Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-508-pse-l-01.jpg

Peugeot 508 PSE

1 / 4
peugeot-508-pse-l-01.jpg
peugeot-508-pse-l-02.jpg
peugeot-508-pse-l-03.jpg
peugeot-508-pse-l-04.jpg

Sterke punten

  • Krachtige hybride-aandrijflijn
  • Uitgekiende balans tussen sportiviteit en comfortabel
  • Heerlijke reisauto
  • Rijke standaarduitrusting
  • Krachtige uitstraling

Zwakke punten

  • Prijs schurkt tegen dat van (Duitse) premiummerken aan
  • Alleen met viercilindermotor
  • Kleine stuurtje blijft nogal smaakgevoelig
  • Bedieningsgemak laat soms te wensen over

Peugeot 508 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 508, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 52.484,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 508 PSE: als Michelin een ster zou toekennen aan een (Franse) auto

Peugeot heeft een zeer rijke autosporthistorie. Iets dat het Franse merk al vaak naar de straat heeft vertaald. Denk aan de diverse GTI’s en de RC, R, Mi16 en T16 modellen van weleer. Momenteel zijn het de letters PSE die de klok slaan bij de sportiefste Peugeots. Maak kennis met de Peugeot 508 PSE. Lees meer.

Interesse in een Peugeot 508 PSE

Peugeot 508 PSE occasions
Peugeot 508 PSE nieuwe auto's
Peugeot 508 PSE dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Krachtig voorkomen
  • Fijnzinnig onderstel dat zowel dynamiek als comfort biedt
  • Snelheid, luxe en comfort in één pakket
  • Plug-in hybride-aandrijflijn met elektrische actieradius van 52 km

Technische gegevens

Motorisatie

De leukste sportieve auto’s zijn compact, wendbaar en natuurlijk krachtig. Die cocktail staat nu eenmaal garant voor het grootste (stuurmans)genot. Een vermogen van 265 kW (360 pk) en 520 Nm staan zonder meer garant voor vlotte prestaties, maar verder wekt de Peugeot 508 PSE de indruk allesbehalve een interessante stuurmanauto te zijn. Helemaal als SW-stationwagen is de Peugeot 508 PSE een lel van een auto – in het D-segment. En met 1.850 kilogram is de weliswaar sportief uitgedoste Fransoos ook allesbehalve een lichtgewicht.

Schijn bedriegt. Eenmaal achter het stuur, de pedalen en de overige knoppen blijkt de Peugeot 508 PSE de meeste natuurwetten te tarten en naar zijn eigen hand te zetten. Een verdienste van me name de ondersteltechneuten van het Franse merk. De 508 PSE mag dan groot en zwaar zijn, het rijgedrag biedt – ondanks een verlaagd onderstel met straffe veren, dempers en dikkere stabilisatoren – een geweldige balans tussen sportiviteit en comfort. De 508 PSE is door alle kunstige ingrepen van Peugeot Sport Engineered niet alleen gemaakt voor de lange baan, ook het aaneenrijgen van kronkelige bosweggetjes is waar stuurfeest voor de liefhebber. Zodra de Sport-rijmodus wordt geselecteerd lijkt het wel alsof de 508 PSE zo’n 300 kilogram aan massa van zich af afwerpt. Chapeau! Een knappe prestatie van Peugeot en zijn PSE-sportafdeling.

Om vaart in de bijna 1,9 ton wegende 508 PSE te krijgen én houden beschikt de krachtigste en snelste Peugeot van het moment over een 147 kW (200 pk) sterke 1,6-liter viercilinder en twee elektromotoren. De elektromotor op de vooras is goed voor 80 kW (110 pk), die op de achteras voor 83 kW (113 pk). Vierwielaandrijving is dus van de partij, terwijl de overbrenging wordt verzorgd door een 8-trapsautomaat. Wie het maximum van de hybride-aandrijflijn vraagt kan in 5,2 seconden naar de 100 m/u accelereren en een (begrensde) topsnelheid bereiken van 250 km/u. Niet mals, maar deze ‘leeuw’ kan nóg katachtiger van zich afbijten; zo duurt de tussensprint van 80 naar 120 km/u slechts drie tellen. Dat is serieus snel.

