Sterke punten
- Fenomenaal design met Volvo-trekjes
- Krachtige hybride aandrijflijn
- Bruikbare elektrische energie
Zwakke punten
- Prijzig
- Zeer beperkte oplage
- Zeer zwaar
Polestar 1 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Polestar 1
-
Polestar 1 2.0 ACC | Stoelv | 360 Cam | Bowers & Wilkins
€ 169.500,-BTW verrekenbaar - 3.193 km
- 04/2022
- 448 kW (609 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3034 KE ROTTERDAM -
Polestar 1 2.0 | Bowers & Wilkins | 360 graden camera | stoel
€ 164.950,-BTW verrekenbaar - 3.337 km
- 06/2021
- 227 kW (309 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektro/Benzine
- - (l/100 km)
-
26 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5503 LE VELDHOVEN
Interesse in een Polestar 1
Alle artikelen
Test Polestar 2 Long Range Single Motor: gratis cursus Polestar-kunde
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Polestar 1 biedt aansprekende prestaties
- PHEV-aandrijflijn met 608 pk en 1.000 Nm
- Er zijn slechts 1.500 exemplaren van gebouwd
- Dankzij 34 kWh batterij een elektrische range van meer dan 100 km
Technische gegevens
Motorisatie
Er is maar één aandrijflijn beschikbaar voor de Polestar 1: een plug-in hybride combinatie van een 2,0-liter benzinemotor met turbo én compressor van Volvo, die 333 pk levert en de voorwielen aandrijft, samen met drie elektromotoren, waarvan twee op de achteras. In totaal is er 448 kW (609 pk) en 1.000 Nm beschikbaar en snelt de Polestar 1 in amper 4,2 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De Polestar 1 heeft twee lithium-ion accu’s die verspreid zijn over de wagen, met een totale capaciteit van 34 kWh. Dat geeft hem een theoretisch elektrisch rijbereik van 125 km, terwijl opladen kan tot aan een vermogen van 50 kW. De theoretische CO2-uitstoot bedraagt amper 13 g/km, het normverbruik is even indrukwekkend: 0,7 l/100 km.
Afmetingen
De Polestar 1 rust op hetzelfde SPA-platform als de Volvo S/V90, maar wel op een grondig aangepaste versie van die architectuur. Het is een strikte tweedeurs 2+2 met een lengte van 4,59 meter en een breedte van 1,96 meter, wat hem in combinatie met zijn lage hoogte van 1,35 meter een sportieve look oplevert.
Binnenin heb je wel nog twee plaatsen achterin, maar dat zijn echt wel noodzitjes. Het beste is om deze Polestar 1 als tweezitter te benaderen, zeker omdat de batterijen en elektromotoren achter de cabine het gros van de bagageruimte opslurpen, waardoor er amper 143 liter overblijft in de koffer. Die achterbank kan dus gebruikt worden als extra opbergruimte.
Polestar 1 | |
---|---|
Marktintroductie | 2019 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,5 x 1,9 x 1,3 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 143 l |
Ledig gewicht | 2.250 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet bekend |
Cilinderinhoud | 1.969 cm3 |
Vermogen | 448 kW (609 pk) |
Koppel | 1.000 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,2 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 0,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 13 g/km |
Varianten
De Polestar 1 werd steeds als ‘full option’ geleverd en liet enkel de keuze tussen zijn koetswerkkleur, de kleur van het interieur en het type velgen. Heel veel kleur was er overigens niet. Er was keuze uit zwart, wit en drie grijstinten. Niet heel spannend dus. Weet ook dat Polestar als afscheidseditie van de Polestar 1 met een speciale uitvoering kwam: de Gold. Dit afscheidsmodel heeft een opvallende matgoude tint in combinatie met zwarte velgen. Ook heeft het model matgouden remklauwen en goudgele gordels en interieuraccenten. Van de Polestar 1 Gold zijn slechts 25 exemplaren geproduceerd.
Prijzen
De Polestar 1 is sinds 2022 uit productie nadat alle 1.500 exemplaren waren gebouwd. Op de Nederlandse markt lag de nieuwprijs op 158.300 euro voor een exemplaar. Door zijn waarde als verzamelobject en zijn beperkte oplage zijn er maar weinig gebruikte modellen te vinden van de Polestar 1. Gebruikt kom je ze zelden tegen. Prijzen beginnen ongeveer bij 130.000 euro maar lopen eenvoudig op naar 180.000 euro.
Design
Buitenkant
De Polestar 1 haalde zijn inspiratie rechtstreeks bij de Volvo Concept Coupé uit 2019, die een voorbode was op de nieuwe generatie Volvo-sedans en -stationwagens die de komende jaren zouden uitkomen. Het coupédesign van Thomas Ingenlath bleek echter ook goed genoeg om als halo-model voor het splinternieuwe dochtermerk Polestar gebruikt te worden.
Binnenkant
Ook de binnenkant van de Polestar 1 is typisch Volvo, wat gezien zijn prijskaartje ook een nadeel zou kunnen zijn. In ieder geval zijn er enkele specifieke elementen die hem toch een trapje boven de alledaagse modellen van Volvo plaatsen: handgestikt leder, sierpanelen uit koolstofvezel, specifieke kuipstoelen, een Bowers & Wilkins-audiosysteem en een zeer groot panoramadak.
Veiligheid
Gezien de beperkte oplage werd de Polestar 1 nooit onderworpen aan een crashtest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstantie. Toch kreeg het model het volledige arsenaal aan veiligheidsuitrusting uit de Volvo-stal: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistent, adaptieve cruise control met stuurhulp, om maar wat te noemen. Eigenaren hoeven dus niets te vrezen wat betreft de veiligheid van hun Polestar 1.
Alternatieven
Er is geen enkel model op de markt dat het op volledig dezelfde manier aanpakt als de Polestar 1 wat betreft zijn insteek, aandrijflijn of prijskaartje. De meeste ‘concurrenten’ zijn dus modellen die minder exclusief zijn, maar wel gelijkwaardige formaten hebben en dezelfde sensaties kunnen bieden. De Lexus LC komt nog het meeste in de buurt als alternatieve keuze. De Japanse sportcoupé is zelfs te krijgen met een (niet-oplaadbare) hybride aandrijflijn én als cabrio. De BMW M8 speelt in dezelfde klasse qua prestaties, maar is een pak alledaagser. Dan komt de BMW i8 nog iets meer in de buurt, met een even exotisch uiterlijk en een vergelijkbare aanpak qua aandrijflijn.