Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-rifter-front

Peugeot Rifter

1 / 3
peugeot-rifter-front
peugeot-rifter-side
peugeot-rifter-back

Sterke punten

  • Modern en aantrekkelijk ontwerp
  • Extreem ruime gezinsauto
  • Zeer goede veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Bestelwagenbasis
  • Hoge aanschafprijs
  • Nieuw alleen als elektrische e-Rifter te koop

Peugeot Rifter : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot Rifter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot Rifter: zeer ruime Franse gezinsauto

De Peugeot Rifter is een personenversie van de Peugeot Partner. Die laatste is een bestelauto van Peugeot die sinds 1996 op de markt is. De Rifter verving in 2018 de Peugeot Partner Tepee, die tot dan toe dienstdeed als personenversie van de Partner. De Rifter is ideaal voor gezinnen die niet veel geven om indrukwekkende rijeigenschappen, maar juist ruimte, comfort en gebruiksgemak zoeken. Lees meer.

Interesse in een Peugeot Rifter

Peugeot Rifter occasions
Peugeot Rifter nieuwe auto's
Peugeot Rifter dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel ruimte voor gezinnen
  • Zeer hoog rijcomfort op alle stoelen
  • Goede rijprestaties dankzij krachtige e-aandrijflijn
  • Rijbereik geschikt voor dagelijks gebruik
  • Zeer goed veiligheidsconcept met moderne technologie

Technische gegevens

Motorisatie

Bij de lancering van de Peugeot Rifter waren verschillende conventionele benzine- en dieselmotoren beschikbaar. In het najaar van 2021 onthulde de autofabrikant ook de volledig elektrische variant: de e-Rifter. Sinds januari 2022 is het niet langer mogelijk om de Peugeot Rifter te bestellen met een benzine- of dieselmotor in Nederland.

De e-Rifter wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 136 pk en een koppel van 260 Nm. Het direct beschikbare koppel zorgt voor aantrekkelijke rijprestaties. De auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 11,2 seconden, wat behoorlijk rap is voor een voertuig van deze omvang. De topsnelheid is beperkt tot 135 km/u.

In de bodem van de elektrische Rifter ligt een accupakket met een capaciteit van 50 kWh. Daardoor heeft de ruime gezinsauto een actieradius van 282 kilometer (volgens WLTP). In de praktijk moet je rekening houden met een range van 200 tot 250 kilometer. In 2023 kreeg de e-Rifter een update en werd de actieradius verhoogd naar 320 kilometer (WLTP). Met de vernieuwde versie kun je dus nog steeds geen heel grote afstanden afleggen. Snelladen kan met een maximaal laadvermogen van 100 kW. Hierdoor kan de accu in 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Bij een openbare- of thuislaadpaal kan de auto tot 11 kW laadkracht aan. Dankzij een warmtepomp zakt de actieradius in de winter niet dramatisch in.

Afmetingen

De Peugeot Rifter staat bekend als een stevige gezinsauto met royale afmetingen en een overvloed aan binnenruimte, waardoor het een ideale keuze is voor gezinnen die comfort en veelzijdigheid waarderen. De lengte van de Rifter varieert tussen 4,4 en 4,75 meter.

Met een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,84 meter presenteert de Rifter zich als een imposante verschijning. De riante wielbasis van maar liefst drie meter zorgt voor een zeer genereuze binnenruimte.

De bagageruimte van de Rifter is indrukwekkend. Met de korte wielbasis biedt de auto 571 liter laadvolume, terwijl de grotere versie zelfs tot 806 liter ruimte biedt. Het neerklappen van de stoelen op de tweede rij resulteert in een vlakke laadvloer, waardoor de Rifter transformeert in een ‘verhuiswagen’ met een indrukwekkende laadcapaciteit van maximaal 2.693 liter.

Voor extra flexibiliteit is er een extra lange versie beschikbaar, waarbij optioneel twee extra stoelen op de derde rij kunnen worden toegevoegd voor het vervoer van extra passagiers.

De elektrische Peugeot e-Rifter is leverbaar met een optionele trekhaak om grote en omvangrijke voorwerpen te kunnen vervoeren. Het maximale trekvermogen is echter slechts 750 kilogram. Grote aanhangwagens mogen daarom niet worden getrokken.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Peugeot e-Rifter

Peugeot e-Rifter
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,61 x 1,92 x 1,91 m
Wielbasis 2,93 m
Inhoud bagageruimte 4.600 l
Ledig gewicht 1.546 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.695 kg
Cilinderinhoud 1.499 cm³
Vermogen 88 kW (120 pk)
Koppel 270 Nm
Topsnelheid 145 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 19,6 sec
Tankinhoud 69 l
Verbruik 6,6 l/100km
CO₂-uitstoot 176 g/km

Varianten

De huidige versie van de Peugeot Rifter telt drie uitrustingsniveaus. Deze worden aangeboden onder de namen Active Pack, Allure en GT. Sinds de facelift in 2024 is de e-Rifter er als Allure, Emotion en Excellence.

Een van de grote voordelen van de elektrische ‘ludospace’ is de zeer uitgebreide standaarduitrusting. Airconditioning, radioafstandsbediening en een elektrische handrem behoren tot de belangrijke kenmerken. Bovendien bevat het Active Pack al een audiosysteem met DAB-ontvangst.