De Peugeot 508 PSE Limousine en SW zijn dus serieus snelle bolides, maar ze kunnen ook rustig zijn als het moet. Dat is tevens een verdienste van de plug-in hybride-aandrijflijn. In EV-modus kan er namelijk zo’n 40 kilometer volledig elektrische gereden worden (52 km volgens WLTP). Volledig opladen van de batterij kan middels een 1-fase lader (7,4 kW) en duurt ruim anderhalf uur.

Afmetingen

Hoewel bovengemiddeld sportief en wendbaar, is de 508 PSE nog steeds een auto van formaat. De vierdeurs Limousine heeft een lengte van 4,75 meter, is 1,86 meter breed en 1,40 meter hoog. Als SW luiden die waarden respectievelijk 4,78 bij 1,86 bij 1,42 meter. Als bagageruimte geeft Peugeot tevens nog steeds 487 tot 1.537 liter op voor de Limousine en voor de SW een hoeveelheid van 530 tot een gigantische 1.780 liter. Dit houdt in dat de hybridetechniek (lees: accupakket) geen bruikbare bagageruimte wegsnoept – in tegenstelling tot bij de meeste PHEV’s.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot 508 PSE HYbrid 360 (SW)
Marktintroductie 2018-heden
Lengte x breedte x hoogte 4,75 x 1,86 x 1,40 (4,78 x 1,86 x 1,42) m
Wielbasis 2,79 m
Inhoud bagageruimte 487-530 l
Ledig gewicht 1.764-1.867 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.270-2.340 kg
Cilinderinhoud 1.598 cm3
Vermogen 265 kW (360 pk)
Koppel 520 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,2 sec
Tankinhoud 43 l
Verbruik 1,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 41

Varianten

Ook qua uitrusting is de Peugeot 508 SW met recht het absolute vlaggenschip van het Peugeot-gamma. Vrijwel alle denkbare toeters en bellen behoren tot de standaarduitrusting. Denk zoal aan Night Vision, Active Suspension Control, elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie, een alarm en een interieur dat is afgewerkt met fijne details als 'Zebrano' sierpanelen en stiksels in de kleur 'Kryptonite'. Exclusieve lichtmetalen 20 inch wielen in two-tone uitvoering met een afwerking van 'Black Mist' lak zijn ook standaard inbegrepen, waarbij de kleur 'Kryptonite' opnieuw terugkomt. Verder is er natuurlijk het krachtige voorkomen van het exterieur. Er zijn drie carrosseriekleuren te kiezen: Selenium (grijs), Perla Nera (zwart) en Pearl (wit). De enige beschikbare opties zijn een panoramisch schuifdak en een Onboard Charger van 7,4 kW.

Prijzen

Dat de 508 PSE de snelste en krachtigste Peugeot is van het moment, hebben we je verteld. Maar wist je ook dat het de duurste Peugeot ooit is? De prijs begint namelijk bij 73.730 euro voor de Limousine-variant en de SW-uitvoering kost minstens 75.330 euro. Dat is een prijsterritorium waar de Duitse premiummerken (Audi, BMW, Mercedes-Benz) de lakens uitdelen. Ter vergelijk: voor enkele duizenden euro’s meer kan er ook een nieuwe BMW i5 Touring op de oprit staan. Of een vergelijkbaar krachtige Audi A4 Avant of Mercedes C-klasse Estate…

Ben je niet bereid zoveel geld te betalen voor een nieuw exemplaar, maar wil je wel graag het complete pretpakket van de Peugeot 508 PSE bezitten? Neem dan een kijkje tussen het occassionaanbod. De 508 PSE stamt oorspronkelijk uit het jaar 2018, dus de eerste occasions zijn inmiddels een feit. Prijzen beginnen bij zo’n 40.000 euro.

