Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-806-front

Peugeot 806

1 / 3
peugeot-806-front
peugeot-807-trunk
peugeot-807-side

Sterke punten

  • Comfort, ergonomie…
  • Ruim genoeg voor groot gezin
  • …óf 3,3 kuub bagageruimte

Zwakke punten

  • Inmiddels ongeveer kwart eeuw oud
  • Weinig onderscheidend design
  • Slechts drie sterren van Euro NCAP

Peugeot 806 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 806, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 806: flexibele MPV voor tot wel zeven inzittenden

Met de 806 betreedt Peugeot in 1994 de MPV-markt. De Peugeot 806 blijft tot in 2002 in productie. De fullsize MPV is een vierlingbroertje van de Fiat Ulysse, de Citroën Évasion en de Lancia Zeta. Vanaf 2002 wordt de 806 opgevolgd door … de Peugeot 807. Die twee zijn duidelijk aan elkaar verwant. Lees meer.

Interesse in een Peugeot 806

Peugeot 806 occasions
Peugeot 806 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Peugeot 806 biedt plaats aan grote gezinnen – of veel bagage óf veel vrienden
  • Met zijn comfortabele interieur leent de 806 zich ook voor lange reizen
  • De bestverkochte van het kwartet Peugeot 806-Fiat Ulysse-Citroën Évasion-Lancia Zeta, maar desondanks zeldzaam als occasion

Technische gegevens

Motorisatie

De Peugeot 806 is het product van de samenwerking van PSA (Peugeot/Citroën) en Fiat – de Peugeot 806 is er daarom ook als Fiat Ulysse, Citroën Évasion en Lancia Zeta. De motoren – allemaal viercilinders – zijn allemaal afkomstig van het PSA-concern. De benzinemotoren hebben een cilinderinhoud van 1.761 en 1.998 cm3 (de laatste ook met turbo), vermogens van 73 tot 110 kW (100-147 pk), koppel tussen 147 en 235 Nm.

De turbodiesels meten tussen de 1.905 en 2.088 cm3, met vermogens van 68 en 81 kW (92-110 pk). Het koppel loopt op van 196 tot 250 Nm.

Met de lichte facelift en modelupdate van 1999 vervalt de 1,8-liter benzinemotor en verschijnt een zestienkleppenversie van de tweeliter benzinemotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk). Tegelijk vervangt de 2.0 HDI de 2.1 turbodiesel en in januari 2001 verschijnt de 2.0-16V HDI – beide met hetzelfde vermogen als hun voorganger, alleen heeft de 16-klepper 270 Nm koppel.

Bijna alle versies van de Peugeot 806 zijn voorzien van voorwielaandrijving in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Alleen de 2.0 16V is er ook met een optionele viertrapsautomaat.

Afmetingen

De Peugeot 806 is – net als de andere drie leden van de vierling van Peugeot-Citroën en Fiat (Lancia is destijds natuurlijk al onderdeel van Fiat) – een kleine vierenhalve meter lang, met een wielbasis van 2,82 meter. De 806 is daarbij 1,83 meter breed en 1,71 meter hoog. De bagageruimte van Peugeots fullsize MPV kan met zeven zitplaatsen in gebruik slechts 340 liter bagage bevatten. Maar met steeds meer zitplaatsen ingeklapt groeit de bagageruimte van de 806 tot maar liefst 3,3 kuub. Dus een gemiddeld gezin met twee kinderen heeft niet alleen riante zitruimte, maar óók meer dan voldoende bagageruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

PEUGEOT 806
Marktintroductie 1994
Lengte x breedte x hoogte 4,45 x 1,83 x 1,71 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 340-3.300 l
Ledig gewicht 1.423-1.578 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.085-2.395 kg
Cilinderinhoud 1.761-2.088 cm3
Vermogen 68-110 kW (92-147 pk)
Koppel 147-270 Nm (190-370 Nm)
Topsnelheid 160-195 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,1-15,8 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 6,8-11,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 182-262 g/km

Varianten

De Peugeot 806 is er behalve met benzine- en dieselmotoren ook in de van Peugeot destijds bekende uitvoeringen: de basisuitvoering L (alleen met benzinemotor), de SR, de ST en de SV. Topuitvoering is de Pullman-versie (2.0 Turbo en de 2.1 turbodiesel), de naam zegt het eigenlijk al. Na de facelift van 1999 is de basisuitvoering 1.8 L vervallen, net als de SV-versie en de luxe topuitvoering Pullman.

