Ga naar hoofdinhoud
Peugeot 5008 voorkant

Peugeot 5008

1 / 3
Peugeot 5008 voorkant
Peugeot 5008 zijkant
Peugeot 5008 interieur

Sterke punten

  • Moderne hybride aandrijflijnen
  • Standaard zeven zitplaatsen
  • Hoogwaardig interieur, digitale cockpit

Zwakke punten

  • Voor SUV beperkte offroad-capaciteit
  • Relatief grote draaicirkel
  • Geen versie met vierwielaandrijving

Peugeot 5008 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 5008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 5008: ruime 7-persoons SUV met hybride aandrijving

De Peugeot 5008 is een ruime, veelzijdige SUV en sinds 2024 alleen nog met efficiënte (plug-in) hybride aandrijflijnen en als Peugeot e-5008 met een volledig elektrische aandrijflijn. Deze derde generatie van de Peugeot 5008 bouwt voort op het design en comfort van zijn voorgangers. Lees meer.

Interesse in een Peugeot 5008

Peugeot 5008 occasions
Peugeot 5008 nieuwe auto's

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veelzijdig interieur met zeven zitplaatsen

  • Efficiënte aandrijflijnen, met keuze uit hybride, plug-in hybride en elektrisch

  • Ruim en comfortabel, met veel beenruimte en een praktische indeling

  • Moderne technologie, onder meer gebogen 21-inch infotainmentscherm en geavanceerde rijhulpsystemen

Technische gegevens

Motorisatie

De Peugeot 5008 is al jarenlang een populaire keuze voor gezinnen en automobilisten die op zoek zijn naar een ruime en comfortabele SUV. De nieuwste generatie, geïntroduceerd in 2024, bouwt voort op het succes van zijn voorgangers en is er uitsluitend met moderne hybride en als Peugeot e-5008 met volledig elektrische aandrijflijnen.

De hybride Peugeot 5008 is de Hybrid 136. Die wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 100 kW (136 pk), ondersteund door een 16 kW sterke elektromotor. De krachtbron is gekoppeld aan een geïntegreerde automatische zesversnellingsbak voor soepele en efficiënte prestaties.

De plug-in hybride 5008 is de Plug-in Hybrid 195. Die wordt aangedreven door een 1,6-liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Samen leveren ze een systeemvermogen van 144 kW (195 pk). Deze aandrijflijn omvat een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Beide motorversies zijn voorwielaangedreven.

Verder is er nog de volledig elektrische versie. Je leest er alles over op de pagina over de e-5008.

De Peugeot 5008 deelt veel van zijn techniek en technologie met de Peugeot 3008, onder meer de nieuwe (plug-in) hybride technologie. In feite is de 5008 de zevenpersoonsversie van de vijfpersoons 3008.

Motoren van vorige generaties

  • 2017-2024 – de vorige generatie van de Peugeot 5008 is er met 1,2- en 1,6-liter benzinemotoren en dieselmotoren, waaronder de 1.2 PureTech (97 kW/130 pk), 1.6 PureTech (132 kW/180 pk) en de even sterke 2.0 BlueHDi diesel. Enige hybride versies was de Hybrid 136 (100 kW/136 pk).

  • 2009-2017 – de eerste generatie van de 5008 was nog geen SUV maar een MPV en bood onder meer keuze uit had 1,2- en 1,6-liter benzinemotoren en 1,6- en 2,0-liter diesels.

Afmetingen

De nieuwe Peugeot 5008 is aanzienlijk gegroeid in vergelijking met zijn voorganger. Hij heeft een lengte van 4,79 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,89 meter – 15 centimeter langer dan zijn voorganger en 25 centimeter langer dan de 3008. De wielbasis is met 2,90 meter royaal, wat bijdraagt aan voldoende ruimte in het interieur – zélfs voor een zevenzitter.

De royale draaicirkel van 11,6 meter maakt hem iets minder wendbaar in stadsverkeer, maar dankzij de slimme stuurinrichting is hij beslist goed hanteerbaar. De bagageruimte is een van de sterke punten van de 5008, met minimaal 348 liter bagageruimte met alle zeven zitplaatsen, 916 liter met vijf zitplaatsen en maar liefst 2.232 liter met beide achterste zitrijen neergeklapt en volgeladen tot het dak.

De hybride 5008 weegt 1.600 kilogram, de plug-in hybride maar liefst 2.023 kilogram. Het maximaal toegestane totaalgewicht ligt op 2.330 resp. 2.700 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

PEUGEOT 5008 HYbrid en Plug-in Hybrid
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,79 x 1,90 x 1,89 m
Wielbasis 2,90 m
Inhoud bagageruimte 348-2.232 l
Ledig gewicht 1.600-2.023 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.330-2.700 kg
Cilinderinhoud 1.199-1.598 cm3
Vermogen 100-144 kW (110-195 pk)
Koppel 230-300 Nm
Topsnelheid 200-220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,3-11,3 sec
Tankinhoud 53 l
Verbruik 1,0-5,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 23-133 g/km

Varianten

De Peugeot 5008 is er dus niet alleen als hybride, plug-in hybride en als volledig elektrisch aangedreven model, hij is er ook in de uitvoeringen Allure en GT. De eerste is het instapmodel, met onder meer LED-koplampen, de Peugeot Panoramic i-Cockpit met twee 10-inch HD-schermen en natuurlijk de nodige rijassistentiesystemen. De topversie GT heeft een wat sportieve afwerking, Pixel-LED-koplampen en 3D LED-achterlichten, de Peugeot Panoramic i-Cockpit met gebogen 21-inch HD-scherm en een nog uitgebreider gamma assistentiesystemen.

