Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-356-front

Porsche 356

1 / 3
porsche-356-front
porsche-356-side
porsche-356-back

Sterke punten

  • Het oermodel waar het allemaal mee begon
  • De lijn van de 356 is tijdloos
  • Het mechaniek is toegankelijk en betrouwbaar

Zwakke punten

  • Weinig vermogen
  • Zeer hoog prijskaartje
  • Onderdelen en vakmensen zijn moeilijk te vinden en prijzig

Porsche 356 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 356, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 356: de oer-Porsche

De Porsche 356 is het allereerste productiemodel van Porsche. De typeaanduiding 356 is het projectnummer wat intern gebruikt werd door de autobouwer. Initieel wilden de ontwerpers een snelle vierzits coupé bouwen. De vierzitter werd meer een 2 + 2, want de achterste zitjes waren enkel geschikt voor kinderen of kleine mensen. De 356 werd opgevolgd door de Porsche 911. Lees meer

Interesse in een Porsche 356

Porsche 356 occasions
Porsche 356 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Iconische Porsche-lijnen, die je vandaag de dag nog tegenkomt op een moderne Porsche
  • Het geknetter van de viercilinder is haast symfonisch
  • De auto is het begin van een succesverhaal. Een rijdend stukje geschiedenis

Technische gegevens

Motorisatie

De 356 werd, in tegenstelling tot diens vergelijkbare opvolger de 912, uitgebracht met veel verschillende motorisaties. In essentie zijn deze terug te voeren op een 1,1 liter, 1,3 liter, 1,5 liter, 1,6 liter en 2,0 liter viercilinder boxermotor. Vermogens liepen uiteen van 44 kW (60 pk) (1,1 liter) tot 95 kW (130 pk) (2,0 liter) De motor lag – zoals het hoort bij een Porsche – helemaal achterin en stuurt al het vermogen naar de achterwielen. De motor is luchtgekoeld.

De motor van de Porsche 356 is gebaseerd op het originele ontwerp van de motor van de Volkswagen Kever. De techneuten van Porsche voegden nieuwe cilinderkoppen, een nokkenas, krukas, inlaat- en uitlaatspruitstukken toe, en gebruikten dubbele carburateurs om de motor meer vermogen te geven. Het resultaat was een vermogen van 52 kW (70 pk), wat meer dan twee keer zo veel was als de Kever-motor. Het eerste prototype van de 356 had de motor in het midden, maar productiemodellen hebben de motor achterin. In 1955 werd de "Carrera" motor met vier nokkenassen geïntroduceerd als een extra optie voor de 356 A en bleef beschikbaar gedurende de hele periode van de 356 modellen.

Afmetingen

De 356 is een compacte sportauto. Zelfs de Porsche Boxter – het kleinste model dat Porsche tegenwoordig maakt – is ruim 30 centimeter langer. De 356 meet 4,00 meter in lengte, is 1,67 meter breed en heeft een geringe hoogte van 1,33 meter. De wielbasis is 2,10 meter en het leeggewicht ligt tussen 780 en 1.010 kg.

De belangrijkste specificaties op een rij

Porsche 356
Marktintroductie 1948
Lengte x breedte x hoogte 4,00 m x 1,67 m x 1,33 m
Wielbasis 2,10 m
Inhoud bagageruimte 76 l
Ledig gewicht 780 – 1.010 kg
Toelaatbaar totaalgewicht N.B.
Cilinderinhoud 1.100 – 1,998 cm³
Vermogen 44 kW (60 pk) 95 kW (130 pk)
Koppel N.B.
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,2 s
Tankinhoud N.B.
Verbruik N.B.
CO₂-uitstoot N.B.

Varianten

De Porsche 356 werd geproduceerd in verschillende modelgeneraties. Alle varianten hadden een viercilinder motor achterin en achterwielaandrijving.

Van 1948 tot 1955 produceert Porsche de originele 356 (Pré-A). Eerst in Gmünd (Oostenrijk) tot 1950 en daarna in Zuffenhausen (Duitsland). De Pré-A is te herkennen aan de tweedelige vooruit met middenbalk. Vanaf modeljaar 1952 maakt deze middenbalk plaats voor een vouw in de voorruit. Standaard was de 356 uitgerust met een doorlopende voorbank. Twee aparte stoelen waren verkrijgbaar als optie. De Pré-A was verkrijgbaar in cabriolet en coupé.

Tussen 1955 tot 1959 is de 356A in productie. De voorruit is hier gebogen en gemaakt van het zogeheten Securit-glas. Ook de ruiten in de deuren zijn gemaakt van dat materiaal. Daarnaast is het dashboard in dit model bekleed. De 356A was er als coupé, cabrio en speedster. Vanaf 1958 is er ook de mogelijkheid om de A te bestellen als hardtop cabriolet.

