Sterke punten
- Typisch Porsche-rijgevoel
- Uitstekende remmen
- Klassieke Porsche-look
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Weinig opbergruimte
- Lust een slokje
Porsche 997 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 997, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 997
-
Porsche 997 Carrera 4 'Wide-Body'
€ 43.997,-- 154.953 km
- 06/2006
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2361 HG WARMOND -
Porsche 997 997 3.8 Carrera 4S PDK Sport uitlaat PSM 385pk Cab
€ 59.911,-- 141.588 km
- 04/2010
- 283 kW (385 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
251 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9231 HS SURHUISTERVEEN -
Porsche 997 MK2 Carrera 4S 3.8 Coupé PDK Meteorgrau-met.
€ 58.000,-- 171.042 km
- 08/2009
- 283 kW (385 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
10,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
247 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 997 Carrera S 3.8 Handgeschakelde Coupe Indischrot
€ 57.500,-- 118.391 km
- 01/2007
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
11,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
277 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 997 Carrera S 3.8 Basaltschwarz-met. handgeschakeld
€ 54.000,-- 136.863 km
- 10/2005
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
11,5 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
277 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 997 Carrera 4S 3.8 Coupe Automaat Nachtblau-metallic
€ 57.000,-- 125.310 km
- 11/2005
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 997 Cabrio 3.8 Carrera 4S PDK
€ 72.950,-- 103.755 km
- 02/2009
- 283 kW (385 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
251 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3772 MN BARNEVELD -
Porsche 997 Carrera 4S 3.8 Cabriolet GT-Silber-met. NL-auto
€ 56.500,-- 131.389 km
- 01/2006
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
11,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
286 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 997 3.6 GT2 Navi Sport Chrono BOSE Keramische remmen
€ 169.900,-- 49.614 km
- 07/2008
- 391 kW (532 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
298 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3772 MN BARNEVELD -
Porsche 997 GT3 9ff GTurbo1000 1050pk/1100Nm 6-bak Sport Class
€ 199.888,-- 54.649 km
- 09/2008
- 772 kW (1.050 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
307 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9411 VR BEILEN -
Porsche 997 997 3.8 Targa 4S motor gereviseerd
€ 49.997,-- 179.831 km
- 01/2007
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5658ca Eindhoven -
Porsche 997 3.8 Carrera 4S 385pk *Porsche Approved 11-2025
€ 75.997,-- 90.000 km
- 01/2011
- 283 kW (385 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
259 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6413 AE HEERLEN -
Porsche 997 997 3.6 Carrera schuifdak, sportuitlaat, alcantara
€ 39.945,-- 175.494 km
- 06/2004
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
270 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6468 EH KERKRADE -
Porsche 997 911 / 997 Carrera Coupe 2005 (Slechts 59.000km)
€ 42.800,-BTW verrekenbaar - 59.074 km
- 06/2005
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2231 AG RIJNSBURG -
Porsche 997 997 3.8 Carrera S, 355 PK, NL Auto, Schuifdak, Bos
€ 43.997,-- 174.631 km
- 02/2005
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8253 RD DRONTEN -
Porsche 997 997 3.8 Carrera S|Schuifdak|Full Dealer|
€ 37.740,-€ 34.740,-- 254.201 km
- 06/2006
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
283 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4255 HW NIEUWENDIJK -
Porsche 997 3.6 997 Carrera Handgeschakeld
€ 43.997,-- 93.403 km
- 01/2005
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
266 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1175 RH LIJNDEN -
Porsche 997 911 3.6 Carrera
€ 35.000,-- 168.240 km
- 06/2005
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9407CS Assen -
Porsche 997 997 3.8 Carrera S Cabriolet
€ 49.950,-- 84.785 km
- 08/2005
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
283 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6871 KA RENKUM -
Porsche 997 997 3.8 Carrera S|Sport-Chrono Plus|Leder|First Pa
€ 53.740,-- 92.125 km
- 06/2005
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4251 NK WERKENDAM
Interesse in een Porsche 997
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
- Ideale auto voor plezierritjes
- Waardevast
Technische gegevens
Motorisatie
De Porsche 997 maakte zijn debuut in diverse carrosserievarianten, waaronder cabriolet, coupé en roadster. Hij was direct leverbaar met benzinemotoren met een cilinderinhoud variërend van 3,6- tot 4,0-liter. De 911 Carrera biedt al direct een indrukwekkend vermogen van 254 kW (345 pk), terwijl de 911 Carrera S nog krachtiger is met 280 kW (381 pk). Wie écht veel vermogen zoekt, moet kiezen voor de Turbo (367 kW/500 pk), Turbo S (389 kW/530 pk), GT2 (389 kW/530 pk) of de GT2 RS (462 kW/620 pk).
