Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-406-coupe-front

Peugeot 406

1 / 3
peugeot-406-coupe-front
peugeot-406-coupe-side
peugeot-406-coupe-back

Sterke punten

  • Middenklasse auto geschikt voor dagelijks gebruik
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Grote beschikbare ruimte

Zwakke punten

  • Verouderde uitrusting
  • Ontbreken van technische innovatie
  • Dure reserveonderdelen

Peugeot 406 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 406, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 406: de robuuste allrounder voor het hele gezin

De Peugeot 406 werd tussen 1995 en 2005 geproduceerd als sedan, stationcar en coupé. Ondanks zijn slanke ontwerp en eenvoudige functies heeft hij goede veiligheidsnormen. Dat maakt de Franse middenklasse auto van rond de millenniumwisseling tot een praktische allrounder. Lees meer

Interesse in een Peugeot 406

Peugeot 406 occasions
Peugeot 406 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voldoende ruimte voor grote en kleine uitstapjes dankzij grote, variabele en vlakke bagagevakken.
  • Het model is ook geschikt voor onervaren rijders.
  • De Peugeot 406 wordt beschouwd als zeer robuust en betrouwbaar.
  • Eerlijke en voordelige aanbiedingen zijn beschikbaar voor tweedehands auto's vanaf 1500 euro.

Belangrijke gegevens

Motor

Het bijzondere aan de Peugeot 406 is zijn brede technische diversiteit. Terwijl er elf stationwagen-modellen met dieselmotor en 16 met benzinemotor zijn, zijn er twaalf sedans met dieselmotor en 17 met benzinemotor. Er zijn zeven modellen van de Coupé, de sportwagen, zes met benzine als brandstof en één met diesel.

De ingenieurs van Peugeot hebben in alle modellen de nieuwste PSA EW- en DW-verbrandingsmotoren gebruikt. De EW-benzinemotoren werden ingebouwd in de varianten EW7 met 1.749 cm³, EW10 met 1.997 cm³ en EW12 met 2.230 cm³ cilinderinhoud. De dieselmotoren als DW10 met 1.997 cm³ en als DW12 met 2.179 cm³ cilinderinhoud. De DW12 bevat ook een roetfilter. Ook de Franse autofabrikant Citroën gebruikt de beproefde motoren. Bovendien hebben de ingenieurs gekozen voor HDi of HPi directe brandstofinspuiting op sommige voertuig modellen. De HDi-motoren met turbocompressor zijn standaard op de huidige dieselvoertuigen.

De meeste modellen hebben een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Sommige modellen zoals de stationwagen V6 210 of de 1.8 GV kunnen met een automatische versnellingsbak met 4 versnellingen worden geschakeld. Het vermogen varieert tussen een stevige 90 pk en een sportieve 207 pk, en het verbruik varieert dienovereenkomstig tussen 5,5 l/100 km en 10,9 l/100 km.

De tabel toont een vergelijking tussen drie 406 voertuigen die vandaag gebruikt kunnen worden gekocht:

Peugeot 406 1.8 16V Esplanade Peugeot 406 Stationwagen HDi 135 Prémium Peugeot 406 Coupé HDi 135 Platinum
Aanduiding vierdeurs notchback sedan vierdeurs stationwagon tweedeurs coupé (sportwagen)
Cilinderinhoud 1.749 cm³ 2.179 cm³ 2.179 cm³
Vermogen 116 pk 133 pk 133 pk
Type aandrijving Voorwielaandrijving Voorwielaandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Automatische transmissie met 4 versnellingen Handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen Handgeschakelde transmissie met 5 versnellingen
Acceleratie van 0 tot 100 km/h 13,4 s 10,5 s 10,5 s
Topsnelheid 193 km/h 201 km/h 201 km/h
Brandstofverbruik per 100 km 8,4 l 6,5 l 6,3 l
CO2-uitstoot per kilometer 201 g (Euro 3) 170 g (Euro 3) 168 g (Euro 3)

Het toont aan: de Peugeot 406 was gebaseerd op de motortechnologie die vandaag de dag beproefd is. Ondanks zijn bouwjaar rond de millenniumwisseling kan hij zich vandaag de dag nog steeds laten zien vanwege zijn topsnelheid en het aantal pk's.

Alleen de CO2-uitstoot en de Euro 3 en Euro 2 vervuilingsklasse van sommige voertuigen kunnen worden bekritiseerd. Voertuigeigenaren ontvangen een gele of rode sticker. Je mag niet in lage emissie zones rijden met de rode sticker. Dieselvoertuigen verbruiken daarentegen relatief weinig brandstof: slechts 6,3 en 6,5 liter per 100 kilometer.

Afmetingen

De Stationwagen en de Sedan hebben een bovengemiddelde grote bagageruimte. Als de achterbank wordt neergeklapt, is hier volop ruimte. Het volume neemt toe van 526 liter tot een volle 1.741 liter. Bij het laden en lossen is het gunstig dat de laadruimte laag en vlak is. Er is ook een scheidingsnet beschikbaar. Objecten kunnen dus moeiteloos worden vervoerd. De laadruimte van de Coupé kan ook worden vergroot door de stoelen naar achteren te klappen. Ook al is de laadruimte niet zo groot, hij is toch vlak en de bagage kan gemakkelijk worden opgeborgen. Tot 1500 kilogram trekvermogen ondersteunt de chauffeur bij een groter transport.

Een ander voordeel van alle Peugeot 406's is dat de brandstoftankinhoud met 70 liter bovengemiddeld is. Dit betekent dat zelfs lange afstanden zonder problemen kunnen worden afgelegd.

Peugeot 406 1.8 16V Esplanade Peugeot 406 Stationwagen HDi 135 Prémium Peugeot 406 Coupé HDi 135 Platinum
Lengte 4,72 m 4,74 m 4,62 m
Breedte 1,76 m 1,76 m 1,78 m
Hoogte 1,45 m 1,45 m 1,36 m
Wielbasis 2,7 m 2,7 m 2,7 m
Leeggewicht 1.385 kg 1.535 kg 1.485 kg
Laadruimte 526 l tot 1.741 l 526 l tot 1.741 l 300 l tot 560 l
Trekvermogen 1.500 kg 1.500 kg 1.300 kg

Varianten

Het Peugeot 406 gamma is uitgebreid. In totaal werden 63 modellen geproduceerd tussen 1995 en 2005. De productie begon met de sedan, gevolgd door de stationcar en de coupé. De coupé is ontworpen en geproduceerd door het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina.

In 1999 kregen de sedan en stationwagen een modelupdate waarbij de keuze aan motoren werd uitgebreid. De coupé werd in totaal twee keer herzien. In 2001 werden de koplampen vervangen door koplampen met helder glas. In 2003 ontstond een visueel en technisch kenmerk waaraan Peugeot tot op heden trouw is gebleven: het grote radiatorrooster. In 2005 werd de productie stopgezet met de coupévariant Ultima Edizione.

Er zijn in totaal drie uitrustingsvarianten: Esplanade beschrijft de standaarduitrusting. De extra uitrusting Prémium omvat onder meer een beter audiosysteem en luidsprekers, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en houtafwerking. Een boordcomputer, lichtmetalen velgen en een lederen stuurwiel kenmerken de extra uitrusting Prestige.

Prijs

Consumenten betaalden in de jaren '90 het equivalent van ongeveer 23.000 euro voor de coupévariant Ultima Edizione. De eenvoudige instapvarianten, d.w.z. de klassieke stationcar of de sedan, werden tegen nog lagere prijzen aangeboden. Ook in Nederland kon de Franse auto daarom overtuigen met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding; een vergelijkbaar uitgeruste BMW 3-serie was bijvoorbeeld minstens 20.000 gulden (ca. 10.000 euro) duurder.

Als tweedehands auto heeft het model weinig van zijn besparingspotentieel verloren. Ook op de Nederlandse tweedehandsmarkt is de Peugeot 406 allesbehalve zeldzaam, waardoor goed onderhouden en technisch onberispelijke modellen al vanaf 1500 euro te koop zijn. De motorrijtuigenbelasting bedraagt ongeveer 950 euro per jaar.

Design

Exterieur

De Peugeot 406 heeft weinig gemeen met de huidige trends. Maar de afwerking onderstreept de robuustheid en dagelijkse geschiktheid van het Peugeot-gamma. Ze hebben grote en volgzame bumpers. Ze beschermen de auto van buitenaf en voorkomen grote schade. In de Coupé is het motorcompartiment aan de onderkant ruim afgedekt. Dit heeft een positief effect op de vermindering van lawaai en verbruik. Een ingebouwde regensensor is ook standaard.

Bij sommige auto's zijn de bumpers in dezelfde kleur als de rest van de auto. Voor de consument betekent dit dat in geval van schade het overspuiten duur kan zijn. Dit geldt echter niet voor alle modellen. De Stationwagen heeft ook extern gemonteerde bumpers en de bumpers zijn gedeeltelijk van kunststof, wat de kosten van het lakken aanzienlijk vermindert.

De kleurkeuze wordt tegenwoordig bepaald door de markt voor tweedehands auto's. Van een opvallende kleur geel tot licht- en donkerblauw tot een effen zwart of grijs, er is nog keuze genoeg.

Interieur

Ook qua interieurdesign kan de Peugeot 406 nauwelijks concurreren met moderne voertuigen. Aangezien de meeste onderdelen van plastic zijn, kunnen in de zomer onaangename geuren ontstaan. De lederen stoelen kunnen ook zweterig worden in de zomer. Maar de airconditioner kan dit tegengaan.

De lederen stoelen hebben het voordeel dat het interieur duurzaam blijft. Kleine vlekken kunnen gemakkelijk worden verwijderd. De consument kan dus vertrouwen op een bepaalde kwaliteit van het interieur van tweedehands auto's.

De standaarduitrusting van de Peugeot 406 omvat een audiosysteem, airconditioning en elektrische ramen. De Premium en Platinum varianten hebben elektrische stoelverwarming.

peugeot-406-coupe-interior

peugeot-406-coupe-seats

Veiligheid

De Peugeot 406 heeft veel minder veiligheidsvoorzieningen dan de huidige middenklasse auto's. Dit doet echter niets af aan zijn algemene veiligheid.

De Peugeot is onderheven aan verschillende veiligheids tests. Het resultaat toonde een goed cijfer. Geprezen werden de goede rijeigenschappen, het veilige onderstel en de stabiele remmen. Tijdens uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheid verhoogt het standaard ESP de veiligheid en remt de elektronische tractiecontrole doorslippende banden af. Er wordt op gewezen dat de voertuigen door beginnende bestuurders goed onder controle kunnen worden gehouden. De remmen presteren ook goed. Ze zijn gemakkelijk te bedienen en de bestuurder wordt bijgestaan door een remassistent. Bij slecht weer blijft het zicht helder dankzij de regensensor.

Het voertuig werd echter bekritiseerd over het feit dat de hoofdsteunen iets te flexibel zijn. Alle modellen zijn ook voor verbetering vatbaar als het gaat om de bruikbaarheid van kinderzitjes. Bestuurders moeten ervoor zorgen dat ze goed vastzitten.

Alternatieven

Een kwalitatief en goedkoop alternatief voor de Peugeot 406 is zijn opvolger, bijvoorbeeld de Coupé van de Peugeot 407. Met een lengte van 4,82 m en een breedte van 1,87 m is hij iets groter en vallen de naar achteren getrokken koplampen op. Technisch gezien staat het echter op een vergelijkbaar niveau en zijn de veiligheidsnormen beter. Vanwege de maximaal negen airbags in één auto heeft de Peugeot 407 van Euro-NCAP een topclassificatie van vijf sterren gekregen. Op de Nederlandse tweedehandsmarkt kost een goed onderhouden Peugeot 407 ongeveer 3500 euro, afhankelijk van de gewenste uitvoering.

FAQ

Hoeveel kost een Peugeot 406?
Een Stationwagen op benzine kan tweedehands worden gekocht vanaf ongeveer euro. De door Pininfarina geproduceerde Peugeot 406 kan worden gekocht voor ongeveer 3.000 euro. Het duurste model is de Peugeot 406 Coupé, die minstens 5000 euro kost.
Welke motoren heeft de Peugeot 406?
Er zijn voertuigen uitgerust met diesel- of benzinemotoren met de bijbehorende PSA EW- en DW-verbrandingsmotoren. Sommige voertuigen hebben HDi of HPi directe injectie.
Hoeveel pk heeft een Peugeot 406?
Afhankelijk van de variant levert het voertuig tussen 90 en 207 pk.

Beoordelingen voor Peugeot 406

28 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details

Meer links