Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
polestar-1-overview

Polestar 1

1 / 4
polestar-1-overview
polestar-1-front
polestar-1-side
polestar-1-back

Sterke punten

  • Fenomenaal design met Volvo-trekjes
  • Krachtige hybride aandrijflijn
  • Bruikbare elektrische energie

Zwakke punten

  • Prijzig
  • Zeer beperkte oplage
  • Zeer zwaar

Polestar 1 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Polestar 1: futuristisch design

Polestar maakte zijn debuut in 2017 met deze Polestar 1, maar het duurde nog tot 2019 voordat het merk startte met de levering van deze op de Volvo S90 gebaseerde sportcoupé met een exotische plug-in hybride aandrijflijn, een koetswerk uit carbon en prestaties om U tegen te zeggen. Het was een halo-model om het splinternieuwe merk op de kaart te zetten, en was meteen ook het laatste model van Polestar met een verbrandingsmotor. Lees meer

Interesse in een Polestar 1

Polestar 1 occasions
Polestar 1 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Polestar 1 biedt aansprekende prestaties
  • PHEV-aandrijflijn met 608 pk en 1.000 Nm
  • Er zijn slechts 1.500 exemplaren van gebouwd
  • Dankzij 34 kWh batterij een elektrische range van meer dan 100 km

Technische gegevens

Motorisatie

Er is maar één aandrijflijn beschikbaar voor de Polestar 1: een plug-in hybride combinatie van een 2,0-liter benzinemotor met turbo én compressor van Volvo, die 333 pk levert en de voorwielen aandrijft, samen met drie elektromotoren, waarvan twee op de achteras. In totaal is er 448 kW (609 pk) en 1.000 Nm beschikbaar en snelt de Polestar 1 in amper 4,2 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De Polestar 1 heeft twee lithium-ion accu’s die verspreid zijn over de wagen, met een totale capaciteit van 34 kWh. Dat geeft hem een theoretisch elektrisch rijbereik van 125 km, terwijl opladen kan tot aan een vermogen van 50 kW. De theoretische CO2-uitstoot bedraagt amper 13 g/km, het normverbruik is even indrukwekkend: 0,7 l/100 km.

Afmetingen

De Polestar 1 rust op hetzelfde SPA-platform als de Volvo S/V90, maar wel op een grondig aangepaste versie van die architectuur. Het is een strikte tweedeurs 2+2 met een lengte van 4,59 meter en een breedte van 1,96 meter, wat hem in combinatie met zijn lage hoogte van 1,35 meter een sportieve look oplevert.

Binnenin heb je wel nog twee plaatsen achterin, maar dat zijn echt wel noodzitjes. Het beste is om deze Polestar 1 als tweezitter te benaderen, zeker omdat de batterijen en elektromotoren achter de cabine het gros van de bagageruimte opslurpen, waardoor er amper 143 liter overblijft in de koffer. Die achterbank kan dus gebruikt worden als extra opbergruimte.

Polestar 1
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,5 x 1,9 x 1,3 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 143 l
Ledig gewicht 2.250 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend
Cilinderinhoud 1.969 cm3
Vermogen 448 kW (609 pk)
Koppel 1.000 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,2 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 0,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 13 g/km

Varianten

De Polestar 1 werd steeds als ‘full option’ geleverd en liet enkel de keuze tussen zijn koetswerkkleur, de kleur van het interieur en het type velgen. Heel veel kleur was er overigens niet. Er was keuze uit zwart, wit en drie grijstinten. Niet heel spannend dus. Weet ook dat Polestar als afscheidseditie van de Polestar 1 met een speciale uitvoering kwam: de Gold. Dit afscheidsmodel heeft een opvallende matgoude tint in combinatie met zwarte velgen. Ook heeft het model matgouden remklauwen en goudgele gordels en interieuraccenten. Van de Polestar 1 Gold zijn slechts 25 exemplaren geproduceerd.

Prijzen

De Polestar 1 is sinds 2022 uit productie nadat alle 1.500 exemplaren waren gebouwd. Op de Nederlandse markt lag de nieuwprijs op 158.300 euro voor een exemplaar. Door zijn waarde als verzamelobject en zijn beperkte oplage zijn er maar weinig gebruikte modellen te vinden van de Polestar 1. Gebruikt kom je ze zelden tegen. Prijzen beginnen ongeveer bij 130.000 euro maar lopen eenvoudig op naar 180.000 euro.

Design

Buitenkant

De Polestar 1 haalde zijn inspiratie rechtstreeks bij de Volvo Concept Coupé uit 2019, die een voorbode was op de nieuwe generatie Volvo-sedans en -stationwagens die de komende jaren zouden uitkomen. Het coupédesign van Thomas Ingenlath bleek echter ook goed genoeg om als halo-model voor het splinternieuwe dochtermerk Polestar gebruikt te worden.

Binnenkant

Ook de binnenkant van de Polestar 1 is typisch Volvo, wat gezien zijn prijskaartje ook een nadeel zou kunnen zijn. In ieder geval zijn er enkele specifieke elementen die hem toch een trapje boven de alledaagse modellen van Volvo plaatsen: handgestikt leder, sierpanelen uit koolstofvezel, specifieke kuipstoelen, een Bowers & Wilkins-audiosysteem en een zeer groot panoramadak.

Veiligheid

Gezien de beperkte oplage werd de Polestar 1 nooit onderworpen aan een crashtest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstantie. Toch kreeg het model het volledige arsenaal aan veiligheidsuitrusting uit de Volvo-stal: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistent, adaptieve cruise control met stuurhulp, om maar wat te noemen. Eigenaren hoeven dus niets te vrezen wat betreft de veiligheid van hun Polestar 1.

Alternatieven

Er is geen enkel model op de markt dat het op volledig dezelfde manier aanpakt als de Polestar 1 wat betreft zijn insteek, aandrijflijn of prijskaartje. De meeste ‘concurrenten’ zijn dus modellen die minder exclusief zijn, maar wel gelijkwaardige formaten hebben en dezelfde sensaties kunnen bieden. De Lexus LC komt nog het meeste in de buurt als alternatieve keuze. De Japanse sportcoupé is zelfs te krijgen met een (niet-oplaadbare) hybride aandrijflijn én als cabrio. De BMW M8 speelt in dezelfde klasse qua prestaties, maar is een pak alledaagser. Dan komt de BMW i8 nog iets meer in de buurt, met een even exotisch uiterlijk en een vergelijkbare aanpak qua aandrijflijn.

FAQ

Is Polestar een zelfstandig automerk?
Nee, Polestar maakt deel uit van het Chinese concern Geely, net als Volvo, Lotus, Lynk & Co, Zeekr, Smart, Proton en LEVC.
Is schade rijden met een Polestar 1 prijzig?
Dat is absoluut prijzig. De carrosseriepanelen zijn namelijk gemaakt van CFRP, een afkorting voor carbon fibre reinforced plastic. Met dit ultrasterke en lichte materiaal kun je veel strakkere hoeken en details maken, in vergelijking met bijvoorbeeld aluminium. Het resultaat is een auto met prachtige looks, waar je beter maar zuinig op kunt zijn.
Wat maakt de wielophanging van de Polestar 1 bijzonder?
Dan moeten we absoluut de Öhlins-dempers noemen. Deze dempers zijn volledig instelbaar. Je kunt deze sportcoupé dus naar hartenlust finetunen.
Onderhoud Polestar 1, waar moet ik terecht?
Een Polestar laten onderhouden is vrij eenvoudig. Polestar werk samen met de Volvo Car Group, zodat je terechtkunt bij een wereldwijd netwerk van honderden servicelocaties. Je kunt dus niet terecht bij Polestar Spaces. “Polestar spaces zijn puur winkelruimtes. Ze zijn dan ook niet uitgerust om onderhoud of reparaties uit te voeren”, aldus de fabrikant. Je plant een onderhoudsafspraak aan je Polestar 1 eenvoudig telefonisch, via de Polestar-app of bij een servicelocatie zelf. Het advies is om de auto regelmatig te laten onderhouden volgens de geadviseerde onderhoudsintervallen. “Laat eventuele controles en reparaties over aan een door Polestar aangewezen erkende werkplaats. Je mag deze auto niet zélf repareren. Losgeraakte stroomkabels en/of onderdelen mogen alleen worden aangesloten door een erkende werkplaats”, benadrukt Polestar.
Hoe groot zijn de banden onder een Polestar 1?
De voorbanden van de Polestar 1 hebben de maat 275/30 R21 98 W XL. Voor de achterbanden schrijft Polestar 295/30 R21 102 W XL-banden voor.