Sterke punten
- Het oermodel waar het allemaal mee begon
- De lijn van de 356 is tijdloos
- Het mechaniek is toegankelijk en betrouwbaar
Zwakke punten
- Weinig vermogen
- Zeer hoog prijskaartje
- Onderdelen en vakmensen zijn moeilijk te vinden en prijzig
Porsche 356 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 356, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 356
-
Porsche 356 Porsche 356 Speedster replica
€ 49.500,-- 4.500 km
- 12/1970
- 48 kW (65 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5346tv OSS -
Porsche 356 Race / Rally edition 1963 #TRACK
€ 99.999,-€ 69.950,-- 9.999 km
- 01/1963
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7391 AL TWELLO -
Porsche 356 BT6 1600 1963 *MATCHING NUMBERS* Volledig gerestau
€ 99.995,-- 79.076 km
- 09/1963
- 44 kW (60 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5741 SX BEEK EN DONK -
Porsche 356 1600 Carrera
€ 49.850,-- 49.711 km
- 04/1975
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6843 JB ARNHEM -
Porsche 356 B Coupé - Porsche Maintained - Matching Numbers -
€ 97.500,-- 35.454 km
- 02/1963
- 54 kW (73 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN -
Porsche 356 A Cabriolet | Body-Off gerestaureerd | 1958
€ 199.950,-- 1.517 km
- 01/1958
- 55 kW (75 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK
Interesse in een Porsche 356
Alle artikelen
Porsche 911 GT3 RS test: waarom dit de beste van allemaal is
Eerste test Porsche 911 GTS T-Hybrid (2025): Dit hadden we niet verwacht!
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Iconische Porsche-lijnen, die je vandaag de dag nog tegenkomt op een moderne Porsche
- Het geknetter van de viercilinder is haast symfonisch
- De auto is het begin van een succesverhaal. Een rijdend stukje geschiedenis
Technische gegevens
Motorisatie
De 356 werd, in tegenstelling tot diens vergelijkbare opvolger de 912, uitgebracht met veel verschillende motorisaties. In essentie zijn deze terug te voeren op een 1,1 liter, 1,3 liter, 1,5 liter, 1,6 liter en 2,0 liter viercilinder boxermotor. Vermogens liepen uiteen van 44 kW (60 pk) (1,1 liter) tot 95 kW (130 pk) (2,0 liter) De motor lag – zoals het hoort bij een Porsche – helemaal achterin en stuurt al het vermogen naar de achterwielen. De motor is luchtgekoeld.
De motor van de Porsche 356 is gebaseerd op het originele ontwerp van de motor van de Volkswagen Kever. De techneuten van Porsche voegden nieuwe cilinderkoppen, een nokkenas, krukas, inlaat- en uitlaatspruitstukken toe, en gebruikten dubbele carburateurs om de motor meer vermogen te geven. Het resultaat was een vermogen van 52 kW (70 pk), wat meer dan twee keer zo veel was als de Kever-motor. Het eerste prototype van de 356 had de motor in het midden, maar productiemodellen hebben de motor achterin. In 1955 werd de "Carrera" motor met vier nokkenassen geïntroduceerd als een extra optie voor de 356 A en bleef beschikbaar gedurende de hele periode van de 356 modellen.
Afmetingen
De 356 is een compacte sportauto. Zelfs de Porsche Boxter – het kleinste model dat Porsche tegenwoordig maakt – is ruim 30 centimeter langer. De 356 meet 4,00 meter in lengte, is 1,67 meter breed en heeft een geringe hoogte van 1,33 meter. De wielbasis is 2,10 meter en het leeggewicht ligt tussen 780 en 1.010 kg.
De belangrijkste specificaties op een rij
Porsche 356 | |
---|---|
Marktintroductie | 1948 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,00 m x 1,67 m x 1,33 m |
Wielbasis | 2,10 m |
Inhoud bagageruimte | 76 l |
Ledig gewicht | 780 – 1.010 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | N.B. |
Cilinderinhoud | 1.100 – 1,998 cm³ |
Vermogen | 44 kW (60 pk) 95 kW (130 pk) |
Koppel | N.B. |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,2 s |
Tankinhoud | N.B. |
Verbruik | N.B. |
CO₂-uitstoot | N.B. |
Varianten
De Porsche 356 werd geproduceerd in verschillende modelgeneraties. Alle varianten hadden een viercilinder motor achterin en achterwielaandrijving.
Van 1948 tot 1955 produceert Porsche de originele 356 (Pré-A). Eerst in Gmünd (Oostenrijk) tot 1950 en daarna in Zuffenhausen (Duitsland). De Pré-A is te herkennen aan de tweedelige vooruit met middenbalk. Vanaf modeljaar 1952 maakt deze middenbalk plaats voor een vouw in de voorruit. Standaard was de 356 uitgerust met een doorlopende voorbank. Twee aparte stoelen waren verkrijgbaar als optie. De Pré-A was verkrijgbaar in cabriolet en coupé.