De Allure en GT en later de Emotion en Excellence bieden nog meer comfort. Ze bieden de inzittenden een moderne uitstraling en eenvoudige bediening met een groot display in de middenconsole en digitale instrumenten achter het stuurwiel. Ook de kwaliteit van de afwerking en de materialen staat op een hoog niveau.

Prijzen

De Franse autofabrikant biedt het model Rifter momenteel alleen nog aan met puur elektrische aandrijving. De benzine- en dieselmodellen waren redelijk aan de prijs, maar de elektrische versie is ook geen koopje. Voor een nieuwe e-Rifter ben je ruim 40.000 euro kwijt.

Als je een goedkopere optie zoekt, is een Peugeot Rifter-occasion een goede keuze. Een ouder model heb je al voor minder dan 20.000 euro. Nieuwere modellen zijn er rond de 35.000 euro.

Design

Buitenkant

De Peugeot Rifter is een opvallende en herkenbare verschijning, met een geheel nieuw uiterlijk dat aanzienlijk afwijkt van zijn bestelbroertje, de Peugeot Partner.

De Rifter herken je aan zijn eigentijdse lichtsignatuur met ingebouwde LED-dagrijverlichting. De kunststof sierelementen aan de zijkant voegen niet alleen karakter toe aan het exterieur, maar dienen ook als bescherming tegen alledaagse stoten en krassen.

De in 2024 vernieuwde Peugeot Rifter kreeg een geheel nieuw uiterlijk dat sterk afwijkt van de pre-faceliftversie. Het front van de Rifter is opvallend gemoderniseerd. De koplampen hebben een andere vorm gekregen en lopen richting de flanken van de auto taps toe. Ze zijn voorzien van drie verticale LED-segmenten. Een nieuw kenmerk is een donker paneel tussen de koplampen, waardoor een gestroomlijnd en eigentijds front ontstaat. Op de achterklep zit geen Peugeot-logo meer, maar is de merknaam volledig uitgeschreven.

Binnenkant

De Rifter is voorzien van een vrij klein stuurwiel, dat lekker in de hand ligt en goed zicht biedt op het instrumentarium. De speciaal ontworpen middenconsole loopt schuin omhoog en ook het hele dashboard is enigszins naar de bestuurder gekanteld. Dit maakt de bediening veel gemakkelijker. Met comfortabele stoelen, een evenwichtig chassis en een verhoogde zitpositie is de Peugeot Rifter ook een zeer goede keuze voor lange reizen ritten met het hele gezin.

Bij de facelift in 2024 kwamen er nieuwe spulletjes bij in het interieur, zoals een 10-inch infotainmentscherm en een 10-inch digitaal instrumentarium. De stoelbekleding kreeg ook een update.

Veiligheid

De Peugeot Rifter overtuigt met een zeer hoog niveau van veiligheid. Naast de passieve veiligheid door de grote carrosserie en de vele airbags, zorgen verschillende hulp- en veiligheidssystemen voor meer veiligheid. De basisuitrusting is uitgebreid. Inbegrepen zijn bijvoorbeeld cruise control met snelheidsbegrenzer, lane departure warning en hill start assist. De camera herkent ook verkeersborden aan de voorkant. Het display geeft de bestuurder dus belangrijke informatie over snelheidsbeperkingen. In de Euro NCAP-crashtest kreeg het voertuig daarom in 2018 al een goede beoordeling van vier sterren.

Alternatieven

Aantrekkelijke alternatieven voor de Peugeot Rifter zijn bijvoorbeeld de Peugeot 3008, die naast diesel- en benzinemotoren ook hybride opties biedt. Wie bij Peugeot meer zitplaatsen zoekt, kan kiezen voor de e-Traveller.

Ook andere merken bieden personenversies van bestelauto’s aan. Denk aan de Nissan Townstar Combi, Mercedes-Benz EQT en de personenversie van de Renault Kangoo.

Andere ruime alternatieven zijn de Citroen C5 Aircross en de Volkswagen Touran. De Franse SUV heeft een uitgebreide standaarduitrusting en veel ruimte achterin. De Volkswagen is sinds 2003 in productie en werd in 2005 uitgeroepen tot Compact Van of the Year. Ondertussen is de Touran ook verkrijgbaar als hybride.

FAQ

Hoe geschikt is de nieuwe Peugeot Rifter voor dagelijks gebruik?
Met veel ruimte binnenin is de Peugeot Rifter op zijn best als het gaat om dagelijkse bruikbaarheid. Het vermogen en de batterijcapaciteit van de e-Rifter zijn ook voldoende voor dagelijkse ritten, maar niet voor verre reizen. Kampeerders die iedere dag maar een paar honderd kilometer willen reizen hebben wel voldoende aan de actieradius van de e-Rifter.
Wat kost een Peugeot Rifter?
Je bent minimaal zo’n 41.000 euro kwijt voor een nieuwe e-Rifter. Rifters op benzine- en diesel worden niet meer nieuw verkocht in Nederland. Als occasion is de Rifter er vanaf zo’n 19.000 euro.
Hoe goed is het rijcomfort in de Peugeot Rifter?
Het rijcomfort is overtuigend. Het geluidsniveau is zeer laag, de stoelen zijn comfortabel en talrijke voorzieningen verwennen de inzittenden.

Meer informatie

Meer details

Meer links