Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-e-2008-banner

Peugeot

1 / 12
peugeot-e-2008-banner
Peugeot e-308 & e-308 SW (2022) banner
Peugeot 508 (2023) banner
Peugeot 2008 facelift (2023) banner
Peugeot 208
peugeot-308-front
PEUGEOT e-Traveller
peugeot-e-rifter-side
Peugeot 3008 & 5008 mild hybrid (2023) banner
peugeot-3008-side
peugeot-e-2008-side
peugeot-5008-front

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Peugeot modellen

Peugeot

Sinds de oprichting in 1896 is het Franse Peugeot uitgegroeid tot een gevestigde autofabrikant in Europa. Een merk met vele kwaliteiten; van comfortabele sedans en cabriolets tot compacte stadsauto’s. Tegenwoordig ligt de focus van de Fransen op elektrificatie, compacte SUV’s en crossovers. Lees meer

Bijzonderheden van het automerk Peugeot

  • Uitgebreid aanbod verschillende modellen
  • Comfort en sportiviteit
  • Groot aanbod aan betaalbare occasions

Peugeot heeft een brede selectie aan modellen; in veel marktsegmenten zijn de Fransen vertegenwoordigd. In de compacte klasse is de 208 een populaire keuze. Met de 308 bedient Peugeot de middenklasse en de 508 is Peugeots troef in de hogere klasse. Beide modellen zijn ook als stationwagon leverbaar. De laatste jaren doet Peugeot mee aan de trend van SUV’s en crossovers. Dat begon in 2013 met de 2008, later kwamen daar de 3008 en 5008 bij. De laatste jaren zet Peugeot in op elektrisch rijden met onder andere de e-208 en plug-in hybride versies van de 308 en 508.

Historie Peugeot

Het merk Peugeot, dat in 1896 werd opgericht in het Franse Sochaux, is één van de oudste nog bestaande automerken. Opmerkelijk genoeg produceerde Peugeot – net als Opel – in zijn eerste jaren nog geen auto's. Het bedrijf begon ooit als Peugeot Frères in 1810, toen Jean-Pierre II en Jean-Frédéric Peugeot een stoffenververij, een oliemolen en een graanmolen erfden van hun vader. Ze bouwen de graanmolen om tot een metaalgieterij, waar onder meer koffiemolens, lintzagen, veren, parapluframes, brommers en fietsen vervaardigd zouden worden.

Al in 1889 laat oprichter Armand Peugeot het eerste prototype van een auto bouwen: Type 1, een driewielige stoomauto. Twee jaar later bouwt Peugeot de Type 3, een van de eerste in serie geproduceerde auto’s ter wereld. In 1896 wordt het op zichzelf staande (Automobiles) Peugeot opgericht. Leuk weetje: de kleine Bb Peugeot van 1912 was een ontwerp van Ettore Bugatti, die later het gelijknamige sportwagenmerk zou oprichten.

In 1929 introduceert Peugeot de 201 en dat is de auto waarmee Peugeot de bekende driecijferige modelaanduidingen met de 0 in het midden introduceert. De 404 van 1960 is de eerste auto die niet alleen met carburateurs, maar ook met benzine-inspuiting geleverd kan worden. In de jaren zestig en zeventig worden veel modellen van Peugeot ontworpen door het beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina.

In de jaren ’70 lijft Peugeot zijn Franse concurrent Citroën in. Zo ontstaat het concern PSA (Peugeot Société Anonyme). Een overname van de Europese tak van Chrysler (Simca en de merken van Rootes) blijkt minder succesvol. De lancering van de Peugeot 205, de populaire stadsauto uit de jaren ’80 en ’90, zette het herstel in. Sinds 2013 heeft de familie Peugeot nog een aandeel van 14 procent in het bedrijf, net als de Franse staat en het Chinese DongFeng Motors.

