Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Renault E-Tech banner

Renault

1 / 11
AS24 Renault E-Tech banner
AS24 renault banner
Renault Clio (2023) banner
Renault Mégane E-Tech (2023) banner
Renault Espace (2023) banner
Renault Kangoo E-Tech Electric (2022) banner
AS24 Renault Kangoo 2021 banner
renault-twingo-ze-front
renault-zoe-e-tech-electric-side
renault-zoe-front
Renault Grand Scenic AS24 1.jpeg

Renault

Vind het model dat bij je past

Oprichter Louis Renault bouwde zijn eerste auto in 1898 en richtte het bedrijf Renault op in 1899. Inmiddels is Renault een van de grootste autofabrikanten in Europa. Renault zet in op elektrificatie met volledig elektrische kleine modellen als de Zoe en de Twingo en een compleet gamma hybrides. Lees verder

Bijzonderheden van het automerk Renault

  • Puur elektrische modellen (Zoe en Twingo) en middenklasser Megane
  • Veel hybride versies bij de MPV’s en SUV’s
  • Groot aanbod occasions

Historie Renault

De eerste auto van Louis Renault is gebaseerd op een driewielige De Dion-Bouton, die hij in 1898 ombouwt tot een vierwieler met een voor toen bijzondere transmissie. Hij wint een weddenschap met deze auto en merkt dat er veel belangstelling voor is. Met zijn broers richt hij het bedrijf met de naam Renault Frères op en gaat auto’s bouwen. De productie neemt snel toe, tot 6.800 in 1910. Louis Renault staat inmiddels alleen aan het hoofd van het bedrijf en door zijn contacten met de Franse elite en internationale zakenlui groeit het merk en zijn reputatie. In de Eerste Wereldoorlog speelt Renault een belangrijke rol door de productie van pantservoertuigen voor het Franse leger. Na de oorlog herstelt Renault zijn fabrieken snel en brengt de productie van zijn luxueuze automobielen weer op gang.

Kort na de Tweede Wereldoorlog wordt Louis Renault gearresteerd vanwege collaboratie met de Duitsers. Hij overlijdt kort daarna. Het bedrijf Renault Frères wordt door de Franse overheid genationaliseerd en omgedoopt tot Régie Nationale des Usines Renault. De Renault 4CV is de eerste nieuwe naoorlogse auto en wordt een groot succes. In de jaren zestig introduceert Renault de 16. Het is ’s werelds eerste echte hatchback, die van 1965 tot 1980 in productie blijft. Het succes wordt nog groter met de Renault 4L (1961-1994) als regelrechte concurrent van de Citroën 2CV. Hoewel de 4L eerder dan de 16 verschijnt, wordt de 4L vooral als bescheiden stationwagon beschouwd.

Renault is ook actief in de autosport. In eerste instantie via het merk Alpine, dat vanaf 1970 geleidelijk door Renault wordt ingelijfd. Renault-Alpine is vooral in de rallysport succesvol. In 1994 stopt Renault de productie van Alpine-sportauto’s, maar blaast het merk in 2017 weer nieuw leven in.

In de jaren zeventig betreedt Renault de Formule 1 met turbomotoren. Vanaf 1992 tot en met 1997 wint Renault als motorleverancier zes constructeurstitels in de Formule 1. Na dat jaar trekt Renault zich terug uit de sport, maar in 2002 neemt Renault het Benetton F1-team over en keert het terug als Renault F1, waarna het in 2005 en 2006 opnieuw de constructeurstitel in de Formule 1 verovert.

Renault heeft talrijke succesnummers geproduceerd, zoals de 4 CV, 4L, 5, 12, Clio, Megane, Scénic, Laguna en niet te vergeten de Espace.

In 1994 gaat Renault als Renault S.A. naar de beurs en vanaf 1996 is Renault officieel geen staatsbedrijf meer. Het aandeel van de Franse staat neemt steeds meer af.

Sinds 1999 heeft Renault een controlerend belang in Nissan en ontstond de Alliantie Renault-Nissan. Ook het van oorsprong Roemeense merk Dacia behoort sinds dat jaar tot Groupe Renault, net als het hier onbekende Zuid-Koreaanse automerk Samsung waarin Renault een aandeel van 70 procent heeft.

