Sterke punten
- Geschikt voor dagelijks gebruik met veel ruimte
- Goede wegligging en veilig rijgedrag
- Jaren 80 charme
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Verhoudingsgewijs hoge motorrijtuigenbelasting
- Conservatief ontwerp
Peugeot 505 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 505, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 505
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Peugeot 505 is een klassieke auto met karakter in de stijl van de jaren 80.
- Modellen van gemiddelde leeftijd worden aangeboden voor betaalbare prijzen.
- Dankzij de royale opbergruimte is de Peugeot 505 ideaal om ladingen te vervoeren.
- De Peugeot 505 is de perfecte allrounder voor dagelijks gebruik en voor op reis
Technische gegevens
Motor
De Peugeot 505 is de laatste Peugeot met een ouderwetse motorconfiguratie bestaande uit een in de lengterichting geplaatste motor voorin en achterwielaandrijving. De viercilinder-lijnmotoren van de Peugeot 505 zijn verkrijgbaar met benzine- en dieselmotor, met en zonder turbo. Je kunt de Peugeot 505 ook vinden met zowel een handgeschakelde als een automatische versnellingsbak. De benzinemotoren zijn verkrijgbaar als carburatorversie enerzijds en met elektronische injectie anderzijds.
Het aangeboden motorvermogen van de Peugeot 505 varieert voor de diesels van 52 kW (70 pk) bij een cilinderinhoud van 2.304 cm3 tot 81 kW (110 pk) bij een cilinderinhoud van 2.498 cm3. Benzinemotoren waren aanvankelijk verkrijgbaar met een vermogen tussen 71 kW (96 pk) bij een cilinderinhoud van 1.971 cm3 en 88 kW (120 pk) bij een cilinderinhoud van 2.165 cm3. Door de productiestop van de Peugeot 604 werd de Peugeot 505 echter aangewezen om vanaf 1987 de rol van topmodel in de eigen portefeuille over te nemen. Kleinere motorvarianten werden bijgevolg verbannen naar het kleine broertje van de Peugeot 504, die bestemd was voor het lagere middenklasse segment. Deze herstructurering gaf de Peugeot 505 een zescilindermotor met 2.849 cm3 cilinderinhoud, 125 kW (174 pk) en turbo-injectie, de krachtigste motorvariant tot nu toe. Het voertuig beloofde zelfs rijplezier als klanten voor deze motor kozen. De auto accelereerde tot 210 km/u en de sprint naar 100 km/u duurde slechts 8,4 seconden. Aangezien de Peugeot in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar is, vereist de zoektocht naar het juiste model voldoende vooronderzoek. Elke Peugeot heeft een interne motorcode van drie tot zes cijfers. Deze is meestal te vinden op het typeplaatje in de motorruimte, op afdekplaten of in de gebruiksaanwijzing.
Afmetingen
Zowel de Peugeot 505 Sedan als de Peugeot 505 Stationwagen vallen op door hun ruimte. Terwijl de opbergruimte van de 505 Sedan al royaal is met 4,58 x 1,74 x 1,45 meter en 524 liter ruime kofferruimte, is de stationwagonversie het ideale vervoermiddel met een volle 4,90 x 1,73 x 1,50 meter en maar liefst 1.121 liter kofferruimte. Een maximaal laadvermogen van 450 kilogram maakt effectief vervoer of comfortabel reizen met bagage mogelijk.
Sedan
Benzine | Diesel | |
---|---|---|
Bouwperiode | 1979 - 199 | 1979 - 1992 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,58 m x 1,74 m x 1,45 m | 4,58 m x 1,74 m x 1,45 m |
Wielbasis | 2,74 m | 2,74 m |
Laadruimte | 524 l | 524 l |
Leeggewicht | 1.204 - 1.340 kg | 1.285 - 1.344 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.715 - 1.810 kg | 1.820 - 1.845 kg |
Cilinderinhoud | 1.971 - 2.849 cm3 | 2.304 - 2.498 cm3 |
Koppel | 161 - 235 tpm | 132 - 204 tpm |
Topsnelheid | 164 - 205 km/u | 142 - 174 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 13 - 9,2 s | 20,2 - 13,8 s |
Tankinhoud | 70 l | 70 l |
Verbruik | 9,4 l - 10,1 l/100km | 7,3 - 8,4 L/100km |
CO₂-uitstoot | 211,8 - 240,4 g/km | 193 - 201 g/km |
Stationwagen
Benzine | Diesel | |
---|---|---|
Bouwperiode | 1982 - 1992 | 1982 - 1992 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,90 m x 1,73 m x 1,50 m | 4,90 m x 1,73 m x 1,50 m |
Wielbasis | 2,90 m | 2,90 m |
Laadruimte | 1.121 l | 1.121 l |
Leeggewicht | 1.282 - 1.299 kg | 1.370 - 1.436 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.965 - 1.980 kg | 2.055 - 2.080 kg |
Cilinderinhoud | 1.971 - 2.165 cm3 | 2.498 cm3 |
Koppel | 174 - 181 tpm | 147 - 235 tpm |
Topsnelheid | 167 - 170 km/u | 146 - 162 km/u |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 12,8 - 12,3 s | 19,5 - 16,1 s |
Tankinhoud | 70 l | 70 l |
Verbruik | 10 - 11,3 l/100km | 9 - 9,3 l/100km |
CO₂-uitstoot | 238 - 268,9 g/km | 217,3 - 246,5 g/km |
Varianten
De Peugeot 505 is verkrijgbaar in twee verschillende carrosserie-uitvoeringen. De Peugeot 505, die aanvankelijk alleen als vierdeurs sedan met notchback werd aangeboden, verscheen in april 1982 als stationwagon. Daarnaast verscheen in 1985 een faceliftversie van beide modellen. De twee bestaande modelseries verschillen echter slechts in geringe mate door grotere achterlichten, smalle zwarte bumpers en gewijzigde voorspoilers. De tweede serie kan echter de voorheen middelmatige cw-waarde terugbrengen tot een sportieve 0,37 en zo gemakkelijk meekomen met andere stationwagens van nieuwere bouwjaren.
