Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-cayenne-coupe-front

Porsche Cayenne Coupé

1 / 3
porsche-cayenne-coupe-front
porsche-cayenne-coupe-side
porsche-cayenne-coupe-back

Sterke punten

  • Sportieve maar comfortabele rijervaring
  • Hoog veiligheidsniveau
  • Stevig vermogen

Zwakke punten

  • Stevig prijskaartje
  • Zware auto
  • Hoge onderhoudskosten

Porsche Cayenne : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Cayenne Coupé: de extra sportieve Cayenne

De Porsche Cayenne Coupé is een vierzits SUV van de Duitse autofabrikant Porsche. Het is in feite een Porsche Cayenne met een aflopende daklijn. Hierdoor ziet hij er wat sportiever uit dan de reguliere Cayenne, maar biedt hij iets minder bagageruimte en minder hoofdruimte achterin. Lees meer.

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Praktische gezinsauto
  • Prettige rijeigenschappen: sportief maar comfortabel
  • Hoog afwerkingsniveau

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche Cayenne Coupé biedt prestaties die je bij dit merk mag verwachten. Zelfs de meest bescheiden variant is uitgerust met een krachtige motor. Het gaat hier om een 3,0-liter V6-motor, goed voor 250 kW (340 pk) bij 6.500 toeren per minuut en een koppel van 450 Nm tussen 1.340 en 5.300 toeren per minuut. Deze prestaties worden mogelijk gemaakt door een variabele kleppenregeling (24V) en een turbo. Hiermee bereikt de auto een topsnelheid van 243 km/u, en de acceleratie naar 100 km/u duurt slechts 6,0 seconden. Met iets minder cilinderinhoud (2,9-liter) maar met dubbele turbo levert de V6 323 kW (440 pk) en een koppel van 550 Nm. Dit resulteert in een topsnelheid van 265 km/u, een acceleratie naar 100 km/u in 5 seconden, en een gemiddeld verbruik van 11,9 liter op 100 kilometer.

In de GTS-uitvoering heeft de 4,0-liter V8-motor een vermogen van 338 kW (460 pk) en 620 Nm koppel vanaf 1.800 toeren per minuut. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 14,0 liter/100 km. De Turbo-variant heeft nog meer vermogen, namelijk 404 kW (550 pk), en 770 Nm koppel, met een gemiddeld verbruik van 14,1 l/100 km. Hij haalt een topsnelheid van 286 km/u. Dezelfde motor levert in de Turbo S maar liefst 470 kW (640 pk), wat resulteert in een topsnelheid van 300 km/u.

Vanwege zijn lage CO2-uitstoot – en de bijbehorende belastingvoordelen hierdoor – is de Porsche Cayenne Coupé E-hybrid een populaire variant in Nederland. Deze beschikt over een V6-krachtbron die is gekoppeld aan een elektromotor van 95 kW (130 pk). Samen leveren ze een gecombineerd vermogen van 340 kW (462 pk), met een (WLTP) verbruik van 2,6-l/100 km. Deze hybride kan tot 45 km puur elektrisch rijden. In de krachtigste versie, de Turbo S E-hybrid, wordt de 4,0 liter V6 met 404 kW (550 pk) gekoppeld aan een elektromotor van 100 kW (136 pk), die geïntegreerd is in de TipTronic S automaat. Alle motoren zijn in de lengte geplaatst en drijven via de automaat de vier wielen aan.

Na de facelift in 2023 beschikt de Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé over een 3,0-liter V6 turbobenzinemotor met een vermogen van 223 kW (304 pk), gekoppeld aan een elektromotor met 129 kW (176 pk) en 460 Nm trekkracht. Het systeemvermogen komt uit op 345 kW (470 pk) met 650 Nm aan koppel. De accu is gegroeid van 17,9 kWh naar 25,9 kWh, waardoor de elektrische actieradius bijna is verdubbeld: tot 90 kilometer.

De reguliere Porsche Cayenne Coupé beschikt na de facelift over 13 pk en 50 Nm meer dan voorheen: 259 kW (353 pk) en 500 Nm. De Cayenne S Coupé beschikt na de facelift over een V8, in plaats van een V6, en die levert 348 kW (474 pk). De Cayenne S E-Hybrid Coupé en Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé zijn de krachtigste versies, met een vermogen van respectievelijk 381 kW (519 pk) en 542 kW (739 pk).

Afmetingen

De Porsche Cayenne Coupé vertoont subtiele verschillen ten opzichte van de reguliere Cayenne. Zo staat hij wat lager op zijn wielen. De hoogte bedraagt daardoor 1,67 meter. Daarnaast heeft hij een breedte van 2,0 meter en een lengte van 4,92 meter, met een wielbasis van 2,90 meter. Het gewicht varieert tussen de 2.030 kg (V6) en 2.335 kg (E-hybrid). De brandstoftank heeft een capaciteit van 75 liter, maar optioneel kan er gekozen worden voor een tank van 90 liter. De bagageruimte biedt plek aan 460 liter, wat uitgebreid kan worden tot meer dan 1.500 liter zodra je de bank neerklapt.

