Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Peugeot e-308 & e-308 SW (2022) banner

Peugeot E-308 en E-308 SW

1 / 4
Peugeot e-308 & e-308 SW (2022) banner
peugeot-e-308-sw-front
peugeot-e-308-back
peugeot-e-308-side

Sterke punten

  • Aansprekend design
  • Bruikbare actieradius
  • Als hatchback én als stationwagen

Zwakke punten

  • Andere auto’s laden sneller op
  • I-Cockpit is smaakgevoelig
  • Geen opbergruimte onder motorkap

Peugeot 308 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 308, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financieren vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot E-308 en E-308 SW: populaire Peugeot gaat elektrisch

In 2021 maakten we voor het eerst kennis met de derde generatie van de Peugeot 308. Na plug-in hybrides en versies met benzine- en dieselmotoren brengt Peugeot deze populaire middenklasser ook als volledig elektrische E-308 en E-308 SW op de markt.

Interesse in een Peugeot E-308 en E-308 SW

Peugeot E-308 en E-308 SW occasions
Peugeot E-308 en E-308 SW nieuwe auto's
Peugeot E-308 en E-308 SW dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een verbeterde actieradius maakt de Peugeot E-308 geschikt voor langere ritten en autovakanties. Peugeot belooft maximaal 400 kilometer tussen laadstops.
  • Aan een snellader kan de accu in 25 minuten tot 80 procent worden opgeladen.
  • De Peugeot 308 valt op met een dynamisch en aansprekend design.
  • De Peugeot E-308 heeft een hoogwaardig en stijlvol interieur met modern infotainment.
  • Verkrijgbaar als stationwagen: de Peugeot E-308 SW. Best bijzonder, want er zijn slechts enkele fabrikanten die elektrische stationwagens aanbieden.

Technische gegevens

Motorisatie

De E-308 en E-308 SW zijn de logische opvolgers van de traditionele 308-varianten. Maar in plaats van benzine- of dieselmotoren heeft de E-308 een volledig elektrische aandrijflijn. Die bestaat uit een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft via een automatische transmissie. Het koppel bedraagt 270 Nm. Met een gemiddeld energieverbruik van 12,7 kWh/100 km is de E-308 relatief efficiënt in zijn stroomgebruik.

Of je nu kiest voor de hatchback of de stationwagen, beide varianten van de Peugeot E-308 zijn uitgerust met hetzelfde accupakket. Dat heeft een bruto capaciteit van 54 kWh, oftewel een bruikbare netto capaciteit van 51 kWh. Genoeg voor een respectabele actieradius van maximaal 400 kilometer op een enkele acculading. Onthoud wel dat de werkelijke actieradius kan variëren als gevolg van bijvoorbeeld verkeersomstandigheden, weersinvloeden, je rijstijl en het gebruik van verwarming of airconditioning.

Elke E-308 beschikt over een 3-faseboordlader. Je kunt deze elektrische Peugeot thuis opladen of bij een openbare laadpaal tot 11 kW. Bij een snellader kan de E-308 maximaal 100 kW aan laadkracht aan. Er bestaan elektrische auto’s die sneller kunnen opladen, zoals de Volkswagen ID.3 en Hyundai Kona Electric. Toch kun je aan de snellader het accupakket in 25 minuten weer tot 80 procent opladen.

Afmetingen

Op enkele details na is een elektrische Peugeot 308 qua uiterlijk gelijk aan hybride versies of uitvoeringen met een benzine- of dieselmotor. Dat geldt dus ook voor de afmetingen van de E-308. Als hatchback heeft de E-308 een lengte van 4,37 meter, is hij 1,86 meter breed en 1,44 meter hoog. De E-308 SW is langer en ruimer: 4,64 meter lang, 1,85 meter breed, 1,44 meter hoog. Vergelijk je de wielbasis, dan zie je snel het verschil in ruimte-aanbod. Bij de SW is de wielbasis met 2,73 meter bijna 6 centimeter langer dan bij de hatchback.

De eerste lichting elektrische auto’s bestond voornamelijk uit SUV’s en crossovers. De Peugeot E-308 en vooral de E-308 SW zijn redelijk bijzonder: er zijn nog vrijwel geen elektrische stationwagens verkrijgbaar geweest in Nederland.

Over de hoeveelheid bagageruimte in de nieuwe E-308 zijn nog geen cijfers beschikbaar. Wel kunnen we – met enige voorzichtigheid – de benzine-hybride versies van de Peugeot 308 als uitgangspunt nemen. Als hybride heeft de hatchback 361 liter aan bagageruimte; de SW komt als hybride tot 548 liter en zelfs 1574 liter als je de achterbank neerklapt.

De ruimte in het interieur van de E-308 is ronduit prima. Voorin zit je het best. Op de tweede zitrij kunnen zonder problemen drie kleine kinderen of twee volwassenen naast elkaar zitten. Grotere volwassenen zullen merken dat de knieruimte achter de voorstoelen beperkt is.

