Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
PEUGEOT E 3008 2309STYP 202 FR

Peugeot 3008

1 / 3
PEUGEOT E 3008 2309STYP 202 FR
Peugeot-e-3008-2024-1600-05
peugeot-e-3008-2024-2023-2

Sterke punten

  • Moderne styling
  • Geavanceerde technologie
  • Efficiënt: mild-hybrid, PHEV, elektrisch

Zwakke punten

  • Beperkte motorkeuze
  • Duidelijk duurder dan voorganger
  • Minder dynamisch rijgedrag

Peugeot 3008 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 3008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 3008: Frans comfort in SUV-vorm

De nieuwe Peugeot 3008 is een moderne SUV met stijlvol design en technologische innovaties. Hij is er als hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Met nieuwe functies, geavanceerde assistentiesystemen en een opvallend interieurontwerp is de Peugeot 3008 een sterke speler in het SUV-segment.Lees meer

Interesse in een Peugeot 3008

Peugeot 3008 occasions
Peugeot 3008 nieuwe auto's
Peugeot 3008 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal voor gezin en zakelijk gebruik
  • Verkrijgbaar met hybride benzinemotoren en volledig elektrisch
  • Stijlvol design dat opvalt in het SUV-segment en hoogwaardig interieur met digitale cockpit
  • Hightech, met de nieuwste rijhulpsystemen en uitgebreid pakket veiligheidsopties

Technische gegevens

Motorisatie

De nieuwe Peugeot 3008, die begin 2024 is verschenen, biedt keuze uit drie aandrijflijnen. De mild hybrid-versie die Peugeot de 3008 1.2 Hybrid 136 noemt, is voorzien van een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.199 cm3. Die levert samen met de in de motor geïntegreerde elektromotor een systeemvermogen van 100 kW (136 pk). Deze aandrijflijn omvat een zestrapsautomaat met dubbele koppeling en drijft net als de plug-in hybride versie de voorwielen aan.

De plug-in hybride-versie heet 3008 Plug-in Hybrid 195 en die is voorzien van een 1.598 cm3 viercilinder benzinemotor die op zichzelf 110 kW (150 pk) levert, maar samen met de elektromotor bedraagt het systeemvermogen 144 kW (195 pk). Peugeot verwijst met het getal in de typenaam dus naar het totale systeemvermogen van de auto in paardenkrachten. De plug-in hybride 3008 is voorzien van een zeventrapsautomaat, eveneens met dubbele koppeling. Deze versie kan ook volledig elektrisch rijden en heeft dan een actieradius van 86 kilometer. Opladen van 20 naar 80 procent van de batterijcapaciteit kost aan de stekker thuis met wisselstroom net geen twee uur.

De derde aandrijfoptie is de volledig elektrische e-3008. Die heeft een vermogen van 157 kW (214 pk) en wordt elders apart behandeld.

Afmetingen

De Peugeot 3008 heeft een lengte van 4,54 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,64 meter, met een wielbasis van 2,74 meter. De bagageruimte achter de achterbank en onder de hoedenplank meet 588 liter en met de rugleuning van de achterbank plat groeit dat tot maximaal 1.663 liter. Dankzij zijn compacte afmetingen en een draaicirkel van 10,6 meter is de 3008 voldoende wendbaar in stedelijke omgevingen.

De belangrijkste specificaties op een rij

PEUGEOT 3008
Marktintroductie 2024
Lengte x breedte x hoogte 4,54 x 1,90 x 1,64 m
Wielbasis 2,74m
Inhoud bagageruimte 588-1.663 l
Ledig gewicht 1.548-1.880 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.080-2.420 kg
Cilinderinhoud 1.199-1.598 cm3
Vermogen 100-144 kW (136-195 pk)
Koppel 230-300 Nm
Topsnelheid 201-220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8-10,2 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 0,9 5,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 19-124 g/km

Varianten

De Peugeot 3008 van 2024 is er uitsluitend als compacte coupéachtige SUV – Peugeot noemt hem Fastback SUV. De auto is leverbaar in de uitvoeringen Allure en GT, net als overigens de volledig elektrische Peugeot e-3008. De Allure-uitvoering is meer op luxe gericht en de GT heeft meer een sportief karakter.

Prijzen

De prijzen voor de nieuwe Peugeot 3008 starten rond 42.000 euro voor de basisversie, de Hybrid 136 Allure. De plug-in hybride 3008 Hybrid 195 kost minimaal ruim 45.000 euro. De GT-uitvoering kost zomaar nog eens 4.500 euro meer en de volledig elektrische e-3008 kost minimaal ruim 48.000 euro. De prijzen liggen voor de hybrides dus duidelijk hoger dan die voor de vorige generatie, een volledig elektrische versie was er nog niet.

