Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Peugeot e-208

Peugeot e-208

1 / 3
Peugeot e-208
Peugeot e-208 (2023) static, front view
Peugeot e-208 (2023) static, rear view

Sterke punten

  • Direct herkenbaar als Peugeot en als 208
  • Bruikbare actieradius, snel opladen
  • Lage gebruikskosten, goede restwaarde

Zwakke punten

  • Niet de ruimste achterin
  • Smaakgevoelige i-Cockpit
  • Ruimschoots de duurste Peugeot 208

Peugeot e-208 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot e-208, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financieren vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot e-208: elektrisch, stijlvol, dynamisch en nóg aantrekkelijker

Net als de ‘gewone’ Peugeot 208 heeft de elektrische e-208 een goede reputatie als een aantrekkelijke, compacte stadsauto. Met Peugeots herkenbare designtaal, onderscheidende interieur en keuze uit twee aandrijflijnen is er een e-208 voor iedereen. Eind 2023 is de Peugeot e-208 gefacelift. Lees meer

Interesse in een Peugeot e-208

Peugeot e-208 occasions
Peugeot e-208 nieuwe auto's
Peugeot e-208 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Net zo dynamisch als de Peugeot 208 met verbrandingsmotor
  • Goed compromis tussen rijplezier en comfort
  • Moderne cockpit met voor dit segment prima materialen
  • Bruikbare actieradius, prima oplaadmogelijkheden

Technische gegevens

Motorisatie

Traditioneel was de Peugeot 208 een compacte stadsauto met benzine- of dieselmotor. De nieuwste modelgeneratie doet in 2019 zijn intrede en is er dan meteen ook als volledig elektrische e-208. Inmiddels hebben de Peugeots e-208 en 208 een facelift ondergaan en zijn ze verder verbeterd. Beide versies van de 208 delen hun techniek met modellen van zustermerken van Stellantis, zoals Opel, Citroën en DS.

De Peugeot e-208 biedt keuze uit twee versies. De e-208 met een batterij van 50 kWh levert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. De andere – met een batterij van 51 kWh – levert 115 kW (156 pk) en 270 Nm koppel en is alleen een optie voor de GT. De actieradius is met de modelupdate van eind 2023 gegroeid van 320 naar 361 kilometer voor de versie met de kleinere batterij en van 400 naar 410 kilometer met de grotere batterij.

Net zo belangrijk als batterijcapaciteit is hoe snel je de batterij kunt opladen. Dat kan aan een regulier stopcontact, maar een Wallbox doet dat sneller. Met het maximale laadvermogen van 11 kW is de batterij in drie uur (3:15 uur met de grotere batterij) opgeladen van 20 tot 80 procent. Aan een snellader kost dat minder dan een halfuur.

Afmetingen

Qua afmetingen ligt de Peugeot e-208 helemaal in lijn met de concurrentie in het B-segment. Met de facelift voor modeljaar 2024 is de e-208 een centimetertje in de lengte en breedte gegroeid – de wielbasis van 2,54 meter is uiteraard gelijk gebleven. Daarmee is de Peugeot e-208 vrijwel even groot als een Volkswagen Polo en Renault Clio.

De e-208 is zeker niet de ruimste auto in zijn segment. Achterin biedt de e-208 wat minder ruimte dan een Volkswagen Polo, maar voor kinderen is er ruimte genoeg. De bagageruimte is met de facelift gegroeid van een bescheiden 265 liter naar 309 liter. Met de achterbank plat is het volume 1.100 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Peugeot e-208
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,06 x 1,76 x 1,43 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 309-1.100 l
Ledig gewicht 1.430 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.910 kg
Vermogen 100-115 kW (136-156 pk)
Koppel 260-270 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2-9,0 sec
Batterijcapaciteit 50-51 kWh
Verbruik 14,1-15,5 kWh/100 km
Actieradius 361-410 km

Varianten

Peugeot levert de e-208 uitsluitend als vijfdeurs hatchback en in de uitvoeringen Active, Allure en GT. De Active heeft de meest bescheiden basisuitrusting. Standaard is onder meer analoge i-Cockpit, stalen wielen, cruise control, handmatig te bedienen airco en een DAB-radio. Vanaf de Allure wordt het al wat leuker, met onder meer i-Cockpit met digitaal 2D scherm, automatische airco, LED-dagrijverlichting, parkeerhulp (voor en achter) en lichtmetalen 16-inch wielen. De GT is de topversie, met een sportiever uiterlijk, lichtmetalen 17-inch wielen en heel wat dynamische accenten. Ook krijg je dan de ietwat smaakgevoelige i-Cockpit met 3D functie, achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.