Ook in de autosport heeft Peugeot successen gekend. Het wereldkampioenschap rally werd in 1985 en 1986 gewonnen met de 205, in 2000 en 2002 met de Peugeot 206. Ook was het merk succesvol tijdens de beroemde woestijnrally Parijs-Dakar, met zeges in 1987 en 1988 voor de Peugeot 205 en 1989 en 1990 voor de Peugeot 405. Ook de edities van 2016 tot 2018 werden gewonnen met een Peugeot 2008 en 3008.

Op asfalt heeft Peugeot successen geboekt in 1992 en 1993. Toen pakte het Franse merk met de 905 voor eigen publiek de zege tijdens de beroemde 24-uursrace van Le Mans. In 2009 lukte dat opnieuw met de Peugeot 908 HDi FAP, een racewagen voorzien van een razendsnelle en zuinige dieselmotor. In de jaren ’90 heeft Peugeot als motorleverancier van Formule 1-teams McLaren, Jordan en Prost Grand Prix weinig potten kunnen breken.

Bij veel Europese automobilisten staat Peugeot bekend als producent van prettig sturende en relatief betaalbare auto’s. Tegelijk heeft het Franse bedrijf een rijke historie van gedenkwaardige auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de gedistingeerde 404 cabriolet, de tijdloze 504 coupé, de sportieve Peugeot 205 GTI en bijzondere coupés zoals de Peugeot 406 coupé en de Peugeot RCZ.

Modellen en varianten

Het modellenaanbod van Peugeot begint bij compacte (stads)auto’s, zoals de 208. In de compacte middenklasse mengt Peugeot zich in de strijd met de 308 en 308 SW. In het slinkende D-segment van middelgrote sedans is Peugeot nog altijd actief met de 508 en 508 SW. Met de 2008, 3008 en 5008 speelt het Franse merk in op de vraag naar middelgrote SUV’s. Daarvan afgeleid is de 408, een modieuze crossover. De Peugeot e-Rifter is een elektrische ruimtewagen, gebaseerd op een bestelbus. De grote Peugeot e-Traveller is gebaseerd op de grotere bedrijfswagen Expert.

Nu we het toch hebben over bedrijfswagens: in die sector is Peugeot volop actief. De meest compacte uitvoering is de Peugeot Partner, de middelgrote variant heet Expert en de grootste bedrijfswagen is de Peugeot Boxer.

In vorige decennia kreeg Peugeot bekendheid als maker van benzineauto’s en ook modellen met sterke dieselmotoren. De tijden veranderen echter snel. Tegenwoordig gaat Peugeot volop mee in de transitie van traditionele brandstofmotoren naar hybride aandrijflijnen of zelfs volledig elektrische aandrijving. Dat zie je terug bij alle nieuwe modelvarianten.

Peugeot-408

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
Peugeot 208 Hatchback Benzine 1,2 l 55-75 kW (75-100 pk) 955-1.065 kg
Peugeot e-208 Hatchback Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.430 kg
Peugeot 308 (SW) Hatchback/ stationwagon Benzine/hybride 1,2-1,6 l 96-132 kW (130-225 pk) 1.233-1.662 kg
Peugeot e-308 (SW) Hatchback/ stationwagon Elektrisch n.v.t. 115 kW (156 pk) 1.650-1.704 kg
Peugeot 408 Crossover Benzine, hybride 1,2-1,6 l 96-165 kW (130-225 pk) 1.367-1.681 kg
Peugeot e-408 Crossover Elektrisch n.v.t. 115 kW (156 pk) n.n.b.
Peugeot 508 (SW) Sedan/ stationwagon Benzine/hybride 1,2-1,6 l 96-165 kW (130-225 pk) 1.375-1.720 kg
Peugeot 2008 Compacte SUV Benzine 1,2 l 75-96 Kw (100-130 pk) 1.167-1.180 kg
Peugeot e-2008 Compacte SUV Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.455 kg
Peugeot 3008 Compacte SUV Benzine/hybride 1,2-1,6 l 96-221 kW (130-300 pk) 1.295-1.808 kg
Peugeot 5008 Compacte SUV Benzine 1,2 l 96 kW (130 pk) 1.404 kg
Peugeot e-Rifter Medium MPV Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.665-1.784 kg
Peugeot e-Traveller Personenbus Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.987-2.164 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

