Sterke punten
- Trendy, stijlvolle en elegante compacte auto
- Diverse benzine- en dieselmotoren
- Ook als stationwagen en cabriolet
Zwakke punten
- Niet de ruimste in zijn soort
- Bescheiden kofferbak
- Kwaliteit interieur kan beter
Peugeot 206 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 206, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Peugeot 206
-
Peugeot 206 1.4-16V Quiksilver AIRCO, TREKHAAK
€ 1.499,-- 153.336 km
- 01/2004
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7641 AG WIERDEN -
Peugeot 206 CC 2.0-16V Cabrio
€ 1.200,-- 185.210 km
- 08/2002
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 9 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
191 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5301 KM ZALTBOMMEL -
Peugeot 206 SW 1.4 X-Design Nieuw apk - Goed rijdende auto
€ 1.495,-- 228.124 km
- 06/2005
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2941 CG LEKKERKERK -
Peugeot 206 CC 2.0-16V LEER org NL
€ 1.450,-- 191.833 km
- 01/2003
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
191 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 MG VAASSEN -
Peugeot 206 SW 1.4 Air-line 3 Climate
€ 999,-- 219.582 km
- 06/2006
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7091 ZZ DINXPERLO -
Peugeot 206 CC 1.6-16V
€ 1.750,-- 151.627 km
- 03/2007
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
166 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3812 RJ AMERSFOORT -
Peugeot 206 + 1.1 Accent Cool Nieuwe distributie, 1e eigenaar
€ 5.950,-- 54.974 km
- 03/2011
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
133 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6581 EK MALDEN -
Peugeot 206 CC 2.0 16v Pack - Leder - Climate Control - Trekha
€ 1.850,-- 257.098 km
- 05/2002
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3565 BK UTRECHT -
Peugeot 206 1.6-16V Air-line 3 Automaat Airco Bj:2006 NAP!
€ 2.999,-- 185.925 km
- 03/2006
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
176 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8304 AW EMMELOORD -
Peugeot 206 CC 1.6-16V Roland Garros Automaat | Elektrisch bed
€ 2.950,-- 189.119 km
- 11/2002
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 9 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4143 AW LEERDAM -
Peugeot 206 + 1.4 Millesim 200 Airco
€ 4.250,-- 94.249 km
- 01/2011
- 54 kW (73 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
139 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8251 GM DRONTEN -
Peugeot 206 SW 1.6-16V Quiksilver - AIRCO / CLIMATE CONTROL -
€ 1.650,-- 215.789 km
- 07/2005
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1951 NA VELSEN NOORD -
Peugeot 206 CC 1.6-16V CABRIO CLIMA LMV NAP APK
€ 1.695,-- 225.790 km
- 10/2005
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3076 JA ROTTERDAM -
Peugeot 206 2.0-16V CC CABRIO LEER CLIMA NAP 2DE EIGENAAR
€ 1.895,-- 186.088 km
- 04/2001
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3076 JA ROTTERDAM -
Peugeot 206 + 1.4 Millesim 200 |AIRCO|TREKHAAK|ORIG. NL|NAP
€ 3.699,-- 164.812 km
- 02/2011
- 54 kW (73 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
139 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2952 AX ALBLASSERDAM -
Peugeot 206 1.4-16V Quiksilver ,Leer,Centrale vergrendeling,El
€ 1.500,-- 268.581 km
- 02/2005
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7722 RJ DALFSEN -
Peugeot 206 1.4 Quiksilver
€ 1.950,-- 193.971 km
- 07/2003
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2391 PZ HAZERSWOUDE-DORP -
Peugeot 206 CC 1.6-16V nieuwstaat 81-PP-FP
€ 3.950,-- 88.757 km
- 10/2004
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6604 CW WIJCHEN -
Peugeot 206 SW 1.6-16V XS Airco!
€ 1.949,-- 211.989 km
- 03/2003
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 7 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3771 AG BARNEVELD -
Peugeot 206 1.4 Air-line 2
€ 2.400,-- 188.320 km
- 08/2005
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
151 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3628 EJ KOCKENGEN
Interesse in een Peugeot 206
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Wie dacht dat Peugeot na het succes van de 205 in een zwart gat zou vallen, die vergist zich. Ook de 206 ontpopte zich tot een razend populaire stadsauto. De Peugeot 206 is nog altijd een charmante en stijlvolle stadsauto, die qua comfort, gebruiksgemak en veiligheid zijn mannetje staat. Ook leuk: de Peugeot 206 is er ook als praktische stationwagen (SW) en sierlijke cabriolet (CC).