Modellen en varianten

Het modellenaanbod van Renault omvat kleine en compacte (stads)auto’s – de Twingo en Zoe (beide elektrisch) – en de Clio (full hybrid). De Megane E-TECH en Megane Estate zijn compacte middenklassers. De Captur en Grand Scenic zijn medium MPV’s, de Espace E-TECH is een grote MPV, de Austral en de Arkana zijn compacte SUV’s. Renault afficheert zich als pionier op het gebied van elektrificatie en heeft behalve geëlektrificeerde ook steeds meer crossover-achtige modellen in het gamma.

renault-twingo-e-tech-back

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
Twingo Hatchback Elektrisch - 60 kW (82 pk) 1.086-1.108 kg
Zoe Hatchback Elektrisch - 80-100 kW (108-135 pk) 1.475 kg
Clio Hatchback Hybride 0,999 l 67 kW (91 pk) 1.065 kg
Megane Hatchback/ stationwagon Elektrisch/hybride 1,6 l 96-160 kW (130-220 pk) 1.253-1.611 kg
Captur Medium MPV Benzine, hybride 0,999-1,6 l 67-116 kW (91-158 pk) 1.157-1.516 kg
Grand Scenic Medium MPV Benzine 1,3 l 103-116 kW (140-158 pk) 1.441-1.465 kg
Espace Grote MPV Hybride 1,2 l 147 kW (200 pk) 1.559 kg
Austral Compacte SUV Hybride 1,2 l 96-147 kW (130-200 pk) 1.396-1.492 kg
Arkana Compacte SUV Hybride 1,3-1,6 l 69-117 kW (94-156 pk) 1.332-1.410 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Het modellenaanbod van Renault omvat kleine en compacte (stads)auto’s, een middenklasse gezinsauto, drie MPV’s en twee compacte SUV’s. Renault faseert na de dieselmotoren nu ook de benzinemotoren uit en richt zich steeds meer op volledig elektrische en hybride-elektrische aandrijving.

Model Vanafprijs
Twingo € 24.190
Zoe € 34.895
Clio € 22.795
Megane E-TECH € 38.370
Megane Estate € 32.535
Captur € 28.325
Grand Scenic € 43.465
Espace € 46.830
Austral € 37.330
Arkana € 37.585

Prijzen voor occasions

Twingo’s occasions van het nieuwste model vind je niet snel onder de tien mille. Het aanbod occasions van de Zoe is groot, maar je vindt exemplaren mét batterij en exemplaren waarbij je de batterij moet huren en dat maakt zomaar een verschil van enkele duizenden euro’s. Zoe’s waarvoor je de batterij moet huren vind je al voor 16 à 17 mille, een exemplaar inclusief de batterij is er voor prijzen vanaf ongeveer 23.000 euro, maar voor dat bedrag vind je ze ook zonder batterij. Occasion Clio’s zijn er vanaf 11.000 euro. De Megane E-TECH is nog maar kort op de markt, dus occasions zitten qua prijs niet zo ver onder de nieuwprijs. De Mégane Estate is er al langer en die vind je voor 15 à 16.000 euro. Een Captur is er vanaf 12.000 euro; de Grand Scenic is er voor prijzen vanaf 10 à 11.000 euro. Een Espace occasion van het nieuwste model is relatief zeldzaam, dus reken op prijzen tussen 30-40.000 euro maar vooral hoger. De Austral en Arkana zijn relatief kort op de markt en hoewel het aanbod al groot is, liggen de prijzen voor een occasion niet ver onder de nieuwprijzen. Uiteraard zijn de prijzen voor occasions afhankelijk van de aanbieder, de uitvoering, de kilometerstand, de staat van de auto en tal van andere factoren.

renault-arkana-back

Alternatieven

Renault is een nogal mainstream-autofabrikant en daarvan zijn er natuurlijk meer. Dus als je ‘een alternatief’ zoekt, dan kun je niet uitgaan van het merk, maar moet je dat per model – of per soort aandrijflijn – bekijken. Een kleine elektrische auto is bijvoorbeeld de Fiat 500e en eventueel de Dacia Spring. Middenklassers zijn er te over en behalve de Peugeot e-208 zijn dat vooral elektrische MPV’s. SUV’s zijn er ook bij alle merken en als er geëlektrificeerde modellen zijn, dan zijn dat vooral SUV’s.

FAQ

Biedt Renault nog diesels aan?
Nee. Op de website zijn geen dieselversies meer te vinden.
Welke vormen van elektrische aandrijving heeft Renault?
Renault afficheert zich als pionier op het gebied van elektrificatie. De E-TECH 100 % electric-modellen zijn, zoals de naam aangeeft, volledig elektrisch aangedreven. Verder heeft Renault full hybrids en plug-in hybrids (die je kunt opladen aan een stekker) die zowel elektrisch als door de verbrandingsmotor aangedreven kunnen rijden – en een combinatie daarvan. De mild hybrid modellen zijn voorzien van een elektromotor die de verbrandingsmotor alleen ondersteunt.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Meer details

Het modellenaanbod van Renault in 2023 bestaat uit de: