Sterke punten
- Minder prijzig dan de 911
- Betere baanligging dan de 911
- De puurste en fijnste Porsche-lijn die is gemaakt
Zwakke punten
- Qua vermogen de mindere Porsche
- Prijzig als je euro per pk rekent
- Onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar maar prijzig
Porsche 912 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 912, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 912
-
Porsche 912
€ 32.950,-- 12.345 km
- 09/1965
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5015 AK TILBURG -
Porsche 912 Coupe BLACK PLATE CALIFORNIA
€ 49.900,-- 48.797 km
- 07/1967
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 912 E .
€ 49.900,-- 287.667 km
- 06/1976
- 86 kW (117 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Porsche 912 Coupe late 1965 early 66 model
€ 34.900,-- 120.173 km
- 01/1966
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 912 SWB Sunroof matching Numbers
€ 67.950,-- 60.000 km
- 01/1968
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5262 GK VUGHT -
Porsche 912 E Coupe Sunroof
€ 44.912,-- 195.976 km
- 07/1976
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4704 SC ROOSENDAAL -
Porsche 912 coupé
€ 65.000,-- 85.250 km
- 02/1968
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
10,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2015BR Haarlem -
Porsche 912 Targa SWB softwindow One of 550 made
€ 67.900,-€ 59.900,-- 54.678 km
- 03/1967
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 912 1967 Porsche 912: Restored and technically overhau
€ 62.500,-- 81.473 km
- 01/1967
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Porsche 912 coupe Kristallblau 1967
€ 69.950,-- 72.303 km
- 02/1967
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Porsche 912 4 cyl. 1600cc
€ 47.500,-- 43.744 km
- 01/1968
- 67 kW (91 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2678 CW DE LIER -
Porsche 912 coupé Restored condition, recently mechanically fu
€ 79.950,-- 72.425 km
- 02/1969
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Porsche 912 coupé
€ 59.900,-- 123.071 km
- 02/1969
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Porsche 912 SWB .
€ 69.900,-- 149.141 km
- 02/1967
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een Porsche 912
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Deze auto is te krijgen in de kleur Bahama Yellow
- Less is more
- De lijn van de 912 is zo verfijnd en de baanligging zo straks, dat dit eigenlijk dé Porsche is
Belangrijke gegevens
Motoren
Anders dan de 911 wordt de 912 terug aangedreven met een 1.6 liter viercilinder motor zoals in de 356SC. Het vermogen wordt verlaagd tot 90 pk zodat de motor over meer koppel beschikt en stabieler draait. Initieel werd de 912 geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen. Nadien zou een vijfbak optioneel kunnen gemonteerd worden. De prestaties van de 912 waren meer dan behoorlijk met een acceleratie naar de honderd in 13.5 seconden en een top van 185 km/u. Het ontbreken van cilinder vijf en zes maakte de 912 een stuk lichter dan de 911 met een betere baanligging tot gevolg.
De motor van de 912E verschilde van de andere 912s aangezien het eigenlijk een aangepaste tweeliter uit de 914 betrof met benzine-injectie via een Bosch L-Jetronic. Dit alles met als bedoeling om de strikte Amerikaanse emissienormen te omzeilen in afwachting van de goedkeuring van het nieuwe instapmodel, de 924. Om deze normen te halen werden flink wat compromissen gesloten, wat de 912E eerder astmatisch maakt met slechts 86 pk maakte deze, van oorsprong Volkswagen, motor weinig indruk.
Afmetingen
De Porsche 912 is qua dimensies quasi identiek aan de 911 van dezelfde generatie met zijn lengte van 4.163mm, breedte van 1.610mm en hoogte van 1.320mm. Met een wielbasis van 2.211mm worden de 970kg op de baan gehouden. In 1969, zou deze wielbasis verlengd worden tot 2.268mm ter verbetering van al goede baanligging. Alleen de 912E verschilt licht qua lengte met zijn 4.291mm lengte, omdat dit model eigenlijk gebaseerd is op de Porsche 911G. Ook het gewicht neemt toe tot 1.050kg.
Varianten
De 912 werd slechts in 3 varianten uitgebracht; Coupé, Targa en 912E. Zowel Coupé als Targa werden geleverd met zilverkleurig embleem, chromen bumpers met rozetten, motorkap met verchroomde grille, claxonrooster en ronde verchroomde buitenspiegels. Ruitenwissers stonden naar rechts gericht tot in modeljaar 1968. Nadien staan ze naar links. De coupé kwam als eerste uit in 1965 en vertoont vele gelijkenissen met de 911. Door de jaren heen volgen enkele aanpassingen zoals de richting van de ruitenwissers, de aanpassing van de instaplijsten en aanpassing van het embleem.
De Targa werd gelanceerd in 1967. Het bouwen van een volwaardige cabriolet leverde immers problemen op met de stijfheid van het chassis waardoor Porsche besloot de beugel in geborsteld staal toe te voegen achter de stoelen. De naam legt de link naar de legendarische, en voor Porsche meer dan geslaagde deelnames in, Targa Florio races in Sicilië. Initieel werd de Targa geleverd met een kunststof uitritsbare achterruit, maar deze zag te zwaar af, van onder andere het vele opplooien en de UV-straling, waardoor deze later zou vervangen worden door een grote glaspartij. Het dak werd uitgevoerd in een stuggere kunstlederen materiaal. Één van de eerste targa’s werd geleverd aan de Duitse politie, en was overigens het 100.000ste exemplaar dat van de baan rolde bij Porsche.
De 912E vertoont dan weer veel meer gelijkenissen met de 911G waarop hij is gebaseerd. De E is herkenbaar aan de dikkere koplampringen, zwart embleem op het aangepaste achterlichtpaneel, de dikke zwarte stootrubbers op de bumpers, voorbumerps met geïntegreerde pinkers en ga nog maar even door. De 912E wordt vanaf 1976 aangeboden nadat de 914 uit productie is genomen en terwijl de 924 nog wacht op goedkeuring. Slechts 2.099 stuks zouden gebouwd worden en velen daarvan kregen een zescilinder ingebouwd achteraf. Dit maakt dat een originele onverprutste 911G vinden niet makkelijk is. Er werden geen Targa’s of Cabriolets van de E gebouwd.
Prijzen
Reken voor een mooie 912 €45.000 tot €65.000 uit te geven. Targas komen met een prijspremium van enkele duizenden euro’s, softtop window Targas zijn nog wat duurder. Vroege modellen zijn gewilder dan latere versies. Klusprojecten zijn te vinden vanaf €15.000 maar reken erop dat hier nog zeker enkele tienduizenden euro’s in moeten worden gestoken alvorens ze rijklaar zijn. Een 912E vind je al vanaf €30.000 tot €45.000 in degelijke staat.
Design
Exterieur
Alhoewel de gewone 912 en 912E hetzelfde codenummer dragen dienen beiden apart bekeken te worden qua exterieur design. Ze werden ook gelanceerd in een ander decennium wat vergelijken minder relevant maakt. De 912 verschilt eigenlijk weinig van de 911 van dezelfde generatie. Om het instapmodel kostenefficiënt te kunnen bouwen zijn er een aantal besparingen gebeurd.
In 1967 wordt de Fuchs-velg gelanceerd als optie, meteen verwerven ze cultstatus en de eerder duurdere optie verkoopt als zoete broodjes. Ook nu nog is dit een gegeerde optie. In 1969 worden de spatbordranden uitgerold om de bredere look te krijgen die Porsche legendarisch maakt. De knipperlichten werden ook aangepast waardoor een gebarsten glaasje makkelijker te vervangen was. Ook de Fuchsvelgen werden iets breder.
Interieur
De motor van de 912 werd vanaf 1967 op rubbers opgehangen wat minder geluiden doorgaf in de wagen, maar indien slecht afgesteld, gaf dit wel meer ruimte voor een bokkende motor. Ook een afgescheiden remsysteem werd toegevoegd. In 1968 werd het schuifdak als optie toegevoegd. Het interieur kent verder veel leder accenten en is (voor z’n tijd) luxe te noemen. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt, met andere woorden, maar desalniettemin is het natuurlijk inmiddels een auto op leeftijd.
Veiligheid
Is dit een veilige auto? Het grote nadeel van oldtimers is natuurlijk precies het verhoogde risico dat je er in loopt op het moment dat het tot een botsing of ander ongeluk komt. Sommige oldtimers (de 912 meegerekend) mogen wellicht gelden als veilige auto voor de generatie waarin ze op de weg kwamen, dat neemt nog niet weg dat er in de afgelopen twee decennia zo veel is veranderd op het gebied van veiligheid en rijhulp dat je eigenlijk auto’s van voor die tijd niet kunt vergelijken met voertuigen van huidige generaties.
Alternatieven
In het Porsche assortiment zijn er 2 mogelijke andere instapmodellen die in aanmerking komen; de 914 of 924. Een stapje hoger ligt de 911. Als we kijken naar wagens van deze generatie die dezelfde strakke lijn en baanligging hebben, dan komen we uit bij de Alfa Romeo Giulia (Junior), Glas GT1600 een Alfa Romeo Spider eventueel, de Alpine A110 of de Lotus Europa. Prijzen voor deze auto’s zijn echter zeer uiteenlopend, maar ze verschaffen allen rijplezier.