Sterke punten
- Modern en innovatief design
- Uitstekende prestaties
- Comfort en interieurruimte
Zwakke punten
- Hoge aanschafprijs
- Beperkte zicht naar achter
- Hoog gewicht
Polestar 4 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Polestar 4
-
Polestar 4 LRDM 100 kWh | Nieuw! | Performance | Pilot | Plus
€ 77.500,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 12/2024
- 400 kW (544 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2908 KD CAPELLE AAN DEN IJSSEL -
Polestar 4 LRDM 100 kWh | Nieuw! | Performance | Pilot | Plus
€ 77.500,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 12/2024
- 401 kW (545 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2908 KD CAPELLE AAN DEN IJSSEL
Interesse in een Polestar 4
Alle artikelen
Test Polestar 2 Long Range Single Motor: gratis cursus Polestar-kunde
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Goede redenen
- Stijlvol en sportief design: de Polestar 4 valt op door zijn strakke lijnen en licht gebogen daklijn, wat zorgt voor een elegant maar ook agressief uiterlijk
- Ruim en comfortabel: de Polestar 4 biedt veel ruimte, óók achterin, wat zeldzaam is voor een coupé
- Bijzondere belevenis: de elektrische aandrijving, het grote panoramadak, allerlei innovaties en de afwezigheid van een achterruit maken de rijervaring uniek
- Uitstekende prestaties: met zowel krachtige als efficiënte motoren is de Polestar 4 veelzijdig en geschikt voor diverse rijstijlen
Technische gegevens
Motorisatie
De Polestar 4 is leverbaar in twee motorvarianten: de Long Range Single Motor en de Long Range Dual Motor. Zoals de naam al aangeeft, is de eerste variant voorzien van één elektromotor. Die heeft een vermogen van 200 kW (272 pk) en drijft de achterwielen aan. Mede dankzij het koppel van 343 Nm accelereert de Polestar 4 in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid van 200 km/u. Deze versie heeft een actieradius van 620 kilometer (WLTP), wat hem geschikt maakt voor lange afstanden.
De Long Range Dual Motor is de krachtigere versie. Die is voorzien van twéé motoren – de ene op de vooras en de andere op de achteras – die een vermogen leveren van 400 kW (544 pk). Deze versie is dus op alle vier wielen aangedreven. Met een trekkracht van maar liefst 686 Nm accelereert deze versie in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid van deze Polestar 4 is eveneens 200 km/u en de actieradius bedraagt 580 kilometer.
Beide versies van de Polestar 4 zijn uitgerust met een 94 kWh-batterij. De laadtijd van 0 naar 100 procent bedraagt met 11 kW wisselstroom elf uur, met 22 kW wisselstroom 5,5 uur terwijl je aan een snellader (dus met gelijkstroom) slechts een halfuur zoet bent om op te laden van 10 tot 80 procent.
Afmetingen
Met een lengte van 4,84 meter, een breedte van 2,01 meter (2,14 meter inclusief buitenspiegels) en een hoogte van 1,54 meter, bevindt de Polestar 4 zich in het middensegment van de SUV-klasse. De Polestar heeft een wielbasis van 3,00 meter, wat in combinatie met de elektrische aandrijving bijdraagt aan het ruime interieur. De bagageruimte heeft een volume van 526 liter en is uit te breiden als je de leuningen van de achterstoelen neerklapt. Dan kun je zelfs 1.536 liter bagage meenemen. De Polestar 4 is beslist geen lichtgewicht, maar dat zijn elektrische auto’s nooit. Zijn gewicht bedraagt, afhankelijk van de versie, 2.232 of 2.351 kilogram.
De belangrijkste specificaties op een rij
Polestar 4 | |
---|---|
Marktintroductie | 2024 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,84 x 2,01 x 1,54 m |
Wielbasis | 3,00 m |
Inhoud bagageruimte | 526-1.536 l |
Ledig gewicht | 2.232-2.351 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.810 kg |
Vermogen | 200-400 kW (272-544 pk) |
Koppel | 343-686 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,8-7,1 sec |
Batterijcapaciteit | 94 kWh |
Verbruik | 17,8-21,7 kWh/100 km |
Actieradius | 580-620 km |
Varianten
De Polestar 4 is er dus in twee varianten: de Long Range Single Motor en de Long Range Dual Motor. De auto kan af fabriek worden aangepast aan de wensen van de klant met talrijke pakketten en opties om het rijcomfort en de prestaties te verbeteren. Het Pilot pack omvat extra rijassistentiesystemen, het Plus pack onder meer twee extra displays, een Harman-Kardon-audiosysteem en de mogelijkheid om met 22 kW te laden. Andere packs omvatten onder meer grotere wielen en nappa bekleding. Het Performance pack is een optie voor de tweemotorige versie en maakt een dynamischer weggedrag mogelijk dankzij extra grote wielen en Brembo-remmen.
