Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-captur-front

Renault Captur

1 / 3
renault-captur-front
renault-captur-side
renault-captur-back

Sterke punten

  • Veel ruimte ondanks compacte afmetingen
  • Materiaalkeuze in interieur
  • Comfort

Zwakke punten

  • Hoge tildrempel bagageruimte
  • Beperkt uitzicht
  • Niet leverbaar met vierwielaandrijving

Renault Captur : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Captur, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Captur: kleine maar verrassend ruime SUV

Renault introduceert de Captur in 2013. Het model is dan een van de eerste kleine SUV's. In 2019 vernieuwt Renault de Captur grondig en vandaag de dag is de Renault Captur nog steeds een echte verkoophit, die zijn compacte buitenafmetingen combineert met verrassend veel binnenruimte.

Interesse in een Renault Captur

Renault Captur occasions
Renault Captur nieuwe auto's
Renault Captur dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een van de eerste en meest succesvolle kleiner SUV's
  • Verbazingwekkend ruim voor een auto van dit formaat
  • Behoorlijk comfortabel
  • Hoogwaardige materialen en afwerking

Technische gegevens

Motorisatie

De tweede generatie van de Renault Captur is gebaseerd op de techniek van de vijfde generatie van de Clio (en van de Nissan Juke). Hij is er nieuw niet meer als diesel, maar wel met diverse (hybride) benzinekrachtbronnen. Basisversie is de TCe 90 – een 1,0-liter benzinemotor met 67 kW (91 pk) vermogen. De TCe 140 is een mild hybrid met een 1,3-liter benzinemotor met 103 kW (140 pk). Beide hebben milieulabel B en een zesversnellingsbak. De eveneens mild hybrid TCe 160 EDC heeft 116 kW (158 pk) vermogen, ook uit 1,3 liter cilinderinhoud, maar dan met een automatische zeventrapstransmissie. Deze versie heeft label C.

De Captur E-Tech Hybrid 145 is een full hybrid, met een vermogen van 105 kW (143 pk), een 1,6-litermotor en een automatische achttrapstransmissie. De Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 is voorzien van dezelfde motor en transmissie en levert 117 kW (159 pk). Het gecombineerde verbruik van deze versie komt uit op 1,4 l/100 km en dat is 1 op ruim 70 kilometer! Beide hybrideversies hebben energielabel A. De overige versies hebben een verbruik van tussen 5 en 6 l/100 km.

De TCe 100 en de TCe 100 Bi-Fuel-versies (alleen handgeschakeld) zijn sinds een paar jaar niet meer nieuw leverbaar, evenmin als de TCe 130 en de TCe 155 die (optioneel) voorzien zijn van een automatische versnellingsbak.

Afmetingen

De Captur is een kleine SUV, ofwel een stads-SUV. Hij is slechts 4,23 meter lang en 1,80 meter breed, met spiegels is ie net ietsje breder dan twee meter. De hoogte is net geen 1,59 meter. De wielbasis is 2,64 meter. Aangezien de achterbank in de Captur niet alleen neerklapbaar, maar ook over 16 centimeter verschuifbaar is, varieert de bagageruimte van 223 liter met de achterbank in de achterste stand en het reservewiel op zijn plaats, tot 1.334 liter met de achterbank volledig neergeklapt en zonder het reservewiel. In de (oudere) Bi-Fuel-versies is de extra ruimte van het reservewiel niet beschikbaar – dat scheelt zo’n 50-80 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)

Renault Captur
Marktintroductie 2019
Lengte, breedte, hoogte 4,227 x 1,797 x 1,585 m
Wielbasis 2,639 m
Inhoud bagageruimte 223-1.334 l
Ledig gewicht 1.157-1.539 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.692-2.060 kg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 67 kW (91 pk)-117 kW (159 pk)
Koppel 160-270 Nm
Topsnelheid 168-173 km/u (elektrisch max. 135 km/u)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14-8,5 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 48-39 l
Verbruik 1,4-6,0 l/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 30-138 g/km/47-49 km

Varianten

De Renault Captur is er in diverse uitvoeringen, maar alle zijn vijfdeurs. De Equilibre is de basisversie en die is voorzien van onder meer diverse rijassistentiesystemen, handmatig te bedienen airco en een multimediasysteem met 7-inchscherm, maar zonder navigatie. De Evolution is een klein stapje hoger en is voorzien van een multimediasysteem mét navigatie en van een handsfree card voor openen, sluiten en starten zonder sleutel. De Techno is verder voorzien van onder meer elektronisch geregelde airco, een achteruitrijcamera en privacy glass achter. De E-Tech plug-in Hybrid 160 Techno is bovendien voorzien van een 10-inch kleurenscherm. De Iconic is samen met de R.S. line de topversie en beide staan op 18-inchwielen. De R.S. line heeft echter een sportiever tintje. Een speciale uitvoering is de Série Limitée Rive Gauche, met talrijke elementen in glanzend zwart, zowel buiten als binnen.

