maar ruim voldoende voor een praktische stadsauto als de Renault 4 E-Tech electric.

We kunnen het niet laten en vergelijken de Renault 4 E-Tech electric nogmaals met de oorspronkelijke originele Renault 4. Die was met zijn lengte van 3,66 meter iets kleiner en had ook een standaard bagageruimte van slechts 255 liter. Grappig is ook het gewicht van de oude Renault 4. Dat bedroeg 630 tot 670 kilogram, de Renault 4 E-Tech electric weegt nu 1.410 tot 1.462 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

RENAULT 4 E-TECH ELECTRIC
Marktintroductie 2025
Lengte x breedte x hoogte 4,14 x 1,80 x 1,55 m
Wielbasis 2,62 m
Inhoud bagageruimte 420-1.405 l
Ledig gewicht 1.410-1.462 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.895-1.980 kg
Vermogen 90-110 kW (120-150 pk)
Koppel 225-245 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,1-9,2 sec
Batterijcapaciteit 40-52 kWh
Verbruik 14,2-15,1 kWh/100 km
Actieradius 308-408 km

Varianten

Zoals gemeld is de Renault 4 E-Tech electric er in Urban Range- (40 kWh batterij) en Comfort Range-versies (52 kWh batterij). De eerste is er alleen voor de basisuitvoering Evolution, de andere is er voor alle drie uitvoeringen, Evolution, Techno en Iconic, waarbij de Iconic de topversie is. Alle uitvoeringen zijn te leveren met een elektrisch bedienbaar canvas schuifdak, dat Renault ‘Plein Sud’ noemt. Met zo’n schuifdak vervallen de dakdragers. De opening van het Plein Sud-schuifdak is maar liefst 92 centimeter lang!

Prijzen

Een nieuwe Renault 4 E-Tech electric kost minimaal 30.000 euro en dan heb je de basisversie met de kleine batterij en kleine actieradius. De sterkere variant met grotere batterij kost je 33.000 tot bijna 37.000 euro. Op de occasionmarkt is de Renault 4 E-Tech electric anno 2025 nog niet verschenen. Daarvoor is hij natuurlijk nog veel te nieuw. Je moet voorlopig dus rekenen op de nieuwprijs of meer voor een demonstratie-exemplaar met opties en accessoires. Je voordeel is dan vooral dat je niet zo lang hoeft te wachten op de aflevering van je auto.

Design

Buitenkant

De oorspronkelijke Renault 4 was in 1961 een van de eerste hatchbacks. Daarmee onderscheidt de huidige Renault 4 E-Tech electric zich beslist niet meer. De Renault 4 E-Tech electric is bovenal qua vormen overduidelijk een moderne knipoog naar de klassieke Renault 4. De moderne compacte crossover heeft een opvallend rechtopstaand front met een grille met ronde koplampen, die een rechtstreekse verwijzing zijn naar de oude Renault 4. De uitsnede van de portieren en het derde ruitje in de brede C-stijl zijn dat ook. Ook de led-achterlichtjes en de vijfde deur doen je terugdenken aan de oude Renault 4 – maar elk detail is tegelijk modern en strak.

De Renault 4 E-Tech electric is leverbaar in uiteenlopende kleuren, van wit tot zwart via hemelsblauw, terracottabruin en diverse tinten grijs, rood, blauw en groen. Sommige kleuren kun je bestellen met een zwart gespoten dak en motorkap. Per uitvoering zijn er speciale lichtmetalen 18-inchwielen.

Binnenkant

Het dashboard is strak en minimalistisch vormgegeven, met een groot digitaal instrumentencluster en een centraal infotainmentscherm, beide 10-inch. Renault voorziet de auto van het nieuwe OpenR Link-systeem, gebaseerd op Google-diensten. De zitpositie is rechtop, wat veel oudere Renault 4-rijders zal doen glimlachen, en de ruimte op de achterbank is verrassend goed. Standaard heb je airco, elektrisch verstelbare spiegels en smartphone-connectiviteit. De topversies krijgen stoffen bekleding in retro-patroon, sfeerverlichting en een draadloze lader.

Veiligheid

De Renault 4 E-Tech electric is uitgerust met alle gebruikelijke moderne veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodremassistentie, rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning. Adaptieve cruise control en dodehoekwaarschuwing zijn optioneel.

Een Euro NCAP-score is nog niet beschikbaar, maar afgaande op het CMF-B EV-platform en de veiligheidsuitrusting ligt een goede score in de lijn der verwachting.

Alternatieven

De Renault 4 E-Tech electric is natuurlijk een unieke verschijning, maar er zijn compacte EV’s die als alternatief kunnen dienen. Ten eerste de Renault 5 E-Tech electric. Die deelt techniek en platform met de 4, maar is sportiever en lager gebouwd. De Peugeot e-2008 is iets ruimer en krachtiger, met een chique uitstraling en brede uitrusting. De Jeep Avenger electric heeft ook retro-invloeden, maar in een stoerder design. De elektrische Fiat 600 is een charmante en stijlvolle stads-EV met Italiaanse flair.

FAQ

Hoe ver kun je rijden met de Renault 4 E-Tech electric?
Afhankelijk van de batterijversie tussen de 300 en 400 kilometer (WLTP).
Kan ik de Renault 4 E-Tech electric snel opladen?
Ja, DC-snelladen kan tot 80 kW. Daarmee laad je in ongeveer 30 minuten tot 80 procent op.
Is de Renault 4 E-Tech electric geschikt als gezinsauto?
Voor gezinnen met kleine kinderen of als tweede auto is hij prima geschikt, dankzij zijn ruime interieur en praktische insteek.

Beoordelingen voor Renault R 4

2 Beoordelingen

5,0