Sterke punten
- Volledig nieuwe ontwikkeling
- Zeer goede wendbaarheid
- Lage onderhoudskosten
Zwakke punten
- Beperkt zicht naar achteren
- Nauwelijks kreukelzone bij frontale botsingen
- Onduidelijk modelaanbod
Piaggio Porter : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Piaggio Porter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Piaggio Porter
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Piaggio Porter scoort met lage aanschaf- en onderhoudskosten.
- Voor een voertuig van dit formaat heeft de Piaggio Porter een zeer groot laadvermogen.
- Met het optionele TOP-pakket beschikt de wagen over een zeer goede uitrusting.
- De compacte afmetingen maken de Piaggio Porter ideaal voor gebruik in binnensteden.
Gegevens
Motoren
Tot 2021 werd de Piaggio Porter optioneel geleverd met benzine-, elektrische of dieselmotoren. Sinds 2021 is het voertuig alleen nog leverbaar met een benzinemotor. Deze wordt optioneel ondersteund door een LPG systeem. Piaggio maakt hierbij onderscheid tussen Short Range en Long Range. Motoren met de aanduiding Short Range zijn vooral bedoeld voor gebruik in steden. Voertuigen met de aanduiding Long Range zijn ook zeer geschikt voor gebruik buiten steden.
Het maximale laadvermogen is afhankelijk van de gekozen laadbak en het type banden. Het laagste laadvermogen heeft de Piaggio Porter Tipper Short Range CNG met enkele banden. Met een laadvermogen van 1.610 kilogram kan de Piaggio Porter Long Range LPG met dubbele banden het meeste vervoeren.
Het vermogen varieert afhankelijk van de motorvariant waarin de Piaggio Porter wordt gebruikt. Als de motor uitsluitend op benzine werkt, heeft hij een vermogen van 106 pk. In combinatie met het LPG-systeem wordt het vermogen iets verlaagd tot 102 pk. In combinatie met het CNG-systeem levert de motor nog 92 pk. Helaas verstrekt Piaggio geen informatie over het verbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen.
Afmetingen
De afmetingen van de Piaggio Porter zijn afhankelijk van de wielbasis, de grootte van de laadruimte en het type banden. Daarom geeft Piaggio waarschijnlijk geen concrete cijfers voor de lengtes. De laadruimte heeft een oppervlakte van 2,20 meter in de lengte en 1,68 meter in de breedte bij een wielbasis van 2,65 meter. De versie met lange wielbasis heeft een laadoppervlakte van 2,80 meter in de lengte. De dieplader heeft een oppervlakte tussen 2,20 en 2,80 meter lang en 1,68 meter breed.
Varianten
Naast de motorvarianten is de Piaggio Porter leverbaar met verschillende carrosserieën. Tot 2021 was de Piaggio Porter leverbaar als minibus, paneelbus, dieplader, kipper en Big Deck (een dieplader met een vergrote laadruimte). Daarnaast kon de Piaggio Porter ook besteld worden als combinatie van chassis en cabine als de klant zijn eigen opbouw op het chassis wilde zetten.
Sinds 2021 heeft Piaggio het gamma Piaggio Porter opgesplitst. De vorige Piaggio Porter handelt nu als Piaggio Porter Maxxi. De Piaggio Porter is nu een nieuw ontwikkeld model dat kan worden besteld als kipper, dieplader en de combinatie chassis/cabine.
Prijs
Vandaag kan de Piaggio Porter van de Italiaanse fabrikant nog steeds als nieuwe auto worden gekocht. Klanten kunnen het voertuig ook in Nederland veiligstellen vanaf een prijs van iets meer dan 20.000 euro in de basisuitvoering. Voertuigen met een speciale carrosserie zijn echter aanzienlijk duurder. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de dieplader- of kipperuitvoering, die beide als nieuw voertuig meer dan 30.000 euro kosten.
Het kopen van een voertuig op de Nederlandse occasionmarkt is aanzienlijk goedkoper. Goed onderhouden exemplaren zijn hier al te koop voor een prijs van ongeveer 3000 euro met een beheersbare kilometerstand. Nieuwere exemplaren met een alternatieve carrosserie of dubbele banden verhogen de kosten van een gebruikte auto tot meer dan 10.000 euro.
De Piaggio Porter is ook overtuigend wat betreft de onderhoudskosten. Onderhoud en reparaties zijn zeer goedkoop, en dat geldt ook dankzij het goede aanbod van reserveonderdelen. De Nederlandse motorrijtuigenbelasting is ook beheersbaar dankzij het lage ledige gewicht, maar is door de verschillende uitvoeringen moeilijk in te schatten. Eenvoudige modellen zijn echter al op de weg voor onder de 500 euro per jaar. Bij puur elektrisch aangedreven modellen wordt deze belasting extra kwijtgescholden.
Design
Exterieur
Het exterieur van de Piaggio Porter is modern zonder de klassieke lijnen van de eerste modellen te verloochenen. Aan de voorzijde biedt de Porter een zeer goed zicht. Het zicht naar achteren wordt sterk beperkt door de laadruimte of de kiepbak. Hier komt het akoestische waarschuwingssysteem bij achteruitrijden van pas.
Interieur
Het interieur is volledig ontworpen op functionaliteit. Alle bedieningselementen zitten waar u ze verwacht en zijn gemakkelijk bereikbaar. In de basisconfiguratie heeft de Piaggio Porter alles wat nodig is voor een comfortabele rit. Het optimale TOP-pakket voegt een autoradio, manuele airconditioning en elektrisch verstelbare buitenspiegels aan de uitrusting toe.
Veiligheid
In zijn basisconfiguratie biedt de Piaggio Porter een veiligheidsuitrusting die vandaag de dag standaard is. Deze omvat een bestuurdersairbag, een rolbeugel voor de laadruimte, stuurbekrachtiging en ABS. Bij de uitrustingsvarianten TOP en HD TOP worden passagiersairbag en mistlampen toegevoegd. In de crashtest profiteren de bestuurders van een hoge zitpositie. Dit is ook nodig omdat er geen kreukelzone is.
Alternatieven
Er zijn verschillende alternatieven voor de Piaggio Porter in het bestelwagen segment. Het moet ook gezegd worden dat de grenzen tussen de verschillende segmenten vloeiend zijn. Directe concurrenten zijn de Hako Multicar en natuurlijk de Daihatsu Hijet. De Hako Multicar, met zijn laadbak als kipper of dieplader, komt het meest overeen met de Piaggio Porter. De prijzen voor een gebruikte Multicar, bouwjaar 2012, liggen met ongeveer 40.000 euro beduidend hoger dan die van een Piaggio Porter. De Daihatsu Hijet wordt alleen in Azië aangeboden.