Sterke punten
- Sportief design
- Veel rijplezier
- Krachtige motoren
Zwakke punten
- Krap interieur
- Comfort op lange afstanden
- Schaars, zeker in Europa
Pontiac Solstice : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Pontiac Solstice, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Pontiac Solstice
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- Heeft een sportief en onderscheidend design, als een conceptcar die gewoon in productie ging
- Krachtige motoren zorgen voor sportieve prestaties
- Biedt samen met een strak onderstel en prettige besturing veel rijplezier
- Een van de laatste Pontiac modellen
Technische gegevens
Motorisatie
De Pontiac Solstice was leverbaar met twee benzinemotoren: een 2,4-liter viercilinder en een 2,0-liter viercilinder met turbo. Die eerste leverde een vermogen van 132 kW (177 pk), terwijl de 2,0-liter turbo lag in de extra sportieve GXP uitvoering en een vermogen van 194 kW (260 pk) leverde. Optioneel kon het vermogen nog verder worden opgeschroefd tot 216 kW (294 pk). Naar keuze had de Pontiac Solstice een handgeschakelde transmissie of een automaat. In beide gevallen had je de beschikking over vijf versnellingen. Alle uitvoeringen hebben achterwielaandrijving.
Afmetingen
De Pontiac Solstice is bijna precies 4,0 meter lang, 1,8 meter breed en 1,3 meter hoog. De Coupe is iets hoger dan de Convertible, maar het verschil is verwaarloosbaar. De wielbasis meet iets meer dan 2,4 meter. Daarmee behoort de Pontiac Solstice tot de meer compacte sportwagens van zijn tijd. De bagageruimte is met een inhoud van 66 liter zeer beperkt.
De belangrijkste specificaties op een rij
Pontiac Solstice GXP | |
---|---|
Marktintroductie | 2007 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,99 m x 1,81 m x 1,28 – 1,29 m |
Wielbasis | 2,42 m |
Inhoud bagageruimte | 66 l |
Ledig gewicht | 1.305 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.625 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm3 |
Vermogen | 194 kW (264 pk) |
Koppel | 353 Nm |
Topsnelheid | 229 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,7 sec |
Tankinhoud | 52 l |
Verbruik | 9,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 218 g/km |
Varianten
De Pontiac Solstice was leverbaar in twee carrosserievarianten: de Pontiac Solstice Coupe en de Pontiac Solstice Convertible. Het verschil tussen beide is uiteraard het dak. De cabrio, of eigenlijk een tweezits roadster, is voorzien van een stoffen cabriokap. De Coupe is ondanks zijn naam eigenlijk geen echte coupé, want een deel van het dak is boven de voorstoelen uitneembaar. Daarmee is het eigenlijk een targadak. Een praktisch nadeel van de Coupe is dat het uitneembare deel van het dak niet in de bagageruimte past. Dat zal je dus thuis moeten laten. Wel wordt de Pontiac Solstice Coupe geleverd met een stoffen dakje, voor als het onderweg onverwachts gaat regenen. Dit stoffen dakje past wel in de bagageruimte. Verder was de Pontiac Solstice leverbaar in basisuitvoering en als krachtiger GXP. De enige speciale uitvoering is de Heritage Edition uit 2010, het laatste productiejaar. De Pontiac Solstice was ook leverbaar als merkvariant Saturn Sky. Die werd op zijn beurt in licht aangepaste vorm in Europa geleverd als de Opel GT. In heel beperkte mate is de auto ook nog geleverd als Daewoo G2X.
Prijzen
De Pontiac Solstice is officieel nooit geleverd in Europa, maar de nauw verwante Opel GT was dat wel. Die auto kostte destijds 35.000 euro, plus eventuele opties. Daarmee was hij voor een sportwagen niet heel duur, maar echt populair is de Opel GT desondanks nooit geworden. In de loop der jaren is een handje vol Pontiac Solstice exemplaren via de grijze import alsnog in Nederland terechtgekomen, maar het aanbod Pontiac Solstice occasion exemplaren blijft zeer beperkt. De prijzen vallen over het algemeen mee vergeleken met andere sportwagens van dezelfde leeftijd en met dezelfde prestaties. Reken op prijzen van rond de 15.000 euro, afhankelijk van het aantal kilometers en de technische staat van het specifieke exemplaar. De grotendeels identieke Opel GT wordt voor vergelijkbare prijzen aangeboden. Daarvan is het aanbod iets groter, maar nog steeds erg beperkt.
Design
Buitenkant
De Pontiac Solstice is een tweedeurs cabriolet of coupé, al is die laatste vanwege het targadak eigenlijk ook een cabriolet te noemen. Met een sterk afgeronde vormgeving haakt de Pontiac Solstice in op de retro designtrend van de jaren na de eeuwwisseling, maar zonder nadrukkelijk een retro design te hebben of te verwijzen naar een specifiek model uit het verleden. In die zin heeft de Pontiac Solstice ook gewoon een modern ontwerp.
Binnenkant
Net als bij veel andere sportwagens is het interieur nadrukkelijk gebouwd rond de bestuurder. De middenconsole vouwt zich zelfs als het ware om je heen en loopt vervolgens over in de tellers achter het stuur. Ook het interieur valt op door ronde vormen. Opvallende zaken zijn de handgreep aan de middenconsole, voor de passagier, en het feit dat de handrem dichter bij de passagier dan de bestuurder zit. Hoewel zwart en grijs het meest voorkomen, was de Pontiac Solstice ook leverbaar met andere interieurkleuren, zoals beige of zelfs felrood. Het was ook mogelijk om het interieur in meerdere kleuren uit te laten voeren, wat zorgt voor contrasten.
Veiligheid
De Pontiac Solstice is net als veel andere sportwagens nooit getest door veiligheidsinstanties zoals de Euro NCAP of de Amerikaanse tegenhangers daarvan. Kijken we naar de veiligheidsuitrusting, dan zijn voor de hand liggende zaken zoals ABS en airbags gewoon aanwezig, maar de Pontiac Solstice heeft verder niet de meest geavanceerde systemen aan boord. Dat komt enerzijds gewoon door de leeftijd van de auto, maar ook wilde Pontiac een zo puur en analoog mogelijke rijbeleving bieden.
Alternatieven
De Pontiac Solstice en zijn Europese tegenhanger Opel GT zijn compacte roadsters. Heer en meester in dit segment is al jarenlang de Mazda MX-5, die al vanaf de eerste generatie in 1989 een groot succes is. Met een laag gewicht, goede wendbaarheid én een goede betrouwbaarheid weet hij vele liefhebbers voor zich te winnen. Vergeleken met de Pontiac Solstice is hij (afhankelijk van de uitvoering) wat minder snel, maar wel praktischer en voordeliger. Andere tegenhangers zijn de BMW Z3 en – vooral – diens opvolger BMW Z4. De BMW Z4 biedt ten opzichte van de Pontiac Solstice wat meer verfijning en grotere, krachtiger motoren. Daarmee is hij nog sportiever, terwijl het interieur bijna dezelfde luxe biedt als een gewone BMW personenauto. De keerzijde hiervan is dat de BMW Z4 doorgaans wel een stuk duurder is dan een Pontiac Solstice van dezelfde leeftijd. De Audi TT, het eerste model in het bijzonder, biedt net als de Pontiac Solstice een ronde, bijna retro-achtige vormgeving en tegelijkertijd goede sportieve prestaties. De interieurkwaliteit is bij de Audi wat beter, maar ook hier komt dat met een meerprijs. Qua praktische eigenschappen gaan de Audi TT en Pontiac Solstice min of meer gelijk op.