Sterke punten
- Uitstekende wegligging
- Degelijkheid van een coupé
- Misschien wel de mooiste 911
Zwakke punten
- Nauwelijks ruimte achterin
- Hogere gewicht ten opzichte van 911 Coupé
- Targadakdeel kan alleen worden ingeschoven als auto stilstaat
Porsche Targa : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Targa, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Porsche Targa
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
- Ideale auto voor plezierritjes
- Waardevast
Technische gegevens
Motorisatie
Hoewel Porsche meestal auto's maakt met alleen achterwielaandrijving, geldt dat niet voor de Targa-modellen. Die hebben juist vierwielaandrijving. De "4" in de naam van de Targa 4 en 4S geeft aan dat ze deze speciale aandrijving hebben. Porsche hiermee benadrukken dat deze auto's extra veilig zijn, met rolbeugels en goede grip op de weg, ook in scherpe bochten.
Met de facelift in december 2015 nam Porsche voor zijn 911 afscheid van de atmosferische motor in het basismodel. De nieuwe turbomotor, een zescilinder boxermotor met een iets afgenomen cilinderinhoud van 3,0-liter, trad in zijn plaats en die zit ook in de 992 generatie van de Targa 4. Twee turbo’s compenseren niet alleen het verminderde volume, maar tillen ook het vermogen naar een indrukwekkende niveau, met 283 kW (385 pk) in de 911 Targa 4, met een maximumkoppel van 450 Nm. De krachtiger Targa 4S beschikt zelfs over 331 kW (450 pk) en 530 Nm dankzij een hogere turboboostdruk en een grotere turbo. Hij is leverbaar met een puristische handgeschakelde 7-versnellingsbak.
Voor liefhebbers van nog meer vermogen is er de Porsche 911 Targa 4 GTS, met een vermogen van 353 kW (480 pk) en een maximaal koppel van 570 Nm tussen 2.300 - 5000 tpm. Deze gestroomlijnde GTS, voorzien van een 8-traps Porsche Doppelkupplung (PDK) transmissie met dubbele plaatkoppeling, bereikt een topsnelheid van 307 km/u en sprint in minder dan 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u.
De Targa van de 992-generatie Porsche 911 maakte zijn debuut op 18 mei 2020 via het Porsche web-tv-kanaal 9:11 Magazine. Wat betreft de remmen heeft de Targa 4 330 mm schijven voor en achter, terwijl de Targa 4S grotere 350 mm schijven heeft. De nieuwe 911 Targa-modellen worden standaard geleverd met het Porsche Active Suspension Management (PASM). Het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), dat een elektronisch sperdifferentieel achter met volledig variabele koppelverdeling omvat, is standaard voor de Targa 4S en optioneel voor de Targa 4.
Afmetingen
Met een lengte van 4,51 meter en een breedte van 1,85 meter komt de 911 Targa 4S (992) overeen met de afmetingen van een volbloed sportwagen. In het interieur van de Porsche vinden de bestuurder en passagier voldoende ruimte. Alleen de achterbank valt meer in de categorie "noodstoelen". De kleine bagageruimte met een volume van slechts 132 liter biedt weinig opbergmogelijkheid. Aangezien de motor van de Targa achterin zit, neemt het targadak geen extra opbergruimte in beslag.
Opvallend is het hoge leeggewicht van 1.640 kg. Hierdoor is de Targa zwaarder dan de 911 coupé. Op de weg merk je de extra kilo's echter nauwelijks. Alleen 911 snelheidsduivels zullen een ietwat ongewone zwaarte in de bochten opmerken.
De volgende gegevens hebben betrekking op het huidige instapmodel: de Porsche 911 Targa 4:
Porsche 911 Targa 4 | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,51 m x 1,85 m x 1,29 m |
Wielbasis | 2,45 m |
Inhoud bagageruimte | 132 l |
Ledig gewicht | 1.640 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.060 kg |
Cilinderinhoud | 2.981 cm³ |
Vermogen | 283 kW (385 pk) |
Koppel | 450 Nm |
Topsnelheid | 289 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,4 s |
Tankinhoud | 67 l |
Verbruik | 9,8 l/100km |
CO₂-uitstoot | 223 g/km |
Varianten
De Porsche Targa van het type 991 was verkrijgbaar in vier verschillende modellen: de Targa 4, de Targa 4S en het exclusieve Turbo S Exclusive model. De 991 Targa GTS is speciaal ontworpen voor indrukwekkende prestaties op het circuit.
In de modelaanduiding staat de "4" voor de vierwielaandrijving, terwijl de "S" staat voor Sport, wat gelijk staat aan extra vermogen. Met uitzondering van het gelimiteerde Turbo S Exclusive model, dat beperkt is tot 200 exemplaren, verschillen de varianten voornamelijk op technisch niveau.