De 356 B komt in 1959 op de markt en gaat in 1963 uit productie. Dit model wijkt sterk af van zijn voorganger, waardoor het ontwerp weer fris en elegant oogde. Zo kregen de koplampen en bumpers een facelift. Het stuur kreeg een verzonken naaf, er kwamen draaibare raampjes en de achterruit werd warm geblazen om vocht en ijs te verwijderen.

De 356 C kwam in 1963 op de markt en de productie daarvan liep tot 1965. Het was de laatste generatie 356. De C verschilt niet zo sterk van de B. Enkel de wielen kregen een remake doordat er schijfremmen achter werden geplaatst. De wieldoppen verliezen hierdoor hun Porsche-embleem. Tegelijk met de 356 C start de productie van de 911. In 1965 valt het doek voor de 356, die vervangen wordt door de 912/911

Prijzen

Gezien dat er vier generaties 356 zijn, drie carrosseriestijlen en vier motorisaties is er een uiteenlopend aanbod aan klassiekers met diverse prijzen. De cabriolets zijn iets duurder doordat er minder van gebouwd zijn. Deze prijzen gelden voor modellen in zeer goede staat. Een Pré-A vind je tegen prijzen tussen de 150.000 en 475.000 euro. De speedsters zijn ook zeer gewild. Een A-serie vind je moeilijk onder een ton, prijzen lopen op tot 500.000 euro voor speedsters en andere speciale modellen. Een B-serie vind je vanaf 75.000. Ook hier kan dit oplopen tot 500.000 euro. De C-serie vind je in de regionen van 70.000 à 150.000 euro. Vind je een Porsche 356 voor minder dan 60.000 euro? Dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een replica. Zelfs prijzen van replica’s kunnen sterk oplopen, van zo’n 20.000 tot 60.000 euro.

Design

Buitenkant

Het ontwerp van de 356 is tijdloos en even iconisch als de Volkswagen Kever. Beide modellen zijn ontworpen door Erwin Komenda. Uitvoerige studies in de windtunnel maakten deze wagens tot pioniers. Door de jaren heen kent de 356 een aantal evoluties. Gedurende de productieperiode van zeventien jaar werd de wagen constant bijgepunt. Zo leek de 356 C al behoorlijk op zijn opvolger, de 911.

Binnenkant

Het interieur van de Porsche 356 weerspiegelt de eenvoudige en functionele ontwerpfilosofie die kenmerkend is voor de sportauto's uit die tijd. Initieel beschikt de wagen over een gelakt dashboard. In de 356 B krijgt het dashboard bekleding. Het bevat de essentiële instrumenten, zoals snelheidsmeter en toerenteller, evenals enkele schakelaars voor bedieningselementen. De stoelen in de Porsche 356 zijn over het algemeen eenvoudig van ontwerp. Ze bieden goede ondersteuning, al kun je ze niet vergelijken met moderne stoelen.

Veiligheid

Veiligheid speelde eigenlijk geen enkele rol in de jaren dat de 356 in productie was. Airbags? Vergeet het maar. Gordels? Geen sprake van. Kortom: de 356 is een auto die je maar beter op de weg kunt houden en waar je geen gekke capriolen mee moet uithalen. Maar dat geldt natuurlijk voor iedere oldtimer.

Alternatieven

Wanneer je een sportwagen zoekt uit de vijftiger jaren, dan kom je al snel uit bij auto’s zoals de Jaguar XK120 de Mercedes-Benz 300SL Gullwing en Aston Martin DB5. Er zijn relatief veel 356’s gemaakt: 76.000 exemplaren in totaal. Ongeveer de helft rijdt nog op de weg of staat veilig opgeborgen. Door het grote productieaantal zijn occasions aanzienlijk goedkoper dan de eerder genoemde modellen van Mercedes-Benz en Aston Martin. Die beginnen pas bij een half miljoen euro, een 356 bij zo’n 70.000 euro. Alleen de allereerste serie van de 356 heeft zo’n hoog prijskaartje.

Een alternatief voor een 356 is een replica 356. Er zijn namelijk zeer veel replica’s in omloop. Deze komen in verschillende niveaus van afwerking. Sommige zijn haast niet te onderscheiden van een echte 356. Het is en blijft echter een replica, dus ze zijn minder waardevast en sommigen zullen hun neus er voor ophalen.

FAQ

Wat kost een Porsche 356?
Dat ligt aan de uitvoering. De laatste generatie – de 356 C – is het goedkoopst. Al is die zelfs peperduur. Reken op minstens 70.000 euro. Voor een vroegere Porsche 356 moet je soms wel anderhalf miljoen euro neerleggen.
Welke 356 moet ik kiezen?
De speedster wordt vaak gezien als het mooiste model. Deze uitvoering is ontdaan van alle franjes en hierdoor biedt ze de puurste rijervaring.
Wat maakt een Porsche 356 bijzonder?
Het is de allereerste productie-Porsche.

Beoordelingen voor Porsche 356

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details