Design

Buitenkant

Je hoeft geen Peugeot-kenner te zijn om meteen om te PSE te onderscheiden van de minder bedeelde 508-modellen. Grote 20 inch lichtmetalen wielen trekken meteen de aandacht. Uiteraard kun je deze stoere, in two-tone uitgevoerde wielen relatief eenvoudig ook onder een basis-508 monteren. Maar hoe anders is dat bij de speciale bumpers voorzien van laterale luchtgeleiders, de zwaar geprofileerde sportstoelen en de (veel) bredere spoorbreedte die de echte 508 PSE zijn toegestopt. Zo staat de PSE vooraan 24 millimeters breder op zijn wielen en achteraan 12 millimeter. Om nog maar te zwijgen over de standaard remschijven met een diameter van 380 mm diameter vóór en vierzuiger-remklauwen en de plakgrage Michelin Pilot Sport 4S-banden. De 508 PSE zit tjokvol details die hem uniek in het Peugeot-gamma maken.

Binnenkant

Binnenin pakt de Peugeot 508 PSE uit met veel (nappa)leder en alcantara. Het is te vinden op diverse panelen en ook op de geprofileerde sportstoelen die uitnodigen voor het betere stuurwerk. Verder in de Peugeot i-COCKPIT® vind je onder meer een head-up display dat de belangrijkste informatie in je gezichtsveld projecteert, het inmiddels voor Peugeots typerend kleine stuurwiel, Connect 3D-navigatiesysteem met spraakherkenning, TomTom-services en een plateau waarop je smartphone draadloos valt te laden. De uitrusting is zo compleet dat er slechts twee opties in de optielijst prijken: een panoramisch schuifdak en een Onboard Charger van 7,4 kW.

Veiligheid

Euro NCAP heeft de Peugeot 508 voor de introductie van de PSE getoetst op het gebied van passieve en actieve veiligheid en toen wist de Fransoos de maximale score van 5 sterren te bemachtigen. Met de veiligheid zit het dus wel snor. Daarnaast kan de 508 PSE bogen over alle veiligheidsfuncties die Peugeot in huis heeft. Het is zelfs mogelijk om de 508 PSE automatisch te laten remmen, gasgeven en bijsturen.

Alternatieven

Met een prijs van om en nabij de 75.000 euro bevindt de Peugeot 508 PSE zich in het vaarwater van wat alternatieven. Immers, alle topmodellen van andere mainstream automerken die actief zijn in het D-segment zijn ook verkrijgbaar voor een vergelijkbare prijs; van Volkswagen Passat Limousine tot Skoda Super Combi en Ford Mondeo en Toyota Camry en de waterstof-aangedreven Mirai. Sterker, zelfs de Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes vragen amper meer geld voor hun bovengemiddeld krachtige en luxe uitgevoerde uitvoeringen van de A4, 3 Serie en C-klasse.

Veelgestelde vragen

Hoeveel vermogen heeft de Peugeot 508 PSE?
De 508 PSE maakt gebruik van een plug-in hybride-aandrijflijn die een 1.6 viercilinderbenzinemotor met twee krachtige elektromotoren combineert. Het systeemvermogen bedraagt 265 kW (360 pk) en 520 Nm. Hiermee valt in 5,2 seconden naar de 100 km/u te accelereren. De topsnelheid ligt op 250 km/u.
Hoeveel kilometer kan de 508 PSE geheel elektrisch rijden?
De elektrische actieradius bedraagt 52 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. In de praktijk kan de Peugeot 508 PSE zo’n 40 kilometer geheel elektrisch rijden. Het volledig opladen van de batterij duurt ruim anderhalf uur (via de 1-fase lader bij 7,4 kW).
Hoeveel kost de Peugeot 508 PSE?
De 508 PSE is verkrijgbaar als vierdeurs Limousine en vijfdeurs SW-stationwagen. De prijs begint bij 73.730 euro voor de Limousine-variant en de SW-uitvoering kost minstens 75.330 euro. Hiermee is de 508 PSE niet alleen de sterkste en snelste, maar ook de duurste (nieuwe) Peugeot ooit.

Beoordelingen voor Peugeot 508

21 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details

Meer links