Sterke punten
- Sportief koetswerk als blikvanger
- Zeer hoge prestaties
- Het voertuig wordt steeds meer gezocht
Zwakke punten
- Slechte veiligheidsbeoordeling
- Hoge onderhoudskosten
- Hoog verbruik
Pontiac Trans Am : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Pontiac Trans Am, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Pontiac Trans Am
-
Pontiac Trans Am FIREBIRD K6 5.7 v8 TPI 225pk Coupé GETUNED Automaa
€ 8.944,-- 212.272 km
- 06/1988
- 165 kW (224 PK)
- Oldtimer
- 5 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3769 AD SOESTERBERG -
Pontiac Trans Am 5.0 TARGA DAKEN!
€ 10.500,-- 80.000 km
- 03/1986
- 112 kW (152 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4561PD Hulst -
Pontiac Trans Am Firebird 6.6 FW 87
€ 74.950,-- 147.194 km
- 02/1978
- 275 kW (374 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8601 VD SNEEK -
Pontiac Trans Am 1979 10th Anniversary Silver Lim Edit 400 6.6L 4sp
€ 49.950,-- 57.100 km
- 03/1979
- 221 kW (300 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2761 KC ZEVENHUIZEN -
Pontiac Trans Am
€ 44.500,-- 120.055 km
- 01/1971
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5051 HH GOIRLE
Interesse in een Pontiac Trans Am
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Het rijgedrag van de auto komt overeen met zijn prestaties
- Het koetswerk is uniek
- Zeer geschikt voor alle liefhebbers van oldtimers
- Er zijn slechts enkele modellen over, wat het voertuig nog unieker maakt
Gegevens
Motor
In totaal werd de Pontiac Firebird geproduceerd in vier generaties van 1967 tot 2002. De Firebird was verkrijgbaar als basismodel en de Formula of Trans Am als modelvariant. Deze voertuigen waren standaard uitgerust met een 6-versnellingsbak. De Pontiac Trans Am was de krachtigste van alle Firebirds en werd dus beschouwd als de sportieve versie van de Firebird.
Door de generaties heen is er niet veel veranderd aan de motorisatie van het basismodel van de Firebird. Het was nog steeds een benzinemotor die als coupé of cabriolet werd aangeboden en een behoorlijke hoeveelheid cilinderinhoud onder de motorkap had. In de vierde en laatste generatie werd het markante hoekige exterieur van de Firebird aangepast aan de tijdgeest. Het koetswerk werd bijvoorbeeld veel ronder en moderner. Ook deze generatie werd vanuit het niets ontwikkeld en was iets langer, breder en hoger.
Afmetingen
Afhankelijk van de generatie variëren de afmetingen van de Pontiac Trans Am van een lengte van 4,76 tot 5 meter, een breedte van 1,83 tot 1,89 meter en een hoogte van 1,28 tot 1,32 meter. De bagageruimte van de sportwagen bereikte met deze afmetingen een volume van 292 tot 954 liter. Bovendien bespaarde de Trans Am ook op gewicht, want de Firebird-variant kwam maar tot net onder de 1.445 kilogram.
Gegevens en afmetingen | Pontiac Trans Am 5.0 V8 |
---|---|
Bouwperiode | 1982 - 1984 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,8 m x 1,8 m x 1,3 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud kofferruimte | 292 liter |
Leeggewicht | 1.445 kg |
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht | niet bekend |
Cilinderinhoud | 5.001 cc |
Koppel | 325 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,6 s |
Tankinhoud | 61 liter |
Verbruik | 20 liter |
CO2-uitstoot | niet bekend |
Varianten
Strikt genomen is de Pontiac Trans Am zelf een variant van de Firebird. Toch ontbrak het de Trans Am zelf niet aan speciale modellen en speciale varianten. In totaal zijn er meer dan tien verschillende Trans Am variaties. Hier is een kort overzicht:
- Firebird Trans Am- Zwart
- Golden Trans Am Pontiac 50th Anniversary Limited Edition (1976)
- Black and Gold Trans Am Special Edition (1977-1978, 1980-1981)
- Gold Trans Am Special Edition "Y88" (1978)
- Black Trans Am Special Edition "Y84" (1979)
- Trans Am 10th Anniversary Edition (1979)
- Trans Am Turbo Indy Pace Car Edition (1980)
- Trans Am Turbo NASCAR Pace Car Edition (1981)
- Trans Am Ram Air IV
- Trans Am Turbo
- Trans Am GTA
- Bandit Edition Trans
Bijna al deze varianten hebben een uitzonderlijke motor of werden in sommige gevallen zelfs als racewagen gebruikt. Deze auto's zijn echter navenant zeldzaam op de markt - zelfs in de VS.
