Sterke punten
- Veilig rijgedrag
- Goede, functionele ruimte
- Milieuvriendelijk
Zwakke punten
- Laag bereik
- Lange oplaadtijd aan het stopcontact
- Slechts één model zonder varianten
Peugeot iOn : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot iOn, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Peugeot iON
-
Peugeot iOn Active
€ 3.999,-- 122.315 km
- 07/2011
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 VH LEEK -
Peugeot iOn iOn Active
€ 8.950,-- 12.500 km
- 06/2018
- 35 kW (48 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-4105EN Culemborg -
Peugeot iOn Active
€ 4.250,-- 84.500 km
- 07/2012
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1764AX Breezand -
Peugeot iOn Active 6888 NA SUBSIDIE 22000KM!
€ 8.888,-BTW verrekenbaar - 22.121 km
- 06/2019
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Peugeot iOn iOn Active
€ 7.500,-- 41.100 km
- 11/2018
- 47 kW (64 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
120,0 kWh/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5364NT Escharen -
Peugeot iOn Active / 100% Elektrisch / Hoge Instap / Incl. Laa
€ 8.740,-- 20.611 km
- 08/2018
- 49 kW (67 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2352 JC LEIDERDORP -
Peugeot iOn Electric 64pk Active
€ 9.999,-BTW verrekenbaar - 24.859 km
- 11/2017
- 35 kW (48 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2821 AL STOLWIJK
Interesse in een Peugeot iON
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Hoge zitpositie met hoofdruimte voor een goed overzicht.
- Goede standaarduitrusting met veiligheidsvoorzieningen.
- Kort en wendbaar voor stadsverkeer.
- Flinke kofferruimte.
- Lage onderhoudskosten.
Gegevens
Motor
Een synchrone motor met permanente magneet drijft de Peugeot iON aan met een vermogen van 67 pk. In tegenstelling tot de verbrandingsmotor of diesel hoeft hij echter niet eerst op snelheid te komen. Dankzij de lithium-ion accu met 50 Ah komt de Stromer meteen energiek op gang en laat hij menig benzinemotor achter zich. Volgens fabrieksspecificaties accelereert de automaat met 1 versnelling in 15,9 seconden van nul tot 100 kilometer per uur. De sterke start met een koppel van 180 Newtonmeter is de iON gepredestineerd voor stadsverkeer. Op traject is de topsnelheid van 130 km/u echter de limiet.
Volgens de fabrieksspecificaties verbruikt de Peugeot iON ongeveer 12,5 W per 100 kilometer en legt hij ongeveer 150 kilometer af. Daarmee bereikt hij deenergie-efficiëntieklasse A+. In werkelijkheid ziet het er echter iets anders uit. Radio, airconditioning, verwarming en een snelle rijstijl kunnen het verbruik verhogen en de actieradius verkleinen. Na 80 of 100 kilometer moet deze kleine auto wel aan de stekker. Afhankelijk van de oplaadkabel kan hij in zes tot elf uur worden opgeladen. Als je haast hebt, krijgt men bij een openbaar snellaadstation en heb je na een half uur weer 80 procent stroom.
Het bijzondere aan de Peugeot iON is zijn hoge carrosserie, waardoor je gemakkelijk kunt instappen. Dit heeft echter een technische oorzaak. De lithium-ion-batterij wordt in de vloer van het voertuig geplaatst. Een positief neveneffect van de daaruit voortvloeiende optimale gewichtsverdeling is een stabiele carrosserie.
Afmetingen
Met een lengte van 3,47 meter, een wielbasis van 2,55 meter en een breedte van 1,48 meter biedt de kleine auto toch ruimte aan vier personen. De achterbank is echter alleen comfortabel voor kinderen. Maar met 1,61 meter is de iOn hoog genoeg, opdat niemand zijn/haar hoofd stoot. De kofferruimte is beperkt tot 166 liter voor de volledig beladen elektrische auto. Deze kan echter worden uitgebreid tot een flinke 800 liter door de opdeelbare achterbank.
De Peugeot iOn is standaard zeer goed uitgerust. Er zijn weinig extra's. Naast de standaard type 1 oplaadkabel biedt de fabrikant een type 2-kabel voor de Wall Box met 16 A en openbare oplaadstations.
Bouwjaar | 2010 – 2020 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 3,47 m x 1,48 m x 1,61 m |
Wielbasis | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 166 l - 860 l |
Ledig gewicht | 1.100 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.450 kg |
Cilinderinhoud | niet gekend |
Koppel | 180 Nm |
Topsnelheid | 130 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,9 s |
Tankinhoud | 14,5 kWh |
Verbruik | 12,6 W |
CO²-uitstoot | 0 g/km |
Varianten
De Peugeot iOn is niet leverbaar in carrosserie- of motorvarianten. Hij is slechts beschikbaar in één versie: met 67 pk en 14,5 kWh accu. In 2018 heeft de fabrikant het model herzien zonder serieuze wijzigingen. Destijds was er ook geen sterkere accu met een groter bereik.
