Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot_e-5008_1.jpeg

Peugeot e-5008

1 / 4
peugeot_e-5008_1.jpeg
peugeot_e-5008_achter.jpeg
peugeot_e-5008_dashboard.jpg
peugeot_e-5008_opzij.jpeg

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Geavanceerde technologie
  • Elegant ontwerp

Zwakke punten

  • Voorlopig nog beperkte motoropties
  • Hogere prijsklasse
  • Elektrische SUV’s zijn zwaar

Peugeot e-5008: next generation elektrische zevenzits SUV

De Peugeot e-5008 is de elektrische variant van de nieuwe 5008. Deze ruime gezins-SUV biedt geavanceerde technologie in een elegant ontwerp. Met zijn elektrische aandrijving combineert hij duurzaamheid met prestaties. De Peugeot e-5008 biedt veelzijdigheid voor gezinnen en ‘avonturiers’. Lees meer

Goede redenen

  • Ruim interieur met plaats voor zeven personen
  • Elektrische aandrijflijn, moderne technologie en geavanceerde rijhulpsystemen
  • Elegante en toch stoere uitstraling
  • Keuze uit meerdere aandrijflijnopties, later ook hybride en plug-in hybride

Technische gegevens

Motorisatie

De nieuwe Peugeot e-5008 is er vooralsnog alleen met volledig elektrische aandrijflijn. De standaardversie is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 157 kW (213 pk) en een batterijpakket van 73 kWh. Deze variant heeft voorwielaandrijving en is op papier goed voor een actieradius van 488 tot 502 kilometer. Het stroomverbruik bedraagt 17,7 kWh per 100 kilometer. Aan een snellader is de batterij van deze versie onderweg in tien minuten bij te laden voor 100 kilometer nieuwe actieradius. Snelladen van 20 tot 80 procent van de batterijcapaciteit vergt een half uur. Aan het stopcontact thuis duurt volledig opladen natuurlijk veel langer, bijna 23 uur en aan een wallbox of een openbaar laadpunt tussen de vierenhalf en bijna zeven uur.

Er volgen nog twee elektrische varianten. De ene noemt Peugeot op zijn website Dual Motor; die is zoals de naam al aangeeft, voorzien van twéé elektromotoren – de ene op de vooras en de andere op de achteras, wat dus voor aandrijving op alle vier de wielen zorgt. Deze AWD-versie heeft een systeemvermogen van 237 kW (322 pk). De derde volledig elektrische motorvariant is de Long Range-versie, die met een batterij van 98 kWh in theorie een actieradius biedt van maar liefst 660 kilometer. Daarmee is de Peugeot e-5008 geschikt voor veel meer dan ritjes door de omgeving – je kunt er écht mee op reis – soepel en stil.

De Peugeot e-5008 krijgt ook nog gezelschap van versies met hybride en plug-in hybride aandrijving. Dieselversies liggen niet meer voor de hand. Sinds 2021 biedt Peugeot nog slechts één dieselvariant aan in de ‘oude’ versie van de 5008.

Afmetingen

De Peugeot e-5008 is beslist géén kleine auto, het is een echte SUV. Hij is precies 4,79 meter lang – 15 centimeter langer dan zijn voorganger en 25 centimeter langer dan de 3008 – en bijna 1,90 meter breed. Met 1,69 meter is de Peugeot e-5008 ook bijna manshoog. De elektrische SUV heeft een wielbasis van 2,90 meter en is een echte zevenzitter – en die zijn er nog niet veel – met minimaal 259 liter bagageruimte. Maar je rijdt niet altijd met zeven personen in de auto, dus als je de derde zitrij volledig in de vloer wegklapt, dan bedraagt de bagageruimte al 748 liter. Met ook de tweede zitrij ingeklapt groeit de bagageruimte tot 1.815 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

PEUGEOT E-5008
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,79 x 1,90 x 1,69 m
Wielbasis 2,90 m
Inhoud bagageruimte 259-1.815 l
Ledig gewicht n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Vermogen 157 – 273 kW (213 - 322 pk)
Koppel 345 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,7 sec.
Batterijcapaciteit 73 - 98 kWh
Verbruik 17,7-18,3 kWh/100 km
Actieradius 488 - 660 km

Varianten

De Peugeot e-5008 is er – net als de hybrideversies die nog komen – in twee uitvoeringen: de Allure is de ‘basisversie’ en de GT de topversie.