De Carrera GTS werd als laatste toegevoegd aan de line-up. Deze variant beschikt over 300 kW (408 pk) sterke 3,8-liter motor. Hij is er als Carrera GTS en Carrera 4 GTS (vierwielaandrijving). Je kunt hem tevens als cabrio en coupé vinden.
In 2008 onderging de Porsche 997 een tussentijdse update voor het modeljaar 2009. De vernieuwde versie werd gepresenteerd op de Autosalon van Parijs in september 2008. Het model stond intern bekend als de Porsche 997 Gen II en werd informeel aangeduid als 997.2. Het 997 II-model, dat in productie ging eind 2008, introduceerde verschillende verbeteringen, waaronder een nieuwe motor met directe brandstofinspuiting. De motor lag 10 mm lager in de auto. De Carrera 4 en Carrera 4S kregen meer vermogen en Porsche introduceerde een automaat met dubbele koppeling: Porsche Doppelkupplung (PDK).
Afmetingen
De 997 is 4,43 meter lang, 1,80 meter breed en 1,31 meter hoog. Aan boord is er plaats voor twee volwassen personen en twee kleine kinderen. De bagageruimte voorin is 135 liter groot. De benzinetank is 64 liter groot. Het gewicht van de 996 is 1.390 kg.
In de Porsche 911 GTS werd de achterbank weggelaten, zodat er extra bagageruimte ontstaat. In totaal is er dan een bagageruimte van 315 liter beschikbaar.
De volgende gegevens hebben betrekking op de Porsche 911 Carrera Coupé:
Porsche 911 Carrera Coupé | |
---|---|
Marktintroductie | 2008 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,44 m x 1,83 m x 1,31 m |
Wielbasis | 2,35 m |
Inhoud bagageruimte | 135 l |
Ledig gewicht | 1.390 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.820 kg |
Cilinderinhoud | 3.614 cm³ |
Vermogen | 254 kW (345 pk) |
Koppel | 390 Nm |
Topsnelheid | 289 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,9 s |
Tankinhoud | 64 l |
Verbruik | 10,3 l/100km |
CO₂-uitstoot | 242 g/km |
Varianten
De 997 is een populair model bij Porsche-fans. Het uiterlijk van de 997 komt namelijk op sommige punten sterk overeen met dat van de eerste Porsche 911 uit 1963. Vooral de ronde koplampen straalden een zekere herkenbaarheid uit. De eerste facelift kwam in 2008. De belangrijkste aanpassing was de introductie van ledverlichting. Bovendien was er voor het eerst ook bochtverlichting verkrijgbaar tegen meerprijs. Hiermee werd de rijveiligheid verhoogd, vooral bij slechte weersomstandigheden.
De 997-serie bestaat uit diverse modellen, zoals de Carrera, Carrera S, Targa, Turbo, GT2 en GT3. Bovendien kon je kiezen uit verschillende speciale uitvoeringen: Sport Classic, Speedster, Black Edition en Turbo S Edition 918 Spyder.
In Nederland waren extra speciale modellen van de Porsche 997.2 leverbaar. Hier kon men onder meer de Carrera 4S Pon Edition en 4S Cabrio Pon Edition modellen kopen. Beide series waren echter beperkt tot slechts 15 exemplaren. Voorts waren ook de Carrera 4S Porsche Center Gelderland LE en de corresponderende cabriolet uitsluitend verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Er waren zelfs slechts twee exemplaren van elk van deze twee modellen.
Prijzen
De prijzen voor een Porsche 997 Carrera en Carrera S van een bouwjaar tot 2008 lagen destijds rond de 116.000 en 132.000 euro. De Porsche 997 is niet langer nieuw verkrijgbaar, dus zullen Porsche-fans op zoek moeten gaan naar occasions.
