Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-turbo-s-front

Porsche 911 Turbo S

1 / 3
porsche-911-turbo-s-front
porsche-911-turbo-s-side
porsche-911-turbo-s-back

Sterke punten

  • Extreem krachtig
  • Gespierd design
  • Keuze uit Coupé of Cabriolet

Zwakke punten

  • Duur in aanschaf
  • Hoog brandstofverbruik
  • Beperkte bagageruimte

Porsche 911 (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 911 (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 911 Turbo S: de meest veelzijdige supercar ooit

De Porsche 911 Turbo is van nature al een multitalent. Topprestaties en toch dagelijks inzetbaar. Er bestaat ook een overtreffende trap: dat is de Porsche 911 Turbo S. Die doet alles nog net even beter en wordt daarom gezien als de meest veelzijdige supercar ooit in zijn segment. Lees meer

Interesse in een Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S occasions
Porsche 911 Turbo S nieuwe auto's
Porsche 911 Turbo S dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Extreem veel rijplezier
  • Vermogens tot wel 650 pk-
  • Extra brede carrosserie verhoogt aantrekkingskracht
  • Betrouwbare performance
  • Als occasion goed beschikbaar en aanzienlijk goedkoper

Generaties

Het is 1975. De Porsche 930 is de allereerste 911 Turbo. Liefst 260 pk sterk en in die periode de snelste nieuwe auto in Duitsland met een 0-100 km/u sprint in 5,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Je kon hem direct herkennen aan de ‘walvisstaart’, een gigantische achterspoiler. Door het flinke turbogat en de sterke neiging tot overstuur kreeg hij de bijnaam 'widowmaker'. Verdere uitleg is vast niet nodig. Het was het begin van een succesverhaal. Na de 930 Turbo verschenen er meerdere Turbo-modellen van de Porsche 911. Denk maar terug aan de 993 Turbo, de laatste luchtgekoelde 911. De opvolgende 996 Turbo heeft waterkoeling, vierwielaandrijving en een twinturbo 3,6-liter boxermotor met 408 pk. De Porsche 911 generatie 993 is de eerste waarvan ook een Turbo S op de markt kwam. De 993 Turbo S had zelfs 450 pk. Het is in het jaar 1998. Porsche heeft het recept van een krachtige turboboxermotor en vierwielaandrijving steeds verder doorontwikkeld. Dat heeft geresulteerd in de volgende modellen.

  • Porsche 993 Turbo S – 331 kW (450 pk) en 585 Nm
  • Porsche 996 Turbo S - 331 kW (450 pk) en 620 Nm
  • Porsche 997 Turbo S – 390 kW (530 pk) en 700 Nm
  • Porsche 997.2 Turbo S - 390 kW (530 pk) en 700 Nm
  • Porsche 991 Turbo S – 427 kW (580 pk) en 700 Nm
  • Porsche 991.2 Turbo S - 427 kW (580 pk) en 700 Nm
  • Porsche 991.2 Turbo S - 427 kW (580 pk) en 700 Nm
  • Porsche 991.2 Turbo S Exclusive Series - 446 kW (607 pk) en 750 Nm
  • Porsche 992 Turbo S – 478 kW (650 pk) en 800 Nm

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 911 Turbo S beschikt sinds de eerste generatie over krachtige topmotoren, ontworpen om tegemoet te komen aan het verlangen van de klanten naar enorm rijplezier. De Duitse autofabrikant Porsche deinst in de huidige generatie natuurlijk niet terug voor deze claim. Generatie 992 – geïntroduceerd in maart 2020 - vormt in alle opzichten de volgende stap in de historie van de Porsche 911 Turbo S.

Maar waar praten we dan over? De 992 Turbo S is uitgerust met een zescilinder benzinemotor met twee turbo’s en een cilinderinhoud van 3.745 cc. Officieel gaat het dus om een 3,7-liter zescilinder, hoewel Porsche zelf spreekt over een 3,8-liter motor. Deze nieuwe boxermotor is gebaseerd op de motorgeneratie van de 992 Carrera. Het blok heeft een nieuw ontworpen koelsysteem en twee grotere, tegengesteld draaiende turbo’s met variabele turbinegeometrie (VTG). Ook heeft de nieuwste 911 Turbo S vier luchtinlaatpunten met een grotere totale doorsnede en minder weerstand. Dit komt de efficiëntie van de motor weer ten goede. Porsche heeft alles uit de kast gehaald om maximale prestaties te bieden. Het motorvermogen komt uit op 478 kW (650 pk) en een imposant koppel van 800 Nm, beschikbaar tussen 2.500 en 4.000 toeren per minuut. Deze moderne motor haalt een maximaal toerental van 7.200 toeren per minuut.

De prestaties van de nieuwste Porsche 911 Turbo S zijn fenomenaal. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 2,7 seconden (Cabriolet 2,8 seconden) indien de auto beschikt over een Sport Chrono Pakket met Launch Control. De topsnelheid bedraagt 330 km/u, ook voor de Cabriolet. De acceleratie van 0 naar 200 km/u met Sport Chrono Pakket kost slechts 8,9 seconden. Het model doet de belangrijke tussensprint van 80 naar 120 km/u in slechts 1,6 seconden. Schakelen vindt plaats met een nieuw ontwikkelde 8-traps PDK-transmissie met dubbele koppeling. De brandstoftank heeft een inhoud van 67 liter. Met een verbruik van gemiddeld 12,0 tot 12,3 l/100 km moet je daardoor toch wat langere afstanden kunnen afleggen.