De Pontiac Trans Am is ook bekend van de Amerikaanse tv-serie "Knight Rider" - beide auto's in de serie, KITT en KARR, zijn aangepaste Trans Ams van de derde generatie.
Prijs
De eerste Pontiac Trans Am werd gemaakt in 1967 en kostte toen slechts $3.000; in de wereld van vandaag zou dat ongeveer € 4.700 zijn, rekening houdend met de inflatie. Tegenwoordig heeft de Pontiac allang de status van oldtimer bereikt en kost daarom voor alle liefhebbers iets meer.
Er zijn niet veel aanbiedingen voor een Pontiac Trans Am op de markt voor occasions. Een model uit 1995 met 200.000 kilometer op de klok staat genoteerd voor ongeveer 9.750 euro. Een Trans Am uit 1979 met ongeveer 39.000 kilometer op de klok kost daarentegen al 35.000 euro.
Design
Exterieur
Exclusief voor de Pontiac Firebird heeft de motorkap van de Trans Am variant functionele ventilatieopeningen die vanaf de bestuurderskant gesloten kunnen worden. Naar achteren gerichte fiberglas vleugelopeningen bedekken vuistgrote gaten om de motorruimte te ventileren. Een brede spoiler overspant het achterste gedeelte.
Interieur
Het interieur van de Pontiac Trans Am is hetzelfde als dat van de basis Firebird, maar biedt een optioneel rally dashboard. Kopers kunnen ook een op de motorkap gemonteerde toerenteller bijbestellen voor 85 dollar.
Zoals bij een racewagen ziet het interieur er zeer karig en oncomfortabel uit. Afhankelijk van het model en de generatie had de Pontiac Trans Am een CD-speler in het midden en verder alleen analoge displays. Dat de Trans Am de krachtigste Firebird was, was vooral te zien aan de prestaties en niet aan het interieur van de auto.
Veiligheid
Er is geen ANWB-test of iets dergelijks voor de Pontiac Trans Am. Dat komt omdat in die tijd het vraagstuk van de veiligheid werd getest, maar niet zo serieus genomen als tegenwoordig. Er is dan ook geen officieel rapport dat overeenkomt met de Pontiac Trans.
Volgens de meeste auto's van de jaren 1960 tot 1980 wijzen veel dingen op een nogal slecht veiligheidsniveau. Een andere sterke aanwijzing voor de Trans Am is dat er in het verleden veel klachten zijn geweest bij de NHTSA over diverse onderdelen van de auto, zoals de motor, de externe verlichting, de vulling van de brandstoftank en nog veel meer.
Alternatieven
De Pontiac Trans is natuurlijk zijn eigen klasse, maar er zijn precies twee muscle cars die sterk lijken op de Trans Am en die elke muscle car fan zou moeten kennen. Een Dodge Challenger is voor de geest van velen gekomen – hetzij in het echt, hetzij in een film of serie. Hij is sinds 1969 in productie en het einde van het succes van de auto is nog niet in zicht. Hetzelfde geldt voor het vermogen van de Challenger, dat varieert van 100 tot bijna 400 pk. Het prijssegment heeft hier een even grote marge en kan alles betekenen van 16.000 tot 219.000 euro.
Een andere muscle car die het gesprek van de dag is, is de Ford Mustang. Deze is ook in productie sinds 1964. Net als bij de Challenger zijn er geen grenzen aan de prestaties van de Mustang en dus zijn er modellen als de Shelby GT 500, die tot 500 pk kunnen halen. In de prijsklasse is de Ford Mustang net als de Challenger.
Als je met een auto wilt rijden van een van de samenwerkingspartners van Pontiac, moet je eens kijken naar de Chevrolet Camaro. Van klassieke tot moderne muscle car, de serie gaat door tot de dag van vandaag. Modellen in goede staat zijn hier verkrijgbaar vanaf ongeveer 4.000 euro.