Van de 992-generatie zijn er ook meerdere Targa-varianten verkrijgbaar: Targa 4, Targa 4S, Targa 4S Heritage Edition, Targa 4 GTS en Targa GTS edition 50 years Porsche Design. Deze speciale editie heeft designelementen van vroege Carrera-modellen, zoals de teardrops op elk voorspatbord en de motorsport graphics op de flanken. Kopers van de Porsche Targa kunnen kiezen tussen een handgeschakelde bak met 7 versnellingen of een PDK-automaat met dubbele koppeling.
Prijzen
Afhankelijk van het model, het bouwjaar en de uitrusting lopen de nieuwprijzen van de Porsche Targa sterk uiteen. Occasions van de Porsche 911 Targa zijn prijzig. Misschien dat je er nog een vindt vanaf circa 45.000 euro, met een relatief hoge kilometerstand en van de allereerste Targa-generatie uit de jaren zeventig. De vraag is of de staat van onderhoud dan goed is. Maar denk eraan: het is en blijft natuurlijk een Porsche. Koopjes zul je dus niet snel vinden.
Zoals bij bijna alle 911's is de waardeontwikkeling van de 991 zeer stabiel. Terwijl de modellen uit de jaren 80 nog een goede 50.000 euro kosten, zijn de nieuwere modellen te koop voor ongeveer 70.000 euro. Prijzen lopen op tot ver boven de twee ton voor 992-modellen.
Design
Buitenkant
Opvallende kenmerken van de Targa zijn het verwijderbare dakgedeelte en de indrukwekkende rolbeugel. Bij oudere modellen moet het dak handmatig uit de bevestiging worden gehaald, wat vaak leidde tot beknelde vingers. Tegenwoordig verdwijnt het dak echter met één druk op de knop in slechts 19 seconden, zij het dat het voertuig hiervoor wel moet stilstaan.
Afgezien daarvan hebben we hier te maken met een prachtige Porsche die een eerbetoon is aan vroeger: de kenmerkende flyline met de compacte daklijn, een lange motorkap en de steile voorruit roepen nostalgische gevoelens op. Desondanks heeft de sportwagen een moderne en minimalistische uitstraling. Bij de Targa 4 horen standaard 19-inch Carrera velgen. De 4S sportversie wordt zonder extra kosten geleverd met 20-inch Carrera S velgen.
Binnenkant
In de basisversie van de 991 heeft Porsche enigszins bezuinigd op de assistentiesystemen. Functies zoals cruise control, proximity control, lane change assist, en parkeerhulp zijn beschikbaar, maar tegen een extra vergoeding.
In het interieur van de 992 Targa worden bestuurders verwelkomd door een multifunctioneel stuurwiel met een luxe lederen uitstraling, een geavanceerd infotainmentsysteem, comfortabele sportstoelen, en voorzieningen zoals verwarming en airconditioning. Het infotainmentsysteem is bedienbaar via touchscreen en spraak.
Veiligheid
De 992 Targa kun je gerust een veilige auto noemen. Dankzij de stevige constructie en de vierwielaandrijving heb je volledige controle over het rijden, en de sportwagen blijft goed op koers in bochten. De 992 beschikt over meer rijhulpsystemen dan zijn voorganger. Bij de 991 moest je vaak bijbetalen voor extra assistentiesystemen. Maar ook de 991 is voorzien van veel veiligheidselementen, zoals zes airbags en krachtige remmen met zes zuigers en grote, krachtige remschijven.
Alternatieven
In de 911-serie zijn er Targa-modellen in bijna elke generatie. De oudere voertuigen moeten echter genoegen nemen met minder bedieningsgemak en comfort. Sinds 2020 wordt de 992 geproduceerd als directe opvolger van de 991. Hij perfectioneert de Targa op bijna alle gebieden, maar is tegelijkertijd aanzienlijk duurder.
Er zijn maar weinig fabrikanten die sportwagens maken die in de buurt komen van het directe rijgevoel van een 992 Targa. Het gepatenteerde Targa-dakontwerp maakt de zoektocht naar een waardige concurrent des te moeilijker. Qua prestaties is de Nissan GT-R met zijn 550 pk vergelijkbaar. Hoewel hij over het algemeen zwaarder is, is hij nog scherper en dynamischer in bochten. Visueel kan de Japanse auto echter niet concurreren met het iconische uiterlijk van een Porsche. De Maserati GT is een concurrent uit Italië - mét dak - van de 911. Andere concurrenten van de 911 zijn de Audi R8, BMW M5 en Mercedes-Benz AMG GT