Prijzen

Een nieuwe Peugeot e-208 kost je sowieso een kleine 36.000 euro voor de Active-uitvoering. De topversie, de GT met de 51 kWh-batterij en meer vermogen, kost ruim 41.000 euro. De versie van vóór de modelupdate kostte nieuw tussen de 30.000 en 38.000 euro.

Zoek je een occasion van de e-208, dan moet je rekenen op prijzen vanaf zo’n 15.000 euro voor exemplaren van vóór de facelift. Exemplaren van daarna beginnen qua prijs bij zo’n 30.000 euro. Maar dat zijn dan ook nog heel jonge auto’s.

Mag het ook een Peugeot 208 met benzinemotor zijn? Exemplaren van de tweede generatie vind je al voor ongeveer 12.000 euro. Exemplaren van de vorige generatie 208 zijn met prijzen vanaf 4.000 euro aanzienlijk goedkoper, maar ook ouder.

Design

Buitenkant

De elektrische e-208 een mooi voorbeeld van de designtaal van Peugeot. Dit was de eerste elektrische auto in dit segment die nauwelijks te onderscheiden is van de benzineversies. De e-208 heeft geen speciale aerodynamische neus; eigenlijk zijn het alleen de lichtblauwe ‘e’-badges, andere wielen en het ontbreken van uitlaten die verraden dat je hier te maken hebt met een elektrische 208. Na de facelift van eind 2023 heeft de e-208 en ook de 208 andere koplampen en – het meest opvallend: aan weerszijden drie ‘slagtanden’ in plaats van één voor de dagrijverlichting.

De rijker aangeklede GT-uitvoeringen herken je aan de grotere wielen, wielkastverbreders, LED-koplampen en andere uiterlijke verfraaiingen. Bij elke e-208 is de laadpoort verborgen achter het klepje waar bij brandstofversies de tankopening zit.

Binnenkant

De designers van Peugeot hebben hun best gedaan om de kleine 208 een creatief en modern interieur te geven. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de e-208. Ook deze heeft een futuristisch dashboard, de e-Cockpit, gekenmerkt door onder meer een sportief klein stuurtje en de daarboven geplaatste instrumenten. De bouwkwaliteit is van hoog niveau voor een auto in dit segment.

Veiligheid

De Peugeot e-208 scoort prima in de Euro NCAP-botsproeven. Hij krijgt een beoordeling van vier sterren. Als inzittende ben je veilig in een e-208; hij beschikt over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones. Voetgangers treffen het iets minder.

Alternatieven

Het meest voor de hand liggende alternatief voor de Peugeot e-208 komt vanuit het Stellantis-concern waartoe Peugeot ook behoort: de Opel Corsa Electric, onderhuids volledig identiek aan de e-208. Verder is er niet veel aanbod wat betreft écht gelijkwaardige elektrische modellen in het B-segment.

Wie een compacte hatchback met verbrandingsmotor zoekt, heeft keus uit veel alternatieve modellen. Maar op de markt van elektrische modellen is de spoeling veel dunner. Er zijn geen elektrische versies van de Volkswagen Polo, de Ford Fiesta, de Renault Clio, de Hyundai i20 en de Seat Ibiza. Andere merken zijn nauwelijks bezig met elektrificatie van de kleinste modellen. Er zijn wel enkele elektrische compacte auto’s, denk aan de Dacia Spring, maar die is aanzienlijk kleiner en goedkoper dan de Peugeot e-208 en dus een maatje te licht. Je kunt ook denken aan de Renault Zoe, maar dat model is al lang op de markt en biedt minder binnenruimte dan de Peugeot e-208. De MINI Cooper Electric en Honda e zijn beide ook compact en bieden veel rijplezier en leuke gadgets, maar wel voor veel meer geld. Recent verschenen zijn de BYD Dolphin – voor prijzen van 30.000-35.000 euro – en de Smart #1 – vanaf 34.000 euro.

FAQ

Waarom is de Peugeot e-208 zoveel duurder dan een 208 met verbrandingsmotor?
Momenteel zijn elektrische auto’s duurder om te produceren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt onder meer door het materiaal dat nodig is voor de batterij. De hogere nieuwprijzen werken vervolgens door in de occasionprijzen.
Is de Peugeot e-208 een goede auto?
De reguliere Peugeot 208 met verbrandingsmotoren doet het prima in betrouwbaarheidsonderzoeken. Er is weinig reden om aan te nemen dat de score voor de e-208 anders zou zijn. Elektrische auto’s staan bekend om hun betrouwbaarheid, voornamelijk omdat ze simpeler in elkaar zitten dan hun complexe zustermodellen met verbrandingsmotor.

Meer informatie

Meer details

Meer links

Tips van de redactie