Sterke punten
- Handzaam, trendy en compact
- Goedkoop in aanschaf en onderhoud
- Redelijk tijdloos ontwerp
Zwakke punten
- Matige veiligheidsuitrusting
- Geluidsisolatie kan beter
- Nieuwe onderdelen worden schaars
Peugeot 106 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 106, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Peugeot 106
-
Peugeot 106 1.6 sport
€ 2.000,-- 193.000 km
- 09/2003
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
152 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9104bh Damwoude -
Peugeot 106 1.1 XT Goede auto voor nog veel rijplezier!
€ 1.150,-- 183.414 km
- 03/2003
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
147 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2172 HW Sassenheim -
Peugeot 106 Sport
€ 750,-- 240.000 km
- 01/2001
- 55 kW (75 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5553 Valkenswaard -
Peugeot 106 Sketch
€ 200,-- 165.000 km
- 01/2001
- 33 kW (45 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,2 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1747GM Tuitenhorn -
Peugeot 106 106+1.6-16V+GTI
€ 6.900,-- 149.500 km
- 12/2002
- 87 kW (118 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4835NL Breda -
Peugeot 106 1.6 Rallye
€ 2.995,-- 198.000 km
- 02/1997
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- 9 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1561pm Krommenie -
Peugeot 106 1.1 Accent
€ 1.100,-- 141.545 km
- 03/2000
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
154 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9051CK Stiens -
Peugeot 106 1.6 XSi 1995 Rood
€ 2.499,-- 250.000 km
- 08/1995
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4053HD IJzendoorn -
Peugeot 106 Peugeot 106 1.6 16v
€ 4.490,-- 245.123 km
- 03/2002
- 87 kW (118 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-3286vd Klaaswaal -
Peugeot 106 106 1.1 Accent / Incl. trekhaak en distributieriem
€ 950,-- 126.207 km
- 03/2001
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
6,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1702SR Heerhugowaard -
Peugeot 106 106 1.0 Sketch
€ 1.250,-- 129.714 km
- 10/1999
- 37 kW (50 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7025CT Halle -
Peugeot 106 1.1 XR NAP APK
€ 995,-- 211.874 km
- 09/1996
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5344 AK OSS -
Peugeot 106 106+1.1+XR
€ 999,-- 121.758 km
- 08/2002
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4191MR Geldermalsen -
Peugeot 106 106 1.6 Rallye
€ 8.750,-- 132.997 km
- 11/1996
- 76 kW (103 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9737MN Groningen -
Peugeot 106 1.3 Rallye
€ 3.995,-- 256.000 km
- 07/1994
- 72 kW (98 PK)
- Gebruikt
- 9 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1561pm Krommenie -
Peugeot 106 1.4 XSi Le Mans 1/5 in Nederland!
€ 7.150,-- 169.952 km
- 05/1994
- 69 kW (94 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9665 PX OUDE PEKELA -
Peugeot 106 106 1.1 XT
€ 875,-- 220.000 km
- 06/2003
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9685eb Blauwestad -
Peugeot 106
€ 13.500,-- 200.000 km
- 07/1996
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6229 EA MAASTRICHT -
Peugeot 106 1.4 XSi 1993 Rood 193.000 km
€ 2.499,-- 193.000 km
- 07/1993
- 69 kW (94 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4053HD IJzendoorn -
Peugeot 106 1.1 XT Goed onderhouden |Nieuwe distr. riem |Airco
€ 2.450,-- 194.249 km
- 01/2002
- 44 kW (60 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7091 DP DINXPERLO
Interesse in een Peugeot 106
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Nog steeds een frivole en eigentijdse verschijning in het straatbeeld.
- Best vlot, soepel en comfortabel om mee te rijden.
- Ruimtelijk gevoel voor de voorste inzittenden, praktisch voor een kleine auto.
- Handig en wendbaar in de stad dankzij bescheiden afmetingen.
- Betaalbaar in aanschaf en onderhoud, laag brandstofverbruik.
Technische gegevens
Motorisatie
De compacte drie- en vijfdeurs Peugeot 106 is verkrijgbaar geweest met zowel benzine- als dieselmotoren. Alle motoren staan bekend als robuust en onderhoudsarm. Bovendien heeft elke motor een laag brandstofverbruik, mede door de kleine cilinderinhoud. Er was een tijd dat de Peugeot 106 met dieselmotor zelfs de zuinigste personenauto was die je in Europa kon kopen.