Goede redenen
- Compacte stadsauto met tijdloos imago en geslaagd ontwerp.
- Wendbaar, comfortabel en een vleugje rijdynamiek.
- Relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud.
- Diverse benzine- en dieselmotoren leverbaar.
- Ook als praktische stationwagen en sierlijke cabriolet verkrijgbaar.
Technische gegevens
Motorisatie
Of je nou veel of weinig rijdt, rustig wil rijden of snel van A naar B wilt reizen… er is altijd wel een Peugeot 206 die past bij jouw wensen. De 206 is namelijk geleverd met allerlei verschillende motoren, van beproefde en kwieke benzinemotoren tot sterke en zuinige diesels met veel trekkracht.
De lichtste motor in de Peugeot 206 is een 1,1-liter viercilinder benzinemotor met 44 kW (60 pk), die eerder dienst deed in de Peugeot 205. Deze instapmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automatische transmissie met vier versnellingen is bij veel motoren als optie verkrijgbaar geweest. De 206 wordt al snel leuker met een 1.4 benzine met 55 kW (75 pk) of een 1.6 achtklepper met 66 kW (90 pk) en later 80 kW (110 pk) als zestienklepper (16V). De sportieve GTI heeft een 2,0-liter viercilinder met 100 kW (138 pk).
Peugeot is van oudsher sterk in dieselmotoren. Het begint voor de 206 met een robuuste 1,9-liter diesel (zonder turbo) met slechts 51 kW (70 pk) en 125 Nm trekkracht. Ouderwetse, maar degelijke techniek. Later komen daarvoor de meer verfijnde HDi-turbodieselmotoren in de plaats. Die leveren tussen de 50 kW (70 pk) en 80 kW (110 pk), maar staan vooral bekend om een laag brandstofverbruik en veel trekkracht. Deze krachtbronnen waren ook leverbaar in de stationwagen en de cabriolet.
Afmetingen
Wie de Peugeot 206 ziet, weet dat deze auto niet uitblinkt als ruimtewonder. Voor een ritje naar de supermarkt of weekendje weg voldoet deze stadsauto prima: hij beschikt over een kofferbak met ongeveer 245 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een laadruim van ruim 900 liter. Voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een korte autovakantie. Klap je de achterbank plat, dan heb je zo’n 1.000 liter bagageruimte.
Meer ruimte nodig? De Peugeot 206 SW heeft een bagageruimte van 313 liter en is daarmee iets praktischer dan de hatchback. Vouw je de achterbank plat, dan ontstaat ruim 1.130 liter laadruimte. Een 206 biedt voorin voldoende been- en hoofdruimte. Achterin is het wat krapper. De horizontaal doorgetrokken daklijn maakt dat – in tegenstelling tot veel moderne lifestyle stationwagens – ook de achterste passagiers voldoende hoofdruimte hebben. Aan de beperkte beenruimte achterin merk je dat de Peugeot 206 een compacte B-segment stadsauto is.
De stijlvolle cabriolet is leuk, maar veel minder praktisch. Qua ruimteaanbod is hij eigenlijk alleen geschikt voor kortere vakanties. De bescheiden bagageruimte meet slechts 175 liter. De meeste bagage zul je waarschijnlijk vervoeren op de achterbank, waar in de praktijk alleen kleine kinderen kunnen zitten.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Peugeot 206 | |
---|---|
Marktintroductie | 1998 (tot 2009) |
Lengte x breedte x hoogte | 3,8-4,0 x 1,6-1,7 x 1,4-1,5 m |
Wielbasis | 2,4 m |
Inhoud bagageruimte | 175 - 313 l |
Ledig gewicht | 885 - 1.185 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.405 - 1.590 kg |
Cilinderinhoud | 1.124 - 1.997 cm3 |
Vermogen | 44 kW (60 pk) - 130 kW (177 pk) |
Koppel | 94 - 240 Nm |
Topsnelheid | 158 - 225 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,4 - 15,8 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 4,3 - 8,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 113 - 204 g/km |
Varianten
Wereldwijd zijn er ruim 8 miljoen exemplaren van de Peugeot 206 verkocht. Daarvan zijn er ongeveer 153.000 in Nederland op kenteken gezet, waarmee het de best verkochte Peugeot is van ons land. De meeste verkochte 206jes zijn de driedeurs of vijfdeurs hatchback, maar ook zijn er de praktische stationwagen (206 SW) en sierlijke cabriolet. Die laatste, de CC (Coupé Cabriolet), was met zijn elektrische metalen klapdak een ware trendsetter. Peugeot bouwde voor landen in het Midden-Oosten ook een sedanversie van de 206, maar die is bij ons uiterst zeldzaam.
