Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-rcz-front

Peugeot RCZ

1 / 3
peugeot-rcz-front
peugeot-rcz-back
peugeot-rcz-seite.jpg

Sterke punten

  • Onderscheidende sportcoupé
  • Stijlvol en hoogwaardig interieur
  • Aansprekende prestaties

Zwakke punten

  • Compact interieur
  • Krappe kofferbak
  • Storingsgevoelige turbomotoren

Peugeot RCZ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot RCZ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot RCZ: oogstrelende sportcoupé

Peugeot veroverde de harten van autoliefhebbers met de introductie van de RCZ sportcoupé in 2010. Op basis van de ‘gewone’ 308 maakte Peugeot een statement: de RCZ heeft een oogverblindend design, stijlvol interieur en krachtige turbomotoren. Wie wil er nog een Audi TT? Lees meer

Interesse in een Peugeot RCZ

Peugeot RCZ occasions
Peugeot RCZ dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De RCZ overtuigt met een oogverblindend design, waar je veel aandacht mee trek
  • Hoogwaardig en stijlvol interieur voor een sportieve rijbeleving
  • Sterke turbomotoren, krachtige remmen, goede uitrusting
  • Verkrijgbaar met pittige benzine- en dieselmotoren
  • Toegankelijk geprijsd alternatief voor Audi TT en andere Duitse premium concurrenten

Technische gegevens

Motorisatie

De sportieve Peugeot RCZ is geleverd met een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Die staan goed bekend vanwege hun prima prestaties en relatief gunstige verbruik. Toch zijn er – vooral bij de 1,6-liter THP turbomotoren – enkele structurele zwakheden bekend, die soms tot kostbare reparaties kunnen leiden. De aanbeveling is om een exemplaar te zoeken dat een zorgzaam baasje heeft gehad en van een sluitende onderhoudshistorie is voorzien.

De RCZ kreeg als basismodel de 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor. Deze motor levert een respectabel vermogen van 115 kW (156 pk) of 147 kW (200 pk). Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, maar een automatische transmissie is ook geleverd.

Voor echte sportievelingen heeft Peugeot een nog sportievere RCZ R gebouwd. Deze versie is uitgerust met een sterkere 1.6 turbo met aanzienlijk meer vermogen: 199 kW (270 pk). De RCZ R wordt geprezen om zijn indrukwekkende acceleratie en wendbaarheid. Dit topmodel is voorzien van een aangescherpt onderstel en sperdifferentieel, de ideale ingrediënten voor een pure rijbeleving.

Voor de veelrijders heeft Peugeot de RCZ ook geleverd met een efficiënte en krachtige 2,0-liter HDi-dieselmotor. Die levert 120 kW (163 pk) en 340 Nm trekkracht. Bijzonder geschikt dus voor moeiteloze en tegelijk zuinige snelwegkilometers.

Afmetingen

Het zal je niet verbazen dat een sportieve coupé als de Peugeot RCZ krap is van binnen. Dat zie je nog niet direct af aan de buitenmaten: de RCZ is 4,2 meter breed, 1,8 meter hoog en 1,4 meter breed.

Je merkt pas echt dat dit een sportcoupé is aan de bagageruimte: slechts 321 liter. Je kunt de achterbank neerklappen voor extra laadruimte, wat handig is als je grotere voorwerpen wil vervoeren. Bovendien beschikt de RCZ over handige opbergvakken in het interieur, een ruim handschoenenkastje, prima deurvakken en een middenconsole met bekerhouders.

Achterin is deze zogeheten 2+2 hoogst onpraktisch: op de achterbank is het zo krap dat je hier feitelijk alleen kleine kinderen of extra bagage kwijt kunt.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens:

Peugeot RCZ
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,3 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 321 l
Ledig gewicht 1.250-1.399 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.726-1.825 kg
Cilinderinhoud 1.598-1.998 cm3
Vermogen 115 kW (156 pk)-199 kW (270 pk)
Koppel 240-340 Nm
Topsnelheid 215-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5.9-8.7 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 5,3-6,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 135-159 g/km

Varianten

Bij de RCZ geen doorsnee uitrustingsniveaus zoals we die van Peugeot gewend zijn. Wel zijn er speciale kleurstellingen en uitvoeringen geweest. De Onyx heeft verwijzingen naar koper en koolstofvezel, de Magnetik onderscheidt zich met afwijkende metallic lak en een hoogwaardig audiosysteem en de Red Carbon heeft – je raadt het al – rode koolstofvezel accenten aan de buitenkant. Ook waren er edities genaamd Brownstone, Asphalt en Limited Edition, ter afsluiting van deze modelgeneratie.

Na zijn introductie in 2010 onderging de RCZ in 2013 een update, waarbij je vooral een nieuwe voorbumper herkent. Verder bleef de auto technisch en optisch ongewijzigd in productie tot 2016.

In 2013 maakt de RCZ R zijn opwachting, een extra snelle 1.6 turbo benzine-uitvoering met 199 kW (270 pk). Die uitvoering is bij uitstek geschikt voor veeleisende sportieve rijders.

Prijzen

De productie van de Peugeot RCZ werd in 2016 beëindigd. Een opvolger is er nooit gekomen. Nieuw kostte een RCZ tussen de 35.000 en 45.000 euro bij de Peugeot-dealer. Als topmodel was de RCZ R de duurste: 48.000 euro.