Prijzen

De nieuwe Peugeot 5008 koop je nieuw voor prijzen vanaf ruim 47.000 euro voor de Hybrid 136 en ruim vier mille meer voor de GT-uitvoering. De Plug-in Hybrid is wat duurder. In dezelfde uitvoeringen kost hij resp. 49.000 en ruim 53.000 euro. De volledig elektrische e-5008 kost zo’n 48.000 tot 57.000 euro.

Je kunt een Hybride 5008 als jonge occasion vinden voor prijzen vanaf 40.000 euro. De Plug-in Hybrid-versie is navenant duurder. De derde generatie van de 5008 is nog maar kort op de markt en het aanbod occasions moet groeien. De aangeboden occasions zijn dan ook zo goed als nieuw en hebben weinig gereden.

Occasions van de eerste generatie met benzinemotor vind je al voor minder dan 1.500 euro, diesels voor het dubbele. Occasions van de tweede generatie beginnen qua prijs bij 10.000 euro, diesels bij zo’n 13.000 euro.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Peugeot 5008 is volledig opnieuw vormgegeven, al wijkt het uiterlijk niet eens zo veel af van de vorige generatie. De grote grille, de slanke LED-koplampen, dagrijverlichting in het leeuwenklauwmotief en de strakke lijnen van de carrosserie geven hem een futuristisch en stoer uiterlijk. De horizontale achterlichten met de bekende Peugeot-klauw maken hem direct herkenbaar. Het aantal carrosseriekleuren is niet groot, met tinten wit, grijs, zwart en blauw – allemaal, behalve Bleu Ingaro – metalliclakken tegen meerprijs…

Binnenkant

Het interieur van de 5008 is ruim, luxe en hoogwaardig afgewerkt. De i-Cockpit heeft twee 10-inchdisplays of één gebogen 21-inchdisplay met digitale instrumenten en infotainment. Voorin zit je op comfortabele stoelen en achterin zijn de zitrijen verschuifbaar voor maximale flexibiliteit. De i-Cockpit achter het compacte stuur biedt een hightech rijervaring met digitale bedieningselementen op een touchscreen, dat ook diverse connectiviteitsopties biedt. Het gehele interieur is luxueus afgewerkt met zachte materialen, sfeerverlichting en ergonomische stoelen met optionele massagefunctie.

Veiligheid

Dankzij het moderne platform deelt de 5008 veel technologie met de compacte Peugeot 3008, zoals de nieuwe i-Cockpit en geavanceerde rijhulpsystemen. De Peugeot 5008 en de al eerder verschenen e-5008 hebben met hun score van vijf sterren een uitstekende veiligheidsbeoordeling gekregen in de crash- en veiligheidstests van Euro NCAP. Peugeot voorziet het model van een reeks geavanceerde rijassistentie- en veiligheidssystemen, onder meer adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, automatische noodremassistentie, dodehoekdetectie en een 360-graden camera. Deze systemen werken samen om de veiligheid van zowel de inzittenden als andere weggebruikers te waarborgen – maar de bestuurder speelt hierbij wel de hoofdrol natuurlijk.

Alternatieven

In het segment van ruime SUV’s zijn er diverse alternatieven. De Volkswagen Tiguan biedt Duitse degelijkheid met een breed scala aan motoren en een hoogwaardig interieur. De Skoda Kodiaq komt min of meer uit dezelfde stal en is een praktische en ruime SUV met een scherpe prijs en van goede kwaliteit. De Hyundai Santa Fe is een geavanceerde SUV met moderne hybride-aandrijflijnen. De Kia Sorento heeft een luxe uitstraling en is er in een krachtige plug-in hybride versie. Tot slot kun je nog denken aan de onlangs vervangen Renault Espace, ook een stijlvolle SUV met comfortabele rijeigenschappen en een ruim interieur.

Veelgestelde vragen

Is de Peugeot 5008 verkrijgbaar als elektrische auto?
Ja, dat is de volledig elektrische Peugeot e-5008.
Hoeveel zitplaatsen heeft de Peugeot 5008?
Standaard heeft de 5008 zeven zitplaatsen. Als je genoeg hebt aan vijf plaatsen, dan is de e-3008 een optie.
Wat is het trekgewicht van de Peugeot 5008?
De Hybrid 136 mag sowieso maximaal 750 kilogram trekken, de Plug-in Hybrid 195 eveneens 750 kilogram ongeremd maar geremd maximaal 1.300 kilogram.

Beoordelingen voor Peugeot 5008

20 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details

Meer links