Peugeot was het aan zijn stand verplicht om ook sportieve varianten te bouwen. Ten opzichte van de legendarische en speelse Peugeot 205 GTI was de sportieve 206 als GTI-versie wat aan de tamme kant. Vandaar dat hij in sommige landen als S16 door het leven gaat. Van de 206 SW bestaat eveneens een vlotte GTI-variant, een bijzonderheid voor deze compacte klasse in die tijd.
Op basis van deze GTI kwam ook een opzienbarende Grand Tourisme, een homologatiespecial voor de Peugeot 206 die meedeed in het wereldkampioenschap rally. Volgens de regels moet zo’n rallyauto vier meter lang zijn; een standaard 206 hatchback meet maximaal 3,84 meter. De oplossing van Peugeot: een opvallende bodykit met uitstekende voor- en achterbumpers, zodat de 206 GT toch de vier meter aantikt. De meest spectaculaire sportuitvoering is echter de bloedsnelle RC met 130 kW (177 pk) benzinemotor. Die ziet er lekker dik uit en heeft een bijzonder strak sportonderstel.
Terug naar de gewone wereld: Peugeot hanteerde vijf uitrustingsniveaus, die niet allemaal met elke motor of carrosserie verkrijgbaar zijn geweest. Het gamma begint bij de spartaans uitgevoerde XN, waarin je het moet stellen zonder stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, radio of elektrische ramen.
Enige luxe begint bij de XR, met luxe opties zoals airco, mistlampen vóór en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De XT deed daar een schepje bovenop, met lichtmetalen velgen, boordcomputer en leren stuurwiel. Bij de sportievere XS – alleen verkrijgbaar als driedeurs – kreeg je sportstoelen en een sportuitlaat. Kenmerkend aan het topmodel Gentry zijn naast standaard airco en regensensor ook leren bekleding.
Na een bescheiden facelift in 2002 heeft Peugeot vele verschillende tijdelijke uitvoeringen bedacht. Door de jaren heen kwamen er talloze edities op de markt die extra aandacht verdienen. Zo is er de sjieke Roland Garros-versie, verwijzend naar het beroemde tennistoernooi in Parijs. Ook zijn er de sportieve Quicksilver-editie, de jeugdige Pop Art, een avontuurlijk aangeklede X-Line en – in de laatste modeljaren – de compleet uitgeruste Forever en Génération als slotstuk van de 206-productie.
Ondanks de aflossing door de Peugeot 207 blijft de 206 zelfs in de laatste jaren zo succesvol dat Peugeot hem in 2009 voorziet van het front van de 207: de 206+. Die blijft nog enige jaren in productie, totdat in 2012 definitief het doek valt voor de kleine Peugeot. Alhoewel, de 206 sedan is tot 2017 onder licentie gebouwd in landen als Iran en Tunesië.
Prijzen
De Peugeot 206 is zeer redelijk geprijsd. Dat geldt voor de toenmalige nieuwprijzen, maar ook voor gebruikte exemplaren. De nieuwprijs voor een Peugeot 206 bedroeg ooit 11.000 euro. Voor de 206 SW stationwagen betaalde je vanaf 13.290 euro. De 206 CC cabriolet, die in 2007 verscheen, stond in de prijslijsten vanaf 21.790 euro. De duurste Peugeot 206 die je nieuw kon kopen? Dat was de cabriolet met de sterke 1.6 turbodiesel in Griffe-uitvoering: 30.430 euro.