Prijs
Bij zijn introductie op de Europese markt was de Peugeot iON alleen verkrijgbaar als leasewagen voor net geen 500 euro. Vanaf 2013 konden geïnteresseerden deze kopen voor een basisprijs van 29.900 euro. In de jaren daarna was er een prijsverlaging, zodat de nieuwe auto vanaf 2016 slechts 19.800 euro met de basisuitrusting kostte. Voordat Peugeot de productie van de kleine stadse snelheidsduivel staakte, was de nieuwprijs 21.800 euro.
Afhankelijk van leeftijd en kilometerstand variëren de prijzen van occasions van 6500 tot iets minder dan 14.000 euro. Voor 13.000 euro krijgt de koper al een goede occasion met weinig kilometers op de teller. Wie de aankoopprijs niet in één keer kan betalen, financiert het voertuig.
De onderhoudskosten van de Peugeot iOn zijn zeer laag. De jaarlijkse verzekering is afhankelijk van het gemiddelde aantal kilometers per jaar en de no-claim bonus. Sommige verzekeraars geven kortingen voor e-voertuigen. Een vergelijking is zeker de moeite waard. Er zijn praktisch geen garagekosten. Het enige echt dure onderdeel van een e-voertuig is het vervangen van de accu. Peugeot geeft acht jaar garantie of 100.000 kilometer op de aandrijfaccu. De maandelijkse elektriciteitskosten bedragen ongeveer 16 euro bij een jaarlijks kilometrage van 5000 kilometer en een verbruik van 12,6 kilowatt per 100 kilometer.
Design
Exterieur
De compacte Peugeot iON valt onmiddellijk op door zijn hoge carrosserie, langwerpige en vlakke voorkant en steile achterkant. In de basisversie heeft hij al automatische koplampen, mistlampen, elektrische buitenspiegels en getinte achterruiten. De laadaansluitingen voor het huishoudelijk stopcontact en voor snelladen behoren ook tot de basisuitrusting. De andere extra's zijn overzichtelijk, zoals een achteruitrijcamera en parkeersensoren. De kleine elektrische stadsduivel is verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart, grijs, rood, zilver en elektrisch blauw en optioneel met een speciale parelwitte lak.
Interieur
Ook het interieur van de Peugeot iON is goed uitgerust, zelfs in de basisversie. Het kleine voertuig heeft bijvoorbeeld automatische airconditioning, een boordcomputer, elektrische vensters, stuurbekrachtiging, verwarmde stoelen voor de bestuurder en centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening. De bestuurder kan de airconditioning, de verwarming en het begin en einde van het oplaadproces programmeren via het afstandssysteem. De kleine Fransman hoeft zich qua multimedia ook niet te verstoppen. Een audiosysteem met vier luidsprekers en DAB, cd-speler met mp3-functie, Bluetooth handsfree systeem, Connect Box met GPS-module en noodoproep zijn reeds geïntegreerd.
Veiligheid
De goede uitrusting van de Peugeot iON zet zich voort in de veiligheidsvoorzieningen. Het elektrische voertuig is standaard uitgerust met zes airbags, ABS, ESP, noodremhulp, akoestische voetgangerswaarschuwing en twee Isofix-houders voor kinderen achterin. De kleine stadsduivel doorstond de NCAP crashtest met vier van de vijf sterren. Het zwakke punt is de elektrische vacuümpomp voor de rembekrachtiging. Die kan het begeven en is daarom al aanleiding geweest voor een terugroepactie, net als bij de Citroën C-Zero en de Mitsubishi i-MiEV, die qua constructie identiek zijn.
Alternatieven
Het alternatief voor de compacte Peugeot iOn is de Smart EQ. Hij is even lang, maar mist vijf centimeter hoogte. Maar deze is bijna 20 centimeter breder. Het motorvermogen is hoger dan dat van de iON. Met een accu van 17,6 kWh brengt hij 82 pk op de weg.
Daarbij heeft hij een verbruik van 15,2 tot 17,3 kWh. Hij haalt ongeveer dezelfde afstand als de iON: 150 kilometer. Met de airconditioning, verwarming en radio in vol bedrijf daalt de actieradius tot ongeveer 100 kilometer. De Smart heeft geen recuperatiefunctie en de sneloplaadkabel is optioneel. Zelfs de basisversie kost al 22.600 euro. Als je de Smart EQ aanpast aan de goede uitrusting van de Peugeot E-auto, kom je uit op een nieuwprijs van rond de 30.000 euro.