Prijzen

Peugeot introduceert de 806 in 1994 voor prijzen vanaf 26.000 euro voor de tweeliterversie in SR-uitvoering. Pas in 1998 verschijnt de 1.8, die dan bijna 23.000 euro kost. De prijzen lopen op tot een kleine 37.000 euro voor de 806 SVdt 2.1 diesel. Na de facelift van 1998 variëren de prijzen van een kleine 27.000 euro voor de 806 SR 2.0 met benzinemotor tot 34.250 euro voor de 806 ST 2.0-16V HDI diesel.

Occasions van de Peugeot 806 zijn zeer dun gezaaid, net als die van de broertjes Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Citroën Évasion. Niet alleen omdat er niet veel verkocht zijn – de Peugeot slechts drieënhalf duizend exemplaren, de Fiat en de Citroën samen ongeveer tweeduizend en van de Lancia nog geen honderd – ze zijn ook al oud. Voor rond de 2.000 euro moet je wel kunnen slagen, áls je er al eentje vindt.

Design

Buitenkant

De Peugeot 806 is – net als de praktisch hetzelfde uitziende versies van Fiat, Lancia en Citroën – een traditionele, fullsize MPV. De helling van de motorkap is vrijwel gelijk aan die van de voorruit. Het naar achter nagenoeg niet aflopende dak eindigt bij de vrijwel verticale achterzijde. Er is werkelijk niets opzienbarends te zien aan deze grote gezinsauto. Of het zouden de verticale portiergrepen van de voorportieren en de schuifdeuren aan weerskanten moeten zijn – vooral voor de schuifdeuren is dat een praktisch detail. Ze staan broederlijk naast elkaar.

Binnenkant

Ook aan de binnenkant is de Peugeot 806 geheel gelijk aan de equivalenten van Peugeot en Citroën – alleen de zeldzame Lancia Zeta is de eer van een karakteristieke, verchroomde spijltjesgrille gegund. De Peugeot 806 is geleverd met vijf, zes en zelfs zeven zitplaatsen. De versie met vijf zitplaatsen biedt natuurlijk extra veel bagageruimte, dat spreekt vanzelf. Net als de styling van carrosserie en interieur is ook de vormgeving van het dashboard van de 806 vrij traditioneel. Maar als geheel heeft de Peugeot 806 een prettig en ergonomisch verantwoord interieur.

Veiligheid

De Peugeot 806 ontving in 1999 – dat is dus de versie van na de facelift – slechts drie van de vijf sterren voor de inzittendenbescherming. Maar die resultaten zijn niet te vergelijken met die van recente crashtests. Euro NCAP meldt dat de structuur van de 806 stabiel bleef tijdens de crashtest. Het stuurwiel werd echter naar boven geduwd, wat verwondingen kan veroorzaken. Ook blies de airbag niet snel genoeg op voordat het hoofd van de bestuurder het raakte, wat ook verwondingen kan opleveren. Euro NCAP raadt berijders af om een kinderzitje achterstevoren op de voorstoel te plaatsen vanwege de airbags voorin. Peugeot geeft dat gevaar onvoldoende aan in de auto. Achterin zitten kinderen wel volledig veilig. De zijdelingse botsing leverde minder commentaar op. De Peugeot kreeg één ster voor de voetgangersveiligheid.

Alternatieven

Alternatieven voor de Peugeot 806 zijn natuurlijk de Fiat Ulysse, de Citroën Évasion en de Lancia Zeta. Of de latere Lancia Phedra, de Peugeot 807. Maar óók de Renault Espace, de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en de SEAT Alhambra. Misschien ben je ook geïnteresseerd in de Lancia of Chrysler Voyager… Er is volop keuze als het gaat om grote MPV’s.

Veelgestelde vragen

Is de Peugeot 806 een betrouwbare auto?
In het algemeen is een goed onderhouden Peugeot 806 – net als zijn broertjes van Fiat, Citroën en Lancia – een betrouwbare auto. Wel hebben deze auto’s zwakke punten, zoals kwetsbare deurgrepen en storingen in de elektronica. Controleer ook altijd de staat van de wieldraagarmen, want vervangen is kostbaar. En het schuim van de stoelen verpulvert in de loop der tijd.
Wat betekent HDI bij sommige dieselvarianten?
De afkorting HDi op de dieselmotoren van Peugeot staan voor High Pressure Direct Injection. Dit zijn door PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde diesels met een common-rail brandstofinspuiting. In 1998 verscheen de eerste generatie HDi-motoren en Peugeot monteerde ze dus ook in de 806.
Hoeveel passagiers kunnen er in de Peugeot 806 plaatsnemen?
De Peugeot 806 heeft een flexibel interieur en biedt afgezien van de bestuurder plaats aan één tot zes passagiers. De stoelen achter in Peugeots grote MPV zijn per stuk te verwijderen.

Beoordelingen voor Peugeot 806

2 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer details

Meer links