In het modellengamma van Peugeot zien we compacte (stads)auto’s, middenklasse gezinsauto’s, een crossover, compacte en mediumgrote SUV’s, een sedan/stationwagen in de ruime middenklasse en een MPV. Peugeot heeft voor de Nederlandse markt afscheid genomen van dieselmotoren en faseert nu ook geleidelijk de benzinemotoren uit. De focus ligt momenteel steeds meer op hybride en volledig elektrische aandrijving.

Model Vanafprijs
Peugeot 208 € 24.450
Peugeot e-208 € 36.170
Peugeot 308 (SW) € 33.300 (€ 34.600)
Peugeot e-308 (SW) € 45.585 (€ n.n.b.)
Peugeot 408 € 41.420
Peugeot e-408 € n.n.b.
Peugeot 508 (SW) € 43.500 (€ 45.100)
Peugeot 2008 € 32.420
Peugeot e-2008 € 40.070
Peugeot 3008 € 39.570
Peugeot 5008 € 42.570
Peugeot e-Rifter € 41.740
Peugeot e-Traveller € 56.229

Prijzen voor occasions

De goedkoopste moderne Peugeot sinds de productiestop van de 108 is de 208. Die kun je als occasion kopen vanaf ongeveer 15.000 euro. SUV’s en crossovers zijn populair, maar dankzij het brede aanbod soms relatief betaalbaar. Voor een 3008 occasion beginnen de prijzen bij 15.000 euro. De iets grotere 5008 is er vanaf ongeveer 16 mille.

Nieuwere modellen zoals de nieuwe 308 (en 308 SW) en 408 Fastback zijn in 2022 en 2023 op de markt gekomen. Daardoor zijn de prijzen voor een occasion nog relatief hoog, soms zelfs dichtbij de nieuwprijs.

Het aanbod aan hybride modellen is schaars. Die versies zijn immers nog maar relatief kort op de markt. Prijzen voor occasion hybrides liggen niet ver af van de nieuwprijs: tussen de 30-40 mille. Net zo schaars is het aanbod aan occasion elektrische auto’s van Peugeot. Een e-208 begint bij 25.000 euro, reken op minstens 30 mille voor een e-2008 occasion en ruim 32.000 euro voor een e-Rifter occasion.

Voor elk model geldt dat de prijzen voor occasions sterk afhankelijk zijn van de aanbieder, de uitvoering, de kilometerstand, de staat van de auto en vele andere factoren.

peugeot-e-rifter-heckansicht

Alternatieven

Peugeot is een goed voorbeeld van een Franse automaker die zich in de populaire segmenten van de automarkt begeeft. Dat betekent onder meer dat er volop concurrentie is. Uit eigen land van Renault en Citroën, maar vooral ook van merken als Opel, Seat en Toyota.

Wie zoekt naar een ‘alternatief’ voor een Peugeot kan het beste kijken naar het soort model van je gading. Vergelijk vervolgens dat model – of de soort aandrijflijn die je wenst – met het aanbod van andere automerken. Zo kun je de Peugeot e-208 als elektrische stadsauto vergelijken met een Fiat 500e, Opel Corsa Electric of Cupra Born.

Een grotere Peugeot 308 met hybride aandrijflijn kun je vergelijken met een hybride Toyota Corolla of Renault Megane plug-in hybride; alternatieven voor de volledig elektrische e-308 zijn onder meer de Opel Astra Electric of Volkswagen ID.4. Op het gebied van hybride of volledig elektrische SUV’s en crossovers is het aanbod mogelijk nog groter. Volop vergelijkingsmateriaal dus!

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Motorvermogen

Meer links