Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot_e-3008.jpeg

Peugeot e-3008

1 / 3
peugeot_e-3008.jpeg
peugeot_e-3008_2.jpeg
peugeot_e-3008_3.jpeg

Sterke punten

  • Comfortabele gezinsauto
  • Stijlvolle, stoere, moderne SUV
  • Bijzonder interieur, rijke uitrusting

Zwakke punten

  • Zitpositie is even wennen
  • Beperkte laadmogelijkheden
  • Minder sportief

Peugeot e-3008: volledig elektrische SUV met Franse flair

De Peugeot e-3008 valt op door zijn ruime actieradius, moderne design en geavanceerde technologie. Deze elektrische SUV biedt een duurzame rijervaring zonder concessies aan comfort en prestaties. De e-3008 vertegenwoordigt de nieuwste generatie van Peugeot SUV's en is de nieuwe norm in het segment. Lees meer.

Goede redenen

  • De Peugeot e-3008 is volledig elektrisch, wat zorgt voor een geringere milieu-impact
  • De Franse SUV heeft een strak en stijlvol uiterlijk met sportieve accenten
  • Met een ruim interieur en comfortabele stoelen is de e-3008 ideaal voor gezinnen
  • Voorzien van moderne technologieën en een uitgebreid infotainmentsysteem.

Technische gegevens

Motorisatie

De volledig elektrische Peugeot e-3008 is sinds begin 2024 in Nederland op de markt. De e-3008 wordt op de voorwielen aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 157 kW (210 pk). De motor heeft al vanaf nul toeren per minuut 345 Nm trekkracht – voldoende vermogen en koppel voor de meeste dagelijkse ritten en om op de snelweg en in heuvelachtig terrein moeiteloos uit de voeten te kunnen. De topsnelheid ligt op 170 km/u en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt 8,8 seconden.

De elektrische SUV van Peugeot heeft een batterij met een capaciteit van 73 kWh. Die is daardoor goed voor een actieradius van 512-527 kilometer (WLTP). Je kunt dus ook gewoon lange ritten maken met deze elektrische SUV.

Opladen kan via een standaard stopcontact thuis, aan een laadpunt – aan huis of in de wijk – én aan een snellader onderweg. Snelladen (DC, gelijkstroom) is mogelijk met een vermogen tot 160 kW. Het duurt dan slechts 30 minuten om de batterij op te laden van 20 tot 80 procent van zijn capaciteit. AC-laden (wisselstroom, dus thuis) kan met een vermogen tot 11 kW en dat duurt dan vierenhalf uur.

Er is ook een versie met twéé elektromotoren, 240 kW (320 pk) systeemvermogen en vierwielaandrijving met een vergelijkbare actieradius, én er is een voorwielaangedreven long-rangeversie met 170 kW (230 pk) en een actieradius van bijna 700 kilometer. Maar die zijn niet in Nederland te koop. De Franse SUV is het eerste model binnen Stellantis dat op het geheel nieuwe STLA Medium-platform is gebaseerd.

Afmetingen

Het spreekt vanzelf dat de Peugeot e-3008 dezelfde afmetingen heeft als de niet-elektrische 3008. Hij is ruim vierenhalve meter lang, 1,90 meter breed en 1,64 meter hoog. De wielbasis is 2,74 meter. De bagageruimte is 589 liter groot met de achterbank in de normale positie.

Peugeot e-3008
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,54 x 1,90 x 1,64 m
Wielbasis 2,74 m
Inhoud bagageruimte 589-1.030 l
Ledig gewicht 2.083 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.640 kg
Vermogen 157 kW (210 pk)
Koppel 345 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,8 sec
Batterijcapaciteit 73 kWh
Verbruik 16,9 kWh/100 km
Actieradius 512-527 km

Varianten

De Peugeot e-3008 is er in twee varianten. De ‘basisversie’ is de Allure-uitvoering, de topversie is de GT-uitvoering, die overigens technisch niet van de andere versie afwijkt, alleen qua uitrusting. Een uiterlijk onderscheid is dat de Allure op lichtmetalen 19-inch wielen staat en de GT op 20-inch wielen.

Prijzen

De prijzen voor de Peugeot e-3008 beginnen bij ruim 48.000 euro voor de basisuitvoering Allure. Voor GT-uitvoering is de vanafprijs bijna 53.000 euro. Benzineversies beginnen bij bijna 41.000 en hybrides bij ruim 45.000 euro.