Prijzen

De volledig elektrische Peugeot e-5008 kost minimaal 50.000 euro voor de uitvoering Allure en ruim 54.000 euro voor de GT-uitvoering. Prijzen van de Dual Motor-versie zijn nog niet bekendgemaakt. Ter indicatie: de hybrideversies kosten minimaal 45.000 euro voor de Allure en 50.000 euro voor de GT. Voor de plug-in hybrideversies is dat ruim 48.000 en bijna 53.000 euro.

De auto is nog maar nauwelijks op de markt en het aanbod occasions is minimaal. Occasions die worden aangeboden, zijn nog nieuwe exemplaren met slechts de afleveringskilometers op de teller. Daarvoor betaal je natuurlijk de nieuwprijs. Exemplaren van het vorige model worden aangeboden voor prijzen vanaf ongeveer 23.000 euro, maar dan heb je vanzelfsprekend géén elektrisch exemplaar.

Design

Buitenkant

De Peugeot E-5008 – en dus ook de nieuwe 5008 die later verschijnt – heeft een robuust maar stijlvol ontwerp. Hij wijkt niet eens zo veel af van de vorige generatie, die vanaf 2017 op de markt was. De carrosserie kenmerkt zich door strakke lijnen, een opvallend front – het woord grille is niet zo op zijn plaats voor een elektrische auto – en de smalle LED-koplampen en dagrijverlichting in het bekende leeuwenklauwmotief van Peugeot. De Peugeot e-5008 is verder voorzien van blauwe accenten die de elektrische aandrijving van de auto benadrukken. De e-5008 is leverbaar in metallic lakken in vrij voor de hand liggende kleuren blauw, grijs, wit en zwart.

Binnenkant

Het interieur van de Peugeot e-5008 is luxe en comfortabel. Peugeot past hoogwaardige materialen toe, voorziet de e-5008 van ergonomische zitplaatsen en het moderne dashboard uit de e-3008. De innovatieve i-Cockpit met gelaagde schermen, digitale instrumenten en een compact stuurtje zorgt voor een aangename rijervaring. Het grote touchscreen biedt onder meer diverse connectiviteitsopties. Extra aandacht is besteed aan geluiddemping, waardoor het interieur stil en comfortabel is, zelfs bij hoge snelheid.

Veiligheid

De Peugeot e-5008 en dus de wat later verschijnende hybride 5008 hebben met hun score van de maximale vijf sterren een uitstekende veiligheidsbeoordeling gekregen in de crash- en veiligheidstests van Euro NCAP. Peugeot voorziet het model van een reeks geavanceerde rijassistentie- en veiligheidssystemen, onder meer adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, automatische noodremassistentie en dodehoekdetectie. Deze systemen werken samen om de veiligheid van zowel de inzittenden als andere weggebruikers te waarborgen – maar de bestuurder speelt hierbij wel de hoofdrol natuurlijk.

Alternatieven

De Peugeot e-5008 is in 2024 één van de weinige 100% elektrisch aangedreven zevenzitters in de middenklasse. Enkele alternatieven zijn de Kia EV9 en de nieuwe generatie Citroën ë-C3 Aircross, beide eveneens met zeven zitplaatsen. Mercedes-Benz en Tesla bieden ook volledig elektrische SUV’s met zeven zitplaatsen, maar voor een bijna twee keer zo hoge prijs dan de Peugeot. Als het geen volledig elektrisch alternatief hoeft te zijn, kun je nog de zevenzits Skoda Kodiaq overwegen, evenals de in 2023 geïntroduceerde Renault Espace SUV.

FAQ

Wat is de actieradius van de Peugeot e-5008?
De actieradius van de Peugeot e-5008 is volgens WLTP tussen de 488 en 502 kilometer. De nog volgende Long Range-versie komt tot aan 660 kilometer. Natuurlijk hebben de omstandigheden en het gebruik van accessoires als airconditioning en verwarming daarop een negatieve invloed. Onderweg kun je aan een snellader in tien minuten voor 100 kilometer stroom bijladen. Snelladen van 20 tot 80 procent van de batterijcapaciteit vergt een halfuur. Aan het stopcontact thuis duurt volledig opladen bijna 23 uur; aan een wallbox of een openbaar laadpunt kost dat tussen de vierenhalf en zeven uur.
Is de Peugeot e-5008 geschikt voor lange afstanden?
Ja hoor. De elektrische Peugeot e-5008 heeft niet alleen een aanzienlijke actieradius, hij is ook comfortabel en ruim, met voldoende bagageruimte als je niet met zeven personen reist. En snelladen onderweg is ook in de tijd van een kopje koffie geregeld.
Hoeveel kost de Peugeot e-5008?
De basisprijs van de Peugeot e-5008 ligt rond de 50.000 euro. De GT-uitvoering is minimaal 4.000 euro duurder.