Alle 106jes hebben viercilinders onder de motorkap. De kleine 1.0 en 1.1 benzinemotoren met 37 of 44 kW (50 of 60 pk) zijn bedoeld als instapper, die vooral in de stad volstaat. De 1,4-liter motor is merkbaar krachtiger en levert 55 kW (75 pk). De topmotor is de 1,6-liter viercilinder, die tussen 66 en 88 kW (90 en 120 pk) levert. Opmerkelijk voor een compacte stadsauto is de beschikbaarheid van dieselmotoren: een 1,4-liter of 1,5-liter viercilinder zonder turbo met bescheiden vermogens van 37 of 43 kW (50 of 58 pk). Deze blokken zijn echter zeer zuinig, duurzaam en behoeven weinig onderhoud.
De aandrijving gaat via een handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak; bij de krachtigere motoren was ook een automaat met drie versnellingen als optie verkrijgbaar.
De zuinige basismotoren met hun 1.0 en 1.1 liter cilinderinhoud zijn voldoende voor puur stads- of bestemmingsverkeer. Wie het op verre reizen echter rustig aan wil doen, kiest voor een 1.3 of 1.4 liter motor, of nog beter, de krachtige 1.6 liter.
Het chassis van de Peugeot 106 absorbeert hobbels vrij goed en lijkt met geen enkele motor overbelast. Wat wel negatief is op langere ritten, is het geluidsniveau in de auto.
Aan de andere kant is de Peugeot 106 ook vandaag nog een zuinige auto. Het verbruik ligt rond de zes liter per 100 kilometer voor de basismodellen op benzine. Verdienstelijk is ook de CO2-uitstoot van ongeveer 150 gram per kilometer. De dieselversies verbruiken zelfs maar zo'n 5,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt ongeveer 138 gram per kilometer.
Afmetingen
Een Peugeot 106 is geen ruimtewonder. Dat zie je meteen als je erop afstapt. Toch voldoet deze kleine Franse stadsauto prima als je zijn bescheiden formaat ziet. De Peugeot 106 is 3,68 meter lang, 1,59 meter breed en 1,38 meter hoog. Kortom: lekker compact en overzichtelijk. Met deze afmetingen kun je stellen dat deze compacte Peugeot gegarandeerd in elk parkeervak past.
De voor deze klasse relatief forse wielbasis van 2,39 meter heeft als voordeel dat je voldoende ruimte voorin hebt. Uiteraard is de bagageruimte enigszins beperkt: slechts 215 liter. Klap je de achterbank plat, dan neemt het laadvolume toe tot 953 liter. De grote achterklep maakt in- en uitladen kinderspel.
Heb je meer ruimte nodig? Overweeg dan een iets ruimere Peugeot 206, die ook leverbaar is geweest als praktische 206 SW stationwagon.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Peugeot 106 | |
---|---|
Marktintroductie | 1996 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,7 x 1,6 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,4 m |
Inhoud bagageruimte | 215 l |
Ledig gewicht | 790 - 925 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.235 - 1.386 kg |
Cilinderinhoud | 954 - 1.587 cm3 |
Vermogen | 37 kW (50 pk) - 87 kW (120 pk) |
Koppel | 74 - 145 Nm |
Topsnelheid | 150 - 205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,7 - 19,2 sec |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik | 5,2 - 8,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 138 - 201 g/km |
Varianten
Wereldwijd zijn er ruim 2,8 miljoen exemplaren van de Peugeot 106 verkocht. Heb je je zinnen gezet op een kleine 106, dan zit er waarschijnlijk altijd wel eentje bij die goed bij je past. De Peugeot 106 was en is alleen verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs model, uitgevoerd met benzine- en dieselmotoren.
Klanten konden kiezen uit verschillende uitvoeringslijnen. Deze kwamen van de productielijn met guitige namen, zoals de instapversies Sketch of Accent. Pas vanaf de XN, XR, XT of Green kreeg de kleine 106 wat opties en functies om comfortabeler onderweg te zijn. Denk bijvoorbeeld aan stuurbekrachtiging, toerenteller of in de carrosseriekleur gespoten bumpers. De Roland Garros, vernoemd naar het beroemde tennistoernooi in Parijs, kreeg zelfs centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, leren sportstoelen en een autoradio.
Peugeot heeft de 106 ook in sportieve of sportief ogende versies uitgebracht. Sportieve bumpers en sportstoelen vond je in zowel de lichtgewicht 1.1 Sport als de snellere 1.6 Sport en zelfs de GTI. Die laatste was optioneel verkrijgbaar met volwassen opties, zoals elektrische verwarmbare buitenspiegels, airco en een regensensor voor de ruitenwissers.
Prijzen
Eind jaren ’90, toen de populariteit van de Peugeot 106 een hoogtepunt kende, kon je al een nieuw exemplaar ophalen bij de Peugeot-dealer voor zo’n 9.000 euro. Kortom: een Peugeot 106 is altijd zeer schappelijk geprijsd geweest. De duurste Peugeot 106 is de GTI geweest, die voor 16.790 euro in de prijslijst stond.
De Peugeot 106 begint ondertussen flink op leeftijd te raken. Dat betekent dat occasions vrij zeldzaam aan het worden zijn. Oudere exemplaren met hoge kilometerstanden en aanzienlijke gebruikssporen staan voor een paar honderd euro te koop. Het advies is om altijd goed te kijken naar de kilometerstand, onderhoudshistorie en eventuele gebreken om nare verrassingen te voorkomen.
Exemplaren met een lagere kilometerstand, sluitende onderhoudshistorie en minimale gebruikssporen kosten hooguit 3 of 4 mille. Voor 4.000 tot 6.000 euro heb je een goed onderhouden sportieve versie; de snelle 106 GTI of Rallye, die langzaam tot moderne klassiekers uitgroeien, kunnen soms nog 10.000 euro kosten.
Design
Buitenkant
De Peugeot 106 is een echte hatchback met een duidelijk silhouet en praktische achterklep. Bij het ontwerp is aandacht besteed aan een goede luchtweerstand; vooral bij de tweede modelgeneratie zijn alle randen van de carrosserie duidelijk afgerond. De koplampen liggen gelijk met de radiateur en de motorkap, waardoor de compacte auto er als één geheel uitziet. Dit alles resulteert in goede overzichtelijkheid en maakt manoeuvreren en parkeren met de 106 nog gemakkelijker.
Het brede scala aan kleuren past ook bij het stijlvolle uiterlijk. Frivole kleuren zoals rood, geel, groen en blauw maken het frisse uiterlijk van de Peugeot 106 compleet. Subtieler zijn de metallic lakken die vaak (optioneel) beschikbaar waren, vooral in zilver, goud, blauw en bruin. De populaire Rallye-versies zijn makkelijk te herkennen aan hun witte, rode of blauwe lak in combinatie met witte stalen velgen.
Binnenkant
De Peugeot 106 is ontworpen als een betaalbare stadsauto. Dat merk je in het interieur: de instrumenten zijn vrij eenvoudig van opzet en uit goedkopere materialen gebouwd. Alle basismeters zijn aanwezig, al hebben niet alle 106jes een toerenteller. De stoelbekleding is robuust en ook de kunststoffen op het dashboard en de deurpanelen ogen duurzaam, al lijkt het geheel een beetje achterhaald naar moderne maatstaven. Het bedieningsconcept is eenvoudig en duidelijk.
De laatste exemplaren van de 106 waren iets rijker uitgerust en er waren meer opties beschikbaar. Daarbij kreeg je steeds vaker uitvoeringen met stuurbekrachtiging, in delen neerklapbare achterbank, elektrische ramen, airconditioning (optioneel) en centrale deurvergrendeling.
Veiligheid
Vandaag de dag lijkt de veiligheidsuitrusting van de Peugeot 106 wat karig. Toen hij op de markt verscheen, was de auto echter volledig bij de tijd. Naast kreukelzones hebben deze kleine Peugeots ook bestuurders- en passagiersairbags en soms zijairbags, al moesten die (zeker bij de goedkoopste uitrustingsniveaus) wel van de optielijst komen. Bovendien is het installeren van kinderzitjes kinderspel dankzij Isofix. Late modellen waren veiliger dankzij ABS.
Alternatieven
In de categorie van de kleinste stadsauto’s zijn er volop alternatieven leverbaar geweest. Wie niet automatisch viel voor de charmes van de Peugeot 106 kon ook bij andere fabrikanten terecht. Wat dacht je van de Renault Twingo, Fiat Seicento of Opel Agila? Voor stuurplezier was er de Ford Ka, de volwassen Volkswagen Lupo of Seat Arosa waren ook verkrijgbaar. Vergeet ook niet de Franse zustermodellen: de Citroen Saxo is technisch zeer verwant aan de Peugeot 106. Ook uit Zuid-Korea kwamen steeds meer compacte auto’s op de markt. Concurrentie was er in de vorm van de Hyundai Atos, Daewoo Matiz en Daihatsu Cuore. Al deze auto’s bieden betaalbare mobiliteit en bescheiden onderhoudskosten.
FAQ
Is de Peugeot 106 betrouwbaar?
Wat kost een Peugeot 106?
Wat zijn de beste alternatieven voor een Peugeot 106?
Beoordelingen voor Peugeot 106
Meer informatie
Meer details
- Peugeot Cabriolet
- Kleine Peugeot
- Peugeot Bipper
- Peugeot Boxer
- Peugeot Camper
- Peugeot Expert
- Peugeot Partner
- Peugeot Sportwagen
- Peugeot Station
- Peugeot Suv