Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-panamera-front

Porsche Panamera (971)

1 / 3
porsche-panamera-front
porsche-panamera-side
porsche-panamera-back

Sterke punten

  • Prestaties
  • Zeer goede wegligging
  • Ook als hybride E-Hybrid

Zwakke punten

  • Zeer hoge prijs, zeker met opties
  • Stevige ophanging
  • Niet elke hybride is fiscaal voordelig

Porsche Panamera : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Panamera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Panamera (971): een wel héél sportieve sedan

Waar de eerste generatie Porsche Panamera nog een twijfelgeval was qua design, hoewel hij commercieel gezien wel een succes was, doet de tweede generatie Panamera het op elk vlak beter. Hij is strakker ontworpen en sluit beter aan bij de rest van het gamma, rijdt sportiever en efficiënter en is beschikbaar met een hele serie krachtige turbomotoren. Lees meer

Interesse in een Porsche Panamera (971)

Porsche Panamera (971) occasions
Porsche Panamera (971) nieuwe auto's
Porsche Panamera (971) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Panamera is misschien wel een forse sedan van meer dan 2 ton, zijn rijdynamiek is beter vergelijkbaar met die van een sportwagen.
  • Ondanks de ietwat stevige ophanging, zit je aan boord wel comfortabel in de goedgevormde sportstoelen, zeker in de verlengde Executive-variant.
  • De Porsche Panamera is ook te bestellen als plug-in hybride E-Hybrid.
  • Naast de gewone sedan en de langere Executive, is de Porsche Panamera ook te bestellen als meer praktische Sport Turismo, een soort stationwagenversie.

Belangrijke gegevens

Motoren

De tweede generatie Porsche Panamera was bij zijn debuut even beschikbaar met een dieselmotor, de Panamera 4S Diesel met een 422 pk sterke biturbo-V8, maar die versie werd in 2018 uit het gamma geschrapt. Sindsdien bestaat het motorengamma enkel nog uit benzines en hybrides.

De instapversie heet ‘Panamera’ en heeft een turbo-V6 van 330 pk onder de kap die de achterwielen aandrijft, de Panamera 4 heeft dezelfde motor met vierwielaandrijving. De Panamera 4S heeft de V6 van de Audi RS4 met 440 pk en heeft altijd vierwielaandrijving.

Daarboven staat de Panamera GTS, met een biturbo-V8 van 480 pk, gevolgd door de Turbo S, die dezelfde motor heeft, maar dan met liefst 630 pk.

Het hybride aanbod bestaat uit 3 versies: de Panamera 4 E-Hybrid van 462 pk, de Panamera 4S E-Hybrid van 560 pk en de krachtigste Panamera van allemaal: de Turbo S E-Hybrid van 700 pk.

Afmetingen

De Panamera en Panamera Sport Turismo hebben allebei een lengte van 5,05 meter, de verlengde Panamera Executive is 5,20 meter lang. De breedte blijft gelijk, met 1,94 meter, terwijl de twee lengtevarianten ook iets schelen in hoogte: 1,42 meter voor de gewone versie, 1,43 meter voor de Executive.

De sedanversies van de Panamera zijn strikte vierzitters, de Panamera Sport Turismo heeft nog een centraal noodzitje op de achterbank, al is het ook niet de meest comfortabele plek aan boord. Qua kofferruimte heb je in de sedan 495 tot 1.334 liter, de Executive heeft 495 tot 1.483 liter aan bagageruimte dankzij zijn langere wielbasis, de Panamera Sport Turismo kan 515 tot 1.384 liter aan spullen vervoeren. De hybride varianten verliezen ongeveer 100 liter door de plaatsing van het accupakket.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Porsche Panamera 330 pk.

