Sterke punten
- Sportwagen gecombineerd met terreincapaciteiten
- Unieke looks
- Indrukwekkende prestaties
Zwakke punten
- Matige prestaties voor een 911
- Prijzige opties
- Duur in aanschaf
Porsche 911 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 911, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 911 Dakar
-
Porsche 911 2.2T Targa F-model 1970 #RESTAURATIEOBJECT
€ 24.950,-- 99.999 km
- 01/1970
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7391 AL TWELLO -
Porsche 911 3.8 Turbo - UNIEK - Aero pack -
€ 155.000,-- 54.500 km
- 02/2017
- 397 kW (540 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
316 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2321 GM LEIDEN -
Porsche 911 911 3.6 Turbo
€ 94.500,-- 48.837 km
- 02/2007
- 353 kW (480 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7551EP Hengelo -
Porsche 911 911 3.8 Turbo - Aero Pack - vol leder- Nie
€ 149.900,-- 29.900 km
- 05/2017
- 397 kW (540 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
9,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
212 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5245ae 's-Hertogenbosch -
Porsche 911 3.0 SC
€ 69.500,-- 38.274 km
- 06/1981
- 150 kW (204 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
12,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5657EA Eindhoven -
Porsche 911 T coupe 1969 outlaw 'Signal Orange'
€ 49.950,-- 69.000 km
- 05/1969
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Porsche 911 911 2.7 Coupé
€ 42.911,-- 115.000 km
- 04/1975
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3453NJ Utrecht -
Porsche 911 997 Carrera
€ 34.950,-- 88.000 km
- 10/2005
- 239 kW (325 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7587RP De Lutte -
Porsche 911 S / 2.7 / Coupé / Matching numbers / Volledige his
€ 49.950,-€ 46.750,-- 248.893 km
- 04/1976
- 121 kW (165 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5741 TT BEEK EN DONK -
Porsche 911 2.7S Targa 1977 'sonderfarbe Sienna metallic'
€ 34.950,-- 67.700 km
- 07/1977
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Porsche 911 911+2.7+Coupé
€ 42.911,-- 115.000 km
- 04/1975
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3453NJ Utrecht -
Porsche 911 3.0 SC Coupé 1982 'Zinn Metallic'
€ 41.950,-- 284.000 km
- 09/1981
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2691 HC 'S-GRAVENZANDE -
Porsche 911 911 991 Carrera 4S - X51 Powerkit (430pk)
€ 69.911,-- 153.000 km
- 11/2012
- 316 kW (430 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6991GN Rheden -
Porsche 911 This is the price without engine, engine is availa
€ 17.900,-- 10.000 km
- 05/1970
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 911 3.8 Carrera 4S
€ 87.500,-- 108.000 km
- 06/2013
- 294 kW (400 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
9,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
217 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1411AZ Naarden -
Porsche 911 911S Coupe JUBILEUMSMODEL 1975
€ 36.500,-€ 29.900,-- 160.935 km
- 01/1975
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 911 PRICE REDUCED 2.7 Targa Saharabeige
€ 38.900,-€ 34.900,-- 120.862 km
- 03/1974
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-6577 JE ERLECOM -
Porsche 911 Overig 3.2 Coupé
€ 59.950,-- 211.000 km
- 07/1984
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5561TJ Riethoven -
Porsche 911 coupe
€ 35.950,-- 13.231 km
- 06/1974
- 110 kW (150 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5753 AH DEURNE -
Porsche 911 Carrera 3.2 Coupé
€ 62.500,-- 212.000 km
- 06/1985
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2131BB Hoofddorp
Interesse in een Porsche 911 Dakar
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Unieke vormgeving
- Krachtige aandrijflijn met 480 pk
- Waardevast, want limited edition van 2.500 stuks
- Leverbaar in historisch verantwoorde liveries
- Serieuze offroad-capaciteiten
Technische gegevens
Motorisatie
Historisch verantwoord, dat is de Porsche 911 Dakar. De sportwagen is namelijk ook een eerbetoon aan de eerste overall overwinning van Porsche in de Parijs-Dakar Rally van 1984 in de speciaal aangepaste 953, de eerste vierwielaangedreven 911. Om alle offroad-capaciteiten te benutten beschikt deze Porsche 911 Dakar natuurlijk ook over vierwielaandrijving. De aandrijflijn van deze supercar op hoge poten is bijzonder interessant.
De 911 Dakar beschikt over een 3,0-liter biturbo zescilinder boxermotor met een vermogen van 353 kW (480 pk) en een maximumkoppel van 570 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,4 seconden en een topsnelheid van 240 km/u? Pardon, niet meer? Nee, de topsnelheid is vanwege de All Terrain-banden begrensd op 240 km/u. Porsche heeft de boxermotor van de 911 Dakar standaard gekoppeld aan een 8-traps PDK (automaat met dubbele koppeling) en vierwielaandrijving. De auto heeft verder meesturende achterwielen, motorsteunen van de 911 GT3 en actieve rolstabilisatie (PDCC).
Uniek voor de 911 Dakar zijn twee nieuwe rijmodi. De Rallye-modus is bedoeld voor een onverharde, oneffen ondergrond waarbij de vierwielaandrijving is gefocust op de achterwielen. In standje Offroad wordt de hoge bodemvrijheid automatisch geactiveerd. Ten opzichte van de 911 Carrera met sportonderstel is de bodemvrijheid van de Porsche 911 Dakar liefst 50 millimeter groter. Het standaard liftsysteem kan de voor- en achterkant met nog eens 30 millimeter verhogen. Uniek: de bodemspeling en hellingshoek komen daarmee op het niveau van conventionele SUV’s. En dat voor een supercar!
Afmetingen
De Porsche 911 Dakar heeft een lengte van 4,53 meter, vergelijkbaar met andere 911-types. De breedte bedraagt 1,86 meter en de hoogte komt uit op 1,33 meter. De wielbasis – de afstand tussen de voor- en achteras – is 2,45 meter. Dankzij deze afmetingen ontstaat een gedrongen geheel, want ook vanuit stilstand lijkt de 911 Dakar ‘in de aanval’ te staan, klaar voor nieuwe avonturen.
Porsche 911 Dakar | |
---|---|
Marktintroductie | November 2022 |
Lengte-breedte-hoogte | 4,53 m-1,86 m-1,34 m |
Wielbasis | 2,45 m |
Inhoud bagageruimte | 132 l |
Ledig gewicht | 1.680 kg |
Geremd trekgewicht | n.v.t. |
Cilinderinhoud | 2.981 cm3 |
Vermogen | 353 kW (480 pk) |
Koppel | 570 Nm |
Topsnelheid | 240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,4 sec |
Tankinhoud | 67 l |
Verbruik | 11,3 l /100 km |
CO₂-uitstoot | 256 g/km |
Varianten
Varianten van de Porsche 911 Dakar zijn er niet. Porsche levert het model uitsluitend in een technische configuratie. Maar variatie is er natuurlijk genoeg omdat geen enkele 911 Dakar hetzelfde is. Porsche levert het model in elke gewenste kleur. Porsche levert optioneel bovendien een zogeheten Rallye Design Pakket. De kleurstelling van dit pakket lijkt sterk op de Dakar-winnende Porsche uit 1984. Porsche levert ook andere exclusieve stickersets voor de 911 Dakar, die verwijzen naar de East African Safari Rally-evenementen waar Porsche in 1971, 1974 en 1978 aan deelnam.
Prijzen
Een gelimiteerde uitvoering van de Porsche 911 is nooit goedkoop. De 911 Dakar vormt geen uitzondering. De vanafprijs in Nederland komt uit op een stevige 299.000 euro. Nederlandse kopers van de 911 Dakar krijgen standaard dan wel een horloge met de bijzonder lange naam ‘Porsche Design Chronograph 1 – 911 Dakar of de Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition’. Dit horloge past bij de auto. Voor het eerst is de behuizing van het horloge gemaakt van bijzonder krasbestendig en lichtgewicht titaniumcarbide. Bij een Porsche 911 Dakar occasion is het wel zo leuk als ook het horloge erbij zit. Dan is het plaatje compleet.
Design
Buitenkant
Je ziet het direct: de Porsche 911 Dakar is een avonturier in hart en nieren. De auto is direct te herkennen aan de hogere bodemvrijheid, maar ook aan de nieuw ontwikkelde, vaste lichtgewicht achterspoiler van met koolstofvezel versterkte kunststof. Ook neemt het model de CFRP-voorklep van de 911 GT3 met de opvallende ventilatieopeningen over. De Dakar-uitvoering van de Porsche 911 heeft verder diverse offroad-details zoals rode aluminium trekogen voor en achter, verbrede wielkasten en dorpels en RVS beschermingsplaten aan de voor- en achterkant en voor de dorpels. Roestvrijstalen roosters rond de luchtinlaten van de voorbumper beschermen tegen rondvliegende stenen. Het dak van deze sportwagen heeft een 12 volt stroomaansluiting voor de schijnwerpers van de optionele imperiaal. Dit roof rack heeft een laadvermogen van 42 kilogram en kan ook typische rally-accessoires dragen, zoals jerrycans voor benzine en water, opvouwbare spades en rijplaten. Voor de 911 Dakar is zelfs een daktent verkrijgbaar. Dat maakt het avontuur helemaal compleet.
Binnenkant
Het interieur van de 911 Dakar oogt lekker racy. De auto heeft standaard kuipstoelen. Achterzittingen zijn weggelaten. Porsche past ook lichter glas en een lichtgewicht accu toe voor de nodige gewichtsbesparing. Ten opzichte van de 911 Carrera 4 GTS met PDK is de 911 Dakar slechts tien kilogram zwaarder. Het Dakar-interieur heeft verder standaard Racetex-aankleding met decoratieve stiksels in de kleur Shadegroen. Deze kleur is ook exclusief op de 911 Dakar verkrijgbaar voor de carrosserie.
Veiligheid
Wie serieus gaat offroaden, mag ook de nodige veiligheidsuitrusting verwachten. Naast supersterke maar vooral lichtgewicht staalsoorten heeft Dakar-variant ook absorptiezones om de energie die vrijkomt bij een botsing op een gecontroleerde manier ‘op te vangen’. Verder heeft deze tweezitter diverse airbags aan bord, evenals verschillende rijhulpsystemen.
Alternatieven
De Porsche 911 Dakar is uniek in zijn soort, zou je denken. Maar toch is er concurrentie uit Italië. De Lamborghini Huracán Sterrato is namelijk ook een supercar met offroad-ambities. Deze Italiaanse supercar staat 44 mm hoger op zijn poten en heeft ook vierwielaandrijving. De Lamborghini is zelfs krachtiger ten opzichte van de Dakar. De Huracán Sterrato heeft namelijk een V10-motor met 610 pk en haalt daarmee een topsnelheid van 260 km/u. Het concept om een sportwagen om te toveren tot een serieuze offroader is daarnaast toegepast door meerdere fabrikanten. Morgan heeft bijvoorbeeld een Plus Four CX-T geleverd en het Britse automerk Ariel heeft de Nomad: een offroadvariant van de Atom. Toch is het recept van Porsche nog niet gekopieerd. De iconische Porsche 959 komt wellicht nog het dichtst in de buurt van de Porsche 911 Dakar.