Zoals verschillende voorgangers bleef de Peugeot 505 nog enkele jaren in verschillende landen geproduceerd worden nadat hij volledig was stopgezet, bijvoorbeeld als de Ghangzou-Peugeot GP 7202 in China. In 13 productiejaren werden 1.351.254 exemplaren van de 505 geproduceerd, waarvan 234.386 stationwagens. Hierdoor werd de Peugeot 505 zelfs een tijdlang het populairste importmodel in de middenklasse. De meeste van de 1,3 miljoen geproduceerde auto's werden als occasions geëxporteerd naar Afrika en het Midden-Oosten, waar sommige ervan vandaag de dag nog steeds rondrijden. Dit is ook de belangrijkste reden waarom het moeilijk kan zijn om geschikte onderdelen voor je eigen Peugeot 505 te vinden.
Prijs
Met zijn lage aanschafkosten was de Peugeot 505 vooral gericht op gezinnen die op zoek waren naar een betrouwbare en comfortabele auto. De nieuwprijs voor de goed uitgeruste modellen lag rond de 3600 - 3900 euro.
Occasions in goede staat zijn zeldzaam, dit geldt ook voor Nederland. Veel aangeboden Peugeot 505 voertuigen hebben een hoge kilometerstand. De stationwagen kost minstens 8000 euro in goede staat. Een sedan in goede staat is vaak nog duurder, omdat hij zeldzamer is. De prijzen kunnen oplopen tot 15.000 euro.
Design
Exterieur
Zowel de sedan als de stationcar delen de kenmerkende voorkant met naar voren hellende koplampen (ook bekend als de "ogen van Sophia Loren" onder Peugeot-fans), zwarte kunststof grille en centraal afgeschuinde motorkap. Het traditionele design van de legendarische Pininfarina Studios ziet af van overbodig opsmuk of aerodynamische maxima en richt zich in plaats daarvan op een hoekig design met heldere lijnen. Met zijn opvallende uiterlijk is de iconische 505 dus een echte blikvanger, vooral voor jaren 80 nostalgici en liefhebbers van oldtimers, vooral omdat hij verkrijgbaar is in veel verschillende lakafwerkingen.
Interieur
Zowel de sedan als de stationwagen maken indruk met een uiterst comfortabel interieur met veel opbergruimte en aangename beenruimte. En last but not least: het royale volume van de bagageruimte maakt de 4,90 meter lange 505 stationwagon tot het ideale voertuig voor gezinsuitstapjes, vakantiereizen of zelfs dagelijks bagagevervoer. Achterin heeft de stationwagen klapstoelen voor de middelste rij en een extra bank in de bagageruimte. Het interieur, ontworpen door niemand minder dan de Parijse designluminair Paul Bracq, voorheen bekend om zijn bravourewerk voor BMW en Mercedes-Benz, scoort ook met robuuste dashboards en lichaamsgerichte, comfortabele stoelen, vaak in stijlvol echt leder. Wijd openende deuren en een royale laadhoogte zorgen voor het beste comfort.
Veiligheid
De Peugeot 505 wordt vooral gekenmerkt door zijn veilige rijgedrag. Een hoog niveau van veer- en dempingscomfort zorgt namelijk voor een onberispelijke wegligging, waardoor de 505 een internationale reputatie heeft opgebouwd, met name door de beproefde praktijk in landen met een uitbreidbare infrastructuur. Hoge kilometerstanden tot 500.000 kilometer maken de Peugeot 505 ook tot een betrouwbare toerwagen. Stuurbekrachtiging en bodemvrijheid doen de rest voor een veilige en comfortabele rijervaring, ongeacht de wegomstandigheden. De aangedreven wielen maken indruk met hun hoge tractie en spoorgetrouwheid, zelfs in scherpe bochten, en de remmen zijn spoorvast.
Alternatieven
Als je op zoek bent naar een retro-chique middenklasse stationwagen, hoef je niet per se te kiezen voor de Peugeot 505. De Mercedes S 123 is een sportief, elegant 5-deurs model met een krachtige turbodieselmotor die een waardig alternatief is. De BMW 524td is ook een goed adres voor alle liefhebbers van klassieke auto's met een zwak voor tijdloos understatement en praktische voordelen. Als Franse herkomst nog steeds het doorslaggevende criterium is, is de Citroën CX een kijkje waard. Voor meer pragmatische petrolheads is er ook de Ford Granada Turnier.