Intussen is de Peugeot 206 op leeftijd en dat is prettig voor wie een gebruikt exemplaar zoekt voor een zacht prijsje. Dat maakt de Peugeot 206 een zeer betaalbare en nog altijd zeer gewilde occasion. Voor elk budget is wel een exemplaar binnen handbereik. Voor ongeveer 1.000 euro heb je een rijdend exemplaar met een jaartje APK. Exemplaren met een lagere kilometerstand, sluitende onderhoudshistorie en minimale gebruikssporen kosten hooguit 3 of 4 mille. Voor 5.000 tot 7.000 euro heb je een zeer goed onderhouden cabriolet of GTI met lage kilometerstand.
Design
Buitenkant
Vriend en vijand zijn het erover eens: de Peugeot 206 is het bewijs dat zelfs een compacte stadsauto er leuk en aantrekkelijk uit kan zien. De 206 wordt vaak omschreven als charmant en eigentijds, met een vleugje Franse flair. Met een gestroomlijnde koets en vloeiende lijnen heeft de Peugeot 206 een zekere elegantie.
In 2002 wordt de Peugeot 206 gefacelift, met enkele subtiele wijzigingen tot gevolg. Het duidelijkste kun je de verschillen herkennen aan de achterzijde, waar nieuwe achterlichten gemonteerd zijn. De bumpers zijn voortaan altijd meegespoten in de carrosseriekleur. Ook zijn er bij enkele uitvoeringen aluminium accenten, sportieve details of chromen elementen om het design bij te tijd te houden.
Binnenkant
De Peugeot 206 heeft een redelijk eenvoudig en overzichtelijk interieur. De aanwezige functies zijn makkelijk te vinden en te bedienen. Vergeleken met de 205 is de 206 een stap vooruit op het gebied van ruimte, kwaliteit en afwerking. Peugeots uit deze periode hebben echter nog wel eens last van rammeltjes en kraakjes in het interieur. Ook zullen langere bestuurders moeilijk een prettige zitpositie kunnen vinden in de ietwat krappe cockpit.
Peugeot heeft de 206 voorzien van comfortabele stoelen. Ook al geeft de ietwat hoge zitpositie geen sportief gevoel, de auto geeft je wel goed overzicht in druk stadsverkeer. Latere uitvoeringen zijn vaak voorzien van airconditioning en elektrisch verstelbare spiegels. Hogere uitrustingsniveaus bieden extra luxe opties, zoals leren stoelen, aluminium accenten of een boordcomputer met de belangrijkste rij-informatie.
Veiligheid
In de Euro NCAP-botsproeven behaalde de Peugeot 206 een respectabele vier sterren. Voor die periode was de 206 een auto met over het algemeen prima veiligheidsvoorzieningen. Voor een auto van zijn klasse en bouwjaar beschikt de Peugeot 206 over een keur aan hoofd-, gordijn- en zij-airbags. Wel moesten klanten aanvankelijk bijbetalen voor ABS, later werd dit een standaard veiligheidsvoorziening. Andere veiligheidskenmerken van de 206 zijn stabiliteitsregeling, tractiecontrole en remassistentie.
Alternatieven
In het segment van de compacte stadsauto’s – het zogeheten B-segment – is volop keuze. Kortom, er zijn voldoende alternatieven op de markt voor wie een Peugeot 206 op het oog heeft. De Opel Corsa en Renault Clio zijn wellicht de belangrijkste uitdagers van de 206. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de solide Volkswagen Polo, de prettig sturende Ford Fiesta, de stijlvolle Fiat Punto, de bonte Citroën C3 of jeugdige Suzuki Swift.
FAQ
Is de Peugeot 206 betrouwbaar?
Wat kost een Peugeot 206?
Wat zijn de beste alternatieven voor een Peugeot 206?
Beoordelingen voor Peugeot 206
Meer informatie
Meer details
- Peugeot Hybride
- Kleine Peugeot
- Peugeot Bipper
- Peugeot Boxer
- Peugeot Camper
- Peugeot Expert
- Peugeot Partner
- Peugeot Station
- Peugeot Suv
- Peugeot Gt Line