Sterke punten
- De eerste ‘moderne’ 911
- Roffelende, luchtgekoelde boxermotor
- Iconisch model
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Zeer hoog prijskaartje
- Geen veilige auto naar hedendaagse maatstaven.
Porsche 964 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 964, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 964
-
Porsche 964 993 3.6 Coupé
€ 78.950,-- 76.615 km
- 07/1995
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6871 KA RENKUM -
Porsche 964 Carrera 2 Manual 'Porsche Exclusive Program'
€ 49.950,-- 365.000 km
- 06/1991
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Porsche 964 coupe C4 Manual 1990 'Marineblau Metallic'
€ 74.950,-- 198.200 km
- 05/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Porsche 964 911 964 Carrera 2 Manual Engine rebuilt 2024
€ 95.950,-- 146.000 km
- 03/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5262 GK VUGHT -
Porsche 964 964 Carrera 2 Turbo Look (1990)
€ 99.964,-- 139.524 km
- 06/1990
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-4871 EN ETTEN-LEUR -
Porsche 964 1993 911 964 Carrera 2 Handgeschakeld
€ 89.950,-- 206.000 km
- 04/1993
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5262 GK VUGHT -
Porsche 964 Carrera 2 - RUF - Well Documented -
€ 99.500,-- 165.960 km
- 10/1989
- 185 kW (252 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN -
Porsche 964 coupe RHD 1991 Automatic
€ 58.900,-- 264.718 km
- 01/1991
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 964 964 3.6 Carrera 4 Coupé, 250 PK, Airco, Schuif-/Ka
€ 82.964,-- 171.600 km
- 07/1990
- 184 kW (250 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8253 RD DRONTEN -
Porsche 964 964 3.3 Turbo Coupé 04-1991 89.000 km in smetteloz
€ 189.500,-- 89.171 km
- 04/1991
- 235 kW (320 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7327 AD APELDOORN -
Porsche 964 Carrera 2 Targa | Original & full service history
€ 110.000,-- 98.787 km
- 01/1991
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2171 TW SASSENHEIM -
Porsche 964 964 Carrera 2 Coupe
€ 129.900,-- 156.426 km
- 06/1992
- 185 kW (252 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN -
Porsche 964 Cabrio 964 EVOMAX11 Classic | Targa | CARBON RACE
€ 525.000,-BTW verrekenbaar - 5.990 km
- 03/1994
- 331 kW (450 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
225 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3992 DB HOUTEN -
Porsche 964 C2 Targa 3.6 | Aut | 911 | 250 pk |
€ 89.950,-- 131.007 km
- 04/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-2231 NZ RIJNSBURG -
Porsche 964 964 3.6 Turbo Coupe *Origineel NL*
€ 469.900,-- 137.983 km
- 03/1993
- 266 kW (362 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN -
Porsche 964 (964) Targa 4.0L - Lammertink Vintage
€ 429.950,-- 2.962 km
- 06/1990
- 287 kW (390 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3447 GK WOERDEN -
Porsche 964 Cabrio 964 3.6 C2 Cabrio
€ 89.950,-- 149.132 km
- 06/1993
- 184 kW (250 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6666 MG HETEREN -
Porsche 964 964 Carrera 2 Cabrio * 2 owner * History available
€ 104.950,-- 77.410 km
- 01/1989
- 184 kW (250 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9581 EA MUSSELKANAAL -
Porsche 964 3.6 Carrera 4 Targa
€ 89.964,-- 168.100 km
- 06/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3222 CN HELLEVOETSLUIS -
Porsche 964 3.6 Carrera 4 H5 Coupé
€ 92.964,-- 117.055 km
- 09/1989
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3222 CN HELLEVOETSLUIS
Interesse in een Porsche 964
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
- Waardevaste auto
- Exclusieve generatie: lage productieaantallen
Technische gegevens
Motorisatie
De Porsche 964 bood een breed scala aan motoropties die het kenmerkende 911-ontwerp combineerden met geavanceerde technologie. De Carrera 2 en Carrera 4 modellen waren uitgerust met een krachtige 3,6-liter zescilindermotor die – voor die tijd - een indrukwekkend vermogen van 184 kW (250 pk) leverde. Deze modellen waren beschikbaar in verschillende carrosserievarianten, waaronder Coupé, Targa en Cabriolet.