Occasions zijn echter al verkrijgbaar tegen veel lagere prijzen. De sportieve coupé wisselt op de Nederlandse occasionmarkt van eigenaar voor ongeveer 10.000 euro. Modellen van latere bouwjaren met lage kilometerstanden en rijke uitrusting kunnen tot 18.000 euro kosten. Belangrijk bij deze auto’s is, zeker bij de THP-benzinemotoren, dat er een sluitende onderhoudshistorie bij de auto wordt opgevraagd. Dan weet je beter wat je koopt!

Design

Buitenkant

Het exterieur van deze Franse auto is ontworpen door onder andere de Duitse ontwerper Boris Reinmöller, en wordt vaak vergeleken met de Audi TT. De Peugeot RCZ heeft veel visuele kenmerken overgenomen van de concurrerende Audi TT, maar vooral de dubbele kromming in het dak en de achterruit geeft hem een geheel eigen karakter. Evenzo heeft de Peugeot intrekbare achterspoilers die met een druk op de knop zorgen voor meer downforce bij hoge snelheden.

Volgens sommige kenners is de RCZ de laatste mooie sportcoupé die Peugeot ooit gebouwd heeft. Hoe het ook zij, weinig mensen zien dat deze sportcoupé technisch zijn basis deelt met de ‘doorsnee’ 308 hatchback.

Binnenkant

Officieel is de RCZ gebouwd als een 2+2 coupé. De praktijk wijst echter uit dat de achterbank alleen voldoende ruimte biedt aan kleine kinderen of een paar weekendtassen. Hier is geen plek voor volwassen passagiers. De achterbank kan wel worden neergeklapt, zodat je de laadruimte vergroot van 321 liter tot 639 liter. Dat maakt de auto alsnog best praktisch.

Het is tegenwoordig traditie om bij sportcoupés zoals de RCZ een sportstuur te monteren met een afgevlakte onderkant. Aan die mode doet de RCZ mee. Het hoogwaardige dashboard maakt een overzichtelijke, maar toch stijlvolle indruk. Noemenswaardige details zijn onder meer de geslaagde analoge klok in de middenconsole, de accenten in zwarte pianolak en het (optioneel) met leer afgewerkte dashboard. Naar wens zijn de sierstiksels in een contrasterende kleur verkrijgbaar.

Veiligheid

De Peugeot RCZ is nooit getest in Euro NCAP-botsproeven omdat dit model in slechts zeer kleine aantallen verkocht is. Wel kunnen we afgaan op zustermodellen van Peugeot. De Peugeot 308 bijvoorbeeld, die op hetzelfde platform is gebouwd als de RCZ, scoorde bij de botsproeven in 2009 een respectabele vijf sterren. Dat geeft vertrouwen.

De Peugeot RCZ is standaard uitgerust met ABS, ESP, tractiecontrole en remkrachtverdeler. Naast de bestuurders- en passagiersairbag is er een nekairbag in de stoelen verwerkt. Ook zijn veel uitvoeringen voorzien van een bandenspanningsmonitor, die bijhoudt of de banden de juiste spanning hebben.

Bijzonder is dat de motorkap ontworpen is om bij een ongeval het risico op letsel voor voetgangers te verminderen. Net zo snel als de airbags afgaan, zorgt dit systeem ervoor dat de motorkap bij een aanrijding iets omhoog komt.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een Peugeot RCZ, zal waarschijnlijk vallen voor de charmes van deze auto. Je kunt overigens een rationele vergelijking maken. Dan kom je al snel uit bij de belangrijkste uitdager van de RCZ: de Audi TT. Beide zijn tweedeurs en hebben ongeveer dezelfde afmetingen. Het enige verschil tussen de twee auto's zijn de prestaties en de prijs. De Audi TT is duurder, maar is ook in luxere en snellere versies verschenen.

Als de Audi geen optie is, kan ook naar de Alfa Romeo GT of de Renault Megane Coupé worden gekeken. Ook dit zijn tweedeurs sportcoupés, die niet uitblinken in gebruiksgemak en ruimte. Qua prestaties en prijs zijn ze vrijwel gelijk aan de RCZ. Zo kunnen beide auto's, afhankelijk van de bestaande kilometerstand, worden gekocht voor slechts 5.000 tot 30.000 euro.

FAQ

Is de Peugeot RCZ betrouwbaar?
Peugeot heeft een prima reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Helaas ontstonden er wat problemen met de techniek en soliditeit van de modellen in de periode dat de RCZ geproduceerd werd. Zo staan de THP-motoren van Peugeot matig bekend; er doen verhalen de ronde over problemen met turbo’s, distributiekettingen en interne vervuiling van de motor. Er zijn specialisten die raad weten met deze techniek. Overigens zijn deze motoren in dezelfde periode ook gebruikt in andere modellen van onder meer Peugeot, Citroën, DS, BMW en Mini. Daar zijn veel minder problemen van bekend.
Wat kost een Peugeot RCZ?
Nieuw kostte een RCZ tussen de 35.000 en 45.000 euro bij de Peugeot-dealer. Als topmodel was de RCZ R de duurste: 48.000 euro. Occasions zijn echter al verkrijgbaar tegen veel lagere prijzen. De sportieve coupé wisselt op de Nederlandse occasionmarkt van eigenaar voor ongeveer 10.000 euro.
Met welke motoren is de Peugeot RCZ geleverd?
De Peugeot RCZ is verkrijgbaar geweest met 1,6-liter THP turbobenzinemotoren met vermogens van 115 kW (156 pk) tot 199 kW (270 pk). Ook is de sportcoupé geleverd met de 2,0-liter HDi-dieselmotor met 120 kW (163 pk) en 340 Nm trekkracht.

Beoordelingen voor Peugeot RCZ

19 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details

Meer links