Sterke punten
- Futuristische uitstraling
- Krachtige, verfijnde motoren
- Aantrekkelijke uitrusting
Zwakke punten
- Weinig veiligheidsvoorzieningen
- Moeilijkheden bij verkrijgen van reserveonderdelen
- Weinig ruimte voor extra lading
Pontiac Trans Sport : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Pontiac Trans Sport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Pontiac Trans Sport
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Uitzonderlijke, tijdloos moderne uitstraling.
- Duurzame, betrouwbare technologie en roestvrije kunststof behuizing.
- Comfortabele, goed uitgeruste toerwagen.
- Veelzijdig inzetbaar dankzij de variabiliteit.
- Als zevenzitter zeer geschikt voor het grotere gezin.
Belangrijke gegevens
Motor
Bij zijn introductie in augustus 1990 werd de Pontiac Trans Sport geleverd met een 3,2-liter V6-benzinemotor. Een automatische transmissie met drie versnellingen en voorwielaandrijving was standaard. Vanaf 1992 werden een kleinere 2,3-liter motor en een grote 3,8-liter zescilinder toegevoegd. De 3,8-liter motor was leverbaar in combinatie met een elektronische viertraps automaat met overdrive (hydramatic). De modellen met de 2,3-liter motor waren voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De nokkenassen van alle motoren worden aangedreven door kettingen in plaats van een riem. De modellen van de eerste generatie hebben emissieklasse 1 en zijn dus uitgesloten van de toekenning van het groene milieuvignet.
Eerste generatie Pontiac Trans Sport motoren:
Model | Pontiac Trans Sport GT | Pontiac Trans Sport SE | Pontiac Trans Sport 2.3 16V | Pontiac Trans Sport 3.8 V6 |
---|---|---|---|---|
Cilinderinhoud | 3.789 cm³ | 3.135 cm³ | 2.260 cm³ | 3.791 cm³ |
Vermogen | 167 pk | 121 pk | 147 pk | 173 pk |
Topsnelheid | 180 km/h | 172 km/h | 185 km/h | 173 km/h |
Verbruik (comb.) | 11,7 l/100 km | 12 l/100 km | 10,5 l/100 km | 11,2 l/100 km |
Bij de lancering van de tweede generatie werden de 2,3-liter en 3,8-liter motoren uit het aanbod verwijderd en vervangen door een 2,4-liter zescilinder. Deze heeft een vermogen van 188 pk en een topsnelheid van 172 km/u. Een fluweelzachte automatische transmissie zorgt voor de krachtoverbrenging. Vierwielaandrijving was eveneens beschikbaar. Bovendien mag de bestelwagen 1350 kilogram geremd en 450 kilogram ongeremd trekken. Een laadvermogen van slechts 440 kilogram laat echter alleen de lichtste handbagage toe bij volledige stoelbezetting.
Afmetingen
Afmetingen van de twee Pontiac Trans Sport generaties in vergelijking:
Model | 1e generatie | 2e generatie |
---|---|---|
Lengte | 4,95 m | 4,76 m |
Breedte | 1,89 m | 1,85 m |
Hoogte | 1,67 m | 1,73 m |
De Trans Sport biedt 521 liter bagageruimte met volledige zitplaatsen. Met de stoelen verwijderd kan tot 3187 liter worden opgeborgen. Daarover gesproken, de Pontiac heeft zeven zitplaatsen, waarvan er vier kunnen worden uitgebreid.
Varianten
Het busje werd in twee generaties geproduceerd. Aanvankelijk geleverd als basismodel en SE, werd vanaf 1992 de GT met de 3,8-liter motor toegevoegd, waarna het basismodel kwam te vervallen. In 1993 werd de "GT"-variant weer van de markt gehaald en alleen de SE werd tot 1996 aangeboden. In 1994 werd de Trans Sport gemoderniseerd met een facelift.
Zustermodellen zijn de identiek gebouwde Chevrolet Lumina APV en Oldsmobile Silhouette, die niet in Europa werden aangeboden. Er was ook een versie met niveauregeling via een compressor beschikbaar. Met de modelwijziging van 1996 veranderde ook de naam van het voertuig in Europa. Voortaan heette hij Opel/Vauxhall Sintra. Op de overige markten bleef het de Pontiac Trans Sport.
Prijs
De Trans Sport kwam als nieuwe auto op de markt voor het equivalent van ongeveer 33.000 euro; met een betere uitrusting stegen de aanschafkosten aanzienlijk tot meer dan 40.000 euro.