De belangrijkste specificaties op een rij van de populaire Cayenne E-Hybrid Coupé

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,92 m x 1,98 m x 1,67 m
Wielbasis 2,48 m
Inhoud bagageruimte 460 l
Ledig gewicht 2.335 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.055 kg
Cilinderinhoud 2.995 cm³
Vermogen 340 kW (462 pk)
Koppel 700 Nm
Topsnelheid 253 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,1 s
Tankinhoud 75 l
Verbruik 3,2 l/100km
CO₂-uitstoot 75 g/km

Varianten

Bij Porsche bepaalt de motor in hoge mate de specificaties van het model. Er zijn verschillende varianten, waaronder de Coupé, de S Coupé, de E-hybrid (inclusief de Platinum uitvoering), de GTS, de Turbo en de Turbo GT. Naast het toenemende aantal pk’s zijn ook de velgen, de remmen en het chassis anders. Desondanks blijft de lijst met beschikbare opties opmerkelijk uitgebreid. De Coupé-versie van de Cayenne is pas sinds 2019 op de markt. Het model kreeg in 2023 een facelift, net als de reguliere (derde generatie) Cayenne. Het model is sindsdien leverbaar als Cayenne Coupé, Cayenne E-Hybrid Coupé, Cayenne S Coupé, Cayenne S E-Hybrid Coupé en Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé. Die laatste is leverbaar met een GT pakket.

Prijzen

De Porsche Cayenne Coupé is – zoals geen enkele Porsche - geen koopje. Voor een nieuw model vraagt het merk minimaal 117.000 euro. Speciale modellen of modellen met meer vermogen zijn uiteraard aanzienlijk duurder. Voor de topversie - de Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé met GT pakket – geldt een prijs vanaf 220.000 euro.

Lage prijzen voor de Porsche Cayenne Coupé zijn ook op de occasionmarkt moeilijk te vinden. In de regel steken voertuigen met een eerste registratie uit 2019 er met een prijs van rond de 80.000 euro bovenuit. Vergeet ook niet dat het een redelijk prijzige auto is om te verzekeren en de onderhoudskosten zijn bij een Porsche ook fors.

Design

Buitenkant

De Cayenne Coupé lijkt als twee druppels water op de reguliere Cayenne. Alleen aan de achterkant zie je het verschil. De daklijn loopt minder ver door en loopt met een schuine boog naar beneden. Ook zijn de wielkasten wat flinker en staat hij wat lager bij de grond. Verder is de auto identiek aan de reguliere Cayenne.

In vergelijking met het pré-facelift-model heeft de vernieuwde Cayenne een geheel nieuwe look, met rondere voorschermen, aangepaste motorkap en nieuwe koplampen die de breedte van zowel de Cayenne SUV als de Cayenne Coupé benadrukken. Aan de achterkant vallen de nieuwe driedimensionale achterlichten op, samen met een nieuw, lager achtergedeelte waarin de kentekenplaathouder geïntegreerd is. Bovendien pronkt een imposante led-strip over de gehele breedte van de auto. Er is keuze uit 20-, 21- en 22-inch wielen.

Binnenkant

Porsche blijft trouw aan het concept van het plaatsen van de toerenteller in het midden van het instrumentenpaneel. Opvallend detail: de snelheidsmeter geeft pas cijfers weer vanaf 50 km/h. Aan de rechterkant bevindt zich een scherm, onder andere voor navigatiedoeleinden. De middenconsole wordt gedomineerd door een breed touchscreen dat in tweeën is gesplitst. Dit scherm helt af naar de pook, die is geïntegreerd in een soort aanraakscherm dat tevens dient voor secundaire bedieningen. Een imposante middentunnel scheidt de (semi)sportstoelen, terwijl achterin plaats is voor een comfortabele tweezitsbank. Alles is met uiterste precisie afgewerkt, met gebruik van hoogwaardige materialen.

Veiligheid

De Cayenne Coupé is een veilige auto. Standaard heeft de Cayenne Coupé flinke remmen, ABS, tractiecontrole en genoeg airbags om je rit veilig te maken. In 2017 kreeg de Cayenne de hoogste score van 5 sterren van Euro NCAP, wat betekent dat het een veilige auto is.

Alternatieven

Als alternatief voor de Cayenne Coupé is er natuurlijk de reguliere Cayenne, die eigenlijk iets praktischer is. De rest van de Duitse auto-industrie heeft ook een aantal concurrenten klaar staan met Coupé-daklijn. Neem bijvoorbeeld de BMW X6 en X6 M Bij Audi zijn de Q8, SQ8 en RS Q8 geduchte concurrenten. Mercedes-Benz heeft de GLE Coupé. Ook Range Rover doet met de Velar een aardige poging. En dan zijn er nog meer exotische modellen als de Lamborghini Urus, Aston Martin DBX en Ferrari Purosangue.

FAQ

Is de Cayenne Coupé geschikt voor offroad rijden?
Hij kan het zeker, maar heeft een mindere bodemvrijheid dan de Cayenne SUV. Met de luchtvering kan je de bodemvrijheid tot 23,5 cm verhogen.
Wordt de Cayenne Coupé volledig elektrisch?
Voorlopig nog niet, maar vroeg of laat gaat dat gebeuren. Zo is de kleine broer van de Cayenne – de Porsche Macan – sinds 2024 als volledig elektrisch model te koop.
Heeft de Cayenne E-hybrid Coupé minder bagageruimte?
Ja, dankzij het accupakket verlies je zo’n 140 liter aan bagagecapaciteit. Er blijft 460 liter over.

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details