Tussen 1955 tot 1959 is de 356A in productie. De voorruit is hier gebogen en gemaakt van het zogeheten Securit-glas. Ook de ruiten in de deuren zijn gemaakt van dat materiaal. Daarnaast is het dashboard in dit model bekleed. De 356A was er als coupé, cabrio en speedster. Vanaf 1958 is er ook de mogelijkheid om de A te bestellen als hardtop cabriolet.
De 356 B komt in 1959 op de markt en gaat in 1963 uit productie. Dit model wijkt sterk af van zijn voorganger, waardoor het ontwerp weer fris en elegant oogde. Zo kregen de koplampen en bumpers een facelift. Het stuur kreeg een verzonken naaf, er kwamen draaibare raampjes en de achterruit werd warm geblazen om vocht en ijs te verwijderen.
De 356 C kwam in 1963 op de markt en de productie daarvan liep tot 1965. Het was de laatste generatie 356. De C verschilt niet zo sterk van de B. Enkel de wielen kregen een remake doordat er schijfremmen achter werden geplaatst. De wieldoppen verliezen hierdoor hun Porsche-embleem. Tegelijk met de 356 C start de productie van de 911. In 1965 valt het doek voor de 356, die vervangen wordt door de 912/911
Prijzen
Gezien dat er vier generaties 356 zijn, drie carrosseriestijlen en vier motorisaties is er een uiteenlopend aanbod aan klassiekers met diverse prijzen. De cabriolets zijn iets duurder doordat er minder van gebouwd zijn. Deze prijzen gelden voor modellen in zeer goede staat. Een Pré-A vind je tegen prijzen tussen de 150.000 en 475.000 euro. De speedsters zijn ook zeer gewild. Een A-serie vind je moeilijk onder een ton, prijzen lopen op tot 500.000 euro voor speedsters en andere speciale modellen. Een B-serie vind je vanaf 75.000. Ook hier kan dit oplopen tot 500.000 euro. De C-serie vind je in de regionen van 70.000 à 150.000 euro. Vind je een Porsche 356 voor minder dan 60.000 euro? Dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een replica. Zelfs prijzen van replica’s kunnen sterk oplopen, van zo’n 20.000 tot 60.000 euro.
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de 356 is tijdloos en even iconisch als de Volkswagen Kever. Beide modellen zijn ontworpen door Erwin Komenda. Uitvoerige studies in de windtunnel maakten deze wagens tot pioniers. Door de jaren heen kent de 356 een aantal evoluties. Gedurende de productieperiode van zeventien jaar werd de wagen constant bijgepunt. Zo leek de 356 C al behoorlijk op zijn opvolger, de 911.
Binnenkant
Het interieur van de Porsche 356 weerspiegelt de eenvoudige en functionele ontwerpfilosofie die kenmerkend is voor de sportauto's uit die tijd. Initieel beschikt de wagen over een gelakt dashboard. In de 356 B krijgt het dashboard bekleding. Het bevat de essentiële instrumenten, zoals snelheidsmeter en toerenteller, evenals enkele schakelaars voor bedieningselementen. De stoelen in de Porsche 356 zijn over het algemeen eenvoudig van ontwerp. Ze bieden goede ondersteuning, al kun je ze niet vergelijken met moderne stoelen.
Veiligheid
Veiligheid speelde eigenlijk geen enkele rol in de jaren dat de 356 in productie was. Airbags? Vergeet het maar. Gordels? Geen sprake van. Kortom: de 356 is een auto die je maar beter op de weg kunt houden en waar je geen gekke capriolen mee moet uithalen. Maar dat geldt natuurlijk voor iedere oldtimer.
Alternatieven
Wanneer je een sportwagen zoekt uit de vijftiger jaren, dan kom je al snel uit bij auto’s zoals de Jaguar XK120 de Mercedes-Benz 300SL Gullwing en Aston Martin DB5. Er zijn relatief veel 356’s gemaakt: 76.000 exemplaren in totaal. Ongeveer de helft rijdt nog op de weg of staat veilig opgeborgen. Door het grote productieaantal zijn occasions aanzienlijk goedkoper dan de eerder genoemde modellen van Mercedes-Benz en Aston Martin. Die beginnen pas bij een half miljoen euro, een 356 bij zo’n 70.000 euro. Alleen de allereerste serie van de 356 heeft zo’n hoog prijskaartje.
Een alternatief voor een 356 is een replica 356. Er zijn namelijk zeer veel replica’s in omloop. Deze komen in verschillende niveaus van afwerking. Sommige zijn haast niet te onderscheiden van een echte 356. Het is en blijft echter een replica, dus ze zijn minder waardevast en sommigen zullen hun neus er voor ophalen.