Afmetingen

Generatie 992 van de Porsche 911 Turbo S heeft een lengte van 4,53 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,30 meter. De wielbasis van deze supercar komt uit op 2,45 meter. Omdat de motor achterin ligt, is de bagageruimte beperkt. De inhoud van de bagageruimte voor bedraagt 128 liter. Achter de voorstoelen is vervolgens nog 264 liter voorhanden voor op het opbergen van bijvoorbeeld wat weekendtassen. Uniek voor deze generatie vierwielaangedreven 911 Turbo S is dat Porsche twee verschillende inchmaten monteert. Voor zijn dat 20-inch wielen met 255/35 banden en achter monteert Porsche 21-inch wielen met 315/30 banden.

De belangrijkste specificaties van de Porsche 911 Turbo S, generatie 992

Porsche 911 Turbo S Coupé (992)
Marktintroductie Maart 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,53 m x 1,9 m x 1,3 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte 392 liter
Ledig gewicht 1.640 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.020 kg
Cilinderinhoud 3,7 liter
Vermogen 478 kW (650 pk)
Koppel 800 Nm
Topsnelheid 330 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,7 s
Tankinhoud 67 liter
Gemiddeld verbruik 12,0 tot 12,3 l/100 km
CO2-uitstoot 271 tot 278 g/km

Varianten

Het aantal varianten van de Porsche 911 Turbo S generatie 992 is beperkt. Er is keuze uit een Coupé of een Cabriolet zodat je ook open kunt genieten van alle prestaties. Uiteraard is geen enkele Turbo S hetzelfde. Porsche-kopers kunnen een auto tot op de kleinste details helemaal zelf samenstellen, onder meer via Porsche Exclusive, het personaliseringsprogramma van Porsche. Standaard is deze modelgeneratie 911 Turbo S afgewerkt met lederen bekleding, carbon interieurdetails en zilveren elementen. Ook 18-voudig verstelbare adaptieve sportstoelen zijn standaard. Saillant detail: de stiksels verwijzen naar de Porsche 930, de allereerste Turbo voor de openbare weg. Een GT-sportstuurwiel is ook standaard. Hetzelfde geldt voor een Sport Chrono Pakket en een BOSE Surround Sound System.

Prijzen

Een gloednieuwe Porsche 911 Turbo S is niet goedkoop. De nieuwprijs in juli 2023 komt uit op ongeveer 320.000 euro. Met wat opties loopt die prijs eenvoudig op richting 400.000 euro. Deze nieuwprijs geldt overigens voor de Coupé. De 911 Turbo S Cabriolet kost nieuw afgerond 335.000 euro. Voor een occasion moet je rekenen op een bedrag van ongeveer 210.000 tot zelfs 370.000 euro als het gaat om een gloednieuwe auto met een paar kilometer op de klok.

Design

Buitenkant

De Porsche 911 Turbo S generatie 992 heeft een modern exterieur, maar tegelijkertijd is er geen gebrek aan duidelijke verwijzingen naar de klassieke en eerste modellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de lichtsignatuur aan de voorkant. Hoewel deze is uitgerust met heldere LED-technologie, blijft de afgeronde en klassieke vorm grotendeels intact. Veel occasions hebben een grijze kleur, maar je treft ze ook aan in meer uitgesproken kleuren.

Binnenkant

In het interieur zijn de verschillen tussen de oudere versies en de nieuwe modellen bijzonder groot. De sportwagen biedt nu meer comfort, meer technologie en toch voldoende ruimte. Voorin kunnen twee volwassenen comfortabel plaatsnemen. De auto heeft verder een uitgebreid infotainmentsysteem, een multifunctioneel stuurwiel en stoelverwarming. Alleen het zicht rondom zou beter kunnen, maar dat is te wijten aan de vlakke carrosserie met weinig ramen en de aflopende daklijn. Dat is natuurlijk bij vele sportwagens het geval. Het comfort van de Porsche 911 Turbo S is echter ideaal, ook voor langere ritten. Het is misschien wel de perfecte daily driver.

Veiligheid

Op het vlak van veiligheid scoort de Duitse autofabrikant erg goed. De ultrastijve constructie van de carrosserie zorgt al voor een uitstekende basisbescherming. Maar ook technisch is de Porsche 911 Turbo S state-of-the-art en biedt hij veel goede voorzieningen voor de bescherming van alle inzittenden en weggebruikers. Zelfs bij de open cabriolet zijn alle inzittenden goed beschermd. Dat is vooral te danken aan de speciaal ontwikkelde veiligheidsbeugel. De goede stabiliteit, directe besturing en de vele technische hulpjes zorgen voor een maximale veiligheid. Maar alle ondersteunende systemen kunnen ook uit, mocht je een meer ervaren bestuurder zijn.

Alternatieven

Geschikte alternatieven voor de Porsche 911 Turbo S zijn vooral krachtige en sportieve modellen zoals de Audi R8. Hij belooft ook maximaal rijplezier en levert tot 610 pk. Maar ook een Lamborghini Huracán vormt een serieus alternatief.

FAQ

Wanneer werd de eerste Porsche 911 Turbo S gebouwd?
De bijzonder sportieve Porsche 911 Turbo S is een van de modellen van de autofabrikant met een lange traditie. De eerste generatie dateert van 1998.
Hoe sportief is de Porsche 911 Turbo S?
Je hebt sportief en je hebt de Porsche 911 Turbo S. De overtreffende trap van sportiviteit dus, maar wel op een manier zodat het comfort niet verloren gaat. Die combinatie maakt de Turbo S bijzonder geliefd onder 911-liefhebbers. Het is een multitalent, heel veelzijdig en dagelijks inzetbaar. Een vermogen als 650 pk, een topsnelheid van 330 km/u en een sprint naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden spreken natuurlijk ook tot de verbeelding.

Beoordelingen voor Porsche 911er (alle)

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details