De Peugeot 3008 is al sinds 2009 in Nederland te koop. Als je een occasion zoekt, kun je de oudste exemplaren – vanaf 2009 – vinden voor prijzen vanaf 2.000 euro, maar dan heb je een héél andere 3008 dan de huidige generatie. Die is sinds begin 2024 te koop en occasions daarvan zijn er nauwelijks. Het aanbod betreft vooral (zo goed als) nieuwe exemplaren, die qua vraagprijs niet of nauwelijks onderdoen voor een nieuwe. Het voordeel is natuurlijk dat de levertijd veel korter is. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de elektrische e-3008.

Design

Buitenkant

De Peugeot 3008 is een compacte SUV met een gedurfd ontwerp, met een voor Peugeot kenmerkende grille en scherpe LED-koplampen met aan weerszijden drie verticale strepen voor de LED-dagrijverlichting – de zogenoemde ‘klauw-signatuur’ van Peugeot. Echt opvallend is de dynamische daklijn, met een zeer vlakke D-stijl, waardoor de 3008 een beetje een coupéachtig uiterlijk heeft. Ook de achterlichten zijn voorzien van LED-techniek. De Allure staat op lichtmetalen 19-inchwielen, de GT staat op 20-inchwielen. Die laatste is verder voorzien van Pixel-LED-koplampen en talrijke sportieve accenten en donker getinte ruiten.

Onder meer een panoramisch glazen dak is een optie. De 3008 is leverbaar in zes metallic kleuren, variërend van klassiek zwart en wit via twee tinten grijs en blauw.

Binnenkant

Het toch wel futuristische interieur van de 3008 biedt een verfijnde en comfortabele rijervaring. Het is bekleed en afgewerkt met hoogwaardige materialen en voorzien van geavanceerde zaken als de Panoramic i-Cockpit met dubbel HD-scherm (2 x 10 inch) in de Allure en een gebogen 21-inchscherm in de GT.

De stoelen zijn ergonomisch van vorm. In de Allure zijn ze handmatig in hoogte verstelbaar en bekleed met een combinatie van stof en kunstleder. In de GT-versie zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar en ook verwarmbaar, voorzien van lendensteun en bekleed met Alcantara en kunstleder.

Voor wat betreft multimedia en navigatie is de 3008 Allure voorzien van Peugeot i-Connect, met DAB-radio, Bluetooth voor twee smartphones, noodoproep en assistentie en USB-C-aansluitingen voor opladen en data, zes speakers en drie 12-voltaansluitingen. De GT voegt daar TomTom 3D-navigatie aan toe en deze versie heeft vier USB-aansluitingen voor opladen en een voor data.

Veiligheid

De Peugeot 3008 scoorde vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest, mede dankzij geavanceerde veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodremhulp, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning en allerhande andere rijassistentiesystemen. De nieuwe rijhulpsystemen maken het rijden veiliger en minder stressvol, vooral op lange afstanden.

Alternatieven

Binnen het Peugeot-gamma positioneert de 3008 zich tussen de kleinere 2008 en de grotere 5008. Concurrenten van andere merken zijn onder meer de Tiguan van Volkswagen, de Qashqai van Nissan, de Tucson van Hyundai en de Kuga en Kuga Hybrid van Ford. De volledig elektrische e-3008 is een alternatief voor de hybride Peugeot 3008, net als de volledig elektrische modellen van Kia en Hyundai, zoals de Kia EV6 en de Ioniq 5. Die zijn qua prijs en actieradius vergelijkbaar, net zoals de Volkswagen ID.4. Vergeleken met deze modellen biedt de Peugeot 3008 een unieke combinatie van stijl, technologie en veelzijdigheid.

Veelgestelde vragen

Wat is het belangrijkste verschil tussen de Peugeot 3008 en de e-3008?
Het belangrijkste verschil is de aandrijflijn. De 3008 is voorzien van een benzinemotor, de jongere vooral hybride en oudere óók met dieselmotor. De e-3008 is volledig elektrisch aangedreven.
Is de Peugeot 3008 een goede gezinsauto?
Jazeker. Dat is te danken aan het ruime interieur, de bagageruimte en de veiligheidsvoorzieningen die Peugeot heeft ingebouwd. Met de nieuwe 3008 zet Peugeot een grote stap in het SUV-segment, met een focus op stijl, technologie en duurzaamheid. Zowel de benzineversies als de volledig elektrische e-3008 bieden een breed scala aan opties.
Welke motoren zijn leverbaar voor de Peugeot 3008?
De nieuwste 3008 biedt keuze uit hybride 1,2- en 1,6-liter benzinemotoren en een volledig elektrische aandrijflijn. Oudere generaties zijn er met hybride aandrijflijnen, benzine- en eerder ook met dieselmotoren.

Beoordelingen voor Peugeot 3008

13 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Meer details

Meer links