Sterke punten
- Comfort, ergonomie…
- Ruim genoeg voor groot gezin
- …óf 3,3 kuub bagageruimte
Zwakke punten
- Inmiddels ongeveer kwart eeuw oud
- Weinig onderscheidend design
- Slechts drie sterren van Euro NCAP
Peugeot 806 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 806, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 806
Alle artikelen
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 review – waarom de Polestar 2 op zijn tellen moet passen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Goede redenen
- De Peugeot 806 biedt plaats aan grote gezinnen – of veel bagage óf veel vrienden
- Met zijn comfortabele interieur leent de 806 zich ook voor lange reizen
- De bestverkochte van het kwartet Peugeot 806-Fiat Ulysse-Citroën Évasion-Lancia Zeta, maar desondanks zeldzaam als occasion
Technische gegevens
Motorisatie
De Peugeot 806 is het product van de samenwerking van PSA (Peugeot/Citroën) en Fiat – de Peugeot 806 is er daarom ook als Fiat Ulysse, Citroën Évasion en Lancia Zeta. De motoren – allemaal viercilinders – zijn allemaal afkomstig van het PSA-concern. De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1.761 en 1.998 cm3 (de laatste ook met turbo), vermogens van 73 tot 110 kW (100-147 pk), koppel tussen 147 en 235 Nm.
De turbodiesels meten tussen de 1.905 en 2.088 cm3, met vermogens van 68 en 81 kW (92-110 pk). Het koppel loopt op van 196 tot 250 Nm.
Met de lichte facelift en modelupdate van 1999 vervalt de 1,8-liter benzinemotor en verschijnt een zestienkleppenversie van de tweeliter benzinemotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk). Tegelijk vervangt de 2.0 HDI de 2.1 turbodiesel en in januari 2001 verschijnt de 2.0-16V HDI – beide met hetzelfde vermogen als hun voorganger, alleen heeft de 16-klepper 270 Nm koppel.
Bijna alle versies van de Peugeot 806 zijn voorzien van voorwielaandrijving in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Alleen de 2.0 16V is er ook met een optionele viertrapsautomaat.
Afmetingen
De Peugeot 806 is – net als de andere drie leden van de vierling van Peugeot-Citroën en Fiat (Lancia is destijds natuurlijk al onderdeel van Fiat) – een kleine vierenhalve meter lang, met een wielbasis van 2,82 meter. De 806 is daarbij 1,83 meter breed en 1,71 meter hoog. De bagageruimte van Peugeots fullsize MPV kan met zeven zitplaatsen in gebruik slechts 340 liter bagage bevatten. Maar met steeds meer zitplaatsen ingeklapt groeit de bagageruimte van de 806 tot maar liefst 3,3 kuub. Dus een gemiddeld gezin met twee kinderen heeft niet alleen riante zitruimte, maar óók meer dan voldoende bagageruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
PEUGEOT 806 | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,45 x 1,83 x 1,71 m |
Wielbasis | 2,82 m |
Inhoud bagageruimte | 340-3.300 l |
Ledig gewicht | 1.423-1.578 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.085-2.395 kg |
Cilinderinhoud | 1.761-2.088 cm3 |
Vermogen | 68-110 kW (92-147 pk) |
Koppel | 147-270 Nm (190-370 Nm) |
Topsnelheid | 160-195 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1-15,8 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 6,8-11,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 182-262 g/km |
Varianten
De Peugeot 806 is er behalve met benzine- en dieselmotoren ook in de van Peugeot destijds bekende uitvoeringen: de basisuitvoering L (alleen met benzinemotor), de SR, de ST en de SV. Topuitvoering is de Pullman-versie (2.0 Turbo en de 2.1 turbodiesel), de naam zegt het eigenlijk al. Na de facelift van 1999 is de basisuitvoering 1.8 L vervallen, net als de SV-versie en de luxe topuitvoering Pullman.
Prijzen
Peugeot introduceert de 806 in 1994 voor prijzen vanaf 26.000 euro voor de tweeliterversie in SR-uitvoering. Pas in 1998 verschijnt de 1.8, die dan bijna 23.000 euro kost. De prijzen lopen op tot een kleine 37.000 euro voor de 806 SVdt 2.1 diesel. Na de facelift van 1998 variëren de prijzen van een kleine 27.000 euro voor de 806 SR 2.0 met benzinemotor tot 34.250 euro voor de 806 ST 2.0-16V HDI diesel.
Occasions van de Peugeot 806 zijn zeer dun gezaaid, net als die van de broertjes Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Citroën Évasion. Niet alleen omdat er niet veel verkocht zijn – de Peugeot slechts drieënhalf duizend exemplaren, de Fiat en de Citroën samen ongeveer tweeduizend en van de Lancia nog geen honderd – ze zijn ook al oud. Voor rond de 2.000 euro moet je wel kunnen slagen, áls je er al eentje vindt.
Design
Buitenkant
De Peugeot 806 is – net als de praktisch hetzelfde uitziende versies van Fiat, Lancia en Citroën – een traditionele, fullsize MPV. De helling van de motorkap is vrijwel gelijk aan die van de voorruit. Het naar achter nagenoeg niet aflopende dak eindigt bij de vrijwel verticale achterzijde. Er is werkelijk niets opzienbarends te zien aan deze grote gezinsauto. Of het zouden de verticale portiergrepen van de voorportieren en de schuifdeuren aan weerskanten moeten zijn – vooral voor de schuifdeuren is dat een praktisch detail. Ze staan broederlijk naast elkaar.
Binnenkant
Ook aan de binnenkant is de Peugeot 806 geheel gelijk aan de equivalenten van Peugeot en Citroën – alleen de zeldzame Lancia Zeta is de eer van een karakteristieke, verchroomde spijltjesgrille gegund. De Peugeot 806 is geleverd met vijf, zes en zelfs zeven zitplaatsen. De versie met vijf zitplaatsen biedt natuurlijk extra veel bagageruimte, dat spreekt vanzelf. Net als de styling van carrosserie en interieur is ook de vormgeving van het dashboard van de 806 vrij traditioneel. Maar als geheel heeft de Peugeot 806 een prettig en ergonomisch verantwoord interieur.
Veiligheid
De Peugeot 806 ontving in 1999 – dat is dus de versie van na de facelift – slechts drie van de vijf sterren voor de inzittendenbescherming. Maar die resultaten zijn niet te vergelijken met die van recente crashtests. Euro NCAP meldt dat de structuur van de 806 stabiel bleef tijdens de crashtest. Het stuurwiel werd echter naar boven geduwd, wat verwondingen kan veroorzaken. Ook blies de airbag niet snel genoeg op voordat het hoofd van de bestuurder het raakte, wat ook verwondingen kan opleveren. Euro NCAP raadt berijders af om een kinderzitje achterstevoren op de voorstoel te plaatsen vanwege de airbags voorin. Peugeot geeft dat gevaar onvoldoende aan in de auto. Achterin zitten kinderen wel volledig veilig. De zijdelingse botsing leverde minder commentaar op. De Peugeot kreeg één ster voor de voetgangersveiligheid.
Alternatieven
Alternatieven voor de Peugeot 806 zijn natuurlijk de Fiat Ulysse, de Citroën Évasion en de Lancia Zeta. Of de latere Lancia Phedra, de Peugeot 807. Maar óók de Renault Espace, de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en de SEAT Alhambra. Misschien ben je ook geïnteresseerd in de Lancia of Chrysler Voyager… Er is volop keuze als het gaat om grote MPV’s.