Occasions van de e-3008 zijn er al genoeg, ondanks dat het model natuurlijk nog heel jong is. Verreweg de meeste zijn nog vrijwel nieuw en hebben slechts enkele kilometers op de teller – hooguit een paar duizend. Prijzen voor occasions beginnen bij zo’n 48.000 euro, hetzelfde prijsniveau als een nieuwe.

Design

Buitenkant

De Peugeot e-3008 onderscheidt zich door zijn strakke en moderne design. De SUV heeft een gestroomlijnde carrosserie met scherpe lijnen en een opvallende grille. De LED-verlichting – met dagrijverlichting die doet denken aan een leeuwenklauw – voor en achter zorgt voor een futuristische uitstraling, terwijl de kleuren waarin de e-3008 leverbaar is – wit, zwart en tinten blauw en grijs – de auto een stijlvolle look geven. Het optionele panoramisch dak maken het ontwerp compleet.

Binnenkant

Het interieur van de Peugeot e-3008 is voorzien van hoogwaardige materialen. Leder en soft-touch oppervlakken geven het interieur een luxueuze uitstraling. De e-3008 is uitgerust met Peugeots nieuwste Panoramic i-Cockpit, inclusief een 10-inch touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel. Het geheel oogt als een zwevend scherm. Andere opvallende functies zijn een head-up display, een achteruitrijcamera en moderne sfeerverlichting. Het compacte stuurwiel en de ergonomische zitpositie zorgen voor een dynamische rijervaring en maken elke rit aangenaam. Het infotainmentsysteem biedt connectiviteit en entertainment, hoewel het niet het meest intuïtieve systeem op de markt is.

Veiligheid

De Peugeot e-3008 heeft uitstekende resultaten behaald in de Euro NCAP-crashtests, met een beoordeling van vijf sterren. Het model is voorzien van een breed scala aan veiligheidsvoorzieningen, zoals automatische noodremassistentie, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en vermoeidheidswaarschuwing.

Alternatieven

Behalve de e-3008 biedt Peugeot ook andere modellen aan die het overwegen waard zijn. De huidige Peugeot 3008 is er ook met hybride benzinemotoren en de oudere generaties ook met diesels – een uitstekende optie voor wie nog niet klaar is voor een volledig elektrische auto. Peugeot maakt natuurlijk deel uit van het Stellantis -concern, waar ook merken als Citroën en Opel bij horen. De Citroën C5 Aircross en de Opel Grandland delen veel techniek met de Peugeot en zijn ook competitief geprijsd ten opzichte van de 3008, maar die zijn er (nog) niet volledig elektrisch, evenmin als de Nissan Qashqai. De volledig elektrische DS 7 is ook een Stellantis-product, maar die is wat luxueuzer en duurder. En vergeet de volledig elektrische Volkswagen ID.4 ook niet.

Verder kun je ook de Volkswagen Tiguan overwegen, of de een beter betaalbaar alternatief uit de VW-groep, zoals de Skoda Karoq. Fiat – ook onderdeel van Stellantis – biedt in dit segment de op het oog kleinere 500X aan, terwijl ook Jeep – idem – met de Compass een alternatief in huis heeft. Hyundai heeft de Tucson, Ford maakt de Kuga als geloofwaardige concurrent. Je merkt het al: keuze genoeg.

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Peugeot e-3008 en hoe lang duurt het om de batterij op te laden?
De actieradius van de Peugeot e-3008 is op basis van de WLTP-testcyclus ongeveer 512 tot 527 kilometer op een volle batterij. Maar dat is onder perfecte omstandigheden en met een voorbeeldig rijgedrag van de bestuurder. Aan een snellader is de batterij van de e-3008 in ongeveer 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Opladen met 11 kW wisselstroom duurt ongeveer vierenhalf uur.
Welke uitvoeringen zijn er voor de Peugeot e-3008 en wat kosten die?
De Peugeot e-3008 is er als Allure en GT, voor prijzen vanaf ongeveer 48.000 en 53.000 euro.
Is de Peugeot e-3008 een veilige auto?
Ja hoor, de Peugeot e-3008 heeft een vijfsterrenbeoordeling ontvangen in de Euro NCAP-crashtests en is uitgerust met tal van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals automatische noodremassistentie, adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en vermoeidheidswaarschuwing.
Hoe snel accelereert de Peugeot e-3008 en wat is zijn topsnelheid?
De Peugeot e-3008 accelereert van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8,8 seconden. De Franse elektrische SUV bereikt een topsnelheid van 170 km/u. De Allure- en de GT-uitvoering presteren hetzelfde, want technisch zijn ze ook gelijk aan elkaar.