Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-elektro-banner

Porsche

1 / 11
porsche-elektro-banner
porsche-718-banner
Porsche Cayenne (2023) banner
porsche-718-boxster-gts-front
porsche-panamera-4s-front
porsche-panamera-front
Porsche-Taycan-4S-Cross-Turismo-Front-Side
porsche-taycan-turbo-s-sport-turismo-front
Porsche Cayenne (2023) static, front view
porsche-cayenne-turbo-s-e-hybrid-
porsche-718-cayman-gt4-rs-front

Porsche

Vind het model dat bij je past

Porsche is een Duitse sportwagenproducent met een hoofdkantoor in Stuttgart. Het bedrijf is opgericht in 1931 en kreeg veel bekendheid dankzij de onthulling van de Porsche 356. Het was het begin van een succesverhaal. Tegenwoordig is Porsche een volwassen autoproducent van uiteenlopende sportieve modellen. Populaire modellen zijn de 911, Macan, Cayenne, Panamera en de 100% elektrische Taycan. Lees verder

Bijzonderheden van Porsche

  • Iconische en vooral veelzijdige sportwagenfabrikant
  • Hypersportief tot ultiem comfort: Porsche is van alle markten thuis
  • Sterke focus op 100% elektrische aandrijving
  • Topprestaties in iconische GT3- en Turbo-modellen

Historie Porsche

Porsche is in 1931 opgericht door Ferdinand Porsche als bedrijf gespecialiseerd in land-, zee- en luchtvoertuigen. Vooral dankzij inspanningen van Ferry Porsche – de zoon van Ferdinand – maakte Porsche na de Tweede Wereldoorlog de overstap naar sportauto’s, met de iconische Porsche 356 als eerste meesterwerk.

Ferry Porsche was een autoliefhebber in hart en nieren. Hij droomde van zijn eigen auto, ‘de Porsche’. Het moest een sportwagen zijn die compact en licht was, maar ook bijzonder sportief. Het moest een auto worden waar hij zelf gelukkig van zou worden, alsook andere liefhebbers. Die gedachtegang bleek succesvol, want de Porsche 356 werd een succes. Alleen al in 1965 produceerde Porsche liefst 78.000 exemplaren van de 356. Bijzonder is dat de eerste exemplaren van de Porsche 356 onderhuids veel Volkswagen Kever-techniek hadden, zoals de wielophanging, versnellingsbak en boxermotor. Later werden die componenten vervangen door Porsche-onderdelen.

Het was aan de Porsche 901 om het succes van de 356 voort te zetten. Deze auto kreeg een zescilinder boxermotor. Peugeot was alleen niet blij met de naamgeving van de auto, in verband met de cijfercombinatie met een nul in het midden. Dat was iets van Peugeot, denk maar aan de 106, 205 en 206. Wilde Porsche zijn 901 ook in Frankrijk verkopen – toch een zeer belangrijke markt – dan was een naamswijziging volgens Peugeot een absolute must. Porsche had er vrede mee en wijzigde de naam in 911. Van de eerste generatie 911 verscheen ook een variant met viercilinder boxermotor: de Porsche 912. Nog altijd is de Porsche 911 in productie.

Aan innovatiekracht heeft het bij Porsche nooit gelegen. Het merk probeerde verschillende nieuwe modellen uit, zoals de 924, 944 of 968. Gelukkig was daar altijd de Porsche 911, de melkkoe van de fabrikant. Hoewel, tegenwoordig zijn ook SUV’s van Porsche ontzettend populair. De Cayenne verscheen op het toneel als een van de allereerste sportieve SUV’s. Een kleinere Macan volgde daarna. Het merk ging zelfs luxueuze sportlimousines maken in de vorm van de Panamera. Door de energietransitie naar duurzamere mobiliteitsoplossingen zijn ook elektrische Porsches geen taboe meer. De Porsche Taycan is zelfs een van de betere elektrische auto’s op de markt. Wat dat betreft heeft Porsche altijd vastgehouden aan het motto van Ferry Porsche: ‘Je moet er zelf ook gelukkig van worden’. Op basis van die overtuiging ontwikkelt Porsche zijn modellen, met zo nu en dan een heuse ultra-sportieve supercar, zoals de Carrera GT of 918 Spyder.

Modellen en varianten

Het modellenaanbod van Porsche is diverser dan ooit. Waar het merk zich voorheen puur richtte op het ontwikkelen van sportauto’s, zijn nu ook gezinsauto's van Porsche geen uitzondering meer. De line-up van Porsche bestaat onder meer uit een 718 Boxster, 718 Cayman, 911, Macan, Cayenne, Cayenne Coupé, Panamera en Taycan. Die laatste volledig elektrische Porsche Taycan wordt zelfs geleverd in verschillende carrosserievormen, zoals een lifestyle estate (Sport Turismo) en een heuse off-roader op basis van die estate. Ook van de Panamera bestaat een reguliere limousine, een variant met verlengde wielbasis (Panamera Executive) en een Panamera Sport Turismo als lifestyle stationwagen.