Prijzen

De basisuitvoering van de Renault Captur is de Equilibre en die kost € 28.325, de Evolution is zeshonderd euro duurder. De uitvoering Techno is er voor € 30.625. De Iconic kost € 38.095 en de sportief getinte topversie R.S. line kost € 38.225. De duurste versie van de Renault Captur is de E-Tech plug-in hybrid 160 in de Iconic-uitvoering. Daarvoor ben je minstens € 41.795 kwijt. De Captur Série Limitée Rive Gauche kost nieuw tussen bijna € 35.000 en bijna € 40.000.

Natuurlijk is het zo dat hoe jonger de occasion nog is, des te dichter zit de prijs van een gebruikte Captur bij de prijs die je voor een nieuwe moet betalen. Een exemplaar uit 2019 met een aanzienlijke kilometerstand gaat van de hand voor een kleine € 12.000. Compleet uitgevoerde exemplaren van minder dan een jaar oud ‘doen’ zo’n € 25.000. Het aanbod is groot, dus even doorzoeken loont beslist.

Design

Buitenkant

In vergelijking met zijn voorganger oogt de tweede generatie van de Captur volwassener. Met scherpere lijnen, extra luchtinlaten maakt hij een verfijnde indruk. Een verschil met de eerste generatie is de daklijn. Die zakt wat meer, wat effect heeft op de hoofdruimte achterin. De Renault Captur is er nog altijd ook in carrosseriekleuren met een afwijkende kleur voor de kap. Zo’n kleurencombinatie maakt de auto extra onderscheidend.

Binnenkant

Inzittenden van meer dan 1,80 meter lang moeten kiezen: knie- of hoofdruimte. Als je achterin rechtop zit, is de beenruimte ruim voldoende. Voor grotere passagiers beperkt de aflopende daklijn de hoofdruimte echter. Als je dan een beetje onderuit zakt, wordt de knieruimte weer wat krap. Maar vergeet niet dat de Captur is gebaseerd op de Renaault Clio en dat is een kleine auto. De basisversie Equilibre biedt een prima uitrusting, met onder meer handmatige airconditioning. Automatische klimaatregeling en voorzieningen als een achteruitrijcamera is voorbehouden aan hogere uitrustingsniveaus.

Veiligheid

Euro NCAP beloont de Renault Captur in 2019 met de maximale vijf sterren. De inzittendenbescherming krijgt een score van 96 procent voor volwassenen en 83 procent voor kinderen. Voetgangersbescherming scoort 75 procent en met de standaard aanwezige veiligheidssystemen scoort de Captur 74 procent van het maximum. Prima scores, maar Renault is dan ook gul met de standaard veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags voor bestuurder, passagier en zij-airbags vóór (uitschakelbare passagiersairbag), gordijnairbags voor en achter, ESP en abs, remkrachtverdeling en noodstopbekrachtiging, bandenspanningscontrolesysteem, noodremassistent met voetgangers- en fietserdetectie en emergency call.

renault-captur-interior

renault-captur-seats

Alternatieven

Natuurlijk is de Renault Clio, waarop de Captur is gebaseerd, een alternatief. Maar dat is geen SUV. De Captur is de eerste kleine SUV en later verschijnen alternatieven als de Citroën C3 Aircross, de Peugeot 2008 en van de Volkswagen Groep zijn er de Volkswagen T-Cross, de Audi Q2, de Seat Arona en de Skoda Kamiq.

FAQ

Is de Renault Captur betrouwbaar?
Zelfs met de oudere exemplaren van de eerste generatie van de Renault Captur zijn nog geen grote problemen op het gebied van betrouwbaarheid voorgekomen. Kopers van een occasion-Captur hoeven zich noch over olieverlies, noch over gebrekkige uitlaatsystemen of roestvorming zorgen te maken.
Tot welke voertuigklasse behoort de Renault Captur?
De Renault Captur is een mini-SUV. Hij is gebaseerd op het platform van de Renault Clio. Mini-SUV’s worden ook wel stads-SUV's genoemd.
Is de Renault Captur er ook met elektrische aandrijving?
De Captur is er niet in een puur elektrische variant, maar er zijn wel hybride versies (de mild hybrid 140 en mild hybrid 160 EDC en de E-Tech full hybrid 145 en de E-Tech plug-in hybrid 160. Die laatste twee kun je ook over beperkte afstanden puur elektrisch rijden.

Beoordelingen voor Renault Captur

18 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details