Voor degenen die op zoek waren naar een meer prestatiegerichte ervaring, bood de Carrera RS een extra stoot met een vermogen van 191 kW (260 pk). Ontworpen met een focus op gewichtsvermindering en prestaties, was dit model voornamelijk beschikbaar als een lichtgewicht Coupé.
De iconische 911 Turbo maakte ook deel uit van de 964-serie, aanvankelijk aangedreven door een 3,3-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 235 kW (320 pk). Later werd de Turbo 3.6 geïntroduceerd, voorzien van een krachtigere 3,6-liter motor die een indrukwekkend vermogen van 264 kW (360 pk) leverde. De Turbo-modellen waren beschikbaar in zowel Coupé- als Cabriolet-uitvoeringen.
De 964-serie onderscheidde zich niet alleen door zijn diverse motoropties, maar ook door de mogelijkheid om te kiezen tussen handgeschakelde versnellingsbakken en de optionele Tiptronic-automatische transmissie. Deze geavanceerde automatische transmissie was vanaf 1990 leverbaar en was de opvolger van de Sportomatic, die van '68 tot '80 in gebruik was. De Tiptronic bood niet alleen de mogelijkheid tot volledig automatisch rijden, maar stelde bestuurders ook in staat om handmatig te schakelen tussen de vier versnellingen. Deze optie was een doorontwikkeling van de dubbele koppelingstechnologie die eerder werd toegepast in de Porsche 962, voornamelijk gebruikt in de racerij.
Afmetingen
De Speedster en de Carrera 2 wegen 1.350 kg, terwijl de Carrera 4 en Turbo respectievelijk nog eens 100 kg en 120 kg zwaarder zijn. De Turbo-modellen hebben een iets grotere spoorbreedte zowel aan de voor- als achterzijde, voor een nog betere wegligging.
De Porsche 964 is 4,25 meter lang, 1,65 meter breed en 1,31 meter hoog. De Turbo-modellen zijn 1.79 meter breed. Aan boord is er plaats voor twee volwassen personen en twee kleine kinderen. De bagageruimte voorin is 200 liter groot. De benzinetank is 77 liter groot.
De belangrijkste specificaties op een rij. In het voorbeeld gebruiken de specificaties van de 964 Carrera 2 Coupé
Porsche 964 Carrera 2 Coupé | |
---|---|
Marktintroductie | 1989 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,25 m x 1,65 m x 1,31 m |
Wielbasis | 2,27 m |
Inhoud bagageruimte | 200 l |
Ledig gewicht | 1.350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.690 kg |
Cilinderinhoud | 3.600 cm³ |
Vermogen | 184 kW (250 pk) |
Koppel | 310 Nm |
Topsnelheid | 260 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,7 s |
Tankinhoud | 77 l |
Verbruik | n.b |
CO₂-uitstoot | n.b |
Varianten
De Carrera 4 was in 1989 de eerste 964-variant die op het toneel verscheen en de luxe van vierwielaandrijving bracht. Voorheen was vierwielaandrijving alleen te vinden in de prijzige 959 supercar. Bij de lancering was deze variant alleen beschikbaar als Coupé. Het duurde tot 1990 voordat zowel de Targa als de Cabriolet hun entree maakten. De Targa onderscheidde zich door zijn zwarte rolbeugel, veiligheidsglas in het achterraam en een softtop. Daarentegen kreeg de Cabriolet een stoffen kap met een kunststof achterruit. De Carrera 2 voegde zich in 1990 bij het gezelschap en viel op door zijn achterwielaandrijving en geïntegreerde mistlichten in het achterlichtpaneel.
In 1991 maakte de Turbo zijn opwachting, oorspronkelijk met de motor van de 930, later gevolgd door een krachtigere motorconfiguratie. Het jaar 1993 bracht de Speedster, met slechts een productie van 930 exemplaren. Met een verkorte voorruit en een subtiel gewijzigde dakconstructie bracht deze wagen een eerbetoon aan de speedsters van weleer, met de kenmerkende dubbele bult. Op verzoek van klanten werden 15 Speedsters door de Porsche Exclusive-afdeling omgebouwd naar Turbo-look.
