Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-turbo-front

Porsche 911 Turbo

1 / 3
porsche-911-turbo-front
porsche-911-turbo-side
porsche-911-turbo-back

Sterke punten

  • Krachtige topmotoren
  • Modern, fris ontwerp
  • Comfortabel interieur

Zwakke punten

  • Prijzig in aanschaf
  • Zeer hoog brandstofverbruik
  • Duur in onderhoud

Porsche 911 Turbo: het beste van twee werelden

De Porsche 911 Turbo werd voor het eerst verkocht in 1974. Sindsdien is het model een vast onderdeel in de line-up van de 911. De auto belooft het gebruikelijke rijplezier, maar overtuigt ook met een prima alledaagse inzetbaarheid. Lees meer.

Interesse in een Porsche 911 Turbo

Goede redenen

  • Auto met twee gezichten: extreem sportief en bijzonder comfortabel
  • Nieuwste technologie in het interieur
  • State of the art veiligheidsuitrusting
  • Perfect geschikt voor dagelijks gebruik
  • Indrukwekkend design.

Porsche 911 Turbo generaties

De Porsche 911 Turbo is wat je noemt een icoon in de autowereld. Er bestaan verschillende generaties van. Van 1975 tot 1989 produceerde Porsche de eerste generatie Porsche 911 Turbo (930). Dit model werd aangedreven door een 3,0-liter zescilinder boxermotor met een enkele turbo. Deze auto staat bekend om zijn karakteristieke ‘flachbau’ of ‘slant nose’ ontwerp. In latere jaren werd de motor vergroot tot 3.3 liter. De auto werd beroemd en berucht om zijn fenomenale prestaties, maar ook om zijn uitdagende rijgedrag vanwege de combinatie van turbo-lag en achterwielaandrijving.

De tweede generatie Porsche 911 Turbo (964) werd gebouwd van 1990 tot 1994. Dit model had een 3,3-liter zescilinder boxermotor, ook met enkel turbo. Verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger waren onder meer een betere wielophanging en de remmen. Deze auto is ook geleverd met een 3,6-liter zescilinder. Van 1995 tot 1998 produceerde Porsche de 911 Turbo generatie 993. De 993 Turbo wordt vaak beschouwd als een van de mooiste en meest begeerde generaties van de 911. Achterin lag een 3,6-liter zescilinder boxermotor met twee turbochargers. Het was de eerste 911 Turbo met vierwielaandrijving, wat resulteerde in een betere tractie en stabiliteit. De 993 Turbo is herkenbaar aan zijn bredere carrosserie en ‘tulband’ achtervleugel.

De Porsche 911 Turbo (996) werd gebouwd van 2000 tot 2005. Voor het eerst werd de 911 Turbo aangedreven door een watergekoelde motor, een 3,6-liter flat-six met twee turbo’s.

Het design was ook moderner en aerodynamischer dan zijn voorgangers. De 996 Turbo bood ook optionele keramische composietremmen (PCCB) en Porsche's Stability Management System (PSM). Snel door, want 911 Turbo-generaties zijn er in overvloed.

Van 2006 tot 2012 werd de Porsche 911 Turbo (997) gebouwd. De 997 Turbo was beschikbaar als coupé of cabriolet. Ook dit model had een 3,6-liter motor met twee turbochargers. Er was ook een extra krachtige variant, de 911 Turbo S. De Porsche 911 Turbo generatie 991 debuteerde in 2013 en werd gebouwd tot 2019. De 991 Turbo markeerde de overstap naar een geheel nieuwe platformgeneratie. Hij werd aangedreven door een 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s, met verschillende vermogensniveaus. Het topmodel was de Turbo S. Het design van deze generatie werd verfijnd met meer aerodynamische lijnen en geïntegreerde aerodynamica. Technologische updates omvatten onder meer een geavanceerd infotainmentsysteem en actieve aerodynamica.

De Porsche 911 Turbo (992) debuteerde in 2020 en is nog altijd in productie. Hij wordt aangedreven door een 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s. Verbeteringen zijn onder meer een nog geavanceerder infotainmentsysteem, verbeterde rijhulpsystemen en een geüpgradede vierwielaandrijving. Het design blijft trouw aan de herkenbare 911 Turbo-esthetiek, met moderne details en aerodynamische optimalisaties.

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 911 Turbo staat voor rijplezier, sportiviteit en veilig rijden. De motor, samen met de transmissie en het geavanceerde chassis, vormen hiervoor de basis. Om ervoor te zorgen dat ook het volledige vermogen van de auto direct en veilig wordt overgebracht, kiest de Duitse sportwagenfabrikant voor een praktisch systeem met vierwielaandrijving. Dit biedt goede voorwaarden voor veilig rijden bij hogere snelheden, zelfs op slecht wegdek.

De rijeigenschappen van de Porsche 911 Turbo generatie 992 zijn zeer goed. In geen enkele situatie ontstaat er vraag naar meer performance. Onder optimale omstandigheden accelereert de sportwagen naar 100 km/u in slechts 2,8 seconden. De maximumsnelheid is 320 km/u. De Porsche 911 Turbo generatie 992 bereikt de 200 km/u grens in slechts 9,7 seconden, en de sportwagen heeft slechts 1,7 seconden nodig voor de zo belangrijke pull-through acceleratie van 80-120 km/u, bijvoorbeeld bij het inhalen. De 3,8-liter zescilinder boxermotor levert 427 kW (580 pk) met een maximumkoppel van 750 Nm.

Handmatig schakelen is in de nieuwste generatie Porsche 911 Turbo natuurlijk niet langer nodig: de auto beschikt over een razendsnelle, ultramoderne automatische transmissie. Het model mag uitsluitend met Super Plus worden gevoed en verbruikt minstens 11,1 liter per 100 kilometer.

Afmetingen

Hoewel de Porsche 911 Turbo zeer sportief is op de weg, is hij allesbehalve klein of licht. Die tijden zijn definitief voorbij. Generatie 992 is 4,54 meter lang, 1,90 meter breed en 1,30 meter hoog. Porsche specificeert een wielbasis van 2,45 meter en een leeggewicht van iets minder dan 1,7 ton. Het laadvermogen bedraagt 405 kilogram, een goede waarde in vergelijking met veel andere sportwagens.

De bagageruimte is klein, maar samen met de open bagageruimte moet dat voldoende zijn voor dagelijks gebruik. De bagageruimte bevindt zich eveneens vooraan onder de motorkap, terwijl de motor zich aan de achterkant bevindt. Voorin kan 128 liter bagage worden meegenomen en achter de voorstoelen nog eens 264 liter. Wie dus een boodschap naar huis wil vervoeren, kan dat met de Porsche 911 Turbo (992) prima goed doen. Voor de volledigheid nog dit: een aanhanger trekken is niet mogelijk.

De belangrijkste specificaties van de Porsche 911 Turbo (992)

Porsche 911 Turbo (992)
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,54 x 1,90 x 1,30 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte 128 l (voor) en 264 l (achter)
Ledig gewicht 1.640 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.040 kg
Motorinhoud 3.745 cm³
Vermogen 427 kW (580 pk)
Koppel 750 Nm
Topsnelheid 320 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 2,8 sec
Tankinhoud 67 l
Verbruik 12-12,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 271-279 g/km

Varianten

De Porsche 911 Turbo generatie 992 is verkrijgbaar als klassieke coupé of als sportieve cabriolet. Het dak van de cabriolet kan uiteraard elektrisch worden geopend.

Prijzen

De Porsche 911 Turbo is zeker geen koopje; klanten moeten diep in de buidel tasten voor het model. Een nieuwe 992 Turbo kost bijvoorbeeld al bijna 300.000 euro. En dan begint het aanstrepen van de opties pas. Een Porsche 911 Turbo occasion is een stuk bereikbaarder. Prijzen beginnen bij ongeveer 50.000 euro en lopen op tot 200.000 euro.

Design

Buitenkant

De Porsche 911 Turbo maakt een moderne en elegante indruk, maar blijft ook de klassieke designlijn van de Duitse autofabrikant volgen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een blik op de ronde koplampen, die tegenwoordig eigentijds ogen dankzij de standaard LED-technologie. De dagrijverlichting met vier afzonderlijke elementen ondersteunt deze indruk nog eens duidelijk. Aan de achterzijde onderstreept het massieve uitlaatsysteem het sportieve karakter van de auto. Hetzelfde geldt voor de luchtinlaten aan de voorzijde en aan de zijkant van de carrosserie. Ook de grote wielen, de in kleur contrasterende remklauwen en de intrekbare achterspoiler laten zien dat de Porsche 911 Turbo een sportwagen van superlatieven is.

Binnenkant

Het interieur van de Porsche 911 Turbo generatie 992 oogt zeer modern en comfortabel. In feite is de Duitse sportwagenfabrikant er opnieuw in geslaagd een modern voertuig voor hoge eisen te ontwerpen. De comfortabele stoelen zijn absoluut geschikt voor lange ritten en bieden tegelijkertijd voldoende zijdelingse steun om zelfs snelle bochten zonder problemen te kunnen nemen. De technologie in het interieur maakt het rijden met de Porsche 911 Turbo nog aangenamer. Dit geldt bijvoorbeeld voor het grote display met multimedia-unit. Talrijke sensoren en een achteruitrijcamera vergemakkelijken het manoeuvreren en zijn, door het bescheiden overzicht naar achteren, ook noodzakelijk om ongevallen te vermijden.

Porsche hecht ook veel belang aan de standaarduitrusting van de Porsche 911 Turbo, want de auto moet naast de rijprestaties ook comfort bieden. In de middenconsole vinden bestuurders en passagiers daarom een 10,9 inch display voor de bediening van de belangrijke functies van de auto. Navigatie, smartphone-integratie en het gebruik van optionele apps zijn uiteraard standaard inbegrepen. Hetzelfde geldt voor de LED-koplampen, de automatische klimaatregeling met twee zones en twee extra displays achter het stuurwiel, die de vorige analoge displays grotendeels vervangen.

Veiligheid

De Porsche 911 Turbo biedt verschillende technologieën en assistenten om de veiligheid tijdens het rijden aanzienlijk te verhogen. Zo wordt de Duitse sportwagen geleverd met een geïntegreerde Emergency Brake Assist met sensoren aan de voorzijde. Deze detecteren obstakels en kunnen waarschuwen of zelfs een noodstop in werking stellen. De cruise control is erg praktisch, vooral op lange ritten, en een display voor de bandenspanning en -temperatuur geeft een maximaal overzicht van de status van de auto. De eerder genoemde achteruitrijcamera, inclusief parkeerhulp voor en achter, is ook leverbaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Porsche 911 Turbo wordt beschouwd als een bijzonder veilige auto voor dagelijks gebruik.

Alternatieven

De Mercedes-AMG GT Coupé geldt als een bijzonder aantrekkelijk alternatief voor de Porsche 911 Turbo. Het model overtuigt al jaren met zeer goede prestaties en een aantrekkelijk design. Je kunt ook denken aan een Jaguar F-Type of Aston Martin Vantage. Een Maserati GranTurismo is eveneens zeer interessant.

FAQ

Waar wordt de Porsche 911 Turbo gebouwd?
Voor het populaire topmodel doet de autofabrikant een beroep op de hoofdfabriek in Zuid-Duitsland. De Porsche 911 Turbo generatie 992 wordt gebouwd in de Porsche-fabriek in Zuffenhausen bij Stuttgart.
Hoe sportief is de nieuwe Porsche 911 Turbo?
De Duitse autofabrikant geeft de Porsche 911 Turbo generatie 992 een 580 pk sterke benzinemotor. Het model is navenant sportief op de weg en haalt een topsnelheid van 320 km/u.

Meer informatie

Modellen

Meer details