De belangrijkste specificaties op een rij

Peugeot E-308 en E-308 SW
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,37 x 1,86 x 1,44 m (E-308)
Wielbasis 2,67 m (E-308)
Inhoud bagageruimte n.n.b.
Ledig gewicht n.n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Vermogen 115 kW (156 pk)
Koppel 270 Nm
Topsnelheid n.n.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.n.b.
Batterijcapaciteit 54 kWh
Verbruik 12,7 kWh/100 km
Actieradius 400 km

Varianten

Peugeot brengt de elektrische E-308 vooralsnog in twee uitvoeringen op de markt: Allure en GT. Het niet uitgesloten dat later andere uitrustingsniveaus zullen volgen.

Prijzen

Peugeot heeft nog geen definitieve prijzen bekendgemaakt voor de E-308 of E-308 SW. Wel kunnen we een eerste indicatie geven. Verwacht voor deze elektrische Peugeot een vanafprijs van zo’n 40.000 euro. Net als bij varianten met een brandstofmotor of hybride aandrijflijn zal Peugeot voor de stationwagen een meerprijs van zo’n 1.300 euro vragen.

Design

Buitenkant

Ook bij deze elektrische 308 borduurt Peugeot in grote lijnen voort op het succes van de vorige generatie 308. Toch staat er een compleet nieuw ontwerp met een modern silhouet. Opvallend zijn het nieuwe merklogo van Peugeot, de LED-slagtanden en scherp uitgesneden lichtunits.

Peugeots met een elektromotor kun je herkennen aan een blauwe letter E op de achterkant. Nieuw bij de elektrische E-308 zijn speciale 18-inch wielen. Die zijn niet alleen voor de sier, maar maken volgens Peugeot de E-308 ook aerodynamisch efficiënter. Zo maak je optimaal gebruik van de resterende stroomvoorraad.

Binnenkant

Ook in de E-308 tref je de kenmerkende, maar voor sommigen smaakgevoelige Peugeot i-Cockpit. In tegenstelling tot bij andere fabrikanten neem je in deze Peugeot plaats achter een relatief klein stuurwiel, met daarbóven de tellers. Gebruikelijker is een groter stuur en tellers die je door het stuur heen kunt aflezen. De opzet van Peugeot is voor sommige bestuurders even wennen.

Veel functies bedien je via het centrale touchscreen. Gelukkig kun je sneltoetsen instellen, zodat je zonder veel gedoe de ideale temperatuur, radiozender of eindbestemming in de navigatie kunt selecteren. Een leuk detail is de 3D-interieurverlichting, waarvan je zelf de kleurstelling kunt aanpassen.

peugeot-e-308-interior

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de elektrische 308 is standaard al behoorlijk compleet. De auto biedt diverse geavanceerde rijhulpsystemen: van een botswaarschuwingssysteem met automatische remingreep tot actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie en een waarschuwing voor kruisend verkeer achterlangs. Ook kan deze Peugeot semiautomatisch van rijstrook wisselen: een vleugje Auto Pilot, maar dan in een Peugeot.

Alternatieven

De MG 4, die sinds 2022 op de Nederlandse markt is, wordt vaak gezien als de eerste (betaalbare) elektrische stationwagen. Er komt echter snel meer concurrentie in dit groeiende marktsegment.

Een van de belangrijkste concurrenten is de Opel Astra Electric. Onderhuids is dit model identiek aan de elektrische Peugeot 308 en dat is niet verwonderlijk: beide modellen zijn producten van moederconcern Stellantis. Ook de elektrische Astra kun je als hatchback en stationwagen krijgen.

Andere alternatieven voor de E-308 zijn de Hyundai Kona, Kia Niro, Cupra Born en de nieuwe generatie elektrische Volkswagens: ID.3, ID.4 en ID.7 Tourer.

FAQ

Wat is de actieradius van de Peugeot E-308 en E-308 SW?
Peugeot belooft voor de E-308 en E-308 SW een officiële WLTP-actieradius van ruim 400 km.
Hoeveel bagageruimte heeft de Peugeot E-308 en E-308 SW?
Officieel is nog niet duidelijk hoeveel bagageruimte de nieuwe E-308 heeft. Op basis van de benzine-hybride versies van de Peugeot 308 kunnen we wel een redelijke inschatting maken. Als hybride heeft de hatchback 361 liter bagageruimte; de SW komt als hybride tot 548 liter en zelfs 1574 liter als je de achterbank neerklapt.
Hoe lang duurt het opladen van de Peugeot E-308 en E-308 SW?
Een Peugeot E-308 heeft bij een snellader 25 minuten nodig om het accupakket van 20 tot 80 procent te laden.

Beoordelingen voor Peugeot 308

71 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer details