Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-108-front

Peugeot 108

1 / 3
peugeot-108-front
peugeot-108-side
peugeot-108-overview

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Laag verbruik, weinig onderhoud
  • Ruimte voor vier personen

Zwakke punten

  • Voelt als een kleine stadsauto
  • Spartaans uitgevoerd
  • Motoren weinig verfijnd

Peugeot 108 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 108, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 108: sympathieke en stijlvolle supermini

Als opvolger van de 107 is de Peugeot 108 in alle opzichten een verbetering. Meer verfijning, best praktisch en mogelijkheden om de auto te personaliseren. Hij staat bekend als betrouwbaar, wendbaar en relatief betaalbaar. Dat maakt de Peugeot 108 een prima stadsauto voor de kleine portemonnee.

Interesse in een Peugeot 108

Peugeot 108 occasions
Peugeot 108 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betaalbare en betrouwbare auto
  • Veel mogelijkheden tot personaliseren, veel verschillende uitvoeringen
  • Tegen bescheiden meerprijs verkrijgbaar met stoffen vouwdakje
  • Prima uitstraling, solide restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

De Peugeot 108 is leverbaar geweest met twee driecilinder benzinemotoren: de 1.0 VTi met 50 kW (68 pk) en de 1.2 PureTech met 60 kW (82 pk). De 1.0 Vti kennen we als een verbeterde versie van de motor uit zijn voorganger, de 107. Jaren na de introductie van de 108 kreeg deze kleine krachtbron een upgrade naar 72 pk. Er is ook een sterkere 1.2 PureTech benzinemotor die door Peugeot is ontwikkeld. Daarmee is deze lichte auto (800 kilo) goed bediend. Met 82 pk heeft de 1.2 liter PureTech op papier meer pit, maar in de praktijk voelt het verschil kleiner dan je zou denken.

De driecilinders zijn betrouwbaar en zuinig, maar soms ook weinig verfijnd, rommelig en instabiel. De kleine motoren van de Peugeot 108 moeten relatief hard werken om de auto op gang te krijgen, maar zijn tegelijkertijd zeer zuinig. Bij een rustige rijstijl kom je al snel boven de 1 op 20 uit. Ook blinken ze uit door hun goede uitstootwaarden en een lage wegenbelasting.

Elke Peugeot 108 is voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Enkele uitvoeringen zijn leverbaar geweest met een automatische versnellingsbak. Deze ETG5 is in feite een gerobotiseerde handbak, die automatisch de koppeling en het schakelen voor zijn rekening neemt.

Afmetingen

Met een lengte van 3,48 meter, een breedte van 1,62 meter en een hoogte van 1,46 meter behoort de Peugeot 108 tot de subcompacte klasse. De 108 voelt zich dus vooral thuis in steden, maar ten opzichte van zijn voorganger houdt hij zich ook beter op snelwegtempo. In de stad pakt de 108 pas echt punten, bijvoorbeeld bij het zoeken naar een parkeerplaats. In deze compacte Peugeot heb je uitstekend zicht rondom en de auto heeft weinig grondoppervlak nodig om toch relatief veel binnenruimte te bieden.

Met 196 liter aan bagageruimte is de Peugeot 108 groot genoeg voor de meeste boodschappen. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een bruikbare 780 liter bagageruimte. Het interieur van het voertuig biedt plaats aan vier volwassenen. De kleinste Peugeot is verkrijgbaar geweest als drie- of vijfdeursmodel. Het spreekt voor zich dat de vijfdeurs praktischer is vanwege zijn makkelijke instap en minder breed uitzwaaiende portieren.

De belangrijkste specificaties op een rij

Peugeot 108
Marktintroductie 2014
Lengte, breedte, hoogte 3,48 x 1,62 x 1,46 m
Wielbasis 2,34 m
Inhoud bagageruimte 196-780 l
Ledig gewicht 815-840 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.240 kg
Cilinderinhoud 998-1.199 cm3
Vermogen 50 kW (68 pk)-60 kW (82 pk)
Koppel 96-116 Nm
Topsnelheid 157-170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,3-11,0 sec
Tankinhoud 35 l
Verbruik 3,5-5,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 88-99 g/km

Varianten

De Peugeot 108 is een vijfdeurs hatchback in het A-segment. Hij is geleverd in de uitvoeringen Access, Active, Envy, Allure, Feline, Premiere, Style, Roland Garros en als sportieve GT-line. Tegen meerprijs was hij ook als TOP!-uitvoering leverbaar met een stoffen vouwdak, zodat je het gevoel hebt met een cabriolet onderweg te zijn.

Van de optiepakketten – Peugeot noemt die ‘Pack’ – zijn de bekendste onder meer Pack Premium (airconditioning en mistlampen vóór), Pack Techno (7-inch kleuren touchscreen, achteruitrijcamera en DAB+ digitale radio-ontvangst) of Pack Dynamic (extra getinte achterste zijruiten en achterruit, chroomstrip onderzijde zijruiten, toerenteller, met leder bekleed stuurwiel en pookknop en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels). Tegen meerprijs zijn ook zaken als climate control, achteruitrijcamera en keyless entry & start verkrijgbaar.

De Peugeot 108 onderscheidt zich door talloze opties waarmee je de auto kunt personaliseren. Van stickerpakketten en velgen aan de buitenkant tot kleurrijke details en soorten bekleding in het interieur.

Prijzen

De Peugeot 108 is tot 2022 verkocht als nieuwe auto bij de Peugeot-dealer. De prijzen lagen tussen de 8.995 euro voor de meest basale uitvoering tot zo’n 16.500 euro voor de meest aangeklede versie met de sterkste driecilinder benzinemotor.

Als occasion begint een Peugeot 108 bij ongeveer 5 mille voor een basisversie met wat gebruikssporen. Een gemiddelde uitvoering kost zo’n 8.000 euro, met relatief weinig kilometers en/of uitgebreidere optiepakketten. Voor zo’n 15 tot 17 mille koop je een nagenoeg nieuw exemplaar met zeer weinig kilometers, een stoffen cabriodakje en verschillende opties.

Design

Buitenkant

Binnen het technisch sterk verwante drietal – Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 108 – heeft de Peugeot misschien het minst onderscheidende, maar wel het meest volwassen gezicht. Passend binnen de moderne Peugeot-familie heeft ook de 108 een prominent, sportief design. Je herkent de compacte stadsauto aan zijn ronde vormen, smalle en scherp kijkende koplampen en herkenbare Peugeot-grille. Optioneel kun je je 108 kiezen met LED-dagrijverlichting. Duurdere uitvoeringen kun je herkennen aan het verchroomde radiatorrooster en de koplampenomlijsting. Luxere uitrustingslijnen zoals Allure, GT-line en Roland Garros hebben standaard lichtmetalen velgen.

Alleen het basismodel is spartaans uitgevoerd. Geen metallic lak, maar een effen glanslak. In tegenstelling tot veel andere auto’s in dit segment kun je de 108 ook krijgen met two-tone kleurstelling. Zo onderscheidt jouw exemplaar zich van de rest!

Binnenkant

De binnenkant van de Peugeot 108 is een frivole mix van plaatstaal en glimmende, harde kunststoffen. Toch oogt alles speels en verzorgd. Omdat er zo veel verschillende modellen en uitvoeringen zijn geweest, komt het niet snel voor dat je twee keer precies dezelfde uitvoering tegenkomt. Met een infotainmentsysteem met aanraakscherm, compleet met achteruitrijcamera en Apple CarPlay, voelt het interieur bijna als dat van een klasse hoger.

peugeot-108-interior peugeot-108-seats

Veiligheid

De Peugeot 108 scoort vier sterren in de Euro NCAP botsproef. Als passagier word je beschermd door maar liefst zes airbags. Riemspanners en riemspanningsbegrenzers zijn standaard op elk model. Dankzij de gordelverklikker rijd je nooit weg zonder je veiligheidsgordel om te doen. Vergeleken met de 107 is de 108 erop vooruitgegaan dankzij een verbeterde carrosserie en nieuwere elektronische rijhulpsystemen zoals ABS en ESP.

Alternatieven

Compacte auto’s in het A-segment zijn intussen een zeldzaamheid aan het worden. De Opel Karl wordt niet meer nieuw geproduceerd en ook de Volkswagen UP! krijgt geen opvolger. Van de Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo is alleen de Aygo nog over. Renault biedt de Twingo en Zoë alleen aan als elektrische en dus stevig geprijsde uitvoering. Dat beperkt de keuze.

De strijd zal gaan tussen de laatste overgebleven supermini’s, zoals de Kia Picanto, de Hyundai i10 of Mitsubishi Space Star. Wil je wat meer flair, denk dan eens aan een Fiat 500 of Fiat Panda. Keuze genoeg in het tweedehands aanbod op AutoScout24!

FAQ

Hoeveel kost een Peugeot 108?
Als occasion begint een Peugeot 108 bij ongeveer 5 mille voor een basisversie met wat gebruikssporen. Een gemiddelde uitvoering kost zo’n 8.000 euro, met relatief weinig kilometers en/of uitgebreidere optiepakketten. Voor zo’n 15 tot 17 mille koop je een nagenoeg nieuw exemplaar met zeer weinig kilometers, een stoffen cabriodakje en verschillende opties.
Welke motoren zijn beschikbaar voor een Peugeot 108?
De 1,0-liter driecilinder benzinemotoren voor de Peugeot 108 zijn afkomstig van Toyota. De 1,0-liter driecilinder is op zich sterk genoeg voor normaal gebruik van deze compacte Peugeot. Vooral onder wisselende snelheden, zoals in stadsverkeer, kan de driecilinder wat rumoerig overkomen. Er zijn merken die dit er beter vanaf brengen. Ook al is de 108 een stadsauto, toch rijdt de Peugeot 108 met deze motor eigenlijk het best op de snelweg. Hier valt het motorgeluid ineens relatief mee, ondanks dat het geluidsvolume en de trillingen wat toenemen. De grotere 1,2-liter PureTech-motor, ontwikkeld door PSA, is op papier sterker, maar dat verschil komt in de praktijk niet echt tot uiting. Daarbij is die motor bij heel lage toerentallen nog minder soepel.
Hoeveel pk heeft een Peugeot 108?
Er zijn twee driecilinder benzinemotoren beschikbaar voor de Peugeot 108. Het vermogen van de Peugeot 108-modellen varieert van 68 pk voor de 1,0-liter e-VTi tot 82 pk voor de 1,2-liter e-VTi.

Meer informatie

Meer details

Meer links