Productie Sinds 2009
Lengte, breedte, hoogte 5,0 m, 1,9 m, 1,4 m
Wielbasis 3 m
Inhoud bagageruimte 495 - 1334 l
Ledig gewicht 1.835 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.515 kg
Cilinderinhoud 2.894 cm³
Maximaal koppel 450 Nm
Topsnelheid 270 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,6 s
Tankinhoud 75 l
Verbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km

Uitvoeringen

De uitvoeringen van de Porsche Panamera lopen ongeveer gelijk met de motorisaties: van de naamloze instapversie tot de Turbo S-modellen, waarbij de GTS gepositioneerd wordt als de meest dynamische van de serie.

De standaarduitrusting van de Porsche Panamera is niet slecht, met actieve dempers, 19-duims velgen, een bandenspanningscontrolesysteem, LED-verlichting, automatische airco met twee zones, elektrische voorzetels met stoelverwarming, parkeersensoren voor- en achteraan, cruise control en een rijstrookassistent.

Ondanks deze uitgebreide standaarduitrusting is de optielijst nog steeds erg lang, met ook erg dure opties om aan te vinken. Een speciale kleur kost al bijna 4.000 euro, een setje velgen tot 5.450 euro en keramische remmen meer dan 9.750 euro.

Nieuw- en occasionprijzen

De goedkoopste Panamera is de sedan met 330 pk en achterwielaandrijving, die kost 142.300 euro, de duurste nieuwe Panamera (zonder opties) is de Turbo S Executive voor 280.300 euro.

De tweede generatie Porsche Panamera is als occasion te vinden vanaf 77.450 euro, voor een Sport Turismo of een exemplaar met minder kilometers op de teller betaal je al gauw 80.000 euro of meer.

Design-highlights en interieur

Exterieur

De tweede generatie Porsche Panamera werd met meer zorg ontworpen en past veel beter binnen het gamma, netjes tussen de 911 en de Cayenne in met zijn lichtstreep tussen de achterlichten en de scherp getekende kont. Hij ziet er ook sportiever uit, ondanks het feit dat de verhoudingen niet zoveel veranderd zijn.

Interieur

Binnenin heb je een ideale (maar lage) zitpositie en nog een analoge toerenteller centraal voor je neus, omringd door kleinere digitale displays voor alle nodige informatie. Het centrale infotainmentsysteem is gegroeid met de facelift en is zeer breed. Verder heb je een combinatie van fysieke knoppen en aanraakgevoelige oppervlakken, wat niet altijd even ergonomisch is in gebruik, maar er wel strak uitziet. Je hebt ook heel veel keuzemogelijkheden qua materialen en aankleding binnenin, als je niet bang bent voor wat er gebeurd met het prijskaartje als gevolg.

porsche-panamera-interior

porsche-panamera-seats

Rijhulp en veiligheid

De Porsche Panamera is niet getest door Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS of NHTSA, maar is standaard wel al voorzien van een basispakket aan actieve veiligheidssystemen, met optioneel nog een breder arsenaal dat je veilig moet houden onderweg en in het geval van een botsing.

Alternatieven

De Porsche Panamera is ongetwijfeld de sportiefste wagen van zijn klasse, maar toch zijn er een aantal alternatieven op de markt. Zoals de BMW 8 Serie Gran Coupé, die er ook als 600+ pk sterke M8 is, de Mercedes-AMG GT 4-Door, die sinds kort ook een 843 pk sterke hybride topversie heeft, of de Audi S7/RS7 uit eigen stal. De Maserati Quattroporte past ook nog binnen dit rijtje, maar is eerder luxelimousine dan sportsedan.

FAQ

Is er ook een elektrische Porsche Panamera?
Porsche heeft ook de Taycan in het gamma zitten, een elektrische vierdeurs sedan die lijkt op een meer futuristische Panamera.
Wanneer komt de volgende Porsche Panamera?
Volgens de geruchten zou de opvolger van de Porsche Panamera al eind 2023 voorgesteld worden en wordt het geen elektrisch model, maar wel een hybride.

Beoordelingen voor Porsche Panamera

15 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details

Modelvarianten