De RS, door velen beschouwd als de ultieme Porsche, rolde van de productielijn met in totaal 2.282 exemplaren. Zowel de motor als de carrosserie ondergingen aanpassingen, wat resulteerde in een indrukwekkend vermogen van 260 pk en een gewichtsverlies van 155 kg. In combinatie met een lichter vliegwiel en kortere versnellingen zorgde dit voor spectaculaire prestaties. De RS werd geleverd in een Clubsport-variant, compleet met rolkooi en bijbehorende uitrusting, of in een versie zonder rolkooi en met meer comfortfuncties.
Prijzen
De 964 geniet van een enorme populariteit, wat heeft geleid tot aanzienlijke prijsstijgingen in de afgelopen jaren. Opmerkelijk is dat de Cabrio- en Targavarianten destijds misschien niet als ideale dagelijkse auto's werden beschouwd, waardoor ze mogelijk beter bewaard zijn gebleven. Deze modellen zijn momenteel iets minder in trek, wat resulteert in een iets lagere prijs. Vooral de Tiptronic-transmissie is niet zo gewild, omdat deze de rijervaring enigszins afzwakt. Voor een 964 ben je minimaal 60.000 euro kwijt voor een Carrera 4. De Targa’s en Cabrio’s zijn altijd wat duurder.
Als je je zinnen hebt gezet op een Turbo of RS, moet je je spaarrekening alvast openbreken. Prijzen beginnen bij zo’n twee ton, met uitschieters naar vier ton.
Design
Buitenkant
De 964 markeert de meest ingrijpende herziening van de 911-reeks sinds de introductie van de G-serie in 1973. Zowel de voor- als achterkant hebben aanzienlijke aanpassingen ondergaan, en onder de huid is ongeveer 90% van de onderdelen speciaal ontwikkeld voor dit nieuwe model. De vernieuwing beperkte zich niet alleen tot de carrosserie; ook de onderkant werd voor het eerst volledig bedekt, wat resulteerde in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32. Dankzij al deze aanpassingen kon een 964 met 250 pk dezelfde topsnelheid van 260 km/u bereiken als de Turbo uit de G-serie (930). De automatisch uitschuivende achterspoiler, die bij 80 km/u in werking trad, werd op de Turbo vervangen door een indrukwekkend vast exemplaar.
Binnenkant
Ook aan het interieur werden zichtbare en onzichtbare veranderingen gedaan. Zo werd het instrumentarium voor de eerste keer niet indirect verlicht, maar scheen de verlichting door de instrumenten. Vanaf 1991 zou de 964 ook standaard geleverd worden met airbags, voordien was dit een optie. Enkel de RS had deze niet, vanwege gewichtsbesparing.
Veiligheid
Je kon het hierboven al lezen: de Porsche 964 is vanaf 1991 standaard voorzien van airbags. Voor die tijd was dit een optie. Het is vrijwel de enige moderne veiligheidsvoorziening in de auto. Dit vormt natuurlijk het belangrijkste minpunt van voertuigen uit deze generatie, ongeacht of het nu gaat om een Porsche of een ander merk. Op het gebied van veiligheid kunnen ze simpelweg niet wedijveren met de moderne auto's van vandaag.
Alternatieven
Qua rijervaring zijn er maar weinig auto’s die hetzelfde bieden als een Porsche uit de jaren 80 en 90. De 964 heeft zijn motor achterin liggen, wat hem echt uniek maakt. Je kunt als alternatief daarom kiezen voor een ander Porsche-model. Kies bijvoorbeeld een Porsche 993 als je bij de oervorm van Porsche wilt blijven. De Lotus Esprit is een Britse concurrent en de Ferrari F355 is een geduchte tegenstander van de snellere 964 modellen. Blijf je liever bij een Duits merk, dan kun je kiezen voor de Audi S4, BMW M5 en Mercedes-Benz 500E.