Sterke punten
- Dé droom-Porsche die iedereen wil hebben
- Le Mans-auto voor op de weg, met meer dan 600 pk
- Beleggingsobject, zal nooit in waarde dalen
Zwakke punten
- Listige rijeigenschappen
- Zeer hoog prijskaartje
- Weinig binnenruimte
Porsche Carrera GT : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Carrera GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche Carrera GT
-
Porsche Carrera GT 5.7 V10 - GT Silver - 1 of 1.270
€ 1.299.950,-- 17.201 km
- 04/2004
- 450 kW (612 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
437 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Porsche Carrera GT 924 1/406
€ 88.500,-- 130.191 km
- 04/1981
- 154 kW (209 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8375 HN OLDEMARKT
Interesse in een Porsche Carrera GT
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- 612 pk sterke, hoogtoerige V10
- 0 tot 100 in minder dan 3,9 seconden en een topsnelheid van 330 km/u.
- Exclusief: slechts 1.270 exemplaren
Technische gegevens
Motorisatie
De 5,7-liter V10 van de Porsche Carrera GT heeft een zeer sportieve voorgeschiedenis: hij was oorspronkelijk bedoeld voor het Footwork F1-team in 1992, alvorens dat project werd stopgezet. Nadien zou Porsche met deze motor een Le Mans-prototype willen inzetten voor het seizoen 2000, maar dit project werd een halt toegeroepen om de Cayenne te kunnen bouwen.
Uiteindelijk kwam de V10 dus in de Carrera GT terecht, met een cilinderinhoud van 5,7-liter in plaats van de oorspronkelijke 5,5-liter. De hoogtoerige V10 – de begrenzer grijpt pas in bij 8.400 toeren – ontwikkelt 612 pk en 590 Nm en stelt de Carrera GT in staat om in 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten, met een topsnelheid van 330 km/u en een kwartmijlsprint in minder dan 11 seconden. Deze cijfers zijn nog indrukwekkender als je beseft dat de Carrera GT enkel met een handgeschakelde zesversnellingsbak werd aangeboden. De keramische koppeling, een primeur voor een straatauto, was berucht door zijn zware werking, al kwam er later wel een gemakkelijker te bedienen versie van uit.
Afmetingen
De Porsche Carrera GT is 4,61 meter lang, 1,92 meter breed en 1,17 meter hoog, met een rijklaar gewicht van amper 1.380 kilo, dankzij zijn monocoque uit koolstofvezel. Er is plek voor twee personen aan boord en de benzinetank is - opvallend genoeg - groter dan de bagageruimte: 92 liter tegenover 76 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Porsche Carrera GT | |
---|---|
Marktintroductie | 2004 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,61 x 1,92 x 1,17 m |
Wielbasis | 2,73 m |
Inhoud bagageruimte | 76 l |
Ledig gewicht | 1.380 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.600 kg |
Cilinderinhoud | 5.733 cm³ |
Vermogen | 449 kW (612 pk) |
Koppel | 590 Nm |
Topsnelheid | 330 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,9 s |
Tankinhoud | 92 l |
Verbruik | 17,8 l/100km |
CO₂-uitstoot | 429 g/km |
Varianten
De Porsche Carrera GT zou oorspronkelijk in een oplage van 1.500 exemplaren worden gebouwd, maar werd iets eerder uit productie gehaald vanwege strengere veiligheidsregels in de VS. Daarom zijn er maar zo’n 1.270 van gebouwd. Heel veel personalisatiemogelijkheden waren er oorspronkelijk niet: je had de keuze uit vijf kleuren (Fayencegeel, Guardsrood, Basaltzwart, Sealgrijs en GT Silver) en een aantal verschillende kleurcombinaties voor het interieur. Dat was het dan wel. Later bood Porsche de mogelijkheid om te kiezen uit meer kleuren voor de Carrera GT.
Er is wel een unieke Carrera GT: de Porsche Carrera GTZ van Zagato, die op verzoek van de klant een aangepast koetswerk uit koolstofvezel kreeg van de koetswerkbouwer.
Prijzen
Nieuw kostte de Porsche Carrera GT tussen de 300.000 en 400.000 euro. De auto heeft in relatief korte tijd al een legendarische status opgebouwd. Het prijskaartje is daarom ook niet gezakt, maar eerder (flink) gestegen. Voor een occasion moet je minimaal 1,5 miljoen euro neerleggen. Veel exemplaren worden daarom veilig opgeborgen in garages en zien maar nog nauwelijks daglicht.
Design
Buitenkant
Oorspronkelijk was het helemaal niet de bedoeling van Porsche om een supercar te bouwen. De Porsche Carrera GT concept car uit 2000 was vooral bedoeld om bezoekers te lokken naar de stand van het merk op de Autosalon van Parijs. Het was tevens een manier om de geschrapte V10 ergens in te kunnen gebruiken. Door het enthousiasme van het publiek werd de concept car echter vrijwel ongewijzigd in productie genomen, inclusief zijn monocoque-chassis uit carbon, zijn koolstofkeramische remmen en zijn keramische koppeling. De Carrera GT had verwijderbare dakpanelen van carbon (amper 2,4 kilo per stuk) en een actieve achterspoiler die bij 110 km/u tevoorschijn komt voor extra downforce op hoge snelheden.
Binnenkant
Aan boord werd de Carrera GT ook zo licht mogelijk gehouden, met onder meer carbon kuipstoelen, zonder dat het ten koste ging van de afwerkingskwaliteit. Overal waar je keek, zag je namelijk leder, carbon of metaal, met een design dat de link met de rest van het gamma behield (o.a. grote centrale toerenteller, contactslot links). Toch was de hoge, vloeiende middenconsole met alle bedieningen nieuw, met de versnellingspook prominent en zo dicht mogelijk bij het stuur staat geplaatst. Een leuk detail is de beukenhouten pookknop.
Veiligheid
De Porsche Carrera GT heeft nooit een officiële veiligheidsscore gekregen, maar dat is meestal het geval met exclusieve supercars. Ook heeft hij niet de reputatie een zeer gebruiksvriendelijke auto te zijn. Dat komt door de handgeschakelde versnellingsbak die een harde hand nodig heeft, een zeer stijf chassis met de ophanging van een racewagen, en de afwezigheid van ESP. Net als bij een racewagen kondigt de grens zich niet lang van tevoren aan en is het moeilijk een fout te corrigeren in de Carrera GT. De legendarische Porsche heeft inmiddels het leven gekost aan meerdere mensen, waaronder filmster Paul Walker van de bekende filmreeks The Fast and the Furious. De Amerikaanse talkshowhost Jay Leno kon een ritje in een Carrara GT ook bijna niet navertellen. Hij verloor in 2005 op het Talladega Nascar-circuit op hoge snelheid de controle over een Carrera GT en miste op een haar na de muur.
Alternatieven
De Porsche Carrera GT behoort tot de snelste en meest exclusieve supercars uit zijn tijd. Hij wordt vaak vergeleken met de Ferrari Enzo en de Mercedes SLR McLaren. De Enzo is ook een vlijmscherpe supercar met race-invloeden, terwijl de SLR McLaren meer geschikt is voor langere afstanden. Verder is de Lamborghini Muriciélago een alternatief te noemen, evenals de volbloed Amerikaanse Ford GT (2003 tot 2007) die in hetzelfde tijdperk als de Carrera GT een sensationele indruk maakte. Porsche heeft later ook nog een hybride hypercar gemaakt als spirituele opvolger van de Carrera GT: de 918 Spyder, die voor ongeveer evenveel geld te vinden is als de Carrera GT.