Prijzen
De Polestar 4 staat in de prijslijsten voor een vanafprijs van zo’n 65.000 euro voor de Single Motor en 73.000 euro voor de vierwielaangedreven versie met twéé motoren. Afhankelijk van de gekozen extra’s en pakketten kan de uiteindelijke prijs van een nieuwe Polestar 4 snel oplopen tot ruim boven de 80.000 euro.
Aangezien de Polestar 4 in Nederland nog niet lang op de markt is, is het aanbod occasions nihil. Maar je kunt ervan uitgaan dat een eventuele occasion niet veel voordeliger zal zijn dan een nieuwe. Het grootste voordeel van een jonge occasion is natuurlijk dat de levertijd korter is dan die van een nieuw exemplaar.
Design
Buitenkant
Het uiterlijk van de Polestar 4 is onmiskenbaar modern en innovatief. Het ontwerp is strak en aerodynamisch, met een lage voorzijde en verzonken deurklinken. Wat direct opvalt is de afwezigheid van een traditionele achterruit, wat uniek is in de auto-industrie. In plaats daarvan gebruikt de Polestar 4 een camerasysteem dat het zicht naar achteren projecteert op een monitor in de cabine. Het voertuig is standaard uitgerust met een groot panoramadak, dat zorgt voor een ruimtelijk gevoel in het interieur.
De Polestar 4 is beschikbaar in diverse kleuren – wit, tinten grijs, zwart en goudkleur. Standaard levert Polestar de 4 met lichtmetalen 20-inch wielen, die optioneel kunnen worden vervangen door wielen met een diameter van 21 of 22 inch.
Binnenkant
Het interieur van de Polestar 4 ademt Scandinavisch design, met minimalistische lijnen en hoogwaardige materialen. De cabine is ruim, óók op de achterbank, waar dankzij het ontbreken van een middenconsole en het grote panoramadak veel bewegingsruimte en daglicht is. De bestuurder heeft toegang tot een groot 15,4-inch touchscreen, dat draait op Android Automotive OS, een primeur in de auto-industrie. Het systeem is uitgerust met Google Maps en biedt naadloze integratie met andere Google-diensten.
Optioneel kunnen de stoelen worden bekleed met duurzame stoffen, kunstleer of hoogwaardig nappaleder. Voor extra comfort kan het Plus-pakket worden toegevoegd, dat onder meer verwarmbare stoelen en een premium audiosysteem bevat.
Veiligheid
De Polestar 4 zet de traditie van Volvo voort op het gebied van veiligheid – Polestar stamt immers af van Volvo. De auto scoorde vijf sterren in de crashtests van Euro NCAP en is voorzien van vrijwel alle denkbare veiligheidssystemen en twaalf camera’s, ultrasone sensors en radar. Het unieke achteruitkijksysteem vervangt de traditionele achteruitkijkspiegel door een display dat beelden toont van de camera achter op het dak. Dit systeem biedt een breder zicht dan een conventionele spiegel.
Passieve veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer de veiligheidskooi van ultrasterk staal en zeven airbags. Verder heeft de Polestar 4 een 360o-camera en een groot aantal rijhulpsystemen.
Alternatieven
De Polestar 4 bevindt zich in het premiumsegment van elektrische auto's en heeft enkele stevige concurrenten. Het meest voor de hand liggende alternatief is de Tesla Model Y, die in hetzelfde prijssegment valt maar iets minder luxe biedt. Andere concurrenten zijn de Audi Q6 e-tron en de Porsche Macan EV, die beide in 2024 op de markt komen en net als de Polestar 4 een luxe rijervaring bieden. Ook de Hyundai Ioniq 5, de Hyundai Ioniq 6 en de Kia EV6 zijn interessante alternatieven, vooral vanwege hun lagere prijs.