Sterke punten
- Stijlvol design
- Rijke uitrusting, ook op technisch vlak
- Ruimte-aanbod
Zwakke punten
- Vrij prijzig
- Zwaar dankzij 111 kWh batterij
- Bij neusschade ook camera’s en sensoren vervangen
Polestar 3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Polestar 3
Alle artikelen
Test Polestar 2 Long Range Single Motor: gratis cursus Polestar-kunde
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Gestroomlijnde vormgeving
- Degelijke actieradius tot wel 610 km
- Snelladen met 250 kW (10-80% in 30 minuten)
- Infotainment met Android Automotive OS
- Interieur afgewerkt met duurzame materialen
Technische gegevens
Motorisatie
De Polestar 3 beschikt altijd over een 111 kWh grote lithium-ion-batterij met 400V-technologie. Als het gaat om batterijgrootte hoef je als koper dus geen keuze te maken. Er bestaan wel verschillen wat betreft de aandrijflijn, want in de basis beschikt deze elektrische familie-SUV als Long range Dual motor over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 360 kW (489 pk) en een systeemkoppel van 840 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 5,0 seconden en een begrensde topsnelheid van 210 km/u.
Polestar levert ook een Long range Dual motor met Performance pack. In dit geval schroeft Polestar het vermogen van de SUV op naar 380 kW (517 pk) en maar liefst 910 Nm aan koppel. Goed voor een 0-100-tijd van 4,7 seconden. De topsnelheid is met 210 km/u gelijk aan de basisversie. De variant met 360 kW komt op een volle lading stroom 610 kilometer ver volgens de WLTP-testnorm. De 380 kW-variant noteert in de brochure 560 kilometer rijbereik.
Afmetingen
De Polestar 3 duikt met een lengte van 4.900 mm net onder de vijf meter. De auto is verder 1.614 mm hoog en de breedte komt uit op 1.968 mm. Imposant is de wielbasis. Die bedraagt namelijk 2.985 mm. Dankzij die kleine drie meter aan wielbasis ontstaat er vooral in het interieur bijzonder veel ruimte, ook op de tweede zitrij.
De belangrijkste specificaties op een rij
Polestar 3 | |
---|---|
Marktintroductie | Q4 2023 |
Lengte-breedte-hoogte | 4,90 m-1,97 m-1.61 m |
Wielbasis | 2,98 m |
Inhoud bagageruimte | 484-1.411 l |
Ledig gewicht | 2.670 kg |
Geremd trekgewicht | 2.200 kg |
Cilinderinhoud | n.v.t. |
Vermogen | 360-380 kW (489-517 pk) |
Koppel | 840-910 Nm |
Topsnelheid | 210 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,0-4,7 sec |
Tankinhoud | n.v.t. |
Verbruik | n.n.b. |
CO₂-uitstoot | 0 g/km |
Varianten
Aan varianten doet Polestar niet. De Polestar 3 vormt geen uitzondering. Deze elektrische SUV beschikt standaard feitelijk over alle opties. Zaken als een head-up display, Pilot Assist en Park Assist Pilot zijn dus altijd standaard. Hetzelfde geldt voor een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins, verwarmde stoelen achterin en stoelen waarin ecologische materialen zijn toegepast. Een geavanceerd LiDAR-systeem van Luminar – dat de ruimte voor de Polestar 3 voortdurend scant en daarmee een driedimensionaal zicht op de omgeving van de auto creëert – is tegen meerprijs leverbaar. Dit systeem ziet wat de bestuurder soms niet kan zien, zelfs bij slecht weer of weinig licht. Ook HD LED-koplampen en een volledig elektrische trekhaak zijn optioneel. Verder hoef je als koper alleen maar te letten op de kleur van de bekleding, de exterieurkleur of het wieldesign.
Prijzen
De Polestar 3 heeft een vanafprijs van 89.900 euro. Dat bedrag is direct voor de variant met de grootste actieradius. De variant met Performance pack vergt een investering van 96.500 euro. Met wat opties loopt die prijs dus verder op naar boven de 100.000 euro. De Polestar 3 is daarmee geen goedkope auto, maar wel een zeer complete.
Design
Buitenkant
De Polestar 3 is een typisch voorbeeld van een SUV, maar dan wel met een moderne twist. Want de auto heeft een slank profiel. Hij oogt vrij laag en breed door slim gebruik te maken van brede lichtunits en een glazen dak. De Polestar 1 en Polestar 2 hadden wat design betreft nog best veel gelijkenissen met zustermerk Volvo, maar met ingang van de Polestar 3 wordt het designverschil tussen Polestar en Volvo steeds groter. Er komt steeds meer differentiatie, waarbij Polestar zich richt op het ontwerpen van strak vormgegeven auto’s.
Het model heeft een tech-randje. Dat zie je ook aan diverse teksten op de auto. Op het portier staat bijvoorbeeld hoe groot de batterij van de auto is en hoeveel vermogen het model heeft. Polestar profileert zich als een transparant bedrijf, waarbij het merk openheid van zaken geeft over alle details van de auto, ook over de herkomst van grondstoffen. Opvallend detail: de remklauwen zijn afgewerkt in de kleur Swedish Gold. In de ‘grille’ van de auto zijn diverse camera’s en sensoren verwerkt. Na een frontale botsing dienen deze systemen vervangen te worden. Dat kan in de papieren lopen.
Binnenkant
Het interieur van de Polestar 3 oogt bijzonder strak en modern, met een hoofdrol voor het forse panoramadak met geïntegreerde poolster, stoelen met een slank profiel en een fors centraal display van liefst 14,5 inch. Deze centrale computer beschikt over een krachtige NVIDIA-chip. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS waardoor de interface van het systeem heel herkenbaar is voor de meeste gebruikers. Het interieur heeft verder geavanceerde luchtreiniging met een fijnstofsensor, stuurwielverwarming, vier USB-C poorten, witte sfeerverlichting (goudkleurig bij het Performance pack) en vloerverlichting.
Uniek aan de Polestar 3 is het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen. Het merk gebruikt Animal welfare-gecertificeerde wol en volledig traceerbaar nappaleder. Voor de achterkant van de stoelen is gerecycled textiel gebruikt. Het merk past zelfs composiet van natuurlijke vezels toe, gemaakt van in Europa gekweekt vlas. Dit bespaart 50 procent kunststof en 40 procent gewicht. Polestar vat het interieur van de 3 zelf samen als ‘verfijnde eenvoud’.
Veiligheid
Heb je even? De Polestar 3 is van top tot teen uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen. Een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, dodehoekbewaking, een rijstrookassistent, een parkeerassistent, slimme stabiliteitscontrole, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, vermoeidheidsherkenning, snelheidsbordenherkenning en ga zo maar. Ook wat betreft passieve veiligheid zit het wel goed. De SUV heeft bijvoorbeeld een veiligheidskooi van boriumstaal. De auto telt verder negen airbags (voor-en zijairbags, stoelairbags, gordijnairbags), diverse ISOFIX-bevestigingspunten op de achterstoelen en meer.
Alternatieven
De Polestar 3 neemt diverse technische componenten over van de Volvo EX90, eveneens een volledig elektrische SUV. Dat maakt van deze Volvo ook direct een concurrent, want de twee ontlopen elkaar niet veel. Andere alternatieven zijn de BMW iX, de Mercedes-EQE SUV en de Audi Q8 e-Tron. Polestar heeft ook een auto als de Porsche Cayenne in de smiezen.