Sterke punten
- Betrouwbare techniek
- Uitstekende wegligging door grote wielbasis, laag gewicht en middenmotor
- Het is – hoe je het ook went of keert - een Porsche
Zwakke punten
- Carrosserie onderhevig aan roest
- Versnellingsbak schakelt niet altijd even soepel.
- Het is – hoe je het went of keert – ook een Volkswagen
Porsche 914 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 914, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 914
-
Porsche 914 914-6 GT
€ 54.999,-- 10.000 km
- 01/1973
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3851jw Ermelo -
Porsche 914 2.0
€ 18.300,-- 74.532 km
- 03/1973
- 70 kW (95 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8013 RS ZWOLLE -
Porsche 914 Widebody Restomod (1970)
€ 44.900,-- 95.596 km
- 10/1970
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-4871 EN ETTEN-LEUR -
Porsche 914 1.8 ltr fuel injection
€ 16.250,-- 100.000 km
- 01/1972
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2678 CW DE LIER -
Porsche 914 2.0
€ 27.499,-- 100.036 km
- 04/1971
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3708AA zeist -
Porsche 914 914 1.7 - VERKOCHT
€ 22.500,-- 8.700 km
- 03/1972
- 59 kW (80 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1223MK Hilversum -
Porsche 914 2.0 5 speed .
€ 27.900,-- 70.387 km
- 06/1970
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Porsche 914 /6 1970 6 cilinder
€ 69.500,-- 198 km
- 01/1970
- 114 kW (155 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2678 CW DE LIER -
Porsche 914 914/6
€ 139.000,-- 1.500 km
- 06/1973
- 169 kW (230 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6229 EA MAASTRICHT -
Porsche 914 /6 1970 (2 ltr. 6 cilinder)
€ 78.500,-- 89.999 km
- 01/1970
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2678 CW DE LIER -
Porsche 914 Gerestaureerd | Historie bekend | 1974
€ 37.950,-€ 29.950,-- 72.537 km
- 01/1974
- 70 kW (95 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Porsche 914 CAN AM bumblebee
€ 29.900,-- 152.883 km
- 03/1974
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM
Interesse in een Porsche 914
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een echte rijdersauto
- Toegankelijke mechaniek laat zelf sleutelen toe
- Modellen zijn in overvloed te vinden
Technische gegevens
Motorisatie
In september 1969 onthulden Volkswagen en Porsche de Porsche 914. Het is een sportieve tweezitter met een targadak en een middenmotor. Het model is voortgekomen uit een samenwerking tussen Ferry Porsche en de toenmalige VW-baas Heinrich Nordhoff. Er zijn twee versies: de 914/4 en 914/6. De ‘4’ staat ook bekend als de Volkswagen-Porsche 914. Bij de introductie werd de 914 geleverd met twee motoropties: de 1,7-liter viercilinder boxermotor van Volkswagen (80 pk) en de 2,0-liter zescilinder boxermotor van Porsche, afkomstig uit de 911T (110 pk).
De 914/4 – de Volkswagen-Porsche met de Volkswagen-motor - bereikte een topsnelheid van 177 km/u en accelereerde van 0 naar 100 km/u in dertien seconden. De 914/6 haalde een snelheid van 201 km/u en sprintte naar 100 km/u in 9,9 seconden. Vanwege het aanzienlijke prijsverschil en de associatie met Volkswagen verkocht de Porsche niet zo goed als verwacht. Eind 1972 werd de Porsche-motor in de 914/6 daarom vervangen door een tweeliter VW-motor (100 pk), waardoor ze hem goedkoper in de markt konden zetten. De 1,7-liter VW-motor werd vervangen door een 1,8-liter motor (85 pk). De Porsche 914/6 rolde van de band in de Porschefabriek te Zuffenhausen. In Osnabrück werd de Volkswagen-Porsche 914/4 gebouwd door Karmann. Uiteindelijk zijn er 115.631 viercilinders en 3.353 zescilinders verkocht.
Afmetingen
De Porsche 914 is 3,98 meter lang en 1,65 meter breed. De hoogte varieerde tussen 1,23 en 1,24 meter. Opmerkelijk is de wielbasis van 2,45 meter, die aanzienlijk is in vergelijking met de totale lengte van de auto. Hierdoor staan de wielen dicht op de hoeken, wat, in combinatie met de middenmotor, zorgt voor een uitstekende balans. Dat maakt de auto tot een echte rijdersauto. Het leeggewicht schommelt tussen de 950 en 980 kilogram.
De belangrijkste specificaties op een rij.