De oudere modellen van vóór 2008 kosten tussen de 35.000 en 200.000 euro. De duurdere modellen zijn vaak de pure GT2 of GT3-versies.
Occasions die vanaf 2008 beschikbaar zijn, variëren in prijs tussen 50.000 en 400.000 euro. Dit toont maar weer eens aan dat modellen van Porsche vaak waardevast zijn.
Design
Buitenkant
De carrosserie van de Porsche 997 heeft een sportieve maar elegante uitstraling. De ronde koplampen zijn een knipoog naar de oer-911 uit de jaren 60. De Porsche 997 ligt laag bij de grond, waardoor bestuurder en passagier enige flexibiliteit moeten tonen bij het in- en uitstappen.
De grote ramen bieden een uitstekend zicht naar buiten toe, maar toch kunnen objecten direct voor of achter de wagen moeilijk zichtbaar zijn vanwege de zeer lage positie van de stoelen. Het ontbreken van parkeersensoren op de 997 maken het manoeuvreren er niet eenvoudiger op.
Bij de facelift in 2008 werd het veersysteem herzien en de voorbumper kreeg een vernieuwde look met grotere luchtinlaten. De koplampen werden voorzien van led-dagrijverlichting en nieuwe optionele dubbele HID-projectors. De achterbumper onderging ook een herziening met een nieuw led-achterlichtontwerp. De vierwielaangedreven modellen kregen een reflecterende streep tussen de achterlichten. Daarnaast werden de buitenspiegels vergroot en er was een vernieuwde Porsche sportuitlaat (PSE) aanwezig.
Binnenkant
Het interieur van de 997 is ook klassiek vormgegeven. Op het dashboard pronkt een klassiek klokje en er is een infotainmentscherm. Achter het stuur zitten traditionele klokken. Er zijn veel fysieke knoppen aanwezig, waardoor je eenvoudig veel functies kunt bedienen. Het interieur werd bij de facelift in 2008 bijgewerkt met een herzien PCM-systeem voorzien van een touchscreen, optionele navigatie op harde schijf en Bluetooth. Een significante wijziging was de introductie van de nieuwe Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) transmissie, ter vervanging van de optionele Tiptronic S.
Bepaalde 997-varianten, zoals de Porsche 911 Carrera Coupé, zijn specifiek ontworpen als tweezitters. De standaardconfiguratie omvat twee sportstoelen, maar tegen een meerprijs zijn ook kuipstoelen beschikbaar. Zelfs voor langere personen bieden deze modellen comfortabele zitplaatsen met voldoende ruimte. Dit komt door de in de hoogte verstelbare stoelen, hoewel aanpassingen aan de rugleuning niet mogelijk zijn. De rugleuningen zijn opvallend hoog, waardoor zowel de bestuurder als de passagier een gevoel van veiligheid ervaart, zelfs bij hoge snelheden.
Veiligheid
Hoewel de Porsche 997 inmiddels al wat ouder is, overtuigt hij nog steeds met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Alle zitplaatsen zijn standaard voorzien van zij- en hoofdairbags. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd in de rugleuningen en kunnen niet worden versteld. Het vastmaken van kinderzitjes op de passagiersstoel is mogelijk, maar de Isofix-bevestiging is helaas alleen beschikbaar tegen een meerprijs. Het uitschakelen van de airbag op de passagiersstoel is niet mogelijk, waardoor veiligheid alleen gegarandeerd is bij oudere kinderen.
Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de Porsche 997 in vrijwel elke situatie stabiel op de weg ligt. Het remsysteem, in combinatie met de remassistent, maakt veel indruk. Bij een noodstop vanaf een snelheid van 100 km/u komt de Porsche al na 34 meter tot stilstand. Standaard is ook het ESP-systeem inbegrepen, terwijl een drukcontrolesysteem voortdurend de bandenspanning controleert.
Alternatieven
Er zijn diverse merken die in de afgelopen decennia een poging gewaagd hebben om de Porsche 911 te beconcurreren. Ondanks dat het concept van de Porsche 911 met de motor achterin uniek blijft, zijn er verschillende interessante alternatieven voor de generatie Porsche 997. Denk aan de Mercedes-Benz SL, de Jaguar F-Type, Aston Martin Vantage, Audi R8 en Nissan GT-R, al betaal je voor deze alternatieven doorgaans wel meer dan voor een Porsche 997.