Omdat de Pontiac Trans Sport in Nederland niet bijzonder goed verkocht, is er tegenwoordig weinig aanbod op de occasionmarkt. De zeldzame exemplaren kosten ongeveer 1000 euro in een hanteerbare staat. Als een betere conditie gewenst is, is tot 16.000 euro snel verschuldigd.
Met een leeggewicht van net geen 1,8 ton is de Pontiac Trans Sport allesbehalve licht. Dit voorziet in een voertuigbelasting van ongeveer 1200 euro. Bovendien zijn de motoren allesbehalve zuinig op de weg, met een verbruik van ongeveer 12 liter, wat de onderhoudskosten van het model aanzienlijk verhoogt.
Design
Exterieur
Het futuristische uiterlijk van de Pontiac Trans Sport springt in het oog. Met zijn lange neusvorm doet hij een beetje denken aan een ICE, maar in professionele kringen wordt hij ook wel een "hoover" genoemd. Hij werd ontwikkeld op basis van een conceptwagen die grote belangstelling trok toen hij in 1986 werd onthuld. Het glazen gedeelte van het dak werd om gewichts- en kostenredenen verkleind en geïmiteerd met zwarte hoogglanslak. Toch heeft hij enorm grote raamoppervlakken die een goed zicht rondom mogelijk maken. De achterruiten zijn standaard donker getint.
De plastic huid van de bestelwagen heeft geen roestproblemen en wordt ondersteund door een space frame van gegalvaniseerd staal. De aanvankelijk gemonteerde zilvergrijze kunststof bekleding werd vanaf 1992 in carrosseriekleur gespoten en was vanaf 1993 ook in goud verkrijgbaar.
Interieur
Standaard werd de Pontiac Trans Sport geleverd met vijf comfortabele stoelen. Een derde zitrij met twee extra stoelen was als optie leverbaar. De topversie was uitgerust met zes afzonderlijke zitplaatsen. De vlakke voorruit resulteert in een extreem laag dashboard. Dit heeft als nadeel dat er minder ruimte is voor het interieur. De bagageruimte is bijvoorbeeld niet bepaald groot met volledige zitplaatsen.
De bedieningselementen, die zich dicht bij het lederen stuurwiel bevinden, vormen een pluspunt. Typisch voor auto's uit Amerika: de automatische versnellingspook aan het stuur. Het uitzicht naar buiten is geweldig door de grote ramen. Maar er dringt ook veel zonlicht en warmte door. Een krachtige airconditioning is standaard en verhindert oververhitting. Centrale vergrendeling, elektrische ramen en soepele stuurbekrachtiging zijn ook standaard.
Veiligheid
Een NCAP crashtest werd niet uitgevoerd met de eerste generatie Trans Sport. Er zijn echter resultaten van de Opel Sintra. Het busje kreeg maar twee van de vier sterren. De carrosserie is nauwelijks bestand tegen een frontale botsing.
De veiligheidsuitrusting van de eerste generatie omvat (1994-1995) tractiecontrole, ABS, stuurbekrachtiging en een bestuurdersairbag. Vanaf 1996 was er ook een passagiersairbag, zijairbags en gordelspanners.
Alternatieven
Uit Amerika komt nog steeds de Chrysler Voyager. Deze zijn meestal van recente constructie op de occasionmarkt en zijn al verkrijgbaar voor ongeveer 1.000 euro.
Uit Europa komen VW Sharan, Seat Alhambra en Ford Galaxy, die allen een identieke constructie hebben. Ze overtuigen met tot zeven zitplaatsen, opbergruimte, goede afwerking en tijdloos design tegen een eerlijke prijs. Alle drie de modellen hebben echter een hoog totaalgewicht, hetgeen leidt tot een hoog verbruik en slijtage. De beschikbaarheid is echter aanzienlijk groter dan die van de Pontiac Trans Sport. De Renault Espace, Peugeot 806, Fiat Ulysse en Lancia Zeta zijn ook alternatieven in het bestelwagensegment.
Afhankelijk van het gewenste voertuig variëren de aanschafkosten op de Nederlandse markt voor occasion aanzienlijk. De Ford C-Max is bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf ongeveer 2000 euro, maar een goed onderhouden VW Sharan is met minstens 10.000 euro aanzienlijk duurder. De Chrysler Voyager is een geheime tip voor een redelijke prijs. De bestelwagen biedt niet alleen veel ruimte voor het hele gezin, maar maakt ook indruk met een aantrekkelijk design en robuuste motoren die hem een zeer goede keuze maken voor lange reizen, zelfs gedurende vele jaren.