Porsche 914/4 | |
---|---|
Marktintroductie | 1969 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,98 m, 1,65 m, 1,24 m |
Wielbasis | 2,45 m |
Inhoud bagageruimte | N.b. |
Ledig gewicht | 980 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | N.b. |
Cilinderinhoud | 1.700 cm³ |
Vermogen | 58 kW (80 pk) |
Koppel | N.b. |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,0 s |
Tankinhoud | N.b. |
Verbruik | N.b. |
CO₂-uitstoot | N.b. |
Varianten
Bij de aftrap van de 914-lineup was er de 914/4 met een 1,7-liter VW-motor, terwijl de 914/6 pronkte met een krachtige 2,0-liter Porsche-motor. Beide hadden een glasvezelversterkt kunststof dak, chique verchroomde bumpers, voorzien van verzonken, ronde lampen, en een opvallend goudgekleurd logo op de achterklep. In 1973 kreeg de Volkswagen-versie een upgrade met een geanodiseerd logo en stijlvolle matzwarte bumpers. De Porsche-versie – met 2,0-liter zescilinder -kreeg als optie bredere wielkuipen.
Vanaf 1973 onderging de tweeliter zescilinder van de 914/6 een transformatie naar een viercilinder. Deze motor was gebaseerd op de 1,7-liter motor. Het jaar daarop, in 1974, onderging de 1,7-liter uit de 914/4 een upgrade naar een krachtige 1,8-liter motor. Beide modellen namen afscheid van hun verchroomde bumpers en verwelkomden in plaats daarvan stoere matzwarte bumpers. Rond het modeljaar 1975 maakten deze plaats voor zwarte veiligheidsbumpers met strakke, verzonken rechthoekige lampen.
Prijzen
Ondanks dat sommige Porsche-fans de 914 niet direct beschouwen als een 'echte' Porsche, heeft ook dit Porsche-model de afgelopen jaren aanzienlijk aan waarde gewonnen. Voor een 914 ben je minimaal 10.000 euro kwijt. Voor een exemplaar in een zeer nette staat tel je al snel 20.000 euro neer. Prijzen lopen op tot 35.000 euro. Prijzen voor de 2,0-liter zescilinder liggen soms veel hoger, omdat dit model een stuk zeldzamer is. Prijzen van 50.000 euro over hoger zijn niet uitgesloten.
Design
Buitenkant
De 914 is een coupé, targa en cabriolet tegelijkertijd. Hoewel de wagen werd gelanceerd in een drukbezet segment van de automarkt, is de 914 door zijn karakteristieke design nog steeds een auto waar veel over gesproken wordt. De lange wielbasis zorgt voor korte overhang voor en achter. De koplampen, het verwijderbare dakpaneel van met glasvezel versterkte kunststof en de brede rolbar zijn ook opvallende kenmerken. En laten we de levendige kleuren uit de jaren zeventig niet vergeten waarmee de carrosserie pronkte: Canary Yellow, Marathon, Ancona Blue, Signal Orange, Irish Green, en ga zo maar door. Een interessant detail is de dubbele bagageruimte voor- en achterin, mogelijk gemaakt door de middenmotor. Als je echter van open rijden houdt, is het handig om de ruimte achterin vrij te houden voor het opbergen van het targadak.
Binnenkant
Het interieur van de 914 was in de eerste versie behoorlijk Spartaans. De materialen zijn in orde, maar er zijn weinig luxeopties. De stoelen zijn slecht verstelbaar. Ze zitten wel lekker, maar de instap is extreem laag. Het stuur heeft duidelijke Karmann invloeden. Afhankelijk van het type word je ook verwelkomd door een Karmann-logo.
Veiligheid
De 914 is inmiddels een klassieker. Of oneerbiedig gezegd: het is een oude auto. De veiligheidsstandaarden van deze auto vallen dan ook ver achter bij hedendaagse Porsches, waarin alle innovaties op het gebied van crashveiligheid en rijhulpsystemen van de afgelopen decennia zijn geïntegreerd. Dit is natuurlijk het grote nadeel van auto’s uit de generatie van de 914, ongeacht of het Porsche of een ander merk is. Geen van allen kunnen ze concurreren met moderne auto’s op het gebied van veiligheid. Hou daar dus rekening mee mocht je een aankoop overwegen.
Alternatieven
Eind jaren 60, begin jaren 70 was de markt van tweezitter sportwagens best drukbevolkt; de Fiat Spider 124, Opel GT1900, MGB en Lancia Fulvia Coupé waren allemaal sportieve auto’s die rijplezier voorop stelden. De Matra 530 is het enige vergelijkbaar model met een middenmotor. Vergeleken met de Porsche 914, is de Matra best prijzig. Je bent al snel 20.000 euro kwijt. Het model biedt wel de rijsensatie die het dichtste aanleunt tegen die van de 914.