Dieselmotoren zijn al enige tijd verdwenen bij Porsche. De focus ligt op benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische aandrijflijnen. Er blijft bij Porsche gelukkig ook ruimte bestaan voor oldschool supercars, getuige de vele uitvoeringen van de 911. Van die 911 zijn al diverse generaties verschenen, zoals de 964, 993, 996, 997, 991 en 992. Van die modelgeneraties bestaan diverse varianten, zoals de Carrera, Carrera 4, Carrera 4S, GTS, Turbo, Turbo S, GT3, GT3 RS en GT2 RS. De keuze is reuze bij Porsche. Van de 718 Cayman is ook een GT4 RS-uitmonstering verkrijgbaar als top-of-the-line-model.

De Taycan is het allereerste volledig elektrische model van Porsche, maar zeker niet de laatste. Want van de Macan verschijnt een 100 procent elektrische versie, zo ook van de Cayenne. Porsche komt zelfs met een nog grotere SUV boven de Cayenne, ook volledig elektrisch.

porsche-911-carrera-gts-back

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
718 Cayman Coupé Benzine 2,0-4,0 l 220-368 kW (300-500 pk) 1.368-1.435 kg
718 Boxster Roadster Benzine 2,0-4,0 l 220-257 kW (350 pk) 1.365-1.385 kg
911 Coupé, roadster Benzine 3,0-4,0 l 283-478 kW (385-650 pk) 1.505-1.710 kg
Cayenne SUV, coupé Benzine, PHEV (elektro/benzine) 3,0-4,0 l 260-349 kW (353-474 pk) 2.085-2.455 kg
Panamera Limousine, estate Benzine, PHEV (elektro/benzine) 2,9-4,0 l 243-515 kW (330-700 pk) 2.020-2.225 kg
Taycan Limousine, estate Elektrisch n.v.t. 300-560 kW (408-761 pk) 2.050-2.295 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

Echt betaalbaar is een Porsche nooit geweest. Nieuwprijzen zijn om die reden ook nog steeds aan de hoge kant. De goedkoopste Porsche is een volledig elektrische Taycan, terwijl de Porsche met de hoogste vanafprijs een 911 is. Prijzen lopen uiteraard sterk op afhankelijk van de uitvoering.

Model Vanafprijs
718 Cayman € 102.700
718 Boxster € 104.900
911 € 174.000
Macan € 118.600
Cayenne € 146.200
Taycan € 98.600

Prijzen voor occasions

Een Porsche is door de regel aardig waardevast. Uiteraard hangt alles wel sterk af van de gekozen uitvoering, de samenstelling en de aanwezige opties. Zolang de vraag naar Porsches sterk blijft, zijn ook de prijzen van occasions nog aan de hoge kant. Het aanbod is overigens bijzonder groot, maar dat heeft alles te maken met de populariteit van Porsche. Want de auto’s rijden namelijk geweldig. Niet voor niets is een Porsche voor heel mensen een absolute droomauto. Opvallend genoeg kiezen veel mensen voor een zwarte of grijze 911. Toch zitten er hier en daar ook meer kleurrijke auto’s bij. Denk even terug aan het motto van Ferry Porsche: zolang je er ook zelf maar gelukkig van wordt. Reken op prijzen van 3.000 euro voor een Porsche 924 tot ruim 1,5 miljoen voor een Porsche 918 Spyder.

porsche-taycan-cross-turismo-front

Alternatieven

Voor een Porsche zijn genoeg alternatieven te verzinnen. Vooral op SUV-gebied zijn er bijvoorbeeld veel alternatieven voor een Porsche Macan of Porsche Cayenne. De Cayenne is bijvoorbeeld een tegenhanger van de Bentley Bentayga, Audi Q8, Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg. De Macan is daarentegen een concurrent van de Audi Q5, Mercedes-Benz GLC, Jaguar F-Pace, BMW X3 en Maserati Grecale. De Porsche Taycan is technisch identiek aan de Audi e-tron GT, maar ook andere modellen vormen een alternatief voor deze elektro-Porsche, zoals de Tesla Model S of Lucid Air. De Porsche 911 kent concurrentie in de vorm van een Aston Martin V8 Vantage of Mercedes-Benz SL, maar bij geen enkele concurrent ligt de motor zover achterin als bij een 911. De Porsche 718 Cayman is daarentegen een auto met een middenmotor. Een tegenhanger van die auto is een Alpine A110 of Lotus Emira. Er bestaan dus genoeg concurrenten voor de modellen van Porsche.

FAQ

Hoeveel garantie zit er op een Porsche?
Op een nieuwe Porsche is 2 jaar fabrieksgarantie van toepassing. Er geldt bovendien 2 jaar garantie op originele Porsche vervangingsonderdelen, accessoires en ruilonderdelen. Ook geeft Porsche 3 jaar garantie op lakwerk en 12 jaar carrosseriegarantie. Een gebruikte Porsche kan vallen onder de Porsche Approved garantieregeling. Deze kan worden afgesloten als vervolg van de garantie op een nieuwe wagen of bijvoorbeeld bij de aanschaf van een Porsche Approved occasion. Er kan dan vaak gekozen worden voor 12, 24 of 36 maanden garantie.
Wat is de snelste Porsche 911?
Wat betreft sprinttijd is er maar een Porsche 911 de snelste: de Porsche 911 Turbo S. De Turbo S-variant van modelgeneratie 992 sprint in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat alles is mogelijk dankzij een vermogen van 650 pk. Daarmee is de 911 Turbo S een fractie sneller dan bijvoorbeeld een Porsche Taycan Turbo S met een systeemvermogen van 761 pk. Die heeft 2,8 seconden nodig voor dezelfde sprint.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Meer details